Svensk standardfantasy typ 1A - finns det spelet idag?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
En sak jag grunnat lite på senaste tiden, sedan min son började spela regelbundet, är det verkar inte riktigt finnas något spel på svenska som gör renodlad standard-fantasy i Drakar och Demoner-stil, helt utan nymodigheter. Det har lett till att de spelar DoD 1987 just nu. Inget fel med det men de saknar vissa grejer (utifrån vad jag uppfattar), Jag vill ha ett nytt spel jag kan sätta i händerna deras spelgrupp och som de kan "äga" själva och inte behöva hämta grejer ur min källare för spela (speciellt för de andra barnen utan nördiga föräldrar som inte har privata rollspelslager). Spelat ska:
  • var på svenska
  • finnas att köpa som fysisk bok i butik (eller beställa hem antar jag)
  • inte vara för långt, 60-70 sidor känns lagom
  • ha en ytlig men ändå definierad spelvärld (tänk något som kan sammanfattas på 10 sidor)
  • vara ett trad-spel
  • vara enkelt att lära sig
  • ha många, inte alltför långa, äventyr till
  • gärna vara BRP, fast det är väl inte nödvändigt (men de har ju lärt sig det nu)

Jag börjar stryka alternativen i huvudet (dessa är ju spel som jag genomgående gillar, så det är inga omdömen i stort, bara i relation till detta syftet).
  • Svärdets sång. Nja, alltför mycket OSR-influenser och Erik Granström-knasigheter i världsbygget. Omdefinierar dessutom en massa troper kring halvlängdsmän, orker etc. Går bort.
  • Kopparhavets hjältar. Mycket som talar för sig men nej, krutvapen och även här Erik Granström-knasigheter i världsbygget. Går bort.
  • Symbaroum. Nej, alldeles för mycket världsbyggande och kampanjfokus. Går bort.
  • Järn, hm, men nej. Inte tillräckligt traddigt, dessutom med järnåldersfokus. Går bort.
  • Trudvang. Inte på svenska. Osäker på vilken tidigare version skulle vara aktuell på svenska. Kom det en 2010? Dessutom för nordiskt och för mycket världsbygge. Går bort.
  • Svavelvinter. Oj, har överdoserat på Erik Granström-knasigheter. Hur kan det komma sig :) Alldeles för otradigt. Går bort.
  • Mörk borg. Enkelt och med en kort spelvärld till men ändå nej - fullt av OSR-knäppheter. Går bort.
  • Morwhayle. Aldrig läst faktiskt men eftersom jag har koll på böckerna så känns det för anakroniskt. Går bort.
  • Ensamma vargen. Hmm... Lite för mycket en spelvärld, inte tillräckligt generiskt. En svag kandidat men det går bort

Bubblare?
  • Drakar och Demoner Retro. Urk, Det tickar i flera boxar men det är bara för dåligt gjort. Synd på en bra kandidat med rätt varumärke. Dessutom inga äventyr utgivna på länge (tror jag?). Går bort

Kandidater, tyvärr har jag inte läst någon av dem:
  • Fantasy! Jo, nu börjar ju likna något. Tycks vara väldigt traditionellt. Många äventyr. Oklart om det har en spelvärld dock... och verkar aningen komplext (fast det kan vara ett felaktigt intryck). Men det var länge sedan det kom ut något. Fast det gör kanske inget? Jag kanske borde köpa pocketen och provläsa? Eller är en kampanjbok bättre? Det finns någon med en spelvärld i har jag för mig?
  • Hjältarnas tid. Enkelt, ja. BRP, trevligt. Fast ingen spelvärld? Inte så mycket äventyr heller, men jag kanske har dålig koll? Nu har jag inte läst det men jag blir lite orolig för att det inte är tillräckligt konventionellt när det gäller fantasytroperna?
Vad ska jag välja? Är det bästa att låta dem hålla sig till Drakar och Demoner och hjälpa dem bygga ihop spelvärlden själva? (Det är nog det som ligger närmast till hands just nu.) Och mer allmänt, varför finns det inte något spel av detta slaget på marknaden? Eller är det HT? Är ingen spelmakare intresserad av att göra det av olika skäl?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag rekommenderar Hjältarnas Tid varmt. Äventyren som släppts är bra, och om du vill ha en spelvärld är Blixts stora skog Sorgeveden bland det bästa han gjort.

