Svenska fantasyvärldar

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Hej!

Nu har jag frågor igen :)
Världsbyggen: ge mig er USP för just den miljön, varför ska jag välja den.
( o hur hårt knutna de är till reglerna och svårighetsgrad att byta till annat regelsystem)
Vi har hunnit använda Foundry och Mythras modulen till det så pass att gruppen är någorlunda varma i kläderna, därav system)

Hur hittar man en värld och miljö som passar en själv som SL, eller den berättelse man vi förmedla?

Önskedrömmar
Magi, inte en trollis i varje gathörn. Det får vara mäktigt för en mäktig person men sällsynt/farligt. Kan känna sympati för hur det är i S&S
Människodominerat: jag upplever ofta att rollpersoner av olika raser blir mest en gimmick, "ännu en alkoholiserad, surmulen dvärg med skotsk brytning.."
Finnas hyffsat med färdiga äventyr av bra kvalitet
Gå att föra över till ngn d100 variant (Mythras) utan att förlora själen i upplevelsen ( o det kanske är det svåra?)

Ereb Altor
Vår kära lapptäcke till värld (kämpar hårt med att inte skriva "Setting" men det är fan svårt)
Spelat i den i 1.5 år men ingen större modul än marsklandet. Är smått sugen på att ta en paus och utforska andra världar. Något mindre vanilj/gulligt/ankor

Athos
Kopparhavets hjältar, köpte sirenens klagan så kan inte mycket men positivt upplevelse. Dock ännu lite mer "glättig än Altor

Morcar/Fjärran dalar
[Fantasy]Jag måste spela det någon gång, men det finns inte på kartan att byta system på det, vilket är förutsättningen för min fråga.

Argond
[Svavelvinter] Köpte allt som fanns till svavelvinter utom reglerna. Väldigt trakorienfokus på det som finns.

Davokar
[Symbaroum] Mörk skog. Ge mig anledningen till att beställa Symbaroumpaketet.

Mundana
[EON] Med tanke på det fantastiska initiativet Helmgast gjorde så kan man ju med en knapptryckning ha en världsbeskrivning som väl bara kan beskrivas som massiv.
Sälj mig på Mundana! (obs, världen inte reglerna. Eon 3 gjorde vi gubbar med men han aldrig spela, Eon 4 har jag haft hemma sedan det släpptes men inte känt minsta gnista att göra en gubbe ens för skojs skull)

Ravland/Bittermarken
[ Svärdeets sång] Kan väldigt lite om det, men spontant känns set som en värld och upplevelse som inte kan översättas till d100 utan att förlora poängen med den.

Trudvang
Faller på att Riotminds inte är intresserade av den svenska spelmarknaden och att släppa PDF/Lulu av äldre produkter. :mad:

Ännu en WoT av "Din Sanning" C
Alltid lika skoj med direktöversättningar av engelska..
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Pompedia
(Spelet Pompedia). Är en ganska traditionell fantasyvärld med kulturer baserad på vår värld.
Pallasadonien (antika Grekland), Eknatis (antika egypten), Osmanien (Persien/Mellanöstern), Nordländerna (Skandinavien) och västeruropa är representerade och en del vidare utvecklade i publicerade och ännu opublicerade moduler.

Styrkan är väl att de hänger ihop relativt logiskt och man kan lätt själv utöka de områden/kulturer som saknas. Modulerna är välskrivna (och korrekturlästa) och därmed lätta att ta till sig. En annan fördel är ju att det finns ett antal nedladdningsbara gratisäventyr som visar världen.

Nackdelen kanske är att det är relativt lågfantasy, och inte särskilt unikt. Utgivningstakten är dessutom väldigt låg nuförtiden.

