Svenska detektiver

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Hej!

Jag och barnen har lirat lite Ture Sventon / Agaton Sax-inspirerat rollspel med år0-motorn. Vi tyckte Semlor & Skurkar blev så bra så vi funderar på att skriva ihop något lite mer renskrivet som vi kan spelleda på konvent.

Vi vill att det fortfarande ska utspela sig i Sverige under 1940- eller 1950-talet, men kanske göra det mindre kopplat till just Sventon och Sax och letar nu efter mer inspiration i liknande stil.

Har ni kära forumiter några tips?

För att vara tydlig är det mer äventyrsdetektiver som Ture Sventon och Agaton Sax. Noir-liknande deckare som Stig Trenters Harry Friberg-böcker eller någon av Maria Langs pusseldeckare blir fel stil.

Stig och Ulla Trenters böcker är ju inte för barn men de utspelar sig under 1940- o '50-talet (o senare men vad jag förstått så fastnade Trenter i praktiken i dessa perioder rörande hur folk pratade och han beskrev Stockholm) och är bra med beskrivningarna. Ett par av böckerna filmatiserades också av SVT:

SVTplay har också Agaton Sax, Ture Sventon, o Mästerdetektiven Blomkvist på nya äventyr tillgängliga:

Var tvungen att googla. Ypperlig rekommendation. Hade aldrig hört talas om, men det blir att jaga ned några av dessa böcker.

Kan tipsa om att podden Snedtänkt har ett intressant och underhållande avsnitt om tvillingdetektiverna.

Som en twist så gillar jag Syskonen Tilly-böckerna av Lisa Hydén. Samma ton och tempo som många deckarkapitelböcket, men strukturerade som heister, där huvudkaraktärerna är de som planerar och utför stöten (alltid med en god anledning!).

Hej!

Jag och barnen har lirat lite Ture Sventon / Agaton Sax-inspirerat rollspel med år0-motorn. Vi tyckte Semlor & Skurkar blev så bra så vi funderar på att skriva ihop något lite mer renskrivet som vi kan spelleda på konvent.

Vi vill att det fortfarande ska utspela sig i Sverige under 1940- eller 1950-talet, men kanske göra det mindre kopplat till just Sventon och Sax och letar nu efter mer inspiration i liknande stil.

Har ni kära forumiter några tips?

För att vara tydlig är det mer äventyrsdetektiver som Ture Sventon och Agaton Sax. Noir-liknande deckare som Stig Trenters Harry Friberg-böcker eller någon av Maria Langs pusseldeckare blir fel stil.

Kul idé (som vi ju har varit inne på förut här på forumet)! Är tanken att spelet ska utspela sig i Stockholm eller någon fiktiv småstad modell Byköping? Båda kan säkert funka, men en avgränsning är säkert bra om ni vill göra ett konventsäventyr.

Jag gillar perioden mycket. Det finns en del källor som är så självklara (?) att man lätt missar dem. De finns alla på bibliotek i någorlunda stora städer:
1. Telefonkataloger (för uppgifter om vilka typer av företag som fanns under den här perioden - en bra tidsfärg).
2. Uppslagsverk av typen ”Vem är det?”, som kom ut varje år. Ger en bra inblick i den tidens offentlighet och vilken typ av personer som var kända då. Listor ger lite mer kött på benen än googlingar och egna minnen.
3. Veckotidningen Röster i Radio. Innehåller både programtablåer för radio och artiklar om de medverkande i programmen. Bra för tidsfärgen.
4. Böcker om tidningskvarteren i Klara (delvis där Plattan ligger idag). De revs i slutet av 50-talet. Skriver du om Stockholm blir detta en intressant miljö med sina krogar, ungkarlshotell och tidningsredaktioner.
5. Ria Wägner, Zarah Leander och Vilhelm Moberg är tre kända svenskar från den här perioden. Det finns biografier om alla tre. De är personer som antingen kan fungera som tidsfärg eller som förlagor för lätt (eller väldigt) parodiska karaktärer.

Last edited:
Back