Nekromanti Svensk Old School

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Senaste dagarnas BRP-snack har väckt en fråga hos mig:

Finns det några som fortfarande spelar gamla svenska rollspel? Och producerar material till det? Finns det någon aktiv sida där folk skapar nya monster och äventyr till Drakar & Demoner '84 och där folk analyserar vad som egentligen menas med regel X från Gigant, den som inte riktigt passar in?

Att det spelas gamla svenska spel fortfarande är jag rätt säker på, men lever de utanför några få isolerade spelgrupper?
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Absolut!
Vi spelar EDD och GDD fortfarande aktivt, moddade en del förstås men ändå. Överhuvudtaget har ett par av våra kampanjer varit ganska långa (en pågående sedan ca 1990 och en som startades ca 1997 och nyligen avslutats) så det gör ju att de spel man använder också hänger med ett tag. Vi har planer att börja spela Riotminds DoD efter vi var klara med våra pågående kampanjer men detta har inte hunnits med ännu trots att Riotminds version kom väl typ 1999 eller så. För oss är det fortfarande "nya" DoD. :)

Några artiklar till gamla DoD har vi på vår site www.stank.nu.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
www.erebaltor.se samlar ju ett gäng som bygger värld till DoD 91, men jag vet inte hur många av dem som spelar aktivt. Jag hade en kollega på förra jobbet som fortfarande speladr DoD 91 och Call of Cthulhu 1 med sitt gamla gäng över skype då och då. Det får nog räknas som en isolerad spelgrupp, däremot. Med tanke på hur hårt det gick åt riots server när de släppte rasket som pdf så kan man ju tycka att det borde finnas underlag för en rörelse eller ett community av något slag kring det.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag har länge tänkt att plocka upp de gamla Chock-äventyren och köra dem, men jag orkar inte med Chocks (Chills) system. Älskar upplägget, men har alltid ogillat regelsystemet med sin resultattabell - har tidigare kört det med generiska T100-slag och en förenklad stridsrond. Jag har spenderat det senaste året på att bygga ett system att använda istället. Det hela har börjat svälla ut till något annat än Chock, vilket har sina sidor - men tanken är att börja med de klassiska 'Skymningens By' och 'Högländernas Skräck', o.s.v.

Jag har tidigare gjort egna äventyr till både Chock och Kult, vilka dock inte finns kvar i vare sig nedskriven eller digital form. Jag har även brukat hitta på egna versioner av monstren, eftersom många av Chocks monster känns lite fåniga och oinspirerande.

