Svenska kryptider

Johan Egerkrans nästa konstbok (i serien De Odöda, Nordiska Väsen etc tror jag) kommer att heta just Kryptozoologi. Verkar vara från de flesta kontinenter. Har inte sett några uttalat svenska kryptider på tease-bilderna dock.

Hade hoppats på både en Väsenbok för Irland och de engelska öarna och en bok för Japan, med tanke på att det redan finns en massa fina bilder gjorda för dessa områden av JE, men det här blir inte så dumt heller! Dock inte så lätt att "koppla" på varelser till Nordiska Väsen-rollspelet kanske, åtminstone inte de mer moderna?

Last edited:
Asså, jag kanske inte fattar men kvalar vättar in på beskrivningen?
Näcken? Har jag missat nått?
4f89b0c7-458b-4cd3-9be8-1a5876aa3541.jpg

Asså, jag kanske inte fattar men kvalar vättar in på beskrivningen?
Näcken? Har jag missat nått?
4f89b0c7-458b-4cd3-9be8-1a5876aa3541.jpg
Frågan är mest om man vill dra en linje mellan "gammal folktro" och "kryptider". Vi har förstås högvis med critter inom det förra, men skiljer man på dem är det mycket färre, med Storsjöodjuret i spetsen.

Frågan är mest om man vill dra en linje mellan "gammal folktro" och "kryptider". Vi har förstås högvis med critter inom det förra, men skiljer man på dem är det mycket färre, med Storsjöodjuret i spetsen.
Personligen tänker jag mig att för att något ska kunna klassas som en kryptid så måste någon idag hävda att de finns/har funnits. Yeti/Sasquatch till exempel finns det de som skulle ta gift på att de fortfarande strövar runt i vildmarken. Troll däremot tillhör folktron då berättelserna om dem inte är beroende på att någon idag tror på dem.

Personligen tänker jag mig att för att något ska kunna klassas som en kryptid så måste någon idag hävda att de finns/har funnits. Yeti/Sasquatch till exempel finns det de som skulle ta gift på att de fortfarande strövar runt i vildmarken. Troll däremot tillhör folktron då berättelserna om dem inte är beroende på att någon idag tror på dem.
Problemet är att med tanke på hur folk är, kommer du garanterat att kunna hitta sådana personer för vad som helst. Island har ju till och med lagstiftning som skyddar vättarna!

Problemet är att med tanke på hur folk är, kommer du garanterat att kunna hitta sådana personer för vad som helst. Island har ju till och med lagstiftning som skyddar vättarna!
Jag säger inte att det inte finns de som tror på tomtar och troll. Men berättelserna om dem är inte beroende av det. Själva grejen med Yeti däremot är ju att det finns de som tror att de existerar men bara inte upptäckts än.

Typ näcken, bäckahästen, troll, skogsrån, hustomtar, och mylingar räknas inte?

Well... mylingar kanske inte ska räknas då väl de är en form av spöke snarare än något annat.

Enligt AI har vi tydligen flera olika;

1759932055719.png

Men en "kryptid" som slog mig är "gammelgäddan"! Denna mytomspunna jättefisk som florerar kring varenda liten pöl. En väldigt vardaglig kryptid, förvisso, och inte så mytologisk heller så kanske inte nån kryptid alls egentligen.

Back