Svensk rollspelshistoria efter Äventyrsspel - vad hände?

Joined
16 Aug 2023
Messages
16
Kanske är lite för smalt för en internationell publik och jag vet att du redan kommer skriva om Lancelot Games (och då förhoppningsvis mkt om Wastelands som är ett favoritrollspel) Men jag skulle vilja veta mer om Åke Rosenius och allt han bidrog till svenska rollspel genom åren, samt även hans fantastiska seriestrippar som gick i Rubicon. Kan skratta högt åt dem fortfarande. Han är lite av en doldis men om jag förstod det rätt har han samarbetat mkt med Anders Blixt t ex o andra på olika moduler. https://www.gamemaniacs.se/product.html/the-handbok-anthology

hmm Orvar pratade om att det blir en kommande bok nu på kongressen men när han berättade om omslaget så tror jag bestämt han skämtade lite. Väljer att inte skriva vad han sa här så det inte skapas rykten om en bok som inte är klar men haha, nja jag tror inte det blir omslaget som han sa.
 

Attachments

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,880
Location
Marjura
Hade missat detta!
Vore kul om det lades med statblock + SLP-idéer för ankbarbaren på omslaget till diverse svenska klassiska system (MYZ, Järn, Fantasy!, Dragonbane, Eon, Kopparhavets Hjältar, Symbaroum, Mörk Borg, Forbidden Lands, Mutant Chronicles), ev begränsat till de spel som finns på engelska?
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Vet inte om det nämnts i tråden men konventen fortsatte ge hobbyn livskraft. Lite särskilt vill jag lyfta SävCon i Umetrakten där en mer vuxen eldsjäl Christer var navet för att yngre sl-förmågor kunde ordna konvent och inspirera tonåringar som gillade rollspel. Sen fanns SnöKon för det lite äldre klientelet möjligen. I Umetrakten fanns en riktig community under 00-talet (säkert än idag, men ser nutid mer som guldålder) men där jag tror möjlighet att träffas via konvent var en viktig förutsättning.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Handboken är guld.

Birger Barbaren är inte heller helt fel, men handboken är åter guld. Skulle vilja se en återkomst.
Jag skulle gärna se en motsvarande samling av alla kortare grejer han gjorde åt Sverox i många år.
 

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
88
Man måste väl ändå nämna datorspelens inverkan?

Samma sorts killar som spelade rollspel när jag var ung, spelade datorspel istället i stor utsträckning 10-15 år senare. Intressant nog har de också bidragit FLs framgångar utomlands. De gamla rollspelarna gjorde datorspel inspirerade av Mutant. "Krater" är det kanske inte så många som minns. Att se samma logga på ett rollspel som du sett på Steam, och få reda på att rollspelsvärlden kom först måste ha gjort det lättare att marknadsföra sig utomlands. Den elektroniska och den fysiska versionen av varumärket lyfter varandra.

Jag tror för övrigt att M:UA skulle bli ett utmärkt datorspel om Larian Studios (som gjort nya Baldurs Gate) fick sätta tänderna i kampanjen.
 
Top