Jag har även lett DoD för min sambo, svåger och hans dotter. Använder förenklade regler. Det är kul, men tyvärr så går det för långt mellan spelmötena p.g.a. IRL.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Undrar vem som har rätt till namnet Chock förresten nuförtiden. Gillar upplägget på det spelet, lagom generiskt mys-skräck.
Hans E Magnusson said:
JJoghans said:
En fransk-kanadensare vid namn Martin Caron köpte rättigheterna till Chill för några år sedan. Har varit i kontakt med honom vid ett par tillfällen, men jag fick uppfattningen att han inte är så intresserad av att dra ihop Chills fan base och göra något (det kan förvisso ha rått en del språkförbistring i vår kommunikation). Det är kul att Growling Door ska ge ut det på nytt under licens, men jag hoppas att de gör något mer än bara återförpacka gamla Chill med nya illustrationer.
nyvinter said:
Från vad jag har förstått ska det bli omarbetning av reglerna så att det ska bli enklare att spela och avancera rollpersonerna. Fortfarade t100-träningar och med bygg din egen SAVE-cell. Så någonstans mellan Mayfair (vilket är de rättigheterna de äger) och Pacesetters versioner är det intrycket jag fått.
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Även gällande Chock gjorde vi ju på www.stank.nu en modifierad version av detta. Har mer på gång också i framtiden men det är väl oklart när det är klart. Däremot har vi inte officiellt några rättigheter till namnet. Men vi gillar också Chock och har spelat det väldigt mycket i vår version! :)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Min grupp spelar ju mest Eon. Men vi varvar in lite DoD 91 (där vi antagligen blandar in lite äldre DoD böcker i oxå) lite då och då. Vi har aldrig riktigt fastnat för senare varianter av DoD... även om vi alla gillade (och jag gillar skarpt) settingen i DoD ehm... var det 5+ eller 6+? Den settingen som är baserad på skandinavisk mytologi.... Trudvang och hela den grejen. Den settingen tilltalar mig rätt rejält. :)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Rhodryn;n38279 said:
Min grupp spelar ju mest Eon. Men vi varvar in lite DoD 91 (där vi antagligen blandar in lite äldre DoD böcker i oxå) lite då och då.
Det här vill jag höra mer om!
Varför varvar ni in lite DoD91? Dvs är det någon annan anledning än att en spelledare föredrar det DoD och en annan föredrar Eon?
Spelar ni annorlunda när ni spelar DoD91 än Eon? Dvs GÖR ni andra saker/skapar ni andra typer av historier när ni spelar DoD?
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
chrull;n38280 said:
Det här vill jag höra mer om!
Varför varvar ni in lite DoD91? Dvs är det någon annan anledning än att en spelledare föredrar det DoD och en annan föredrar Eon?
Spelar ni annorlunda när ni spelar DoD91 än Eon? Dvs GÖR ni andra saker/skapar ni andra typer av historier när ni spelar DoD?
Just nu är det igentligen bara en av oss som "regelbundet" spelleder (och med regelbundet menar jag inte igentligen regelbundet, hur mycket vi spelar varierar kraftigt... allt från inget, till 2-3 handfullar gånger... per år... i år har vi nog inte rollspelat en enda gång än). Vi två andra är inte riktigt lika bra på det med att SL'a... specielt inte jag.

Om man tittar på oss tre: Våran huvud SL, han SL'ar oftast Eon men varvar in med DoD 91 ibland. Hans lillebror SL'ar bara DoD 91 (för det är simpelt nog för att han ska komma ihåg reglerna... någerlunda...), och han SL'ar bara när hans storebror inte vill SL'a. Och dom få gånger jag SL'ar (vilket händer när bröderna inte vill SL'a), så varierar det vad jag SL'ar, jag är den enda som ibland SL'ar utanför standarden av Eon och DoD.

Jag tror att en stor anledning till att vi varvar in DoD, lite då och då, varierar. Det är allt från att ha lite variation, ta en kort pause från Eon (vilket vi spelar bortåt 95+% av gångerna), spela något som är mindre krävande och simplare än Eon, snabbt slänga ihop något för det kan ta en rätt lång tid att skapa karaktärer till Eon (DoD oftast 1-2 timmar, Eon 2-4+ timmar... lägg till minst en 0.5-1+H för mig), eller för att våran SL fick någon ide, SL's lillebror blir tvingad till att SL'a, spela något som är snäpper mindre dödligt än Eon (döda SLP's fyller hjulspåren bakom oss XD ), etc.

Det är nog oxå lite av tradition och nostalgi för samtliga av oss... inklusive den spelgruppen som jag och min nuvarande huvud SL var med i från 96 till ca 03. 1996 var när vi började spela rollspel, figurspel, mm, för första gången (minus den gruppens huvud SL, vilket inte är samma person som SL'ar för mig nu för tiden). Och det var DoD 91 som var det första penna och pappers rollspel som vi alla spelade (minus den gruppens huvud SL, han var redan en 10 års veteran vid den tiden med både DoD, Blood Bowl, Warhammer 40K och Fantasy, mm).

