Svensk rollspelshistoria efter Äventyrsspel - vad hände?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Hur många svenska rollspel finns det som liksom har skribenter utöver de som skapat spelet?
Vet vi något om de skribenternas åldrar?
Finns det 24-åriga skribenter som hemskt gärna vill skriva åt något av de svenska rollspel som har skribenter?

Jag kan för egen del säga att i mån av ekonomiska möjligheter etc skulle jag vara 100% på att ge ut en 24-årings Kutuluäventyr eller whatever, om det håller hyfsad nivå. Det är bara rätt få som hör av sig och frågar…
Samtliga Fria Ligans spel har det väl? Även rätt många till Helmgast – den enda person som var med och skapade Eon som fortfarande skriver för det är Dan Johansson, medan de aktiva skribenterna mestadels ligger lite yngre (jag tror att Sam Eriksson och Jens Klots är de yngsta, och de är födda... 1992, tror jag?).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Samtliga Fria Ligans spel har det väl? Även rätt många till Helmgast – den enda person som var med och skapade Eon som fortfarande skriver för det är Dan Johansson, medan de aktiva skribenterna mestadels ligger lite yngre (jag tror att Sam Eriksson och Jens Klots är de yngsta, och de är födda... 1992, tror jag?).
OK, så Helmgast och Ligan har skribenter. Grejen är väl att det finns rätt många fler spelskapare som inte är de där två "jättarna". Jag skulle säga att bland svenska rollspel är inte normen att rollspel ges ut av företag i den storleken – annat än om man räknar procent av försäljning eller så. Men sett till andel av de rollspel som skapas och säljs – jag är tveksam.

Jag vet inte heller om Ligan eller Helmgast specifikt nekar 24-åringar att skriva åt dem. Jag har för dålig koll på deras processer.

Jag upplever nog helt enkelt att problemet snarare är en brist på 24-åringar som vill göra jobbet och ger sig till känna, än att Helmgast och Ligan (eller nån annan av oss spelmakare) inte vill satsa.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
OK, så Helmgast och Ligan har skribenter. Grejen är väl att det finns rätt många fler spelskapare som inte är de där två "jättarna". Jag skulle säga att bland svenska rollspel är inte normen att rollspel ges ut av företag i den storleken – annat än om man räknar procent av försäljning eller så. Men sett till andel av de rollspel som skapas och säljs – jag är tveksam.

Jag vet inte heller om Ligan eller Helmgast specifikt nekar 24-åringar att skriva åt dem. Jag har för dålig koll på deras processer.

Jag upplever nog helt enkelt att problemet snarare är en brist på 24-åringar som vill göra jobbet och ger sig till känna, än att Helmgast och Ligan (eller nån annan av oss spelmakare) inte vill satsa.
Jo, jag tror också det är en större faktor. Eller möjligen att det är ont om 24-åringar som vet att det går att göra på det sättet, eller tänker att det är en grej som just de borde göra. Samma sak med icke-manliga skribenter, misstänker jag.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Jo, jag tror också det är en större faktor. Eller möjligen att det är ont om 24-åringar som vet att det går att göra på det sättet, eller tänker att det är en grej som just de borde göra. Samma sak med icke-manliga skribenter, misstänker jag.
Sant, fast också något som stämmer på många håll. Det är ganska mycket jag inte hade vågat mig på när jag var 24 som jag skulle rycka lite axlarna åt idag.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
OK, så Helmgast och Ligan har skribenter. Grejen är väl att det finns rätt många fler spelskapare som inte är de där två "jättarna". Jag skulle säga att bland svenska rollspel är inte normen att rollspel ges ut av företag i den storleken – annat än om man räknar procent av försäljning eller så. Men sett till andel av de rollspel som skapas och säljs – jag är tveksam.

Jag vet inte heller om Ligan eller Helmgast specifikt nekar 24-åringar att skriva åt dem. Jag har för dålig koll på deras processer.

