Svenska översättningar av rollspel som inte har svenska som originalspråk?

Jag har böckerna kvar från båda lådorna (för visst kom det "bara" basic och expert?), men lådorna är sedan länge döda...

Obs, bilden är lånad från internet och inte på mina böcker... de ligger i en låda som kräver mer arbetsinsats att ta fram
View attachment 32242
"dungeons & Dragons - ett sagorollspel" får nostalgi till gåshuden jag fick av att hålla i drakar och demoner - trudvang lådan som 12-åring och läsa "äventyrsspel, för länge, länge sedan" och "trudvang, en värld full av mystik". En hel värld öppnade sig med dem orden på ett annat sätt än "Sveriges största rollspel". Svärdets sångs "rov och ruiner i ett fördömt land" håller dock måttet tycker jag.

Ut mot skären är väl i princip en svensk översättning av into the odd?

Edit: detta var inte sant.

Last edited:
Till nån forumit som är involverad i Eloso: är planerna på en svensk version av Runequest permanent nedlagda eller finns det en chans att projektet tas upp igen?

Midnatt, för alltid samt Kaffe tillsammans är båda översättningar från franskspråkiga original.

TILLÄGG: Sorry, missade att det var skulle vara engelska rollspel.
Äh, jag borde skriva om titeln! Skrev i ett inlägg att även andra språk funkar ju... Ska se om jag kan göra det!

Var mest intresserad av att på något vis få koll på vilka spel (och även om de är aktiva idag) som underhålls på svenska, även om de har ursprung från ett annat land. Lite samma sak som @mrund syftar på tror jag!

Och just det, @Genesis vad heter originalen? Vet du även om de är hålls ajour med av uppdateringar i originalet?

Last edited:
Och just det, @Genesis vad heter originalen? Vet du även om de är hålls ajour med av uppdateringar i originalet?
Minuit, pour toujours respektive Coffee together (ja, det är ett franskt spel). Och jag vet inte vad för sorts uppdateringar det skulle komma. Midnatt har iofs scenarion, men jag tvivlar på att Fabien skulle skriva några fler än de som redan finns. Båda spelen är ju publicerade och därmed färdiga.

Knave -> Knape väl?
Hade missat denna, men försökte googla här men hittade inget om det?

Uppdaterade "sammanställningen" i ursprungsinlägget något, men har säkert fått med ett antal fel. Totalt 13 spel är ändå en någorlunda respektabel lista, men med tanke på antalet rollspel så är det ju inte många. De större kända rollspelen finns med, men majoriteten (utöver CoC) gjordes ju relativt länge sedan. Nu är kanske rollspelsskapandet så starkt i Sverige att det inte krävs (utan är snarare en exportvara) eller så finns inte en tillräckligt intressant marknad. Kanske är den mättad, eller för bra rollspel inhemskt redan, eller är svenskar för bra på engelska?

Världskapitlet i Chronopia skrevs väl på engelska av Bill King och översattes till svenska? Så det är i alla fall ett halvt översatt rollspel. Samma sak gäller väl också modulerna till Mutant Chronicles som skrevs av Matt Forbeck och Bill King?

Back