Re: Sober sammanfattning:
Jag tycker det är en term som säger rätt mycket. /.../ Vad är det du tycker är intetsägande med den beskrivningen?
Först och främst, när jag
slog upp ordet, så sade SAOL:
jämnt tillväxande, gradvis stigande framstegsvänlig o. d. framåtverkande (t.ex. progressivt omljud)
Min första tanke var "WTF" - den har ju ett tjog betydelser. När jag slog upp progress (vilket får mig att tänka på det engelska ordet ) så får jag förklaringen:
framåtskridande, utveckling
Då klarnar det mer, men det förklarar inte på vilket sätt som man utvecklar. Många av Forge-spelen tycker jag lika gärna kan klassas under termen "temaspel" och vill man ha ett vettigt ord spel som bryter mot det traditionsbundna, så kan man väl direkt kalla det "traditionsbrytande spel"? Jag förstår inte på vilket sätt man direkt ska förstå "Aha, det är utvecklande för rollspelshobbyn".
Sedan är jag ingen hängiven beundrare till att använda ord som många måste slå upp för att förstå. Det gör att termen direkt blir uteslutande. Det kan vara mer logiskt att ha den termen på engelska, då "progress" används mer flitigt i just det språket, men för svenskar är det bara ... ett tillkrånglat ord som man direkt inte kan sluta sig till vad det är.
/
Han som sparar det gamla inlägget nedan, för att visa hur uppfuckad hans datorn är
Jag tycker det �r en term som s�ger r�tt mycket. /.../ Vad �r det du tycker �r intets�gande med den beskrivningen?
F�rst och fr�mst, n�r jag
slog upp ordet, s� sade SAOL:
j�mnt tillv�xande, gradvis stigande framstegsv�nlig o. d. fram�tverkande (t.ex. progressivt omljud)
Min f�rsta tanke var "WTF" - den har ju ett tjog betydelser. N�r jag slog upp progress (vilket f�r mig att t�nka p� det engelska ordet ) s� f�r jag f�rklaringen:
fram�tskridande, utveckling
D� klarnar det mer, men det f�rklarar inte p� vilket s�tt som man utvecklar. M�nga av Forge-spelen tycker jag lika g�rna kan klassas under termen "temaspel" och vill man ha ett vettigt ord spel som bryter mot det traditionsbundna, s� kan man v�l direkt kalla det "traditionsbrytande spel"? Jag f�rst�r inte p� vilket s�tt man direkt ska f�rst� "Aha, det �r utvecklande f�r rollspelshobbyn".
Sedan �r jag ingen h�ngiven beundrare till att anv�nda ord som m�nga m�ste sl� upp f�r att f�rst�. Det g�r att termen direkt blir uteslutande. Det kan vara mer logiskt att ha den termen p� engelska, d� "progress" anv�nds mer flitigt i just det spr�ket, men f�r svenskar �r det bara ... ett tillkr�nglat ord som man direkt inte kan sluta sig till vad det �r.
/[f�rg:green]Han[/f�rg] som nu ska starta om datorn
<font size="1">[edit] Tur att jag har för vana att copy-pasta inlägg.</font size>