Det bör vara väldigt enkelt att konvertera till andra system.
//EvilSpook
 
Last edited:

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Agweon
Vindsjäls spelvärld är färgstark och optimistisk, och lånar inspiration främst från Sydamerika, Sydostasien, och Polynesien. Det finns ingen metall, inga könsroller, inga nationer, inga gudar. Världen fokuserar på ett fåtal karaktäristiska människokulturer, har evolutionärt pseudo-rimliga varelser, och dess magi är vild snarare än akademisk. Det finns också en utomvärldslig farsot, och högteknologiska ruiner.

Det är nog väldigt lätt att konvertera världen till ett annat fantasysystem i allmänhet, även om man kanske då behöver pilla en del med att statta upp vapen och varelser och sånt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Davokar
[Symbaroum] Mörk skog. Ge mig anledningen till att beställa Symbaroumpaketet.
För egen del tycker jag att Ambria är långt mycket mer intressant än Davokar. Det är en levande värld med en rik historia, många konfliktlinjer, politiska intriger, intressanta platser och många gråzoner. Det är väldigt få företeelser som är helt svara eller helt vita. Grupperingarna och deras kopplingar till historian och till framtiden ger många olika lager för spelarna att "skala av".

Ambria är i högsta grad människodominerat även om det finns en del andra släkten där. Det mesta i Symbaroum bör gå relativt lätt att konvertera till BRP. Spelkonstruktörerna är uppvuxna med BRP och har tagit mycket inspiration därifrån.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
För egen del tycker jag att Ambria är långt mycket mer intressant än Davokar. Det är en levande värld med en rik historia, många konfliktlinjer, politiska intriger, intressanta platser och många gråzoner. Det är väldigt få företeelser som är helt svara eller helt vita. Grupperingarna och deras kopplingar till historian och till framtiden ger många olika lager för spelarna att "skala av".

Ambria är i högsta grad människodominerat även om det finns en del andra släkten där. Det mesta i Symbaroum bör gå relativt lätt att konvertera till BRP. Spelkonstruktörerna är uppvuxna med BRP och har tagit mycket inspiration därifrån.
Ambria, är det spelvärlden i Symbaroum?
Jag hade fått för mig att äventyren i Symbaroum var enbart o Davokar? (fetglad om jag har fel)

Det här med människodominerat är inte prio, lätt att hantera som SL, alltid kul med andra raser men jag gillar när bonddrängen och grisvaktaren Bängt får möta alver/dvärgar osv för första gången.
C
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Ambria, är det spelvärlden i Symbaroum?
Jag hade fått för mig att äventyren i Symbaroum var enbart o Davokar? (fetglad om jag har fel)

Det här med människodominerat är inte prio, lätt att hantera som SL, alltid kul med andra raser men jag gillar när bonddrängen och grisvaktaren Bängt får möta alver/dvärgar osv för första gången.
C
En stor del av äventyren utspelar sig i Ambria, vilket är landområdet söder om Davokar. Del 1 av Törnetronen utspelar sig också mestadels i Ambria, och del 3 utspelar sig helt och hållet i där. Del 2 och 4 är Davokar-baserade, medan äventyrarna i del 5 återvänder till ambriernas ursprungsland, Alberetor, som de tvingades lämna när det blev i princip obeboeligt. Men det fanns redan andra människor (barbarer) i området de flydde till.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Pangaia
[Gondica] Renässans värld där de omänskliga raserna är alla baserade på de ifrån grekisk/romersk mytologin. Ingen magi av eldboll-typen, utan man kan som spelare om man vill syssla med magi vara en bättre Leonardo da Vinci, pacifistisk wuxia munk (du får faktiskt minus om du använder din super kampsport för att skada andra), en skogsshaman, eller en religiös helare - det finns också en femte typ, endast tillgänglig för SLP:n, som e en perversion av helarnas magi där man förstärker o/e förändrar livskraft o biologisk form för att skapa monster o mutanter.
Gjort för Tre musketörerna stil spel, handels intriger, o klassiska äventyr då man ska stoppa galan filosof-magiker (den femte typen av magiker) från att göra galna grejer där en massa kommer bli lidande.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Tack för inspel :)

Jag har landat i att testa Mundana eller Symbaroum i andra kläder.
Båda världarna verkar vara väl beskrivna och det finns gott om äventyr.

