Svensk standardfantasy typ 1A - finns det spelet idag?

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Ju mer värld, desto mindre vanilla kommer spelet att vara, skulle jag säga. Så där behöver du nog välja vad som är viktigast. För är spelet verkligen avsett för vanilla fantasy så utelämnas det normalt.

Jag tror också att Hjältarnas Tid är mest lämpligt: enkla, roliga, traditionella regler som ändå känns fräscha, äventyr i olika storlekar, Sorgveden som lite tyngre världsbeskrivning. Spelet är heller inte gjort för barn, utan för nybörjare, vilket helt klart är till dess fördel.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
477
Location
Uppsala
Sagospelet Äventyr uppfyller nog mer eller mindre alla dina krav. Åtminstone om de är unga nog att fortfara de uppskatta färgglada illustrationer :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Ju mer värld, desto mindre vanilla kommer spelet att vara, skulle jag säga. Så där behöver du nog välja vad som är viktigast. För är spelet verkligen avsett för vanilla fantasy så utelämnas det normalt.
Det är nog delvis korrekt. Samtidigt tycker jag det finns en balanspunkt där man kan hålla det konventionellt och ändå ha en värld. En karta där alla äventyrsplatser finns med och förhåller sig till varandra i geografin + lite beskrivningar. Det hjälper användaren väldigt mycket. Ta Mörk borg, jag sammanfattade världen på 1,5 sida till mina spelare, och den totala texten är nog inte mer än 3 totalt boken? Men det sätter fortfarande ramarna på ett helt annat vis än om det utelämnats.

P.S. Och det faktum att det ofta utelämnas tror jag handlar mer om preferenser hos konsumenterna i allmänhet än förutsättningar att kombinera elementen. Det finns ju onekligen en stark opinion som inte vill ha spelvärldar i sådana spel (medan de som gillar spelvärldar söker sig till mer utbyggda sådana - vilka tenderar att vara tjockare och mer komplexa och därför skjuter över målet i detta fallet).

P.P.S. Och nu pratar vi om mottagare där agens och eget skapande, i nuläget, är oviktigt. Hade jag varit förutseende nog hade jag byggt ihop en spelvärld till dem genom att kombinera ihop ett gäng gamla DoD-äventyr och kanske även planerat för en tänkt ordning. Det är nog vad som hade gått hem bäst. Men då visste jag inte deras preferenser, så det är lätt att vara efterklok.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Sagospelet Äventyr uppfyller nog mer eller mindre alla dina krav. Åtminstone om de är unga nog att fortfara de uppskatta färgglada illustrationer :)
Ja, jag glömde faktiskt bort det i min uppräkning. Det har ju flera av elementen numera. Men krasst är det inte coolt nog för 12-åringarna, så tyvärr.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,031
Fantasy! har varit de av alla post-DoD-spel som lyckats bäst med att återskapa den sorts spelkänsla som jag kände som ny fantasy-rollspelare. Reglerna är inte så märkvärdiga, men Morcar, startmiljön. är underbar. Många trevliga äventyr finns det också.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Kom på att det även finns ett komplement till Saga för att kunna spela det i Trudvang, inte dussinfantasy men ändå. Ett argument mot Saga är att det är så trevligt. Tolvåringar gillar väl när det känns lite farligt och förbjudet, som jag minns det.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
När jag kollade i Hjältarnas Tid så upptäckte jag att det faktiskt finns en väldigt bra beskrivning på sidan 66 om hur man bygger upp en kampanjvärld från en samling äventyr och sedan steg för steg expanderar den med nya äventyr, återkommande personer, binder ihop med rollpersonernas bakgrund och ritar kartan allt eftersom. Man kan ju räkna ut det mesta själv om man spelat ett tag, men det är väldigt bra information för nybörjare.
 
Top