Svensk vs. Dansk konventtradition

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Satt och kikade på vad jag skulle förmoda är danska motsvarigheten till GothCon, Fastaval, som arrangeras årligen på påsk. Där har man nästan dubbelt så många rollspelsarrangemang (41 st) och rollspelen verkar vara fler än brädspelen. En annan tydlig skillnad verkar vara att det är vanligare med "re-runs" (5 st) av scenarion än på GothCon (och säkert svenska konvent som helhet). Gjorde även en snabbkoll på 2019 och det såg ungefär ut på samma sätt då, så det är ingen tillfällighet.

Hur kommer det sig att Danmark har en så stark rollspelstradition men, vad jag vet, är ganska okända som rollspelsproducenter? (Det enda jag egentligen känner till på rak arm är DnD-varianten Hinterlandet). Man verkar däremot större på systemlösa friforms-varianter och annat hemmasnickeri. Dessutom finns det prisutdelningar i olika kategorier kring rollspelsscenarion som vad jag vet aldrig funnits i Sverige (däremot fanns ju förr pris för bästa rollspelare).

Kan tävlingsmomentet och scenarioskrivandet hänga ihop? Borde svenska konvent ta mer inspiration från Danmark?
 

Munkholt

Veteran
Joined
9 Jan 2005
Messages
30
Location
København
Jeg har selv funderet over Sveriges flotte tradition med kommercielle rollespil! Enkelte danske udgivelser kan dog nævnes:

Black Void har en dansk bagmand. Der har også været et par satsninger i 90erne, primært Viking der havde ry for at være lidt for ufarligt og pædagogisk til for alvor at tiltrække rollespillere, og Fusion der var Nordic Noir inden det blev en rigtig genre.

I forhold til Fastaval og reruns:
I år er der en del reruns fordi det danske miljø mistede en af sine helt store profiler i Alex Uth sidste år. Derfor kører flere af hendes scenarier som reruns.
De seneste par år har der også været klassiske scenarier der er omskrevet og genbrugt til Fastaval junior hvor deltagerne er ca. 8-15 år (fx En enkelt klausul og Paladins lampe).
Derudover indførte man for, ja, mange år siden traditionen med at have reruns på programmet, enten i faste blokke eller blot som ekstra tilbud. Ikke fordi der mangler scenarier (de seneste år er der typisk kommet dobbelt så mange synopser ind som kongressen har brug for), men vel på grund af efterspørgsel.
En sidste ting man skal være opmærksom på, er at et scenarie godt kan tælle som rerun på Alexandria fordi det er blevet testet på en mindre con inden det kom på Fastaval, mens Fastaval regner det for et premierescenarie.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Prisutdelningen är en stor galamiddag med hundratals personer som direktsänds på twitch, med bra underhållning, filmvisningar, humor, tårar och prisutdelning. Jag tror att just Fastaval och det faktum att det blivit prestigefyllt att få de där priserna är en stark bidragande faktor till hela rikets rollspelstradition. Det är, i mina ögon, bättre strukturerat, mer påkostat och proffsigare än något jag sett i Sverige och det drar spelmakare från hela världen som kommer och har premiär för sina rollspel ("friformsscenarion"/"Fastavalscenarion"/etc, fristående spel är de iaf nästan alla). Den strukturerade drop-in-spelsfunktionen på Fastaval gör också att det alltid går att spela alla pass utan att ha på förhand ordnade grupper och det öppnar upp för att träffa nya människor och gör det lättare för de som inte har ett etablerat kontaktnät.

Jag ska inte svära på vad som kommer ur vad, men sedan har de ju sina efterskolor, typ Østerskov Efterskole, med rollspel som primärt sätt att lära ut och som både har varit framgångsrika i nationella rankings och varit väldigt populära. De har en handfull faktiska skolor som lär upp rollspelsmakare, det ni! Det var 2017 (har postat källan ett par gånger tidigare här på forat, orkar inte leta nu) fler ungdomar som provat på lajv och rollspel än som provat på fotboll och det gör säkert ganska så mycket för återväxten.

