Nekromanti Svensk favoritlitteratur

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Förutom Röde Orm (som ju varenda människa i tråden talat sig varm för) vill jag upprepa Strändernas Svall (av Eyvind Johnsson, så blir det lättare att hitta). En intressant tolkning av Odyssén.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Snacka om att svensk litteratur är tråkig. Jag har aldrig tänkt på det förut, men nu gör jag det - jag har inte en enda favoritförfattare bland de svenska - ingen favoritbok som är skriven av en svensk.
Nej, tyvärr, den svenska litteraturen suger alldeles för mycket för att jag skall finna någon goding...

Tom, trist, grå, tråkig... Och idag publicerar man bara dassiga svensson-författare som skriver deckare på deckare, och allt är samma skit om den där stereotypiska halvalkoliserade snuten som får gröta runt i mord efter mord. Extra populärt blir det om författaren vågar ha med så många grymma sexuellt anspelande vidriga detaljer som möjligt, extra många svärord och könsord.
Patetiskt...

Hm, men om jag måste välja, så måste jag välja Carl Jonas Love Almqvist - Det går an, vilken är den enda boken jag läst av honom. Men han är bannemej den enda svenska författaren som jag läst och kan säga: "Uj, det här var jäkligt bra" om.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
För att upprepa

Doktor Glas författad av Hjalmar Söderberg
Ormens väg på hälleberget författad av Torgny Lindgren
Ett öga rött av Jonas Hassan Khemiri
Montecore - en unik tiger av Jonas Hassan Khemiri
Underdog av Torbjörn Flygt
Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvists
Kalla det vad fan du vill av Marjaneh Bakhtiari
Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi

Mycket semibiografiskt, mycket Ordfront. Annars läser jag inte våldsamt mycket skönlitteratur på något språk (beror väl iofs på vem man jämför med, men inte mycket enligt min egen standard i alla fall), men jag kan rekommendera en del populärhistoriska och historiska böcker åt dig. :gremsmile:
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Dvärgen (Pär Lagerkvist)
Händelser vid vatten (Kerstin Ekman)
Rövarna i Skuleskogen (Kerstin Ekman) - En helt fantastisk bok!
Röde Orm (Frans G. Bengtsson)
Diverse deckare av Maria Lang - från charmigt 50-tal till hårdare 80-tal.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Röde Orm är ju en cool bok man inte kommer förbi, men egentligen är Strändernas svall i en helt annan liga....
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag måste hålla med om det. Jag tyckte Hans nådes tid var fantastisk när jag läste den, men det var nog tio år sedan och jag minns inte tillräckligt mycket för att jag kände att jag skulle vilja rekommendera den. Och bara för att irritera Feliath kan jag upprepa att det ofta finns en anledning till att folk får Nobelpriset (förutom på senare år då). :gremgrin:


/Dimfrost
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Håller med om...

<ul type="square">[*] Kallocain, en gripande dystopiskildring om ett samhälle som alla gillar... på ytan.

[*] Khemiris verk (Ett Öga Rött och Montecore) - två kluriga romaner med såvär allvar som humor. Svensk postkolonialism och intressanta språklekar. [/list]
 

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
Ivar Lo-Johansson måste jag slå ett slag för. God natt jord är en bra första bok, fantastisk uppväxtskildring med vibrerande språk.

Jan Myrdals jagböcker kan jag också rekommendera. Barndom heter den första. När man läser den och den andra av böckerna, tolv på det trettondekänner man hur det är att vara barn.

Sara Lidman är också en helt otrolig författare. Jernbaneeposet är bland det bästa svensk litteratur åstadkommit.

Annar så håller jag med om att alla borde läsa John Ajvide Lindqvist, Jonas Hassen Khemiri och Eyvind Johnson. Röde Orm är också väl värd att läsa.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Pallar du våldsamt snusk och bred västerbottnisk inlandsdialekt så bör du absolut ge Nikanor Teratologens "Äldreomsorgen i övre Kågedalen" en chans. Den bygger en del på tunga och i vissa fall obskyra litterära, politiska och filosofiska referenser men är trots det ganska lättillgänglig (förutsatt att man inte är särskilt finkänslig) och extremt rolig. Fantastiska naturskildringar, spännande filosofiska bryderier och naziporr. Ett oerhört skickligt hantverk helt enkelt. Lätt en av de senaste tjugo årens fem mest välskrivna svenska romaner, i min bok (haha, bok). Jag tycker om hans övriga produktion också men Äldreomsorgen är mest koncis och greppbar.

I övrigt, Stig Larssons hela register men framförallt "Autisterna" och "Komedin I" som i alla fall jag tycker är mest... jag vet inte, stringenta eller något.

Jag har en till Vertigo-bok att rekomendera, förresten. Odd Ahlgrens "Förlösaren", den är fartfylld, väldigt rolig och faktiskt ganska smart ibland. Framförallt är den dock härligt fantasifull.

Jag skulle kunna ta upp Stig Dagerman och Per Lagerkvist också, men gissar/hoppas att någon redan avhandlat dem tidigare i tråden.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Snacka om att svensk litteratur är tråkig.

Jepp. Så bara för det säger jag Dante-böckerna av Bengt Linder. (-:

Röde Orm håller i alla lägen, förstås - har fö läst den på engelska också; en del av känslan går förlorad men inte så mycket som jag trodde. När jag gick i skolan var jag rätt förtjust i en del av Bertil Mårtenssons romaner (framför allt genrekorsaren Detta är verkligheten), men det var så länge sen så jag kan inte uttala mig om de fortfarande håller.

--
Åke
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,758
Location
Nett-ruh-bi
Och bara för att irritera Feliath kan jag upprepa att det ofta finns en anledning till att folk får Nobelpriset (förutom på senare år då).
En anledning kan vara att man, som ledamöter av akademien, ger priset till sig själva.

Mer om detta i januari 2025.

Dewil
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Re: Svensk favoritlitteratur, två till

Den som vandrar om natten... av Marianne Fredriksson och Afrodites tårar av Theodor Kallifatides.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Två svenska verk står inristade i mitt hjärta.

Astrid Lindgrens Mio min Mio. Djup fantasy för barn och vuxna.

August Strindbergs Ett halvt ark papper En hjärtslitande mikronovell
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Astrid Lindgrens Mio min Mio. Djup fantasy för barn och vuxna.
Personligen så tycker jag att Bröderna Lejonhjärta toppar den. Båda behandlar samma teman, men Bröderna Lejonhjärta gör det bättre.
 
Top