Svensk standardfantasy typ 1A - finns det spelet idag?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
"sammanhängande äventyr"
Jag ska bara förtydliga att i sammanhanget menar jag inte intrigmässigt sammanhängande utan i termer av geografi (framför allt) och kontext (i andra hand). Typ varför ska den onda guden heta Kashim i Torshem och Zeeris i Enhörningshornet? Låt dem vara samma. Mer kontext än så behövs inte.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Yes, precis vad jag letar efter. Remake på några klassiker på det!
Alltså, rent så sätt så är ju Kandra helt kanon i KH (även om regelvärden etc kan behöva lite konvertering), så det är ju ganska enkelt att fixa en Kandrakampanj med bara den modulen och KH-boken.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,287
Det är ju inte utan att man blir lite lockad att göra en light-vanilj starter till KH i mer traditionell riddarmiljö - Berendiens hjältar
Varje gång det kommer ett nytt svenskt fantasyspel ska alltid någon kommentera "suck, precis vad vi behöver, ett till fantasyspel". Men denna tråden bevisar klart och tydligt att det behövs fler!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Hörde jag "remake på Den nidländska reningen"?
Haha. Nej det tror jag inte.

Alltså, rent så sätt så är ju Kandra helt kanon i KH (även om regelvärden etc kan behöva lite konvertering), så det är ju ganska enkelt att fixa en Kandrakampanj med bara den modulen och KH-boken.
Ja ska man vara allvarlig finns det ju att ta av. Ska jag se det rent praktiskt för sonens spelgrupp så handlar det mycket om paketering. En layoutad produkt med några bra illustrationer som har alla pusselbitarna. Som ingen behöver förklara för en.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Hej! Jag föreslår Saga. Inga orcher och längre än vad du beskrivit, men tror det vore en fin kandidat!
Ja! (länk)

Finns startregler och lite äventyr under nedladdningssidan också. Det sagt är det väl lite tunt med just äventyr till Saga.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
[*]Svärdets sång. Nja, alltför mycket OSR-influenser och Erik Granström-knasigheter i världsbygget. Omdefinierar dessutom en massa troper kring halvlängdsmän, orker etc. Går bort.
Jag förstår vad du är ute efter tror jag. Nu har jag inget direkt att komma med men när Svärdets sång lanserades trodde jag att det skulle vara just precis vad du är ute efter, (och vad jag tror jag själv är ute efter på nåt plan) men när det väl kom så blev jag lite besviken på förhållandet mellan spelvärld och regler. Vilket är konstigt för jag gillar Det förbjudna landet. Men samtidigt tycker jag Svärdets sång på nåt plan tyngs ner av det, och även om allt går att operera bort och laga om så är spelet inte ett behändigt paket av fungerande nydesignad standardfantasy med endast ett lätt lager av värld. Vilket det kunnat vara och därmed passat in i mina omöjligt snäva preferenser :) Lite sidospår men intressant att fundera på var sweet spoten ligger för värlsdbygge i reglerna.

(Gillar ju alltså Ss enormt och har skrivit en mammutkampanj till det, bara så ni vet var jag står :) )
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Jag förstår vad du är ute efter tror jag. Nu har jag inget direkt att komma med men när Svärdets sång lanserades trodde jag att det skulle vara just precis vad du är ute efter, (och vad jag tror jag själv är ute efter på nåt plan) men när det väl kom så blev jag lite besviken på förhållandet mellan spelvärld och regler.
Ja, där har vi absolut liknande upplevelser. Jag har stor respekt för vad Svärdets sång gör men det kittlar inte min DoD-nerv. Och det gör bevisligen inga andra nya spel (med reservation för de jag inte läst). Och vad gäller utgångspunkten i sonens spelgrupp är det alldeles för tjockt. Vilket gäller Saga också tror jag.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,487
Location
En mälarö
Saga var min första tanke när jag såg din fråga och helt ovetande huruvida andra redan föreslagit det så blir det mitt val. Det har allt det du efterfrågar och lite till.



Visa källbilden
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Jag skulle propagera för Hjältarnas tid varje dag i veckan eftersom det uppfyller nästan alla dina krav och att kräva 100% är orealistiskt.

Men om du vill testa Saga så har jag ett exemplar jag kan sälja dig billigt. :)
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
Ännu en röst på Hjältarnas tid. Ett tips är att hjälpa dem bygga en karta (eller använda den min sambo har gjort) och sedan placera äventyren där det känns att de kan passa in. Så har vi gjort. Det har blivit utflykter till Nordfjalla, Vredrossjön (eget påhitt), Slingerkusten och inte minst, Sorgeveden. 5-6 spelpass innan jag började skriva krönika och hitintills 13 nedtecknade pass.
 
Top