Nu ska jag gissa, men jag upplever att vi tappade den starka föreningssammanhållningen kring rollspel någonstans på vägen och det blev en hobby för isolerade grupper ute i stugorna/lägenheterna. När rollspel blir något en ofta "gör" ensam (läser rollspelsböcker) eller i mindre grupper (där det kanske inte finns ett dussin duktiga författare som trycker ut material av hög kvalitet) blir det såklart lättare att vända sig till kommersiella spel. I Danmark har de fortfarande stora aktiva lajvkampanjer med frekventa spel många gånger per år, finansiering som Orkerne kommer http://rollespilsfabrikken.dk/orker/, och annat som jag tycker pekar på en högre grad av tight organisation.

På din sista fråga: uppenbarligen! Fastaval är omåttligt populärt och världsberömt och jag tror verkligen att Sverige skulle kunna göra något liknande på sikt, det kommer självklart ta många år av ideellt arbete att bygga upp till samma nivå som Fastaval och andra liknande konvent i Danmark men jag skulle bli själaglad om det skedde. Stockholm Scenariofetival är ju ett embryo till detta som växt stadigt sedan det lanserades för sex (?) år sedan.

För övrigt tror jag att nykteristnormen på Svenska konvent är ett tveeggat svärd som visst skapar tryggare konvent men kommer på bekostnad av det sociala. När en vill gå och ta en öl i någon av de många, billiga och välsorterade barerna med sina spelkamrater efter avslutat spel behöver en inte lämna området och för mig är det ett sätt att knyta nya band och lära känna de jag just spelat med men kanske aldrig tidigare träffat.
 

Munkholt

Veteran
Joined
9 Jan 2005
Messages
30
Location
København
Henke;n342436 said:
Där har man nästan dubbelt så många rollspelsarrangemang (41 st) och rollspelen verkar vara fler än brädspelen.
Brætspil på Fastaval gik for alvor amok i 2018. Der kommer nu flere synopser til originale brætspil end til scenarier. Forklaringen er formentlig lidt den samme som med scenarierne: Feedback og priser har øget niveauet og ført til kommercielle kontrakter hvilket igen har vakt international interesse. Og brætspil er en praktisk aktivitet fordi den ikke optager et klasselokale i mange timer, men kan afvikles i et åbent lokale eller en sal med mange deltagere ad gangen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Jag tänker att det ändå borde finnas pengar hos t.ex. Gothcon eller sponsorer till att kunna erbjuda faktiska priser. Borde inte SVEROK kunna stötta för att lyfta hobbyn? Fler scenarion behöver givetvis inte betyda fler engagerade eller besökare, men det är ändå troligare att fler scenarion täcker berättande som tilltalar en bredare publik? Tänk t.ex. på hur många som verkar spela DnD, DoD etc, men där finns det nästan inget utbud alls på arrangemangssidan. Det skulle kanske inte tilltala mig som person, men det skulle de dessa spelare en möjlighet att komma till ett konvent som man bredda deras perspektiv. Det kanske rent av är spelare som stannar hemma för att Gothcon inte erbjuder detta?
 

Munkholt

Veteran
Joined
9 Jan 2005
Messages
30
Location
København
Jeg skal ikke gøre mig klog på Gothcon og det svenske miljø, men endnu en erfaring fra DK:

Danmarks anden store (og ældste) konvent er Viking-Con, og de udbød i nogle år en stor præmie for bedste scenarie, nemlig flybillet til NYC og VIP-adgang til Dreamation. I år var der to gavekort på 1.000 DKK. Men det har ikke givet samme status som Fastavals gyldne gipspingvin, den grundige feedback og engagerede miljø.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Med tanke på att rollspel ändå är inne i en ny guldålder så borde det spegla av sig mer just på detta kan man tycka. Varför smider inte Gothcons (och andra konvent) nu när järnet glöder som mest?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,919
Location
Nordnordost
Gå till GothCon och säg de magiska orden "Jag vill ordna en tävling för bästa scenario." Så skall du se att det kommer att smidas så gnistorna yr.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag vet en ganska anmärkningsvärd mängd människor som antingen ibland eller nästan konsekvent väljer bort konvent och andra SVEROK-sammanhang till förmån för privata nördevent primärt på grund av alkoholen. Det är också mycket vanligt att folk jag känner lämnar Gothcon för att gå och öla annorstädes. Baserat på det vågar jag tro att svenska konvents alkoholpolicy är till större nackdel än nytta.