Jag upplever nog helt enkelt att problemet snarare är en brist på 24-åringar som vill göra jobbet och ger sig till känna, än att Helmgast och Ligan (eller nån annan av oss spelmakare) inte vill satsa.
Det har varit tron även i lajvsfären, men det har visat sig att ynglingarna, särskilt de som är yngre än 20, skapar grejer för varandra, inte för oss gamlingar. Jag skulle inte bli förvånad om det finns sådana strömningar inom bordsrollspelen också, även om jag gissar att de är ganska 5E-centriska.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Sen finns det fler lajv, fler rollspel och de är lättare att hitta. Kolla bara på tråden om vikingspel, varför skriva "ett till vikingspel" som amatör när det redan finns ett dussin och fem av dessa är riktigt bra?
Speciellt som det finns en tendens att när nya saker ges ut är reaktionen ofta väldigt kritisk av etablerade nördar. (Gäller alla fandoms jag är van vid, inte bara oss).
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Skulle gissa att överlappet när det gäller "Det svenska musikundret" och rollspelsframgången (eller vad vi ska kalla den) är stort. Och jag gissar att det finns rätt mycket forskning kring det. Det är f.ö rätt mycket som även stämmer in på de svenska designframgångarna, eller nordiska om man så vill (vilkjet ju är en bransch jag är verksam i och har koll på).

Mycket har vi ju redan tagit upp, men jag tror inte man ska underskatta den uppmuntran som vårt öppna och accepterande samhälle erbjuder. I många fall kanske den är indirekt men jag upplever att vi har en tillåtande attityd när det gäller att misslyckas, att göra fel. Vår ryggradsreflex är snarare "på det igen bara!" eller "ingen fara, allt är svårt i början". Som förälder ägnar man typ decennier åt detta, och det fortsätter i klassrummen, förskola och förhoppningsvis i yrkeslivet. Jag tror att detta är superviktigt när det gäller att våga och prova nytt. För det är rätt läskigt. Och det finns gott om kulturer där misslyckanden bestraffas och där rädslan är större än nyfikenheten. Som Homer Simpson sa, "det första steget mot misslyckande är att försöka". Så om man inte försöker så är man safe. Jag är rätt säker på att dessa värderingar har hjälpt Sverige till många framgångar när det gäller kreativa projekt av olika slag. Vi har det liksom med oss från början.

Det här är såklart en generalisering. Det finns gott om undantag naturligtvis, men tendensen finns där.

Märk väl nu att jag inte talar om entrepenöranda utan mer att bestämma sig för att spela ett instrument, gå med i ett band, börja dreja, ta en krokikurs, sömnad, kreativt skrivande, dans... Allt detta är självklart för oss.

Ett aktuellt exempel på detta är ju fotbolls-VM som pågår nu. Svenska tjejer fick spela fotboll. Det var inget konstigt*. Därför är vi bland de bästa i världen på det. Övriga nationer kommer komma ikapp så vi får njuta av framgångarna nu! :)

*Ja, det var ju inte alls uppenbart tidigare, men ni fattar.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,483
Location
Stockholm
Tristess, tror jag var en stor faktor.
Jag tror att om man på riktigt vill förklara Sverige och rollspel för en utländsk publik så behöver man ha med detta. Bristen på ungdomsunderhållning var låg på en nivå som kan vara svår att förstå för en britt eller amerikan. När DoD kom fanns i princip inget annat som konkurrerade.

Detta innebar ett en mycket stor grupp ungdomar fick rollspel som som primära hobby.

(Gissningsvis samma grupp som 10 år tidigare hade gått helt upp i modelljärnvägar, frimärkssamling, schack och ångmaskiner.🙃)

Addera andra faktorer som redan nämnts: Föreningslivet, välfärden, tillgången till lokaler, fascinationen för amerikansk kultur, landets litenhet, distribution i leksaksaffärer.

