Svensk vs. Dansk konventtradition

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Robert Jonsson;n342521 said:
Jag står helt på kranks, Henkes och Rangerthemans linje här - alkohol har ingenting på konvent att göra. Som Rangertheman skriver "Hade alla kunnat hantera alkohol hade det varit en sak, men det finns tyvärr många som inte kan det." och inget kunde vara mer sant. Som konventsveteran så kan jag efter över 15 års tid på GothCon se att det finns gott om klickar som har problem med sociala normer på konventet såväl som i sovsalar, så att ge den klicken tillgång till alkohol vore ett bra sätt att skapa en stor obekvämhet hos folk att vilja komma till konventet - och ja, kanske till och med generera lite skvallerpressnyheter med lite otur. Så nej tack!
Det kräver såklart en anpassning och en beredskap från konventets sida som inte är trivial att införa och på existerande konvent kan tåget ha gått för att göra det möjligt. På Fastaval upplever jag ett större ansvarstagande från deltagare för konventet som helhet inklusive att hålla koll på egen och andras i ens närhets alkoholkonsumtion. Det kan låta jobbigt att "behöva ta ansvar" men något med kamratligheten och sammanhållningen gör det väldigt okomplicerat att både ta och ge ett "du ska inte gå tillbaka och spela sen va?" efter öl nummer två.

Och du har ju rätt, alkohol har inget att göra med konvent i Sverige som det ser ut idag men där är vi ju en anomali mot omvärlden. Jag tror inte att det kommer att ändras, men en kan få drömma, och jag tror absolut att det påverkar "styrkan" i rollspelstraditionen.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Alltså, jag säger inte att det skulle gå att införa. Det går säkert att göra på ett bra och ansvarsfull sätt, men jag tror det är mer rimligt att räkna med att det kommer bli en katastrof. Jag upplever till exempel att danskarna har en annan (bättre) dryckeskultur (vi i Sverige kan ha den absolut världssämsta sådan).

Men jag vill också erbjuda en motbild mot det som sades tidigare om "folk undviker konvent pga. de inte får dricka alkohol". Jag lever på andra sidan spektrumet där jag får höra om folk som är glada över att kunna åka på konvent då det är en fredad zon från alkohol. De slipper hantera den biten helt och oroa sig för att inte vara säkra pga. att många inte vet hur man drycker.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Ymir;n342485 said:
Däremot verkar scenariotraditionen som sådan i mina ögon extremt pretentiös, och jag är inte säker på att jag önskar se den expandera i Sverige. Alla scenarion behöver inte vara socialrealism om trasiga arbetarfamiljer på 20-talet eller ångest i äldrevården, liksom. Den typen av diskbänksrealism är vad vi har lajv till, och utnyttjar inte rollspelsmediets potential. Ge mig ett smart, välskrivet Vampire- eller Eon-one shot istället, vettja.
Det är ganska pretentiöst ja, men å andra sidan vann ju Rotteræset två tunga priser inklusive deltagarnas pris och nominerades i ytterligare tre kategorier, så nog finns det plats för annat också :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Robert Jonsson;n342528 said:
Alltså, jag säger inte att det skulle gå att införa. Det går säkert att göra på ett bra och ansvarsfull sätt, men jag tror det är mer rimligt att räkna med att det kommer bli en katastrof. Jag upplever till exempel att danskarna har en annan (bättre) dryckeskultur (vi i Sverige kan ha den absolut världssämsta sådan).