Sen kan jag oxå se en svag trend med varför DoD ibland varvas in... magi... spela en magiker. Kan väl säga att det inte är jag som spelar magiker då, om SL inte ville att vi alla skulle vara magiker, för spela magiker är något av det mest tråkiga som finns ur min synvinkel. :rolleyes: Även om det ibland spelas en Magiker när vi spelar Eon, så är det mer vanligt när vi spelar DoD 91. Orsaken till det är nog för att spela en Magiker i Eon kan vara extremt avancerat och otympligt, magier tar ofta en hel del tid att lägga, kan vara svåra att lyckas med något användbart, mm... så långt som jag vet i alla fall. Det är i alla fall känslan jag fått av magi i Eon, tar tid, otympligt, svårt att använda i strid, mm. Medan i DoD så är det rätt simpelt, rätt så "rakt på" mm. Om jag minns rätt så har de två andra i min grupp snackat om att man är urusel som magiker i början i Eon, och en stor del av en magikers liv... och sedan någon stans ner på vägen så smäller det till och magiker blir halvgudar i ett fingerknäpp. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte... men om där inte var någon sanning till det skulle det nog spelas fler magiker bland oss i Eon (inte för mig dock... svårighet att spela magiker har ingen betydelse för mig när det gäller om jag ska spela en magiker eller inte).

Finns kanske fler orsaker att vi varvar in DoD 91 ibland... men jag tror det jag sagt ovan representerar det mesta.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Det händer att jag lurar någon att spela lite Muntant/Mutant 2. Men det var ett tag sedan...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Det närmaste man komma är lite husregler här och där. Ibland har jag råkat hitta nån gammal, typ, angelfire-sida med DoD-husregler (men glömde såklart att bokmärka.) Sådan info kan i bästa fall ge hintar om regler som inte fungerade som de var tänkta etc.

Men annars, nej, jag har inte stött på någon svensk grävande osr. Jag har däremot funderat en del på saken. Särskilt grejer som magikernas självmordsattacker och allergi mot järn fascinerar mig. Varför finns dessa regler? Vad säger de egentligen som den implicita spelvärlden, eller om hur det är tänkt att spela som magiker? Även den brokiga samlingen yrken är intressant att försöka få ihop till någon sorts helhetsbild.

Tyvärr har jag inte riktigt kommit fram till någon slutsats.

En personlig anekdot: När jag började spela DoD (mitt första fantasyspel) så förekom det aldrig dungeons i våra äventyr. På den tiden hade jag ingen koll på D&D och hela den dungeoncrawl-traditionen, så tanken på stora underjordiska labyrinter slog mig aldrig. Alla kartor jag ritade var över länder, världar, vildmark och städer – aldrig katakomber. Slutsatsen jag drar av det är att DoD:s i sitt grundutförande inte är ett grottröjarspel
nyvinter said:
Jag tror järnallergi var en rationalisering av D&Ds klassrestriktioner. "Därför" duger inte som ett svar på frågan varför en magiker inte kan använda ringbrynja.
chrull said:
Tror du för att du gissar eller tror du för att du tror dig minnas att du har läst det någonstans? :)
nyvinter said:
Gissar :) Kan ju ha läst något om det men efter år av glömska är det inte mer trovärdigt än en gissning ändå.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
gorillotaur;n39453 said:
En personlig anekdot: När jag började spela DoD (mitt första fantasyspel) så förekom det aldrig dungeons i våra äventyr. På den tiden hade jag ingen koll på D&D och hela den dungeoncrawl-traditionen, så tanken på stora underjordiska labyrinter slog mig aldrig. Alla kartor jag ritade var över länder, världar, vildmark och städer – aldrig katakomber. Slutsatsen jag drar av det är att DoD:s i sitt grundutförande inte är ett grottröjarspel
Det här stämmer överens med mina egna erfarenheter. Våra äventyr var antingen Tolkienesque, med långa resor, mystiska skogar (framförallt mystiska dungar, och gläntor. Gärna en mystisk glänta i mystisk dunge på en enlig kulle. Ingen jävla aning om varför. Men såfort någon säger "dunge" eller "glänta" idag så förväntar jag mig att snart få träffa på ett nytt monster som jag aldrig hört talats (Vad fan är en Rese????) om eller kanske en något älvfolk). Eller så var de Tjuvstaden. Lönnmördare, tjuvar och patrask som slogs i smutsiga lokaler och sen flydde över hustaken. Var vi nere i underjorden var det antagligen i det som kallas för "lairs", dvs en mindre grotta där något enstaka monster gömde sig.

