Nekromanti Svenska böcker om kreativt skrivande?

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
"Kreativt skrivande" är ju en direkt översättning av "creative writing", för vilket det fö. finns en kurs för på Stockholms Universitet. På informationssidan för den kursen hittade jag en lista över böcker (på engelska) om kreativt skrivande, men någon motsvarande lista på svenska böcker känner jag inte till. Böcker om god svenska finns det ju en drös av (antar jag), själv tycker jag att jag lärde mig mycket när jag läste "Riktig svenska" av Erik Wellander (i detta sammanhang skall man naturligtvis också nämna den självklara "Svenska skrivregler" utgivna av Svenska språknämden och naturligtvis SAOL), men det är inte riktigt det jag är ute efter. Jag letar efter böcker på svenska i stil med "The Creative Writing Coursebook" (som omnäms på websidan jag nämde ovan). Är det någon på forumet som känner till några sådana?
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Om att skriva romaner

Hemma i bokhyllan har jag Göran Häggs Författarskolan från 1993. Den finns dock ute nu som Nya författarskolan. Sedan har jag även Diane Doubtfires Att skriva en roman - praktisk handledning, som dock har några år på nacken.

Det finns säkert tusen andra titlar. På libris hittade jag en av Ivar Lo Johansson som kan vara intressant, Att skriva en roman : en bok om författeri. Kolla upp Libris och sök på exempelvis "skriva roman", så hittar du några titlar som månne är intressanta.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Hur definieras "kreativt skrivade", då? Handlar det uteslutande om historieberättande eller omfattar det all slags framställning av originalskrifter; även exempelvis tekniska skribenter och dylikt kan ju anses arbeta kreativt med skrift. "kreativitet" är ett rätt vitt begrepp, liksom.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Begreppet får nog anses täcka all form av skriftlig framställning där ett av syftena är att författarens personlighet skall så att säga "synas" i resultatet. Så även tekniska skribenter kan ha nytta av veta hur kreativt skrivande går till. Fö. så är (i alla fall enl. min mening) rollspelsmakare tekniska skribenter mer än dom är skönlitterära författare.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
  • Cassirer, Peter Stil, stilistik & stilanalys. Tredje, omarbetade upplagan. Stockholm: Natur och kultur, 2003.
  • Carlsson, Siewert Skrivarbok Faun 2002.
  • Högskolan i Gävle,
  • Augustsson, Lars Åke, Att skriva romaner och noveller, Ordfront, 1999.
  • Johansson, Peter Gustav, Det sjunkna alfabetet, Natur och Kultur, 1996.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Även om jag siktar lite på sidan om målet...

Så kan " Verktygslära för filosofer " av Sven Ove Hansson vara värt att kolla på, särskilt om det är texter som ska argumentera och framställa sin sak. Den kan ju låta lite suspekt, men den är bra och trevlig läsning. Saklig på ett sådant sätt att det kan inspirera till att vara kreativ i sitt skrivande.
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Den är inte ursprungligen skriven på svenska, men jag har nyligen läst Stephen Kings bok Att skriva - en hantverkares memoarer. Den var välskriven, intressant, och mycket nyttig. Rekommenderas.
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Om att skriva romaner

Dessa är mina böcker:

Göran Hägg - Författarskolan (Wahlström & Widstrand)
Bente Clod - Skriv - en bok om att skriva (Alfabeta bokförlag)
Maria Gummesson - att skriva börjar här (Ordfront)

Och av dessa är Göran Häggs den minst läsvärda, helt klart.

// Radagast
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Om att skriva romaner

Och av dessa är Göran Häggs den minst läsvärda, helt klart.
Jepp, boken är IMHO i stort sett en orgie i självklarheter. Bjuder knappast på några stora aha-upplevelser.
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Siewert Carlssons bok, Skrivarbok, behandlar dessutom såväl prosa som poesi och journalistik....

Äger den, men har inte hunnit läsa den noggrannare... Men den verkar väldigt intressant med en hel klase skrivövningar!
 
Top