Men jag vill också erbjuda en motbild mot det som sades tidigare om "folk undviker konvent pga. de inte får dricka alkohol". Jag lever på andra sidan spektrumet där jag får höra om folk som är glada över att kunna åka på konvent då det är en fredad zon från alkohol. De slipper hantera den biten helt och oroa sig för att inte vara säkra pga. att många inte vet hur man drycker.
Ja, det kan mycket väl vara så, i mindre skala fungerar det ju i alla fall bevisligen bra men där jag inte upplevt några problem (Scenariofestival som är iaf över 100 deltagare, och mindre lokala träffar med ~30 pers) så har det mycket byggt på en lugn och trygg miljö och kultur som självklart är svårare att uppnå i större sammanhang. Givetvis kommer det att finnas alkoholfria konvent, där tror jag inte att någon behöver oroa sig med tanke på hur rollspelsscenen ser ut i Sverige!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Gurgeh;n342509 said:
Någonting i en del av min hjärna som jag inte använder så ofta säger mig att det inte får serveras alkohol på Gothcon för att lokalen (en gymnasieskola) inte tillåter det. Alternativt är det något jag fantiserat ihop själv. Jag spelar rollspel -- jag har massor av fantasi.
Känner igen det där från när jag skulle hyra Göteborgs universitets studentkår en gång i tiden. Efter skriverier i GP så hade de nolltolerans mot alkohol även där.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Sverige har en stark tradition att barn inte ska vistas på platser där det serveras alkohol - utom på jul och midsommar because dubbelmoral.
Eftersom GothCon är barntillåtet ska det inte serveras alkohol - så enkelt är det.
Frågan är egentligen: varför finns det inga svenska konvent med 18-årsgräns?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
RasmusL;n342522 said:
vilket känns onödigt stigmatiserande.
Jag tycker definitivt att avstigmatisering av alkoholdrickande inte är något positivt eller något konventen bör pyssla med.

Snarare skulle svensk kultur behöva ytterligare stigmatisering av alkoholkonsumtion. Eller ja, jag vet inte om stigmatisering egentligen absolut är det bästa sättet att få färre att dricka, och få de som dricker att dricka mindre. Om det finns andra sätt så är jag definitivt beredd att lyssna. Men mitt mål kommer även fortsättningsvis vara ett så nyktert samhälle som möjligt och så lite normaliserat alkoholintag som möjligt.



Sedan det här med att associera "vuxenhet" med alkoholintag… jag tycker att det är minst sagt djupt problematiskt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
RasmusL;n342522 said:
Jag åker hellre utomlands på konvent än jag arrangerar ett eget (förutom de mindre evenemang à 20-30 pers jag brukar köra hemma) men hade varit väldigt positiv till att det fanns någonstans utöver Scenariofestivalen.
Jag tycker det här missas lite i diskussionen, vi har ju faktiskt ett konvent med pretentiösa friformsscenarion som tillåter alkohol, nämligen Stockholms Scenariofestival, vilket jag förövrigt tycker är supertrevligt och något jag försöker åka på varje år. Men det gör att uttalanden som att inga rollspelskonvent i Sverige tillåter alkohol blir ju lite märkliga, för om vi kollar på hur många som spelar rollspel på konvent så är väl Scenariofestivalen kanske störst (och annars näst störst efter Gothcon).

Så många stora spelkonvent finns det ju liksom inte i Sverige, GothCon, LinCon, sen ingenting och sen kanske Borås spelkonvent, CalCon... (Eller ok den sortens spel vi pratar om här, vore i och för sig lite intressant att veta hur det är på Dreamhack (i Sverige och utomlands) och NärCon, Nordsken och liknande.

Så om vi med alla spelkonvent menar "Både GothCon och Lincon men inte Stockholm Scenariofestival" så är det nog bra att vara tydlig med det.

Sen tycker jag att vi missar lite den andra biten av frågeställningen, hur kommer det sig att Sverige har en så stor kommersiell utgivning av rollspel som dessutom är internationellt gångbar? Nu har jag förstås dålig koll på den danska utgivningen och det finns ju en risk att en blir hemmablind men det känns i vart fall som att vi ger ut mer och vinner fler internationella priser än danskarna.

Att det krävs föranmälan i god tid på alla konvent (GothCon och LinCon alltså) och framförallt om den ska ske lagvis som på GothCon är nog den största anledningen till att jag inte spelar rollspel på konventen (annat än indie-rummet), inte för att det är för litet utbud eller för att det finns eller inte finns alkohol.

Jag tror också att mycket ligger i traditionen där vi satt närmare ihop förr men symptomatiskt så skapade danskarna priser för bästa författare och svenskarna priser för de som vann äventyret bäst och där någonstans började det divergera. Vi hade också en stark motrörelse mot "konventsfriform" i Sverige som inte vad jag vet i vart fall haft sin motsvarighet i danmark vilket gjort att den traditionen kanske levt kvar mer?
 