Helt vanlig fantasy, fast genomtänkt och bra.

Dessutom väldigt, väldigt bra för nya spelledare. I lådan ingår ett mycket pedagogiskt häfte som guidar spelledaren genom ett första spelmöte, förklarar vad skillnaden är på att spela och spelleda och så vidare. Bland det bästa som släppts för nybörjare på svenska. Om inte det bästa.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Tror också att Hjältarnas Tid ligger närmast.

Fantasy! är inte så traddigt och har en del mekanik som kanske inte passar alla. Men kampanjen Underjorden som ingår i Fantasy! 3.0 verkar lovande, om än väldigt OSRig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag rekommenderar Hjältarnas Tid varmt. Äventyren som släppts är bra, och om du vill ha en spelvärld är Blixts stora skog Sorgeveden bland det bästa han gjort.
Jo, jag anade ju att detta skulle bli svaret och förstår att det nog borde vara av intresse. Min fråga blir då: är inte Sorgeveden en kampanjmiljö? Innehåller den äventyr eller måste de göra dem själva? Knyter de andra publicerade äventyren ihop med den? (Det gör de väl inte?)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jo, jag anade ju att detta skulle bli svaret och förstår att det nog borde vara av intresse. Min fråga blir då: är inte Sorgeveden en kampanjmiljö? Innehåller den äventyr eller måste de göra dem själva? Knyter de andra publicerade äventyren ihop med den? (Det gör de väl inte?)
Ett tydligt nja på det. :) Det är en stor kampanjmiljö, en äventyrsplats stor som Amazonas på ett ungefär. Du har skogsalver, orcher, mystiska väsen och allt möjligt du kan behöva för äventyr där inne. Ett helt äventyr finns med, och en hel drös med äventyrsfrön.

Äventyren synkar inte med varandra, helt sant. De är fristående och förutsätter att man spelar kringresande äventyrare. Men boken Sagor från Trollskogen är tio korta äventyr, lagom för en kväll var ungefär, som utspelar sig i skogsmiljö. De passar hur fint som helst in i Sorgeveden.

Om du vill kan du också konvertera de gamla DoD-äventyren till HT, vilket jag själv inte gjort, men internet påstår är enkelt och snabbt gjort.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Innan jag spelade Kopparhavets Hjältar tänkte jag som du - krut? galenskaper? vilka avsteg! Men nu när jag faktiskt testat det, är det tvärtom mitt go to-system för svensk BRP-fantasy. Helsåld! Det känns verkligen som den gamla goa Ereb-känslan, fast uppdaterat på ett bra sätt!

Som jag förstått det är motorn i stort sett identisk med HT-motorn - och jag har varit väldigt nöjd med den i spel, så jag rekommenderar således även motorn.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
(Bara för att precisera behovet: Som jag uppfattar det vill de spela någon form av kampanj av väldigt konventionella äventyr i något slags tolkiensk värld. Men de får ingen känsla av sammanhang när de hoppar mellan äventyrsplatser, även om de använder samma RP. Gamla DoD tar heller ingen höjd för det. Även om settingen allmänt är psuedo-medeltidsfantasy har de olika äventyren ganska varierande förutsättningar. De är inte heller redo för att bygga ihop spelvärlden själva eller skriva eget för att fylla hålen - åtminstone har jag inte fått de vibbarna. De har ju inte heller artikulerat dessa behoven, det är min tolkning när jag pratar med dem om vad som är kul och mindre kul. En lösning vore att jag satte ihop en spelvärld som placerade in ÄP 1 och 2, Rösten från Forntiden etc. men det är ju vad jag vill undvika för då blir de beroende av min input. Där har ju det ni skriver om HT samma problem. Jag tror de skulle behöva en färdig snitslad bana att åka längs med. Inte en riktig kampanj dock, utan mer någon form av fasta punkter som de kan ha som referenser. Bara en karta som innefattar alla äventyrsplatser och deras relationer till varandra skulle räcka ganska långt.)
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Innan jag spelade Kopparhavets Hjältar tänkte jag som du - krut? galenskaper? vilka avsteg! Men nu när jag faktiskt testat det, är det tvärtom mitt go to-system för svensk BRP-fantasy. Helsåld! Det känns verkligen som den gamla goa Ereb-känslan, fast uppdaterat på ett bra sätt!

