Nekromanti Svenska Alfor

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Hej!

Jag ska snart börja spelleda en kampanji More Than Human som kommer att utspela sig i nutid i Sverige.

Många av de element från originalet finns med, jag kommer dock att ändra på hela bakgrunden kring krafterna.

Nuff said, jag behöver namn på svenska Alfor.

När jag spelade det första gången körde vi liksom i Amerrkat, by the book,och då fick jag snabbt ihop en lista på mängder av fräsiga namn men på svenska var det lite körigare.

Så snälla söta rara forumet med ett körsbär på skallen, hjälp mig med fräsiga namn. Resten löser jag.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Ge oss lite att gå på gällande vad du tänker dig för typ av stämning och sånt. Lurigt att börja helt torrt. Har du kommit på ett par namn du gillar?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Hmmm...

"Vildvittran" och "Kung Bore"? Eller de kanske känns för fåniga?

Jag tänker att många svenska alfor nog väljer engelska namn. Lite som svenska band med andra ord.

Ragnarök? Nordisk mytologi överhuvudtaget?

Vad skulle en svensk punk-alfa heta? Något vulgärt och oseriöst, kanske? "Kräkfittan"?

Jag tänker att man får detaljera "sverige" en smula. "Svensk" kultur är ju som de flesta nationella kulturer en rätt tunn soppa, det är i subkulturer man får kolla. Tror jag. Vad heter den svenska byråkrati-alfan? "Direktören"?

"Storm" är ju taget av Marvel, men funkar på svenska också.

Jag ska fundera lite...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Klasskamps-hjälten "Stål"? Eller kanske "Kamraten"?

Det vore iofs jävla ballt med en superskurk kallad "PARTIET" också. Som hade förmågan att dela upp sig i flera.

(Vilket osökt får mig att tänka på min gamla tänkta anime-figur Proletaar. Lite som Voltron bildas han av fem olika, i hans fall stora robotar skapade av arbetarklassen för att bekämpa den internationella kapitalismen.

"WORKERS OF THE WORLD, UNITE! FORM PROLETAAAAAAAAR!")
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Hittade en tråd på gamla forumet med ett par namn jag tänker mig kan passa.

Stämningen är typ som i originalet, plötsligt får en massa människor världen över krafter, ingen vet varför, det kommer visa sig i spel. Alfaregistrering blir en snackis och kampanjen ska väl kanske leda fram till ett regelrätt inbördeskrig. Några få gör egna dräkter och larvar runt men de allra flesta kör på i sin vanliga stil.

De som hittar på namn åt sig själva är väl antingen kriminella och tar namnet för att framkalla nån slags myt om sig själva, eller så är de nåt slags PR-jippo från staten, som t.ex SD-anhängaren Svea som snabbt blir poster boy för partiet.

Grejen är att folk reagerar ganska olika på detta med Alfor, så en uppsjö av olika namnstandard kommer finnas med.

Här är några exempel:

Svea
Mangel
Igeln
Ego
Niko
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Vildvittran gillar jag! Kung Bore blir kanske för 4-color kanske!

Kräkfittan är svinball men kanske lite over the top.
Funderar på en dödsmetallare som kallar sig Lucifer helt enkelt.

Amerikanska namn kommer definitivt finnas med, så anglofierade som vi är.

Direktören haffar jag direkt.

Några andra namn jag föreslog i tråden på oldsite som kanske inte funkar heller var:
Blåkullan
Dalmasen
Ansgar
Rauk
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Right:

Åskfågeln
Kicker
"Sudden" (på det svenska viset; egentligen Sudden Death, men det borde ju hen förstått att det inte skulle funka)
Lok (naken, blästrad och skitsur står hen står när de andra faller)
Hipztor
Hertigen/Hertiginnan
Kross
Laser
Hydro
Troll
Heavy (inte samma person som hårdrockaren från Dalarna sägs det)
Spinn
Dögrävarn
Harpo
MLI (uppger ständigt nya svar på vad förkortningen står för, är egentligen ljudhärmande - Emelie)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
w176;n64078 said:
Jante - Alfa emd subtila psykologiska krafter
Tycker väl att Jante borde vara en kraftnullifierare, han har en förmåga. Förmågan att undertrycka alla andras krafter så att ingen är bättre an någon annan.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Mållgan - osynlig med suggestions/telepatiska krafter

Lakmus - kan avgöra tvister, byta färg och kanske göra föremål extremt sura eller basiska.

Krutgubben, Tjottablängarn, Jazzkatten och Halta Lotta är en grupp Alfor som alla är i pensionsåldern.

Burzum - svartmetallare med mörkerkrafter.

Lars- Lars har lite blandade krafter, men de är ganska svaga. Han kan skiva börd med lasern från sina ögon, flyga lite långsammare än han kan gå, jogga i flera dygn, bänkar som en elittränad fast han är småtjock osv. Lars jobbar som nån slags syo eller stödperson för andra Alfor. Ev håller han på att rekrytera ett gäng.


Det finns ju ett gäng från P3 kulturs serieskola också, på rak arm kommer jag ihåg:
Pilgiftsgrodan - Androgyn sydamerikans kvinna med amfibiekrafter. kan skjuta giftpilar ur handflatorna. Jobbar för säpo.
Myggan - En liten tjej med vassa tänder som flyger med fötterna först efter som hon "faller" genom luften.
Järnmannen - Tyst. Bredaxlad. Kan förvandla sin hud till järnmalm.
En Svensk Tiger - Typ en supersoldat som legat i stasis sen Berlinmuren föll.
Göttmosarn - Hulkar ut och växer och slåss och sådär. Lider av vanföreställningar och sitter ibland inlåst pga detta.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Grymma grejer asså!

Robot
Dreamhack
Jante
Urkraft
Råsop
Enkelriktaren
Lakmus
Burzum
Pilgiftsgrodan
Myggan
Järnmannen

Haffade!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Undergången
Viking
Syl
Dolken
Alv
Momo
Spöket
Förfall
Vän av Ordning
Fredsmakaren
Maran
Betongrosen
Asfalt
Nässlan
Kvicksand
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Näcken - En svensk normbrytande superhjälte som istället för att ikläda sig kostym uppträder helt naken. Superkrafter som denne använder: Närhelst det finns behov av att svinga sig i något (som Spindelmannen eller Tarzan) så finns det just där det behövs. Kan dessutom alltid dra fram en fiol från någonstans (den kan ju inte varit gömd i kläderna!) för att använda som tillhygge.

Svårmodig. Röker. Det är 90-tal. Och så regnar det. Peter Kvist-version av El Kabong korsad med svenska sägner.
 
Top