Där någonstans tror jag man hittar roten till det svenska rollspelsundret.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Jag tror att om man på riktigt vill förklara Sverige och rollspel för en utländsk publik så behöver man ha med detta.
Det är ju något som lyfts fram rätt ofta, men jag personligen har inget som helst minne av att ha levt ett liv i tristess. Tolkien, Maclean, Star Wars, Fantomen, Agent X9 och mycket mer, så för mig fanns mycket spännande att utforska även innan rollspel.

Men det är ju som sagt något som dyker upp rätt ofta så det bör väl nämnas åtminstone.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
fascinationen för amerikansk kultur
Hmmm när du säger det vill jag minnas att Sverige också är ett land där vilda västern varit väldigt populärt, jämfört med andra länder. Familjen Machahan var ju stor som bara den när jag växte upp, och de där pocketböckerna också.

Någon som vet något om det?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,483
Location
Stockholm
Hmmm när du säger det vill jag minnas att Sverige också är ett land där vilda västern varit väldigt populärt, jämfört med andra länder. Familjen Machahan var ju stor som bara den när jag växte upp, och de där pocketböckerna också.

Någon som vet något om det?
Citerar Johan Wanloo:

Sveriges törst efter western var så stor på 70-talet att böcker att översätta tog slut. Western som genre var på väg utför i USA då. Så översättarna började skriva nya böcker. Så folk som hette Börje och Kjell började skriva kioskwesterns under pseudonymer som Bill och Matt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Det är ju något som lyfts fram rätt ofta, men jag personligen har inget som helst minne av att ha levt ett liv i tristess. Tolkien, Maclean, Star Wars, Fantomen, Agent X9 och mycket mer, så för mig fanns mycket spännande att utforska även innan rollspel.

Men det är ju som sagt något som dyker upp rätt ofta så det bör väl nämnas åtminstone.
Jag tycker att min 12-åring verkar ha tråkigt till och från trots det enorma underhållningsutbud som finns idag. Jag tror helt enkelt att man anpassar sig. Men som anekdot kan man ju dra till med att vi läste samma Sinkadus (eller Kalle Anka-pocket) om och om igen.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,528
Location
Göteborg
En helt ogrundad teori: Köpare i ett litet land som Sverige var tvungna att vända sig till engelskspråkiga produkter, eftersom vi inte fick fram tillräckligt många och varierade spel (böcker, musik osv). Vi hade vaniljfantasy på svenska, men för sci-fi, skräck och andra typer av fantasy var det länge engelska som gällde.

Om man jämför med Tyskland och Frankrike, så har de fortfarande en mer inåtvänd rollspelskultur. Delvis för att många är sämre på engelska, delvis för att det helt enkelt är stora länder med gott gemensamt självförtroende (särskilt Frankrike). De är nöjda med sina inhemska spel, men missar därför en del influenser utifrån. Och då blir konkurrensen inte lika hård. Svenska spelmakare har däremot alltid varit tvungna att vässa sina produkter för att konkurrera med de importerade spelen.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
En helt ogrundad teori: Köpare i ett litet land som Sverige var tvungna att vända sig till engelskspråkiga produkter, eftersom vi inte fick fram tillräckligt många och varierade spel (böcker, musik osv). Vi hade vaniljfantasy på svenska, men för sci-fi, skräck och andra typer av fantasy var det länge engelska som gällde.
Jag är inte så övertygad om att det finns något som egentligen kan klassas som "vaniljfantasy", men jag är väldigt säker på att det finns väldigt lite av den varan skrivet på svenska.
 

Poromaa

Veteran
Joined
3 Jul 2016
Messages
90
Det är ju något som lyfts fram rätt ofta, men jag personligen har inget som helst minne av att ha levt ett liv i tristess. Tolkien, Maclean, Star Wars, Fantomen, Agent X9 och mycket mer, så för mig fanns mycket spännande att utforska även innan rollspel.

Men det är ju som sagt något som dyker upp rätt ofta så det bör väl nämnas åtminstone.
Känner också stundom att jag måste ha missat något, men som vanligt har kanske Jan Stenmark en poäng.

1-36.jpg
 
Top