Munkholt

Veteran
Joined
9 Jan 2005
Messages
30
Location
København
anth;n342538 said:
Sverige har en stark tradition att barn inte ska vistas på platser där det serveras alkohol - utom på jul och midsommar because dubbelmoral.
Eftersom GothCon är barntillåtet ska det inte serveras alkohol - så enkelt är det.
Vi har måske ikke helt samme tradition, men udskænkning af alkohol på Fastaval er i flere år kun foregået i et særligt afgrænset område af skolen (og de seneste år i en helt separat bygning på den anden side af vejen). Så hvis ikke man vælger at besøge bar/cafe, ser man ikke alkohol.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
krank;n342546 said:
Jag tycker definitivt att avstigmatisering av alkoholdrickande inte är något positivt eller något konventen bör pyssla med.

Snarare skulle svensk kultur behöva ytterligare stigmatisering av alkoholkonsumtion. Eller ja, jag vet inte om stigmatisering egentligen absolut är det bästa sättet att få färre att dricka, och få de som dricker att dricka mindre. Om det finns andra sätt så är jag definitivt beredd att lyssna. Men mitt mål kommer även fortsättningsvis vara ett så nyktert samhälle som möjligt och så lite normaliserat alkoholintag som möjligt.
Jag tror inte att någon trodde att du tyckte något annat heller, din åsikt var ganska tydlig ur ditt första nedlåtande svar i frågan :)

Det är tydligt att du har starka åsikter om vad andra människor ska eller inte ska roa sig med och det är väl okej att ha det såklart, luften är fri.

krank;n342546 said:
Sedan det här med att associera "vuxenhet" med alkoholintag… jag tycker att det är minst sagt djupt problematiskt.
Ptja, Systembolaget omsatte enligt sin rapport från 2018 ungefär 29,3 miljarder kronor vilket troligen gör det till en större industri än rollspelsförsäljning. Alkohol säljs mestadels till vuxna (åtminstone via Systembolaget) och en genomsnittlig invånare dricker en del:

omsystembolaget.se said:
En genomsnittlig svensk konsumerade alltså motsvarande 342 starköl eller 91 flaskor vin eller 32 flaskor sprit.
...så det kan tyckas som att det är mer regel än undantag att "vuxna dricker då och då". Ingen har sagt att "vuxenhet" som attribut skulle vara associerat med alkoholkonsumtion, där gör du bara ett klassiskt krank-felslut och börjar jaga påhittade feltolkningar vilket inte leder till en särskilt bra diskussion. Det jag skrev var "i ett "vuxet" sammanhang ser jag inte att det bör vara stora problem att det till de som vill serveras två glas vin till en trevlig middag" och du kan även läsa det i mitt inlägg ovan :)

Det är helt okej att du driver din nyktersm-crusade och jag hör gärna dina argument men du behöver faktiskt inte vara så förbannat otrevlig :)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
MODERERING

Hej, du som skriver ett inlägg i den här tråden! Om du märker att inlägget handlar om alkohol i allmänhet, eller hur någon annan skribent uttrycker sig. Låt då bli att posta det. Tack!

Om inlägget däremot handlar om alkohol på rollspelskonvent -- speciellt rollspelskonvent i Danmark eller Sverige -- kör på!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
wilper;n342480 said:
Gå till GothCon och säg de magiska orden "Jag vill ordna en tävling för bästa scenario." Så skall du se att det kommer att smidas så gnistorna yr.
Jo, att anordna själva tävlingen är säkert inga större problem. Det handlar väl egentligen bara om att skrapa ihop en jury som får ett officiellt godkännande att läsa igenom samtliga av årets konventsscenarion (Ja God45 du är självklar). Problemet är väl snarare att hitta någon som finansierar priserna?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Henke;n342568 said:
Jo, att anordna själva tävlingen är säkert inga större problem. Det handlar väl egentligen bara om att skrapa ihop en jury som får ett officiellt godkännande att läsa igenom samtliga av årets konventsscenarion (Ja God45 du är självklar). Problemet är väl snarare att hitta någon som finansierar priserna?
Fastavals priser är ju "gratis", där är det prestige som är grejen. Men det bygger ju å andra sidan på att göra det tillräckligt stort och viktigt för att den prestigen ska betyda något. Galamiddag! ;)
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Jag tror det är minst lika avlägset att Gothcon ändrar på alkoholpolicyn som att rollspelsförbundet Rollex ser dagens ljus.

