Nekromanti Svenska Kulter, Cthulhu på svenska

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Här kommer ett tips och en fråga.

Tips:
"Svenska Kulter" av Anders Fager är en ny svensk skräckbok, eller mer korrekt en skräcknovellsamling.
Det är tunnsått med svenska skräckförfattare, det finns Ajvide och sen finns det ... inget mer.
Därför blev jag extra glad när jag såg "Svenska Kulter". Den håller helt OK kvalitet jämfört med annan skönlitteratur, vilket är en bra bit över genomsnittet jämfört med skräcklitteratur.
Men den är också något mer ... det är inte bara skräck, det är Cthulhu på svenska: här stöter vi på Shub-Niggurath, Nyarlathotep, Yog-Sothoth och många fler Cthulhuida varelser - rena julafton för ett Cthulhu-fan.

Fråga:
Vad mer Cthulhu-inspirerat finns det av svenska författare?
(alltså inte översatt till svenska, utan skrivet av svenskar från början)
Det enda som jag kan komma på är "Mara från Ulthar" av Karl Johnsson men det är ett seriealbum och det hör mer till Drömcykeln istället för Cthulhucykeln (det är fortfarande väldigt bra).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Poppe said:
Necronomicon i Sverige, även fast den nu knappast går att få tag på tyvärr.
Jag får väl besöka ett bibliotek - om det nu finns några bibliotek kvar...
 

obscure

Veteran
Joined
10 Oct 2010
Messages
17
Location
Stockholm
Jag har upptäckt att jag har ett vid Fridhemsplan, men har ännu inte vågat mig in. Jag vet ärligt talat inte hur man beter sig på ett bibliotek, haha. Har planer på spendera en hel del tid där under 2011 dock, om biblioteken är som jag hoppas att de är.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
OT: Hur man beter sig på bibliotek

obscure said:
Jag har upptäckt att jag har ett vid Fridhemsplan, men har ännu inte vågat mig in. Jag vet ärligt talat inte hur man beter sig på ett bibliotek, haha. Har planer på spendera en hel del tid där under 2011 dock, om biblioteken är som jag hoppas att de är.
Det är skitlätt!

Man går in, hittar intressanta saker, sätter sig i något bekvämt sittdon och läser dem. Om man vill ta med nåt hem så går man till en trevlig yngling/gamling som står bakom disken och säger att man vill ha ett lånekort. Då får man det, och kan låna hem sina saker. Har man riktig tur kanske de har en snygg tygpåse till salu för en billig penning, så man har nåt bra att bära sina lån i också!

Och du, man behöver inte vara tyst om det inte finns en skylt om det!

---

On topic: Furierna i Borås (första novellen i Svenska kulter) är gör boken värd priset i min mening. Om man gillar nåt av det övriga så är det bara bonus liksom. Och jag fick bonus! :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: OT: Hur man beter sig på bibliotek

On topic: Furierna i Borås (första novellen i Svenska kulter) är gör boken värd priset i min mening. Om man gillar nåt av det övriga så är det bara bonus liksom. Och jag fick bonus!
Låter som något man bör skaffa. :gremsmile:

Men seriöst, finns det inte mer svensk skräcklitteratur än det?

... undrar solvebring så då funderar på en framtida karriär som svensk skräckförfattare. =)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Re: OT: Hur man beter sig på bibliotek

Det finns absolut mer, kan varmt rekommendera en serie antologier vid namn Schakt, tyvärr lades de ner, dock med ett dubbelnummer tillägnat krälande kaos. Novellerna är av rätt varierande kvalité, men endel är riktigt bra. Vidare vill jag minnas att Fjärilen från Tibet är en riktig höjdare när det kommer till svensk skräck, kanske inte cthulhuesk sådan, men ändock skräck.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
DeBracy har lånat ut Svenska kulter till mig, jag misstänker att han har en baktanke om att någon borde spelleda något med skräcktema i framtiden, vilket inte är helt omöjligt. :gremsmile:

Dock har jag en masteruppsats som äter min uppmärksamhet, så har inte hunnit med att läsa något i den än...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Svensk skräck

Mikael Niemi skrev lite ungdomsböcker som var semi-skräck; Ismannen, Kyrkdjävulen...vill minnas att de var ganska bra.