Fastavals drop-in-system, snarare än att anmäla sig som en hel grupp, är också definitivt något jag tycker svenska konvent borde testa. Än mer intressant är det system jag hört att de använder på något exklusivt danskt konvent, kan det vara Fastaval, där man själv måste sätta upp ett scenario eller ett event för att få spela andras scenarion. Det körde vi på mini-konventet Fjällcon, och på större skala tycker jag det låter som praktiskt taget en garanti för att få till helt awesome spelgrupper.

Däremot verkar scenariotraditionen som sådan i mina ögon extremt pretentiös, och jag är inte säker på att jag önskar se den expandera i Sverige. Alla scenarion behöver inte vara socialrealism om trasiga arbetarfamiljer på 20-talet eller ångest i äldrevården, liksom. Den typen av diskbänksrealism är vad vi har lajv till, och utnyttjar inte rollspelsmediets potential. Ge mig ett smart, välskrivet Vampire- eller Eon-one shot istället, vettja.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Ymir;n342485 said:
Jag vet en ganska anmärkningsvärd mängd människor som antingen ibland eller nästan konsekvent väljer bort konvent och andra SVEROK-sammanhang till förmån för privata nördevent primärt på grund av alkoholen.
…Jösses.

Jaja, jag vet ju att alkoholnormen fortfarande är väldigt stark i det här landet och att det finns folk som inte klarar av att vara sociala utan gift i kroppen men…

Tja. Jag är för egen del rätt glad över att jag slipper folk som druckit när jag är på Gothcon, och tror att jag inte är helt ensam om det. Jag ska inte säga att jag skulle börja undvika konventet om alkoholen började flöda, men jag skulle definitivt vara mer försiktig med hur jag rörde mig och vilka jag umgicks med.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
krank;n342487 said:
…Jösses.

Jaja, jag vet ju att alkoholnormen fortfarande är väldigt stark i det här landet och att det finns folk som inte klarar av att vara sociala utan gift i kroppen men…

Tja. Jag är för egen del rätt glad över att jag slipper folk som druckit när jag är på Gothcon, och tror att jag inte är helt ensam om det. Jag ska inte säga att jag skulle börja undvika konventet om alkoholen började flöda, men jag skulle definitivt vara mer försiktig med hur jag rörde mig och vilka jag umgicks med.
Håller med fullständigt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
krank;n342487 said:
Tja. Jag är för egen del rätt glad över att jag slipper folk som druckit när jag är på Gothcon, och tror att jag inte är helt ensam om det. Jag ska inte säga att jag skulle börja undvika konventet om alkoholen började flöda, men jag skulle definitivt vara mer försiktig med hur jag rörde mig och vilka jag umgicks med.
Hade alla kunnat hantera alkohol hade det varit en sak, men det finns tyvärr många som inte kan det. Så jag håller helt med dig. Jag hade varit ytterst tveksam till att ta med mig dottern till ett konvent med utskänkningstillstånd.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
RasmusL;n342502 said:
Din oförstående och oinformerade arrogans kan en alltid lita på :)
Jag är helt bekväm med att du tolkar min negativitet mot alkoholnormen som "arrogans". Att vara kritisk till alkoholnormen är inte en åsikt man luftar offentligt för att vinna popularitetstävlingar, jag är medveten om det.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Någonting i en del av min hjärna som jag inte använder så ofta säger mig att det inte får serveras alkohol på Gothcon för att lokalen (en gymnasieskola) inte tillåter det. Alternativt är det något jag fantiserat ihop själv. Jag spelar rollspel -- jag har massor av fantasi.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Ymir;n342485 said:
Jag vet en ganska anmärkningsvärd mängd människor som antingen ibland eller nästan konsekvent väljer bort konvent och andra SVEROK-sammanhang till förmån för privata nördevent primärt på grund av alkoholen. Det är också mycket vanligt att folk jag känner lämnar Gothcon för att gå och öla annorstädes. Baserat på det vågar jag tro att svenska konvents alkoholpolicy är till större nackdel än nytta.
Jag är däremot övertygad om motsatsen till 100%. Om alkoholen dyker upp kommer det säkert att komma en hel drös nya spelare. Men man kommer också skrämma bort många av de som redan är på plats. Som bäst kanske det går plus-minus noll. Men som RTM sade ovan - barn och ungdomar kommer nog inte alls bli ivägsläppta själva, eller ens i sällskap med vuxen i någon högre grad då. Och återväxt är viktigt i hobbyn. Viktigare än att folk ska slippa gå några hundra meter till närmsta pub för att hinka bira.