Ni som är insatta/ har spelat i dom, kan ni beskriva det ni gillar mest mer världen, stämningen och hur lätt/ svårt det är att få in spelare i den?

Hälsningar
C
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Gemini är väl ett svenskt rollspel?
Det är väldigt lågfantasy och rätt mörkt, typ dunkel medeltid. Inga större mängder monster. Har inte någon större koll på världen, har fokus på kamp mellan gott och ont, samt en auktoritär kyrka. Magi finns men är ovanligt och farligt. Tror det var rätt populärt när det begav sig.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Tack för inspel :)

Jag har landat i att testa Mundana eller Symbaroum i andra kläder.
Båda världarna verkar vara väl beskrivna och det finns gott om äventyr.

Ni som är insatta/ har spelat i dom, kan ni beskriva det ni gillar mest mer världen, stämningen och hur lätt/ svårt det är att få in spelare i den?

Hälsningar
C
Min spelgrupp spelar kampanjen Törnetronen till Symbaroum. Det jag gillar är hur väl världens konflikter integreras i äventyren, hur det känns trovärdigt och motsatsen till "lapptäcke". Det är en spelvärld som går att culture gejma i hög utsträckning.

Edit: majoriteten av Symbaroums världsbeskrivning är utspridd över de olika delarna av Törnetronen. Så Symbaroum utan Törnetronen blir lite som "kaffe utan grädde".
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Umu
[Ödesväktarna]

Fantasyvärld mer inspirerad av antiken och framför allt mesopotamien snarare än europeisk medeltid. Grundspelet beskriver framför allt en megastad med omnejd, men det finns en värld bortom det som vi ser fram emot att skriva mer om framöver. Det finns magi men den är inte speciellt flashig – den främsta typen är mer som sannolikhetsmanipulering än eldbollar eller ritualer. De enda direkt ickemänskliga varelserna är reptider, ett slags humanoida reptiler. Eller ja, det finns demoner också, men de är mindre en "art" och mer ett samlingsnamn för en kategori av varelser som egentligen inte har så mycket mer gemensamt än att de inte är människor eller reptider. Varje individ är unik så att säga.

Spelvärlden är inte sådär superhårt knuten till regelsystemet skulle jag säga. Det skulle nog funka dugligt med typ valfritt standard-tradsystem.

Det finns tyvärr bara ett par utgivna äventyr hittills, men grundboken har ganska enkla verktyg för att konstruera egna av den typ spelt är fokuserat på (utredningar, mysterier).

Man kan ladda ner boken gratis från hemsidan om man vill kolla runt lite innan man köper.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Gemini är väl ett svenskt rollspel?
Det är väldigt lågfantasy och rätt mörkt, typ dunkel medeltid. Inga större mängder monster. Har inte någon större koll på världen, har fokus på kamp mellan gott och ont, samt en auktoritär kyrka. Magi finns men är ovanligt och farligt. Tror det var rätt populärt när det begav sig.
Skulle inte kalla det låg fantasy, du har alver (som bara är män, bortsätt från drottningen), dvärgar (som är utkastade från sina stängda, underjordiska riken, o förbannade så en viss mängd av dem har motsvarigheten till MUTANT:s fysiska mutationer), en uttalad ondska med övernaturliga agenter, o magi (du behöver inte vara ond för att använda magi men det korrumperar) - även om det saknas alla de monster o fantasy-varelser som DnD eller DoD har.
Värden är medeltida (o inte på DnD:s sättet där det "medeltida" är mer en fråga om estetik o titlar på sin höjd), mörk (vilket säljs bra av illustrationerna), och indelad i de områden som kontrolleras av kyrkan, de delar som kontrolleras av furstarna som brutit mot kyrkan, o de delar som kontrolleras av ondskan. Det finns en metaplot men den hintas bara i grundboken o jag vet inte om den utvecklades något i de få tillbehörsböcker som släpptes.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Jag skulle lägga min röst på Symbaroum.

