Nekromanti Svenska fantasy/skräck/science fiction författare, vilka bra finns det?

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Som Bolongo nämner - Gabriella Håkansson är superb.

Annars har vi Lova Lovèn som snart kommer ut med Trojanerna. Tidigare har hon bidragit till en mängd novellsamlingar som 13 svarta sagor och 13 svarta sagor om superhjältar samt i novellsamlingen Stadens väsen.

Johannes Pinter har skrivit Vackra kyrkor jag besökt och de fruktansvärda väsen jag där mött som är en Chtulhuesque skräckroman, samt 1007 som är mer av en skräckelbok.

Båda författarna är utgivna på bokförlagen Eskapix och Swedish Zombie.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag vill passa på att rekomendera novellsamlingen "Stockholms undergång" av skrivarkollektivet Fruktan. Både Boel Bermann och Anders Fager har noveller i den. Det gav mig en fin känsla för olika författare som skriver på skräck/apokalypstema. Några var riktigt bra, några sämre. Men så brukar det ju vara med novellsamlingar.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Skarpskytten;n203848 said:
Men hallå! Om folk går runt och läser wikipedia kommer ju det här forumets besserwissrar att bli arbetslösa!
Nä, men vi kanske får arslet ur att skriva lite fler wikipediaartiklar... :)

(Fun fact: Ibland på gamla jobbet när jag tröttnade på att besvara återkommande mejlfrågor skrev jag wikipediaartiklar och hänvisade frågeställarna till dem istället...)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Skarpskytten;n203837 said:
De två bästa fantasyromanerna på svenska som jag läst är Frans G Bengtssons Röde Orm och Astrid Lindgrens Ronja rövardotter. Bägge bör räknas till världslitteraturen (och gör väl det också).

Jag har bara orkat ta mig igenom en bok vardera av herrar Fager och Granström. Både är magnifika språkbegåvningar - på gott och ont - men jag har svårt för skräck i allmänhet (det mest skrämmande med Fager är hur ofta han använder ordet "knulla") och Granströms metafysik gör både hans värld och hans karaktärer helt ointressanta. Fager vill jag läsa mer av; Granström inte.*

En författare som jag varit nyfiken på väldigt länge är Bertil Mårtensson. Jag hade honom som lärare i logik på Lunds universitet runt 1993 och det gick dunkla rykten i klassen om att han skrev sci-fi och fantasy. Och det är jag idag säker på att han har gjort[/URL], men jag har aldrig blivit klar till att läsa något av honom. Är det någon här som kan ge ett omdöme?

*Dagens litterära skryt: jag hjälpte Fager med lite efterforskningar när han skrev Jag såg henne idag i receptionen och som något slags tack döpte han en karaktär i den efter mig. Mycket ska man vara med om här i livet.
Jag svarar med det litterära skrytet att den kvinnliga hjältinnan i en Bertils böcker är baserad på min mor (som han var kär i) och skurken på min far ( som ju stulit hans kärlek)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
anth;n203862 said:
Sam J. Lundvall.
Har skrivit mycket bra. Men kanske särskilt läsvärd för forumiter är "King Kong Blues" (fr 1974) - den inspirerade bla rollspelet Paranoia.

Den som gillar den ryska fantastiken med tex Gogol och Bulgakov bör definitivt läsa "Bernhards magiska sommar" (1975).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,001
Location
Ett häxkräl
Swedish Chef;n203933 said:
Jag svarar med det litterära skrytet att den kvinnliga hjältinnan i en Bertils böcker är baserad på min mor (som han var kär i) och skurken på min far ( som ju stulit hans kärlek)
Oslagbart.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kerstin Ekmans "Rövarna i Skuleskogen" är den bästa svenska fantasyroman jag läst, och Ekman är ju en episk, välförtjänt berömd grand old författarinna med ett språkbruk som får det att pirra i hela kroppen på en. Den oefterhärmliga storheten hos Ronja Rövardotter ligger mycket i filmatiseringen.
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Vår alldeles egna William Gibson - Annika Lidne med CoMa. Mer svensk cyberpunk i hyllorna!
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Postumt utgivna "Enkel biljett till nattens ände" av Johan Frick - http://www.sfbok.se/tips-topplistor/...l-nattens-ande - är en häftig samling sci/fi-noveller i fransk noir-stämning. Rekommenderas!

Och vill man till äventyrs gå ända tillbaka till 1800-talet skrev ju Viktor Rydberg en del som gränsar till fantasy / skräck, exempelvis bör vi lyfta fram den stämningsfulla vampyrromanen "Vampyren" från 1848. Vampyrromaner och spökhistorier blir, enligt min smak, i regel bättre ju längre bak i historien de är skrivna.
 
Top