Fast det är ju inte bara "tänk på barnen!!!!!111" jag tänker på, egentligen. Skulle det dyka upp alkohol på GothCon idag skulle nog jag bli genuint bitter och lämna stället, eller åtminstone inte dyka upp utan rejäla garantier på att det blir alkoholfritt. Jag undviker aktivt ställen jag vill vara på (spelningar och festivaler framför allt) för att det är för mycket alkohol där. Jag känner mig inte trygg. Jag är 33.

Jag är ohyggligt glad att det finns utrymmen där alkohol inte förekommer där det inte görs en grej av det. Att engagera mig i nykterhetsrörelsen har aldrig intresserat mig, för där handlar allt om alkohol i alla fall, fast ur ett annat perspektiv. Men jag har känt mig trygg i rollspelshobbyn i alla år, och aldrig känt mig som ett knas. Alkoholnormen är jäkligt stark, och i ärlighetens namn har jag blivit ifrågasatt kring min nykterism betydligt oftare och kraftigare än jag blivit av att ha kommit ut ur garderoben.

Ingenting hindrar folk som vill från att skapa konvent med alkoholtillstånd i dagsläget. Bara att kavla upp ärmarna och börja. Men kläm inte in det på de befintliga konventen. Snälla.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Det finns såklart väldigt dåliga sätt en kan hantera "alkohol på konvent" och jag förstår att det är bekvämt för den som inte har någon praktisk erfarenhet av just det här exemplet att göra antaganden om att det är hanterat dåligt.

...och nej, det är inte din åsikt utan ditt sätt som är arrogant :)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Jag står helt på kranks, Henkes och Rangerthemans linje här - alkohol har ingenting på konvent att göra. Som Rangertheman skriver "Hade alla kunnat hantera alkohol hade det varit en sak, men det finns tyvärr många som inte kan det." och inget kunde vara mer sant. Som konventsveteran så kan jag efter över 15 års tid på GothCon se att det finns gott om klickar som har problem med sociala normer på konventet såväl som i sovsalar, så att ge den klicken tillgång till alkohol vore ett bra sätt att skapa en stor obekvämhet hos folk att vilja komma till konventet - och ja, kanske till och med generera lite skvallerpressnyheter med lite otur. Så nej tack!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Khan;n342511 said:
Jag är däremot övertygad om motsatsen till 100%. Om alkoholen dyker upp kommer det säkert att komma en hel drös nya spelare. Men man kommer också skrämma bort många av de som redan är på plats. Som bäst kanske det går plus-minus noll. Men som RTM sade ovan - barn och ungdomar kommer nog inte alls bli ivägsläppta själva, eller ens i sällskap med vuxen i någon högre grad då. Och återväxt är viktigt i hobbyn. Viktigare än att folk ska slippa gå några hundra meter till närmsta pub för att hinka bira.