Har en tendens att bli långrandig och svamlande, men jag skall försöka hålla mig till ämnet.


Kort version:
En värld med gråskalor, inget är svart eller vitt.
En värld med konsekvenser. Du kan inte hitta Excalibur och bli kung....du kommer hitta Stormbringer och bli förbannad för evigt.
En värld med historia som är på väg någonstans.

Finns det problem med regler, äventyr och världen, Ja, men resan är värd det alla gånger.


Längre version.
Regler
(reglernas själ....ledsen kom inte på en bättre beskrivning)
Du sa att regler inte var viktiga. MEN...
En del i reglerna måste föras vidare i systemet man väljer. Det är korruption. Korruption får du när du försöker förändra världen.
Lyfter du en sten med muskelkraft - ingen korruption
Lyfter du den med magi - korruption
Lyfter du bort 100 000 stenar och bygger en stad, även med muskelkraft....så bildas korruption

(hur de ser ut vid första anblicken)
Allt ser ut att handla om strid i reglerna....men inte världen...och reglerna fungerar....om man tänker ett stegtill för stridsförmågan har ofta en "utanför strid funktion"
Reglerna ger fel bildvid första genomläsningen.

(reglerna som de är skrivna)
Finns många brister men de fungerar för spelet så länge gruppen och spelledaren kommer överens om att de inte skall bryta spelet.
Ex: Det finns förmågor som ger 3x i effekt för 1 y kostnad och andra förmågor som ger endast 1x i effekt för 2-3y i kostnad. Det finns en världslig förklaring varför vissa är bättre än andra och med lite sunt förnuft så är inte alla spelarna barnungar som kräver alla starka förmågor utan förklaring varför de har dem.
Jag skulle rekommendera att man redan när man börjar spela kommer överrens om att "uppdatera" karaktärerna regelmässigt och regelbundet om det visar sig att de inte fungerar eller bryter stämningen.
(Vi har i min grupp byggt om 3 av 5 karaktärer. 1a för att den inte fungerade regelmässigt som vi trodde, 2a för att karaktären hade en annan roll/själ när vi börjat spela än spelaren tänkt sig, 3e för att den karaktären tog mer tid vid spelbordet än tänkt. Fungerade regelmässigt, men inte gruppdynamikmässigt. (3e hade en följeslagare....vilket är ett kapitel för sig)

Rekommendation om regler. Spela med reglerna som de är skrivna, modda efter ett tag.
Om ni vill byta, ha en allvarlig diskussion mellan spelare och SL om hur farlig korruption måste vara för att världen skall vara den samma.

Äventyren
ack så roliga och annorlunda ibland, men ack så dumma de kan vara ibland och VARFÖR STÅR INTE SAKER DÄR DE BORDE I BOKEN..."andas....jo jag är lugn igen......VARFÖR!!!!"

Skall försöka förklara mig. Jag börjar med mitt utbrott.
Jag älskar att läsa på om loren då min karaktär är en lärd man (karaktären är baserad på Indiana Jones far och hans kompis....inläst på forntiden...inte koppling till nutiden)
Men både regler och äventyren (om jag förstår min SL rätt är hopplösa på att ge informationen på rätt plats.
ex på sidan 23 beskrivs ett rum och en person (X).
på sidan 134 beskrivs personen och dennes motivation
på sidan 74 i en kommentar om en annan person står en superviktig information om första personens motivation Ex: Till skillnad från X som kommer att ta emot en muta från rollpersonerna så kommer Y bara bli arg......varför stod inte allt detta på s 23
Regeltexten är samma.

