Svenska fantasyvärldar

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Ett tips för att få en känsla för stora delar av Symbaroum-settingen utan att behöva betala alltför mycket, är att köpa nedanstående PDF:er från DriveThruRPG. De är gjorda för att spelarna ska kunna läsa dem, så de innehåller inga hemligheter. Snabbstartsreglerna är tämligen omfattande som PWYW, men bara på engelska. Spelledaren kan även ladda hem Report 22:01:08 och översikten till Törnetronen. De innehåller spoilers!
  • Tistla Fäster - Lycksökarens hamn


  • Karvosti - Utforskarens fristad
  • Yndaros - Kontrasternas stad
  • Resan till Upphöjelsens tempel (dagbok som ger viss info om Davokar)
De åkte snabbt ned i korgen :)

Man kan också låna flera av böckerna från biblioteket, antingen genom att de finns i din kommun eller genom att du beställer dem från något annat kommunbibliotek genom dit bibliotek.
Upptäckte att de fanns på stadsbiblioteket i Uppsala, fascinerande!

Lite oro över att dyka ned i ett nytt världsbygge från noll, Ereb med alla sina egenheter kan jag.
Får se det som lektyr att ha i soffan när familjen tvingar mig att sitta med vid Lets Dance och annat otäckt..

/C
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Symbaroum är väl typ Ereb. Är inte drottningen på flykt från ett förlorat inbördeskrig i Berendien.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Nej, nej. Alberetor! ( :love: )

Helt annat.
Jag vill också ta tillfället i akt att förneka alla illvilliga rykten om att riket Symbarra i Kopparhavets hjältar skulle vara på något sätt inspirerat eller influerat av Symbaroum. Som alla seriösa spelskapare skriver vi våra spel i fullständig hermetisk isolation utan några influenser eller referenser till andra verk eller vår egen verklighet. Det rör sig trots allt om Rollspel, och inte någon frivolös hobby!

(Titaners axlar osv, fast oklart om eld, is eller metall-titan)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Athos
Kopparhavets hjältar, köpte sirenens klagan så kan inte mycket men positivt upplevelse. Dock ännu lite mer "glättig än Altor
Som en av spelets författade skulle jag personligen inte kalla Athos för glättig, men den är absolut inte ond, mörk och cynisk. Och även om vi nämner sådant som slaveri, svält, sjukdomar och förtryck så är det inte där spelets fokus ligger. Man spelar hyfsat kompetenta "hjältar" som upplever hyfsat fantastiska äventyr. Man står i händelsernas centrum, men är trots det djupt rotad i spelvärlden. Regler och setting hänger ihop.

Det vi absolut lagt mest fokus på är att bryta konventioner. Även om det finns alver, dvärgar, drakar och trollkarlar så har vi frångått i princip alla fantasyklyshor och ersatt dem med, vad vi anser, nyskapande versioner. Som exempel har vi slopat det klassiska fantasivärldshuset och ersatt med karavanserajen. Hela settingen är starkt influerad av medelhavskulturer, bysans, ottomanska riket, sumer etc förlagt i en renässansliknande epok.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
...
Man spelar hyfsat kompetenta "hjältar" som upplever hyfsat fantastiska äventyr. Man står i händelsernas centrum, men är trots det djupt rotad i spelvärlden. Regler och setting hänger ihop.

Det vi absolut lagt mest fokus på är att bryta konventioner. Även om det finns alver, dvärgar, drakar och trollkarlar så har vi frångått i princip alla fantasyklyshor och ersatt dem med, vad vi anser, nyskapande versioner. Som exempel har vi slopat det klassiska fantasivärldshuset och ersatt med karavanserajen. Hela settingen är starkt influerad av medelhavskulturer, bysans, ottomanska riket, sumer etc förlagt i en renässansliknande epok.
Jag var lite orättvis och otydlig där 😊
Det jag sett av världen har jag bara positiva intryck av. Jag har inte reglerna men köpte sirenens klagan och kommer det fortsättning på en kopparhavskrönika så åker de ned i säcken illa kvickt :)

Jag borde kanske ha formulerat mig som så att jag vill ha en paus från allt som är kopplat till Ereb, då det finns förväntningar på vad världen/äventyren både hos mig och mina spelare. Athos är just nu för nära Ereb men hoppas kunna besöka det framöver (och sno material hejdlöst till min erebkampanj)

/C
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Som en av spelets författade skulle jag personligen inte kalla Athos för glättig, men den är absolut inte ond, mörk och cynisk. Och även om vi nämner sådant som slaveri, svält, sjukdomar och förtryck så är det inte där spelets fokus ligger. Man spelar hyfsat kompetenta "hjältar" som upplever hyfsat fantastiska äventyr. Man står i händelsernas centrum, men är trots det djupt rotad i spelvärlden. Regler och setting hänger ihop.

Det vi absolut lagt mest fokus på är att bryta konventioner. Även om det finns alver, dvärgar, drakar och trollkarlar så har vi frångått i princip alla fantasyklyshor och ersatt dem med, vad vi anser, nyskapande versioner. Som exempel har vi slopat det klassiska fantasivärldshuset och ersatt med karavanserajen. Hela settingen är starkt influerad av medelhavskulturer, bysans, ottomanska riket, sumer etc förlagt i en renässansliknande epok.
Som spelare i din värld med dig som spelledare måste jag ändå tillstå å det bestämdaste att om vi åker till Kandra i Berendien och besöker Katten och Gurkan. Så kommer min fantasi föreställa mig det i klassisk värdshusstil, korsvirkeshus, bar osv. Dont mess with my Braino_O

Nu när jag tänker på skylten till Katten och Gurkan ser den helt annorlunda ut än hur jag föreställde mig den som barn 89. Warhammer har gjort värdshusskyltarna bättre.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Som spelare i din värld med dig som spelledare måste jag ändå tillstå å det bestämdaste att om vi åker till Kandra i Berendien och besöker Katten och Gurkan. Så kommer min fantasi föreställa mig det i klassisk värdshusstil, korsvirkeshus, bar osv. Dont mess with my Braino_O

Nu när jag tänker på skylten till Katten och Gurkan ser den helt annorlunda ut än hur jag föreställde mig den som barn 89. Warhammer har gjort värdshusskyltarna bättre.
Ja, asså, folks egna fantasi tänker vi inte försöka kontrollera. Än... ;)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Som spelare i din värld med dig som spelledare måste jag ändå tillstå å det bestämdaste att om vi åker till Kandra i Berendien och besöker Katten och Gurkan. Så kommer min fantasi föreställa mig det i klassisk värdshusstil, korsvirkeshus, bar osv. Dont mess with my Braino_O
Det är ju en taverna ;)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,061
I den här intervjun med Mattias Lilja, en av medskaparna till Symbaroum, beskriver han så väl varför Symbaroum är en så fantastisk, levande och djup setting.
 
Top