Dagen innan Gothcon (dvs skärtorsdagen) anordnas varje år sen 2005 Gothconpuben, Sveriges äldsta, bästa och största konventspub. Hoppas så många som möjligt av er vill komma förbi, anmälningssidan öppnar inom kort.

Om någon vill ta tag i att ha något samordnat pubhäng på fredagen eller lördagen så torde rollspel.nu vara ett bra ställe att annonsera detta på.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag menade inte tvunget att svenska konvent ska börja servera alkohol, men nu handlade tråden om varför danska konvent har högre status, och då tror jag verkligen att alkoholen spelar in. Sammanhang där alkoholförbud råder är i Sverige förknippade med lågstatus, vilket måhända är beklagligt, men så är det. Närvaron av alkohol ger sammanhang en ökad status i the public consciousness, undermedvetet eller ej. Det är nog bara en av väldigt många pusselbitar, men det är ju verkligen anmärkningsvärt hur radikalt dansk konventstradition tycks skilja sig från svensk.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Ymir;n342598 said:
Sammanhang där alkoholförbud råder är i Sverige förknippade med lågstatus, vilket måhända är beklagligt, men så är det. Närvaron av alkohol ger sammanhang en ökad status i the public consciousness, undermedvetet eller ej.
Jag trodde statusen kom utifrån hur trevlig och kul tillställningen är? Är man dessutom inte intresserad av att dricka alkohol (jo, vi finns) så är ett alkoholfritt GothCon otroligt mycket trevligare än ett där folk är onyktra.

Sen finns det givetvis grader av alkoholintag. Om någon tar en öl eller ett glas vin innan de dyker upp på GothCon så lär man väl knappast bli utkastad.

Jag kan samtidigt förstå de som tycker att alkohol sänker stressnivån. Jobbade själv på krogen under många år och de kvällar man valde att inte dricka var betydligt mer energikrävande och påfrestande än de där man drack alkohol. I slutändan valde jag bort alkoholen mer eller mindre fullständigt och det känns fortfarande lika bra 10-12 år senare.

Vill förövrigt jättegärna prata om andra skillnader mellan Danska/Svenska konvent än alkoholtillgängligheten :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
RasmusL;n342570 said:
Fastavals priser är ju "gratis", där är det prestige som är grejen. Men det bygger ju å andra sidan på att göra det tillräckligt stort och viktigt för att den prestigen ska betyda något. Galamiddag! ;)
Fast om GothCon utlyste ett tävlingsmoment så är det klart att det i sig skulle skapa prestigen. "Vinnare av bästa konventsscenario 202x" hade man ju väldigt gärna haft hemma på väggen och det hade dessutom kunnat skapa öppningar för att skriva scenarion professionellt.

En annan stor skillnad mellan svenska/danska konvent blir ju per automatik att de scenarion som arrangeras på GothCon till viss del levereras av just etablerade svenska spelkonstruktörer. Innebär det att konkurrensen kan bli snedvriden?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Henke;n342607 said:
Fast om GothCon utlyste ett tävlingsmoment så är det klart att det i sig skulle skapa prestigen. "Vinnare av bästa konventsscenario 202x" hade man ju väldigt gärna haft hemma på väggen och det hade dessutom kunnat skapa öppningar för att skriva scenarion professionellt.

En annan stor skillnad mellan svenska/danska konvent blir ju per automatik att de scenarion som arrangeras på GothCon till viss del levereras av just etablerade svenska spelkonstruktörer. Innebär det att konkurrensen kan bli snedvriden?
Gothcon -har- sådana tävlingar, och har haft länge. Men de verkar aldrig skapa någon prestige, trots detta. Sedan personligen föredrar jag att skriva scenarion för säg Helmgast eller Fria Ligan eller någon och faktiskt få betalt för mitt arbete, än att skriva scenarion som blir creddiga i någon pretentiös elit men ger mig noll cash. Det gör mig kanske till en sellout enligt somliga, men jag vet att det jag är bäst på av allt här i världen är att skriva, och jag vill långsiktigt försörja mig på det. Men man borde kunna äta kakan och ha den kvar härvidlag. Något som borde hända för att förbättra det är att Fenix Awards måste sluta vara en popularitetstävling, och istället ha en utsedd, sakkunnig jury som väljer vinnarna.På det sättet blir det en balans mellan stora aktörer och indieskapare, där båda har chansen att vinna priser och erkännande.
 
Top