Nekromanti Svensk rollspels wiki

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Känner ni till någon svensk rollspels wiki? Jag tror det skulle kunna ha potential att bli mycket intressant. Om det inte finns någon etablerad wiki så skulle det bästa vara om Rollspel.nu kunde sätta upp en. Här finns redan en community och den skulle kunna integreras i forumdelen och resten av sajten.
Jag tar gärna emot tips om bra engelska rpg wikis också!
Vad tror ni?
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Själv använder jag wiki applikationen PmWiki både som en CMS och som en wiki. Taragon har redan bidragit med en länk till RollspelsWiki den andra heter Archipelago .

Jag kan varmt rekommendera PmWiki, den är resurssnål, behöver ingen databas och tar lite plats. Kanon om man vill sätta upp en sajt för en spelgrupp, kampanj, spelvärld eller varför inte ett rollspel.

Fö. så använder Sverok PmWiki till sin wiki - info.sverok.se .
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Tillägg

Tack för svaren! Det jag huvudsakligen var ute efter var wikis som inte enbart fokuserade på en värld eller ett system. Rollspelshörnans wiki (Targons svar) kan vara intressant, jag ska kolla lite mer på den. Fortfarande tror jag dock det allra bästa vore en wiki här på rollspel.nu!
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Re: Tillägg

Om det är en wiki om rollspel som sådant som du är ute efter så är nog info.sverok.se svaret. Dock är jag inte övertygad om Sveroks engagemang vad gäller att underhålla wikin, jag har tagit bort en länk på deras första sida som gick till en sajt som inte hade något med rollspel att göra..
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Re: Tillägg

Jag skulle vilja ha en wiki om rollspel ja. Om det funkar som jag har tänkt vet jag ej. Men ta t ex att man har en diskussion här på rollspel.nu om definitionen av ordet friform, skulle man komma fram till något så vore det utmärkt om personen som tog upp ämnet skrev in det i wikin. Eller om man ber om länktips till t ex Harnmaster, så skulle det vara bra att få det inskrivet. Man kan för visso söka här i forumen, men det är inte helt kul att läsa igenom flera trådar om man letar efter en liten sak. Och det är ganska svårt uppdatera informationen t ex länklistan. Om detta skulle fungera i praktiken (folk skulle använda det) vet jag ej. Men det skulle nog ha störst chans att lyckas om det var nära knutet till Rollspel.nu. T ex med samma användarnamn, lätt att länka från forumet till wikin, alla användare fick en personlig wikisida, osv. Många möjligheter! Titta t ex på susning.nu (svensk it-wiki), visserligen hade de lite problem med sabotage för ett tag sen, om det är löst vet jag ej. Men annars tror jag att man kan säga att susning.nu har varit mycket framgångsrik!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Tillägg

Du menar så här?

Min personliga åsikt är densamma som i länken. En rätt schysst idé, om ni nu känner att ordlistan inte räcker.

Men det skulle nog ha störst chans att lyckas om det var nära knutet till Rollspel.nu
Jag kan ta upp ett samarbete med sveroks wiki inom redaktionen, så att vi kan hänvisa dit, och ha UBB-taggar för att snabbt länka, osv..

Sveroks stödjer ju inte konton i inloggnings-mening, men om du klickar på "Recent Changes" så kan du sedan komma in på författarnas "personliga sidor", om dom har några. Visst går det att sätta upp en egen wiki för www.rollspel.nu, men det skulle innebära mer jobb för tekniskt ansvarige. :gremtongue:
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Re: Tillägg