Sen har ju både Astrid Lindgren och Selma Lagerlöf skrivit spökhistorier som är väldigt schyssta.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Poppe said:
DeBracy har lånat ut Svenska kulter till mig, jag misstänker att han har en baktanke om att någon borde spelleda något med skräcktema i framtiden, vilket inte är helt omöjligt. :gremsmile:

Dock har jag en masteruppsats som äter min uppmärksamhet, så har inte hunnit med att läsa något i den än...
Njae, ingen större risk. Skräck vid spelbordet kittlar mig inte så mycket, men det gjorde läsningen av Furierna i Borås. Utdraget ur den som man hittar på baksidan är typ min favoritbit i hela boken.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
DeBracy said:
Njae, ingen större risk. Skräck vid spelbordet kittlar mig inte så mycket, men det gjorde läsningen av Furierna i Borås. Utdraget ur den som man hittar på baksidan är typ min favoritbit i hela boken.
Gott, då slår jag de tankarna ur huvudet och fokuserar på alla andra tusen grejer vi har tänkt spela.. :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: OT: Hur man beter sig på bibliotek

Okej, vad trevligt. :gremlaugh:

Ja, för min del behöver det absolut inte vara just Cthuhulskt. Jag syftar på skräck i allmänhet, alltifrån Stephen King till Edgar Allan Poe. ... Ja, fast svenskt då.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Svensk skräck

Vilka av fröken Lagerlöf är spökhistorier då - och kan rekommenderas?
Jag har typ bara läst Gösta Berlings Saga och inte så mycket mer när det kommer till Selma. Hm, vilket är ganska så underligt när jag tänker efter - att jag inte läst mer alltså - för jag gillade verkligen hennes stil.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Anthraxus said:
Tips:
"Svenska Kulter" av Anders Fager är en ny svensk skräckbok, eller mer korrekt en skräcknovellsamling.
Det är väl något av en överdrift, att den är ny. Jag vill minnas att jag inskaffade denna bok på förra SSK, dvs hösten 2009. Kan vart Gothcon våren 2010 också.

Nåja. Det är en mycket bra läsning. Läs en novell på en kväll eller två, låt sedan boken vila tills du har tid att läsa igen. Mycket mysigt.
 

obscure

Veteran
Joined
10 Oct 2010
Messages
17
Location
Stockholm
Re: OT: Hur man beter sig på bibliotek

Låter ju alldeles förträffligt det där. Nu har jag bestämt mig för att göra mitt första besök i helgen. Gillar tanken på att bara kunna hitta någonting man finner hyffsat intressant och bara läsa och se efter.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Anthraxus said:
Poppe said:
Necronomicon i Sverige, även fast den nu knappast går att få tag på tyvärr.
Jag får väl besöka ett bibliotek - om det nu finns några bibliotek kvar...
Jag hoppas det då jag typ är färdig bibliotekarie på en vecka eller så... annars kommer jag känna mig lite lurad. :gremsmile:
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Måste nog ha varit SSK 2010... för hade han verkligen hunnit ge ut den på hösten 2009... hm... ska kolla

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/anders-fager-svenska-kulter

Hm... och att den ska ha fått ett pris för 2010 känns som om han fick ut den förra året.

I vilket fall som helst så håller jag skarpsynt ögonen på den gode Anders via Facebook... och det kommer något nytt, det skrivs och hymlas mycket på hans statusrader... :gremsmile:

Vänta ni bara...

Dessutom så ska jag när som helst lägga vantarna på ett signerat exemplar... på något sätt... om det så ska vara via spelkvällar på Arcane... :gremsmile:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Eva Florén said:
Måste nog ha varit SSK 2010... för hade han verkligen hunnit ge ut den på hösten 2009... hm... ska kolla
Nej, inte var det då SSK 2010, då skulle jag ju nyss ha läst den!

Våren 2010 kan det ha varit. Den lär dock ha varit rykande färsk från pressarna då.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Möller said:
Våren 2010 kan det ha varit. Den lär dock ha varit rykande färsk från pressarna då.
Alldeles riktigt. Vi var i en av butikerna och kollade på begagnade rollspel och sånt, och killen som sålde grejerna hade ett gäng ex han pushade för. Jag funderade på ett köp, men det blev inte av...
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Inga referenser till gamla DoD-äventyret "Spindelkonungens pyramid" av samme författare?

A. Fager höll en intressant föreläsning på SSK för något år sedan. Mycket intressant. Och jag har sett att han har hållit (håller?) en skrivarkurs i Stockholm (fantasy- och skräckroman?)

Tack för tipset om "Kulter".
Mvh Calle
 
Top