Annorlunda
Gråskalor och du är inte hjälten som räddar världen. Du är inte Luke Skywalker som räddar Alliansen från dödsstjärnan. Du är personerna i Rogue One som skaffar informationen om Dödsstjärnan och kanske dör på kuppen. Du ser saker hända, du påverkar världen men världen påverkar dig.
Du räddar inte den goda kungen/princessan mot den onda nektromantikern....
Det finns alltid två sidor...de ända som är rent onda är manifestationerna av korruption odöda och styggelser (tänk demoner) och kanske inte alltid de förstnämda...de kanske bara försöker överleva efter döden....i en värld som inte längre vill ha dem....

Ack så dumma.
Det finns några detaljer som måste tas bort från äventyren. Tydligen så finns vissa ledtrådar som är nödvändiga för äventyret bakom ett slag
Ex Finna dolda ting.
Hittar du inte prylen som ligger gömd så blir det ingen kampanj......

Roliga.
Vi har fått uppleva världen och den är levande och farlig.
Jag kan inte skriva upplevelserna utan att spoila något. Men detta citat från Blade Runner ger samma "feeling" som jag skulle vilja förmedla:

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die."

-Roy Batty, 'Blade Runner'.


Världen
Det som du egentligen ville ha om jag förstår dig.
Svårt att skriva om utan att spoila för mycket.
Jag har inte spelat igenom hela törnetronen....ännu "tittar på dig SL...och på Mattias som skall skriva färdigt sista delen....i år har jag hört...."

Och med det sagt. Om du skall spela symbaroum är det inte för grottkräl utan för att spela Törnetronen med en grupp som bryr sig om världen och vad som händer.

Men tillbaka till frågan som jag tydligen undviker.

Det är en värld som har en inneboende drivkraft. Det finns en förklaring varför vi är där vi är.....och varför det som skall hända händer....
Rollpersonerna kommer att gå från vanliga personer till personer som inser att de måste resa sig och utföra stordåd vad det än kostar för att det skall bli en morgondag. Ingen kommer att tacka dem, ingen kommer att få veta det....men det måste göras.

Det finns grupperingar med en inneboende motivation som är logisk utifrån varje grupps fysiologi, religion, sociala struktur

Två citat från Babylon 5 världen:
“Understanding is a three edged sword: your side, their side, and the truth.” är en mycket bra beskrivning av hur de olika fraktionerna samverkar och hur RP kommer att möta dem.

Början av ett citat från Babylon 5 tror jag kommer att bli RPs liv....
We walk in dark places noone dares to tread, we stand on the bridge so noone may pass.

Det är viktigt att ha ett session zero för SL och spelarna. De kan inte vara förälldralösa murderhobos utan hemvist som drar runt och bara bryr sig om pengar och "loot". Då kommer de bara springa så fort de kan från Törnetronen. Indiana Jones karaktärer med en moralisk kompass behövs. De behöver vara delaktiga i världen.
Jag kanske har fel. Det kanske går att spela "girig" också....men jag är tveksam. De som varit SL i flera grupper kanske kan beskriva om det går.


Rollpersonerna kommer att bli mäktiga men kan fortfarande dö av ett dolkhugg.

Är människobaserat i grunden (människorna har en intressant historia....men spoilers)
Alver finns men får ses som fanatiska miljö terrorister - Bättre döda 1000 än att en styggelse skapas...
De unga fungerar, de medelålders lite strul...de kan bli vanliga äldra....de äldsta....helt annorlunda.
Dvärgar....ingen likhet annat än namnet med dvärgar någon annan stans.....spoilers

Svartfolk...i form av svartalfer , troll (finns en del spoilers om världen här) är där jag är minnst nöjd. Spelarna kan spela svartalf, rese eller kanske även troll.....men de är mer en kulliss än delaktig i historien. Dvärgarna är också mer en kuliss, men det finns det en förklaring till.
Svartalfvernas roll i Ambria är dock för "tunn".