Om jag förstår dig rätt så tänker du dig att ett antal intresserade "redaktörer" skulle summera intressanta trådar och omvandla dem till artiklar i en wiki, och denna wiki skulle man nå via "wiki.rollspel.nu". Det skulle kunna fungera. Naturligtvis under förutsättning att WRNU har resurser i form av bandbredd och disk för fler sajter. Man behöver faktiskt inte ha några kopplingar (jag tänker nu på användardatabasen) alls, det räcker med en regel som säger att man *skall* använda sitt alias från WRNU som signatur på wikin. Under förutsättning att sökvägarna är vettiga så är det inga problem att länka till en wiki, t.ex. på en av mina wikis så kan man skriva http://www.rollspelshornan.se/rollspelswiki/RollspelsMakarGillet/Intresselista så kommer man till rätt sida. Detta beror ju naturligtvis på att jag använder mod_rewrite... men det är ju inga krångliga grejer... En wiki förutsätter att du litar på dem som lägger in material, jag har valt att lösenordsskydda delar av min wiki - det är en möjlig väg, det finns naturligtvis fler.
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Re: Tillägg

>>Du menar så här?<<

Ja, ungefär, eller inklusive. Jag vill inte att wikin ska behöva begränsas till det som man kan tänka sig stå i en encycklopedia, men annars är det mycket bra! Eventuellt kan man tänka sig två wikis, typ två länkar encycklopedia.rollspel.nu och wiki.rollspel.nu där det som inte platsar i den första går in i den andra, t ex personliga wikisidor.

>>Jag kan ta upp ett samarbete med sveroks wiki inom redaktionen, så att vi kan hänvisa dit, och ha UBB-taggar för att snabbt länka, osv.. <<

Gör det! Ett eventuellt allternativ är sammarbete med peterb, han verkar intreserad (eller peterb?). Enkla taggar från forumet vore bra, en länk till wikin i topmenyn (Forumlista, Sök...), en länk från användarinfo till användarens personliga wikisida, lite recent changes från wikin på rollspel.nu:s förstasida, och mer saker om man kommer på det. Speciellt i början tror jag det kommer bli svårt att få folk att använda wikin. Kommer det väl igång så går det nog av sig själv.
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Re: Tillägg

>>Om jag förstår dig rätt så tänker du dig att ett antal intresserade "redaktörer" skulle summera intressanta trådar och omvandla dem till artiklar i en wiki<<

Ja, ungefär. Även så att man först skulle kunna skapa en wikisida för att sedan diskutera den/be om feedback här på forumen.
Se även mitt svar på Arvidos inlägg.

>>En wiki förutsätter att du litar på dem som lägger in material, jag har valt att lösenordsskydda delar av min wiki - det är en möjlig väg, det finns naturligtvis fler.<<

Jag kan faktist inte komma på någon annan väg. Vad jag vet så använder de flesta wikitekniker versionshistorik så att man kan gå tillbaka till en tidigare version av en sida, detta är en förutsättning! Det bästa är sedan om man har användarkonto, bäst om det är samma som rollspel.nu, det blir enklast för användarna så. Är det någon som missköter sig så kan man stänga av dem. Bra vore också om wikieditering var spärrat (t ex) en vecka efter registrering av en ny användare. Det skulle medföra att om man blir avstängd så får man även om man skaffar en ny användare vänta en vecka. Om nu wikiplatsen ska ligga någon annastans än på rollspel.nu vore det bra om rollspel.nu kunde stå för användarverifieringen åt wikiplatsen, men detta kan eventuellt kräva en hel del kodande på båda ställena.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Re: Tillägg

Det bästa är sedan om man har användarkonto, bäst om det är samma som rollspel.nu, det blir enklast för användarna så. Är det någon som missköter sig så kan man stänga av dem. Bra vore också om wikieditering var spärrat (t ex) en vecka efter registrering av en ny användare. Det skulle medföra att om man blir avstängd så får man även om man skaffar en ny användare vänta en vecka. Om nu wikiplatsen ska ligga någon annastans än på rollspel.nu vore det bra om rollspel.nu kunde stå för användarverifieringen åt wikiplatsen, men detta kan eventuellt kräva en hel del kodande på båda ställena.

