Jag satt i helgen och förkovrade mig lite i den svenska översättningen av Call of Cthulhu från Eloso förlag. Jag kom att förundras över hur ypperligt gjord den är och hur väl den är anpassad till en svensk kontext. Vad jag förstått är inte alltid en prio på en översättning att, så att säga, "föra in" texten till den aktuella miljö, som i detta fall Sverige under 1920-tal, men kan konstatera att när det görs såhär väl är det verkligen inspirerande!
Så, med det sagt, vilka andra rollspel har vi egentligen som har översatts till svenska? Vidare, 1) vilken utgåva av respektive spel, 2) vilka av dem underhålls ännu, 3) hur, om alls, har de anpassats till svensk kontext, samt 4) hur trogna är de originalen (egen bedömning, men se tex nedan ang Chock: Åter från graven)?
På rak arm kommer jag att tänka på:
(Obs! Sökte även på forumet och på nätet efter liknande tråd men kunde ej hitta. Har dock för mig en tidigare hemsida funnits med en stor databas om svenska rollspel som jag inte längre lyckas hitta...)
edit - Sammanställning:
Så, med det sagt, vilka andra rollspel har vi egentligen som har översatts till svenska? Vidare, 1) vilken utgåva av respektive spel, 2) vilka av dem underhålls ännu, 3) hur, om alls, har de anpassats till svensk kontext, samt 4) hur trogna är de originalen (egen bedömning, men se tex nedan ang Chock: Åter från graven)?
På rak arm kommer jag att tänka på:
- Dunder & Drakar vilken, om jag inte förstått helt fel, är en variant av Dungeons & Dragons 3E?
- Chock bör väl idag, i och med "Åter från graven", helt separerats från Chill och idag anses vara ett eget spel, men faller likväl in i kategorin?
- Sagan om ringen - rollspelet - från MERP.
(Obs! Sökte även på forumet och på nätet efter liknande tråd men kunde ej hitta. Har dock för mig en tidigare hemsida funnits med en stor databas om svenska rollspel som jag inte längre lyckas hitta...)
edit - Sammanställning:
- Alla är Alex - Svensk översättning från engelska av Everyone is John av Michael B. Sullivan - AKTIVT?
- Call of Cthulhu Sverige (Eloso) - Svensk översättning från engelska av Call of Cthulhu 7E av Chaosium. - AKTIVT
- Chock (Äventyrsspel, 1985) - Svensk översättning från engelska av Chill av Pacesetter (1984). - ERSATT AV 3.
- Chock: Åter från graven (Eloso, 2019) - Omarbetat version av Chock från 1985 (?) - AKTIVT
- Drakar och Demoner (Äventyrspel) - 1a utgåva 1982 var en översättning av Basic Roleplaying av Chaosium och supplementet Magic World. 2a utgåvan att se som eget spel. - ERSATT AV DoD 2023
- Dungeons & Dragons (Titan Games) - Översättning av engelska D&D Basic och D&D Expert till svenska av Titan Games. - ERSATT AV 5.
- Dunder och Drakar (Titan Games)- "30% D&D 3e, 40% D&D 4e, 30% egna galna idéer." - AKTIVT
- Kaffe tillsammans - Svensk översättning från franska av spelet Coffee together. - AKTIVT
- Kult: Den förlorade gudomligheten (Helmgast) - Ursprungsidé svenska Kult, därefter omarbetat till Kult: Divinity Lost (engelska) och därefter översatt till svenska. - AKTIVT
- Midnatt, för alltid - Svensk översättning från franska av spelet Minuit, pour toujours. - AKTIVT
- Mutant Chronicles (Target Games) - Svenskt med originalspråk engelska och senare översatt till svenska. - EJ AKTIVT
- Sagan om ringen - rollspelet - Svensk översättning av Middle-earth Role Playing (MERP) av Iron Crown Enterprises. - EJ AKTIVT
- Stjärnornas krig - rollspelet (Äventyrsspel) - Översatt till svenska från Star Wars skapat av WEG. - EJ AKTIVT
Last edited: