Nekromanti Svensk Setting?

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Nu håller ju Oldtimer på med Dunder & Drakar (dvs DnD på Svenska), men i det finns det ju t.ex. brister, exempelvis får ju inte Clericens/Prästens gudomar finnas med då de inte ingår i OGL.

Då tänkte jag, kan man inte här på forumet inleda arbetet med en svensk setting på svenska. Fantasy självklart... men vad skall vara mer specifikt i den?

Kom igen med idéer...

// Radagast
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
En bra svensk DnD-setting fattas definitivt. Magnus Seter nämnde någon gång förut att han höll på att fila på en om jag inte minns fel. Hursomhelst, om någon forumit får för sig att börja klura på en ny så är jag gärna med och hjälper till.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
[ QUOTE ]
Nu håller ju Oldtimer på med Dunder & Drakar (dvs DnD på Svenska), men i det finns det ju t.ex. brister, exempelvis får ju inte Clericens/Prästens gudomar finnas med då de inte ingår i OGL.

Då tänkte jag, kan man inte här på forumet inleda arbetet med en svensk setting på svenska. Fantasy självklart... men vad skall vara mer specifikt i den?


[/ QUOTE ]
Vad menas i detta fallet med "svensk setting"? En setting skriven av svenskar på Svenska, eller en setting med nån slags svensk känsla?

/Anders (trögfattad men medveten om det)
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Jag syftar på en som är på svenska språket.

Det jag försöker att få till är hur en sådan värld skall se ut och vad som skall särskilja den från t.ex. Forgotten Realms och Greyhawk.

// Radagast
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Jo

Jag filar på en. Det går sakta. Jag har kartan klar. Och tankar och idéer. Men inte mycket mer. Tyvärr.

Så vänta inte på att jag ska bli klar... :gremlaugh:

M.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Utomordentlig idé.

Normalt är jag inte förtjust i Disneylandvärldar: här är vikingalandet, här är englandlandet, här är mongollandet. Istället är det förstås roligare med en originellare och enhetligare vision.
Men när det gäller att skapa en värld med hjälp av spridda foruminlägg är det kanske ändå rimligast att folk får skicka in diskreta länder som först i något slags teoretisk slutfas fogas samman till en världskarta. Kanske bör därför de säkert ofta nödvändiga hänvisningarna till grannländer hållas så generella som möjligt för att underlätta pusslandet. Jag tror inte det är rimligt att tänka sig någon som helst struktur på i vilken ordning folk kommer att bidra med vad.

Men det borde inte vara omöjligt att komma på någon mall för vad som bör vara med i exempelvis en nationsbeskrivning (och jag använder förstås begreppet nation i lösast tänkbara bemärkelse).

Namn, styrelseskick, regent, alignment, språk, befolkning, centralort, äsch, nu måste jag springa ifrån till en jobbrelaterad sak!
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
"Normalt är jag inte förtjust i Disneylandvärldar: här är vikingalandet, här är englandlandet, här är mongollandet. Istället är det förstås roligare med en originellare och enhetligare vision.
Men när det gäller att skapa en värld med hjälp av spridda foruminlägg är det kanske ändå rimligast att folk får skicka in diskreta länder som först i något slags teoretisk slutfas fogas samman till en världskarta. Kanske bör därför de säkert ofta nödvändiga hänvisningarna till grannländer hållas så generella som möjligt för att underlätta pusslandet. Jag tror inte det är rimligt att tänka sig någon som helst struktur på i vilken ordning folk kommer att bidra med vad."


Det jag har funderat på är att skapa en värld på tre sätt. (1) Där man diskuterar fram något till världen, (2) Något som skall beskrivas, som folk får skicka in privat (då jag exempelvis sedan stryker namnet på den som skrev idén, och sedan får en jury (på säg 2-4 personer) göra ett uttalande. (3) Man bestämmer något som skall beskrivas och sedan görs en tävling av det.

Skulle tippa på ungefär 33% för varje alternativ. (bara en idé just nu på hur det skulle kunna göras).

// Radagast
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Wikivärld?

Kanske du pekar på i sådana fall? Där är det ju fritt fram att skapa och tycka till utan någon större kontroll. En sådan kan jag lätt slänga upp om det finns tycke och önskemål om en dylik.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Wikivärld?

Jag vill inte usurpera Radagasts initiativ, men en wiki tror jag vore ett sätt att ha tillräckligt låg tröskel för att få folk att skicka in bidrag. Men det här tål att diskuteras lite.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Det krävs ju att någon eller några håller i det hela under längre tid. Men du verkar tillräckligt engagerad för att göra det, så då skall inte jag komma dragande med ren lättja som motargument. :gremsmile:

Hm, din första utgångspunkt är nog inte så dum trots allt ( :gremwink: ). Någon liten diskussion om världens karaktär kan behövas.

I så fall har jag följande spontana synpunkter:

- Inte för grisodlande. D&D handlar om mäktiga hjältar. Vill man förbli torpare med påk finns det bättre spel till det.

- Mycket magi. Det finns en miljard spel där magi är sällsynt och gåtfullt. Låt oss dra nytta av det fyrverkeri av olika slags magi som finns redan i grundböckerna.

- Nordisk anknytning är väl okej, men då skall det vara på ett sätt som inte har gjorts så mycket förut. Kanske kan man blåsa upp Sverige till eurasisk storlek och få plats med hela riken i varje byhåla. Eller köra ett Norden-har-dominerat-världen-sedan-norrmännen-koloniserade-amerika-och-svenskarna-nordvästasien med tungt magiska imperier.

- Man kan ju också anknyta oblygt till forumet. Trädgårdsvärlden (efter forumgrundarens nick) där planeten består av mer trä än sten och växter av alla upptänkliga magiska och intelligenta slag är ett ständigt inslag. Det kan ju ha ett Forum som ett slags FN eller inkvisition eller förtryckarimperium eller frihetsrörelse eller lärdomsallians.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Nej för i Hel

Jag tycker att vi ska göra som JAG tycker är bäst! :gremlaugh:

Börja smått.

Fixa det lilla först.

Sedan tar vi de andra länderna.

Så jag föreslår att vi skapar en vikinginspirerad värld, med mycket magi, en djup skog, en djup sjö, två magikertorn som bråkar med varandra, och två byar, en god och en ond. No more.

Inspiration borde kunna hämtas härifrån:

http://www.rollspel.com/pdf/viking/saga.pdf

Och nordiska gudar finns ju här:

http://www.bastionpress.com/Downloads/Norsegods.zip

Jag tror att mycket av det i Bastion Press-pdf:en är OGC också!

M.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Halv?

*Mummel*

Ja, ja, om alla vill ha vikingastuk så får det bli vikingastuk.

Men kan man inte ha ett litet imperium mellan några tallar åtminstone?
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Nej för i Hel

Jag vill inte ha nordiska gudar i en värld... däremot kan jag tänka mig nordiskinspirerad värld.

Mer äventyr ovan jord än nere i jordens djup.

// Radagast
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Trägudar

Nordisk vodoo?

Med inslag från Fridegård?

Jan Fridegård, 1897-1968, statarson från Uppland, skrev främst romaner och självbiografiska skildringar från sin uppväxt. Hans klara och knappa stilkonst präglar också hans romantrilogi från Sveriges hednatid. Berättelserna om den upproriske trälen Holme – Trägudars land (1940), Gryningsfolket (1944) och Offerrök (1949) – har här samlats i en volym. Det gamla Birka var samlingspunkt för såväl våra drakskepps vikingadåd som för frisiska köpmäns fredliga handelsflottor. Dåtidens primitiva liv ute på boplatserna och inom den första stadsformationen – där hövdingeauktoritet ställs mot livegenskap, kristendom mot hedendom – skildras med stark inlevelse.
M.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Om den först beskrivna delen av världen nu ska vara inspirerad av Norden, låt oss åtminstone ta inspiration någon annanstans ifrån. Att bara köra helt och hållet nordiskt känns lite torrt, ett mer exotiskt stuk gör att världen faktiskt blir intressant och inte bara känns som ett svenskt substitut för världar på engelska.
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Nu har vi inte bestämt exakt någonting, även om en nordisk tutch ligger nära till hands.

Det enda jag dock är övertygad om, är att den inte skall bli baserad på medeltiden (den europeiska)...

// Radagast
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Kejsaren mellan tallarna

Enligt legenden ska österlandets Kejsare bo på en kulle, mitt i skogen, på den största ön, mitt i sjön. Det ryktas att han har en flygande matta, och att hans svartkonstkunnige går klädd i klänning med stjärnor och månar! Kejsaren har flytt till nordlandet för att undkomma sina fiender, och har med stark magi lagt en dunkel dimma runt sitt slott.

Eller nått sånt. Jag tycker att det blir roligare om du gör ett mystiskt gäng från österlandet som bor i skogen, istället för att göra hela orienten! Tänk vilka äventyrsmöjligheter med kulturkrockarna!

Flygande mattor! Assassins! Djinn! Turbaner! Kroksablar! 40 rövare! Fagra haremsdamer/herrar! Eunucker on the loose!

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Gormenghast

Till exempel, vi kan göra det som ett enormt slott som ligger nånstans på nått konstigt plan, med portar och portaler till andra plan. Det är ett enormt slott, stort nog att ha olika temadelar och till och parker och små sjöar! Över detta brinner en evig natt, med flammande stjärnor och kalla kometer! Och eftersom det finns portaler överallt kan man ta in vad som helst från D&D-kosmosen och bara köra på!

Slottet kan vara styrt av en mystisk entitet i stil med Lady of Pain, som uppmuntrar en maktkamp mellan olika magiker om vem som ska ta dennes plats! Mycket magi, mycket blandning av influenser! Mycket Planescape-känsla! Många utropstecken!

M.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Portaler

Man kan också ha vitt skilda platser och riken som alla är ihoplänkade med antika portaler inbyggda i grova stenbyggnationer. På så sätt kan man blanda alla sorters olika kulturer, flera olika tidsepoker och mängder av olika sorters kulturer.
 
Top