OK. Det här är ett rätt stort projekt som du skissar på. Idéerna är det inget fel på, det är bara det att det krävs en integration mellan WRNUs portal mjukvara ( Mambo ) och en wiki - vilket kan visa sig snårigt.
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Re: Tillägg

Ju mer jag tänker på det ju fräckare saker kommer jag på. Om man kör med WikiLänkar så hade det varit mycket fräckt om allt som skrivs i ett forum automatiskt blir wikilänkat. I detta inlägget skulle t ex WikiLänkar automatiskt bli länkad till wikin. (Det kanske var precis så du menade innan, det vet jag inte.) Som sämst vill man ha någon mycket enkel tag t ex [WikiLänkar] för att länka till wikin från forumet, helst kompatibel med auktuell wiki-syntax. Hm, var bara tvungen att skriva detta också.
Som peterb (eller [peterb] för att länka till hans wikisida) påpekat så är vissa av ideerna något tekniskt krävande. Man måste så klart inte implementera alla från början.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Tillägg

Som sämst vill man ha någon mycket enkel tag t ex [WikiLänkar] för att länka till wikin från forumet
Jag föredrar faktiskt explicita länkar i wikis. Jag gillar inte att behöva göra skumma omskrivningar av sånt som McDonalds, LaTeX och så vidare bara för att undvika att länkar skapas och jag tycker att det är orent att automatiskt skapa länkar. Något slags tags är alltså att föredra för min del, helst något som aldrig förekommer i löpande text, tex %LänkaHit%.
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Re: Tillägg

Explicita länkar kan jag också tänka mig, bara det blir samma som man länkar med i själva wikin!

>>tex %LänkaHit%. <<

Jag föredrar nog olika öppnings och sluttaggar, och taggar som inte är mer än två tecken. Här räcker det att man har två procenttecken i en text så måste man escapa dem.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Tillägg [OT]

Här räcker det att man har två procenttecken i en text så måste man escapa dem.
Inte om det krävs ett mellanslag framför första procenttecknet, och man bara kan länka ett ord, inte hela meningar. Sällan du vill inleda ett ord med ett procenttecken och sedan ha ytterligare ett i samma ord! (Åtminstone om du skriver svenska.)

Edit: Satte [OT] i ämnesraden
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Re: Tillägg [OT]

Det där med mellanslag framför tänkte jag inte på, så det kan gå. Jag tycker det är dumt att begränsa länkningen till ett ord, egentligen tycker jag att det är dumt att begränsa med mellanslag framför också. (Du får nog dessutom vrida till länkregeln så den kan ta länkar först på en rad eller först i hela stycket, även om det så klart går.)
Dessutom tycker jag som jag sagt innan att man ska ha samma (eller så lik som möjligt) länkregler i forumet som i wikin. Och nu är väl chansen stor att den regeln redan är satt. Ska man tvunget definiera en egen så tycker jag man bör hålla sig nära andra stora wikisajter som t ex susning, wikipedia och c2. (Jag har dålig koll på vad dem använder så det kan så klart vara %.)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Tillägg

Jag föredrar nog olika öppnings och sluttaggar, och taggar som inte är mer än två tecken. Här räcker det att man har två procenttecken i en text så måste man escapa dem.
OK, du har en poäng där. En annan fördel med att ha explicita länkar är att man faktiskt kan ha mellanslag i länkarna, det är ju alltid trevligt.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Tillägg

Tycker det låter onödigt att diskutera tekniska detaljer i ett tänkbart system innan man ens vet vad systemet ska vara för något eller hur det ska fungera.

Jag håller faktiskt för tillfället på att konvertera en befintlig wiki (ErfurtWiki) till att fungera i Mambo (vårt artikelsystem), dock inte till den version vi kör här just nu. Men när vi uppgraderar skulle vi alltså kunna ha en helt integrerad wiki om vi vill.

Däremot vet jag inte om jag håller med om nödvändigheten med en wiki för det som nämnts hittills. Det finns redan möjlighet att enkelt lägga upp texter med sammanfattningar av information från forumet genom det artikelsystem vi använder, vilket alla användare kan göra. Problemet är snarare att det är jobbigt och tråkigt att göra detta jobb, vilket gör att jag inte tror att en wiki skulle förändra situationen.