Fast det är ju inte bara "tänk på barnen!!!!!111" jag tänker på, egentligen. Skulle det dyka upp alkohol på GothCon idag skulle nog jag bli genuint bitter och lämna stället, eller åtminstone inte dyka upp utan rejäla garantier på att det blir alkoholfritt. Jag undviker aktivt ställen jag vill vara på (spelningar och festivaler framför allt) för att det är för mycket alkohol där. Jag känner mig inte trygg. Jag är 33.

Jag är ohyggligt glad att det finns utrymmen där alkohol inte förekommer där det inte görs en grej av det. Att engagera mig i nykterhetsrörelsen har aldrig intresserat mig, för där handlar allt om alkohol i alla fall, fast ur ett annat perspektiv. Men jag har känt mig trygg i rollspelshobbyn i alla år, och aldrig känt mig som ett knas. Alkoholnormen är jäkligt stark, och i ärlighetens namn har jag blivit ifrågasatt kring min nykterism betydligt oftare och kraftigare än jag blivit av att ha kommit ut ur garderoben.

Ingenting hindrar folk som vill från att skapa konvent med alkoholtillstånd i dagsläget. Bara att kavla upp ärmarna och börja. Men kläm inte in det på de befintliga konventen. Snälla.
Jag tror också att du har rätt, mycket för att det är så vår konventskultur ser ut i Sverige men jag hade väldigt gärna sett att det fanns en bar som öppnade vid 21:00-snåret om kvällarna på i alla fall något av dem, på en plats avskild från där spelen spelas och med åldersgräns för tillträde. Jag åker hellre utomlands på konvent än jag arrangerar ett eget (förutom de mindre evenemang à 20-30 pers jag brukar köra hemma) men hade varit väldigt positiv till att det fanns någonstans utöver Scenariofestivalen.

En galamiddag med alkoholservering däremot ser jag inte skulle ställa med några större problem i anslutning till LinCon eller GothCon, en sådan tillställning brukar ju äga rum hyfsat tidigt på kvällen och vara städad på nivå med att gå på restaurang. Är en inte bekväm med det så är det ju enkelt att undvika och gör en det på ett bra sätt (som redan är gjort av andra, det behövs inte uppfinnas några hjul) så går det att välja att sitta i sällskap som inte dricker.

Jag ser det egentligen som två syften:
- Det ligger inte lika mycket prestige i att designa spel och äventyr i Sverige som i Danmark (min tolkning/erfarenhet) och att faktiskt fira de som bidrar till hobbyn är det centrala. Alkohol är inte det viktiga egentligen, men då iaf jag upplever speldesign på hög nivå vara en mer "vuxen" hobby än spelande (som ju går långt ner i åldrarna) och i ett "vuxet" sammanhang ser jag inte att det bör vara stora problem att det till de som vill serveras två glas vin till en trevlig middag.

- Jag lämnar alltid konventen i Sverige kvällstid för att gå och ta en bärs, snacka lite skit och utbyta anekdoter från dagens spel och jag är inte ensam om det. Det hade varit väldigt trevligt att kunna göra det i anslutning till konventet vilket även förhoppningsvis skulle ta bort lite av den rätt fientliga inställningen till att göra det. kranks "…Jösses. Jaja, jag vet ju att alkoholnormen fortfarande är väldigt stark i det här landet och att det finns folk som inte klarar av att vara sociala utan gift i kroppen men…"-kommentar eller liknande släpps alltid av någon (som ändå inte ska med och ofta bara kommer in i samtalet från sidan för att få känna sig lite rättfärdig) när det förs på tal vilket känns onödigt stigmatiserande. Det sker redan idag men utanför konventsområdet och jag hade tyckt att det var supermysigt att slippa det omaket. Sedan är det ju också en intäktskälla som inte ska underskattas :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Gurgeh;n342509 said:
Någonting i en del av min hjärna som jag inte använder så ofta säger mig att det inte får serveras alkohol på Gothcon för att lokalen (en gymnasieskola) inte tillåter det. Alternativt är det något jag fantiserat ihop själv. Jag spelar rollspel -- jag har massor av fantasi.
Det kan nog stämma, men på iaf LinCon ligger det lokaler i direkt anslutning där det är tillåtet :)
 
Top