Som jag förstått det är motorn i stort sett identisk med HT-motorn - och jag har varit väldigt nöjd med den i spel, så jag rekommenderar således även motorn.
Ja, jag gillar också Kopparhavet. Men det är inte konventionell standardfantasy så det går bort för detta syftet.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
(Bara för att precisera behovet: Som jag uppfattar det vill de spela någon form av kampanj av väldigt konventionella äventyr i något slags tolkiensk värld. Men de får ingen känsla av sammanhang när de hoppar mellan äventyrsplatser, även om de använder samma RP. Gamla DoD tar heller ingen höjd för det. Även om settingen allmänt är psuedo-medeltidsfantasy har de olika äventyren ganska varierande förutsättningar. De är inte heller redo för att bygga ihop spelvärlden själva eller skriva eget för att fylla hålen - åtminstone har jag inte fått de vibbarna. De har ju inte heller artikulerat dessa behoven, det är min tolkning när jag pratar med dem om vad som är kul och mindre kul. En lösning vore att jag satte ihop en spelvärld som placerade in ÄP 1 och 2, Rösten från Forntiden etc. men det är ju vad jag vill undvika får då blir de beroende av min input. Där har ju det ni skriver om HT samma problem. Jag tror de skulle behöva en färdig snitslad bana att åka längs med. Inte en riktig kampanj dock, utan mer någon form av fasta punkter som de kan ha som referenser. Bara en karta som innefattar alla äventyrsplatser och deras relationer till varandra skulle räcka ganska långt.)
Jag är inte säker på om det här hjälper dig (dem), men den här sidan ger förslag till placering av alla gamla DoD-äventyr i Ereb Altor: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Gamla_äventyr_i_Ereb_Altor
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Fantasy! Jo, nu börjar ju likna något. Tycks vara väldigt traditionellt. Många äventyr. Oklart om det har en spelvärld dock... och verkar aningen komplext (fast det kan vara ett felaktigt intryck). Men det var länge sedan det kom ut något. Fast det gör kanske inget? Jag kanske borde köpa pocketen och provläsa? Eller är en kampanjbok bättre? Det finns någon med en spelvärld i har jag för mig?
Jag gillar Fantasy! OSG. Tycker att det har en känsla som påminner om DoD från 80-talet. Enkla och stabila regler med någon enstaka knasighet som kan behöva husreglas. En trevlig kampanjmiljö - Underjorden - i sista utgåvan av regelboken. Finns även gott om ettbladsscenarion och lite större äventyr av varierande kvalitet, vissa riktigt bra.

Ingen bestämd spelvärld men det finns ett område att börja med i grundboken. Jag strösslade det med äventyrsplatser och spelledde en kampanj med 45 spelmöten där. Sedan finns det också en världsbok. Den är ordentligt spretig men vissa delar känns som bra komplement till startmiljön. I övrigt verkar spelet insomnat vid det här laget. Jag tror att Arfert har fullt upp med andra projekt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
En röst till på Hjältarnas Tid. Går ju att kombinera med Kopparhavets hjältar om man vill ha minotaurer istället för troll och ankor istället för misslor.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
  • var på svenska
  • finnas att köpa som fysisk bok i butik (eller beställa hem antar jag)
  • inte vara för långt, 60-70 sidor känns lagom
  • ha en ytlig men ändå definierad spelvärld (tänk något som kan sammanfattas på 10 sidor)
  • vara ett trad-spel
  • vara enkelt att lära sig
  • ha många, inte alltför långa, äventyr till
  • gärna vara BRP, fast det är väl inte nödvändigt (men de har ju lärt sig det nu)

Är ingen spelmakare intresserad av att göra det av olika skäl?
Det skulle kanske kunna vara ett ganska trevligt forum-projekt! Jag gillar specen!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Det skulle kanske kunna vara ett ganska trevligt forum-projekt! Jag gillar specen!
Hm, jag har en slags idé men jag kommer inte ha tid att ta tag i den på riktigt förrän... ja, vi får se. Men barnen behöver ju något nu. Man va sjutton, det är också lite av ett lyxproblem. De kommer klara sig fint på DoD ett bra tag till.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Jag tror det är väldigt få spel som passar in på kombinationen "inte så mycket spelvärld", "sammanhängande äventyr" och "ingen kampanj", och ännu färre på svenska.
En lösning vore kanske att använda en spelvärld som de är bekanta med - typ de gamla sagan om ringen-äventyren.
 
Top