Nekromanti Svensk historia 101?

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Den svenska historien rymmer en massa intressanta lokala händelser som Håtunaleken, Slaget vid Stångebro, Linköpings blodbad och annat mysko. Tyvärr har jag extremt dålig koll på allt det där. Så, vilka böcker ska man slå upp om man vill allmänbilda sig om de lite mindre men ändock intressanta händelserna i rikets historia? (Större grejer som kungamord och krig har jag väl hyfsad koll på).
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Alf Henrikssons "Svensk Historia". Jag har inte läst just den, men andra Henrikssonböcker är lättlästa, välskrivna och intressanta med gott om pikanta detaljer och lustigheter. Och så lär man sig saker! Alf Henriksson är snorball! :gremsmile:


Storuggla, påtid 20 min
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Utan att tveka rekommenderar jag Vilhelm Mobergs Min svenska historia (ISBN 91-1-939171-4) som behandlar historien lite mer ur folkets perspektiv, snarare än ur härskarnas.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag har läst den och kan bara instämma i Storugglas allmänna beskrivning. Svensk historia är inte helt tunn, men den är såpass rolig att läsa att det inte gör någonting alls.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
"Svensk historia" av Alf Henrikson (Bonniers ISBN 9100105511)

Jag vet inte vad de andra i trådeen svarat men jag ger mig 17 på att jag inte är först med att tipsa om Affes lättlästa, lärorika och enormt underhållande mästerverk i den populärhistoriska genren. Detta är måttståcken som Harrissonar och Englundar ofelbart kommit att jämföras med. Jag vill minnas att Henrikson även skrivit nått som heter "Nordens historia" el.dyl. där han istort sett drar samma sak igen men denna gången med större fokus på konsekvenserna i utanför Sverige.

/Anders
 

LukeFagwalker

Veteran
Joined
8 Nov 2005
Messages
175
Location
Hjärtum
Peter Englund

Peter Englund har skrivit tre böcker Poltava, Ofredsår och den oövervinnerlige. alla skildrar olika kungar och deras krig men på ett sätt som får dom mer att likna romaner än böcker om historia. att han dessutom har med äckligt detaljrik fakta rörande i princip allt ifrån antal män i Åbos rytteriregemente som överlevde slaget vid x till fakta om enskilda soldaters förehavanden, vardagslivet i fält osv osv.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Jag skulle vilja rekomendera nätet, sök på det du är intresserad av och jag kan garantera att du hittar en hel del. Denna sida är en samling olika länkar om du vill klicka dig fram.
http://hemsidor.torget.se/users/2/2001/historia.htm

sedan skulle jag villja rekomendera
Spåren efter kungens män
Medeltidens svenska krig
Lejonet, draken och korset
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Herrejisses! Tror du jag orkar klicka runt på alla de där länkarna? Och läsa på skärmen sen! Nej, en personlig rekommendation från en forumit, en tripp till bibblan, och sedan sjunka ner i soffan med en kopp thé är vad jag efterlyser. :gremwink:

Men tack för tipset! Internetkällor är aldrig fel.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Det var väll mer som en orientering om du inte viste vilket ämne du vill läsa om. De tre nedre förslagen var gamla hederliga böcker.
Du sade inte häller vilken tidsepok du sökte. Skall det vara medeltid, stormaktstid eller kanske vikinga tid?
Eller har det minder betydelse?
 

IYKK

Veteran
Joined
23 Jul 2004
Messages
29
Location
Lund
Utan att tveka rekommenderar jag Vilhelm Mobergs Min svenska historia (ISBN 91-1-939171-4) som behandlar historien lite mer ur folkets perspektiv, snarare än ur härskarnas.
Jag tycker mig ha hört att den är lite dåligt överrensstämmande med verkligheten ibland. Är det något jag fått om bakfoten, eller?
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
ett slag för bokrean som fortfarande pågår

Det finns ett antal böcker som kanske skulle intressera dig på bokrean tex:
Uppror och allianser : politiskt våld i 1400-talets svenska bondesamhälle av Dick Harrison
 
Top