Ambria
En värld i förändring med en levande politik.
Dock tycker jag att de skulle ha låtit landet vara en generation äldre....allt har hänt lite för snabbt,. Hastigheten ger möjligthet till att samma person kan vara delaktig i flera skeenden.....men jag tror jag hellre hade sett att det gått 20-30år till i tideräkningen.....skaver lite hos mig men ingen stor sak.

Davokar. En stor läskig skog som säljs in som det som gäller, men än så länge så har det mest varit annat.
Skall dock spela Mörkrets moder som bara är Davokar.
Inte en disneyskog.....utan ett ställe där ett misstag kan leda till en plågsam död...

Tänk PC spelet Darkest Dungeon....så får du rätt känsla för Davokar.


Hur kommer det att sluta?
För att citera Londo Mollari från Babylon 5....

"They didnt listen. Arrogant men never do"
" ...it will end....end in fire"


Ledsen för wall of text.

Finns det problem...ja.
Är resan värd problemen ...ja
Kommer det kräva engagemang av spelare ...ja (du måste vara delaktig....annars blir det inget....och du måste göra dig delaktig som karaktär)
Kommer det kräva engagemang av spelledare ....ja (du måste foga ihop karaktärer och världen......och ta bort vissa dumma slag som aldrig skulle vara där)


End.....
(Please roll 1d4 sanity loss)
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Glömde slutklämmen

Grunden i världen är balansen mellan "kontroll och kaos"
inte mellan ont och gott.

Kan läsas ut som civilisation mot natur men inte riktigt samma.

/Thz
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
...

Ledsen för wall of text.
..
Brukar vara jag som producerar sådana :D

Tack för att du tog dig tid.

Jag vill dyka ned i en annan värld än Ereb Altor med mer gråskala.
Grundförutsättning när jag är SL är att spelarna är i grunden "hyggliga" dvs inga giriga mordmaskiner, sociopater osv. De gör så gott de kan. Symbaroum verkar fixa det.

Jag vill åt miljön och färdiga kampanjer/äventyr. Som heltidsarbetande med familj och andra intressen finns inte orken eller kompetensen till det (lyfta lite skrot är gott för själen när man har att hantera sega organisationer)

Har jag förstått det rätt med att Kopparkronan är lite av en introkampanj? (men den verkar inte gå att köpa längre?)

Jag skissar på att använda Mythras, jag kan få till både religiös magi (theism) och annan magi på ett tillfredsställande sätt.
Korruption finns det regler till ovanstående som kan användas med minimal ansträngning. Med Monster Island så finns det mer otäcka saker att plocka in. (jag tycker helt enkelt att det är ett balanserat system som hanterar S&S vettigt och ger stora frihetsgrader för att skapa rollpersoner utan att knäcka systemet.)

Som sagt var, äventyren i världen är det viktigaste för mig (det är därför jag lutat mest åt Eon och Symbaroum)

/C
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Ett tips för att få en känsla för stora delar av Symbaroum-settingen utan att behöva betala alltför mycket, är att köpa nedanstående PDF:er från DriveThruRPG. De är gjorda för att spelarna ska kunna läsa dem, så de innehåller inga hemligheter. Snabbstartsreglerna är tämligen omfattande som PWYW, men bara på engelska. Spelledaren kan även ladda hem Report 22:01:08 och översikten till Törnetronen. De innehåller spoilers!
  • Tistla Fäster - Lycksökarens hamn
  • Karvosti - Utforskarens fristad
  • Yndaros - Kontrasternas stad
  • Resan till Upphöjelsens tempel (dagbok som ger viss info om Davokar)
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Man kan också låna flera av böckerna från biblioteket, antingen genom att de finns i din kommun eller genom att du beställer dem från något annat kommunbibliotek genom dit bibliotek.
 
Top