En wiki används bäst för att lätt skapa ny information och enkelt uppdatera befintlig information och lägga till saker. Det är också väldigt svårt att hålla en wiki lättanvänd för vanliga besökare samtidigt som den används för att skapa nytt innehåll, det tenderar att bli väldigt förvirrande för nya besökare. Därför ser jag hellre att en wiki används som en utvecklingsresurs och att färdig information flyttas över till den befintliga webbplatsen istället (för att sedan uppdateras om och när det finns förändringar).

Vad jag vill få fram är att ni inte behöver oroa er över den tekniska biten, den kan jag sköta (även om jag väldigt gärna skulle se att jag får hjälp), utan det viktiga är att komma fram till vad en wiki skulle användas till.

Sen skulle jag vilja veta vad som är svårt med att ändra länkar i länksystemet? Finns det något som kan ändras, eller som är oklart? För det är ju bara att skriva in den länk man vill ändra och fylla i den nya informationen. Att lägga till nya funkar precis likadant, fast man skriver en ny länk istället.
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Re: Tillägg

>>Tycker det låter onödigt att diskutera tekniska....<<

Kanske inte nödvändigt som du skriver, men intressant! :gremsmile: Vilken funktionalitet som skulle finnas i wikin och hur/om den skulle integreras i övriga rollspel.nu tror jag är högst väsäntligt.
Jag förstår det som du inte enbart vänder dig till troberg i ditt inlägg.

>>Det finns redan möjlighet att enkelt lägga upp texter med sammanfattningar av information från forumet genom det artikelsystem vi använder, vilket alla användare kan göra. Problemet är snarare att det är jobbigt och tråkigt att göra detta jobb, vilket gör att jag inte tror att en wiki skulle förändra situationen.<<

Jag tror att en av fördelarna med en wiki är att användarna får en känsla av att det är deras text. Och att de därför hjälper till att uppdatera och att hålla snyggt. Angående att det är jobbigt och tråkigt att uppdatera en wiki så finns det en mängd existerande wikis som t ex susning.nu och wikipedia.org som har lyckats ganska bra. Ganska uppmuntrande!

>> En wiki används bäst för att lätt skapa ny information<<

Jag vet inte exakt vad du menar med ny information. Både susning.nu och wikipedia.org har mängd information som inte direkt är ny utan snarar en sammanfattning eller nerkortning av existerande information.

>>Det är också väldigt svårt att hålla en wiki lättanvänd för vanliga besökare<<

Personligen tycker jag att wikis bäst kommer till sin rätt när man söker efter en viss information. Och sen surfar lite på måfå därifrån. Även om inget hindrar att man lägger upp längre textstycken. Jag tror också att vissa wikis har stöd för underavdelningar för att strukturera information.

>> Därför ser jag hellre att en wiki används som en utvecklingsresurs och att färdig information flyttas över till den befintliga webbplatsen istället…<<

Detta är jag mycket tveksam till och förstår inte riktigt poängen. Vill man kan man väl djuplänka till en artikel så att webbesökarna får tillgång till versionshistorik, senast uppdatering, lätt kan redigera, osv.

>>…utan det viktiga är att komma fram till vad en wiki skulle användas till.<<

Jag kan inte komma på något mer än vad som redan framkommit i denna tråden, det räcker inte? Men, jag tror och hoppas fortfarande att det finns en hyfsad möjlighet att en wiki knuten till rollspel.nu skulle kunna bli populär och nå framgång.

>> Sen skulle jag vilja veta vad som är svårt med att ändra länkar i länksystemet?<<

Jag känner inte till länksystemet så bra, men jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna mäta sig med en wiki eller på ett bra sätt hantera t ex en encyclopedia. Varför konverterar du själv en befintlig wiki om länksystemet är så bra? Jag gissar på att det fattas i funktionalitet eller är konceptuella skillnader?

Kul att höra att du håller på att fixa till en wiki! :gremsmile:
 
Top