Särskilt grejer som magikernas självmordsattacker och allergi mot järn fascinerar mig. Varför finns dessa regler? Vad säger de egentligen som den implicita spelvärlden, eller om hur det är tänkt att spela som magiker? Även den brokiga samlingen yrken är intressant att försöka få ihop till någon sorts helhetsbild.
Sånt här vill jag också hemskt gärna veta. Till att börja med vill jag veta om de är DoDs egna saker eller om de bara lånats in från andra spel.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
chrull;n39454 said:
"Särskilt grejer som magikernas självmordsattacker och allergi mot järn fascinerar mig. Varför finns dessa regler? Vad säger de egentligen som den implicita spelvärlden, eller om hur det är tänkt att spela som magiker? Även den brokiga samlingen yrken är intressant att försöka få ihop till någon sorts helhetsbild."

Sånt här vill jag också hemskt gärna veta. Till att börja med vill jag veta om de är DoDs egna saker eller om de bara lånats in från andra spel.
Att järn och magi inte går ihop går ju rätt långt tillbaka i fiktionen. Jag har absolut ingen aning om i fall det är därför det stoppades in, men jag har alltid tyckt att det var en rätt "naturlig" sak att stoppa in på magiker.

Självmordsattacken känns ju för mig en smula "Gandalfig", så att säga. Man vill ha den mäktige magikern stående på bron och rädda sina vänner genom att offra sig själv. Återigen en gissning, inte något jag "vet" =)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Rymdhamster;n39461 said:
Att järn och magi inte går ihop går ju rätt långt tillbaka i fiktionen. Jag har absolut ingen aning om i fall det är därför det stoppades in, men jag har alltid tyckt att det var en rätt "naturlig" sak att stoppa in på magiker.)
Gör det verkligen det? Vilken fiktion då? Jag kommer inte på ett enda exempel. (OBS jag säger inte emot dig, jag är bara genuint undrande.)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
gorillotaur;n39475 said:
Gör det verkligen det? Vilken fiktion då? Jag kommer inte på ett enda exempel. (OBS jag säger inte emot dig, jag är bara genuint undrande.)

Järn är ju bra mot älvor och häxor enligt gammal folktro. Se tex: http://en.wikipedia.org/wiki/Iron_in_folklore

Cold iron is a poetic and archaic term for iron. In modern usage the term has been most associated with folkloric beliefs that iron forged over a cold anvil could ward off ghosts, fairies, witches, and/or other allegedly malevolent supernatural creatures.
gorillotaur said:
Just ja! Tänkte inte på det.
gorillotaur said:
Och då blir ju det intressanta varför inga andra övernaturligheter eller varelser påverkas av järn i DoD. Eller glömmer jag något?
chrull said:
Jocke said:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
gorillotaur;n39475 said:
Gör det verkligen det? Vilken fiktion då? Jag kommer inte på ett enda exempel. (OBS jag säger inte emot dig, jag är bara genuint undrande.)
Hoboy, det handlar alltså om böcker jag läste i mellan- och högstadiet. Jag mins en bok som handlade om en trollkarlslärling som hade en trollstav han skar sig av en hasselbuske med en flintkniv eftersom en trollkarl inte kunde använda järn. I en bok fans det en trollkarl som inte kunde använda sin magi eftersom han satt i en järnbur. I en annan bok förberedde sig en bonde för häxnatten med att köra ner en lie i höstacken och en kniv i dörrspringan för att håla häxorna borta. Och som Chrull påpekar var detta i allra högsta grad en del av vår egen mytologi, även i sverige. Man kan än idag se spår av detta i traditionen att spika upp häatskor ovanför dörrar, och i viss lite äldre hus kan man hitta knivar inbyggda i väggen ovanför ytterdörren.
Arfert said:
Alla vet väl att lite järn i skon skyddar mot troll!
JJoghans said:
Jepp. På gården jag bor i så sitter det gamla knivar ovanför i stort sett varje dörr som leder ut. :)
gorillotaur said:
Det var ordvalet "fiktion" som förvirrade mig. Men nu är jag med på banan! =)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
gorillotaur;n39519 said:
Och då blir ju det intressanta varför inga andra övernaturligheter eller varelser påverkas av järn i DoD. Eller glömmer jag något?
Du glömmer att DoD är ett lapptäcke skrivet av femtielva författare, var och en med olika visioner, kunskaper och bakgrunder, och förmodligen utan något övergripande design- eller styrdokument. Och om det fanns ett sådant dokument så är jag osäker på att någon lade till en punkt som sade att "övernaturliga saker påverkas ofta av järn" i det.
gorillotaur said:
Det har du rätt i. Men det verkar ändå ha funnit någon sorts (outtalat?) konsensus om vad Drakar och demoner var, hur just den typen av fantasy såg ut. Visst kunde det spreta åt alla möjliga håll, men bara inom vissa ramar.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,405
Location
Umeå
gorillotaur;n39453 said:
allergi mot järn fascinerar mig.
I Worlds of wonder och dess svenska översättning som blev Drakar och Demoner 1.0 där fanns inte den regeln med, däremot så fanns det en begränsning på hur bra magikern kunde bli i vapenfärdigheterna,. Men det står att stav dolk och svärd är vanliga vapen och om magikern är lite starkare så byts svärdet gärna ut mot en yxa. Och inga begränsningar för rustningar heller.
Den begränsning som finns i hur bra hen kan bli beror tydligen på att magistudierna kräver så mycket tid, typ.

I DoD 2 som kom regeln med järn med, och tydligen är det magnetismen som stör.

Tja, bara så vi vet att det inte alltid har varit så jäkligt att vara magiker :)
DeBracy said:
Magiker i rustning = teh hawt.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,405
Location
Umeå
En sak som såklart inte har med saken att göra men i DoD 1.0 får vi veta att det heter Karaktär, så det är bara att lägga ner nyordet rollperson /figur /gumma.
 
G

Guest

Guest
Jag tror mig ha läst (förmodligen här på forumet) att DoD 1.0 var en översättning av ett utkast till Brp+Magic World, och utan att vara elak kan man väl säga att Äventyrsspels spel var föga originella.
DoD 1.0:s regelbok säger att magiker endast kan bära läderrustning, samt att det är omöjligt att lägga besvärjelser om man bär på vapen av järn. Det bifogade rättelsehäftet ersätter dessa regler med att magikern kan bära vilken rustning som helst, så länge han själv köper den.
Båda varianterna blir lite märkliga om man tolkar dem bokstavligt, men syftet med regeln att järn hindrar magi måste väl vara att balansera deras stridsförmåga gentemot övriga yrken vilka saknar magi.
Eftersom jag snart ska spelleda DoD 2 så har jag husreglat den versionen lite. Bland annat så skippar jag regeln om järn/magi, men om magiker bär rustning eller sköld ökar besvärjelsers kostnad i kraftpoäng med rustningen abs. Den något krystade motiveringen är "rustningars begränsande natur utsträcker sig till det atsrala planet och påverkar magin negativt". Jag har även en längre utläggning med koppling till Platons filosofi, i beredskap för jobbiga spelare. Fast om de hellre skulle vilja köra järnförbud så har jag absolut inga problem med det.
 
Top