Nekromanti Svensk d20-setting

Terrasol

Veteran
Joined
31 Aug 2005
Messages
53
Håller på att fila på en setting på svenska (fantasy) till d20 (dunder och drakar).

Har även en hemsida på g för ändamålet, men är nu intresserad av att veta vad ni på forumet tycker bör finnas med och vad som bör undvikas och lite allmänt om olika förslag.

/ Terrasol
http://www.terrasol.se/
PS. Om någon är intresserad av ut utforma det grafiska utseendet på hemsidan, så är jag intresserad. DS.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Först och främst: Skojigt, det är alltid bra med mer och nytt material på svenska.

"är nu intresserad av att veta vad ni på forumet tycker bör finnas med och vad som bör undvikas och lite allmänt om olika förslag."

Jag har tusen miljoner idéer och saker som jag skulle vilja ha med, men det är inte det viktiga i det här fallet. Det är din tanke och din värld och du når bäst resultat om du åtminstone har en ram och en vision innan du ber om egentlig feedback. Är det "bara" en standardfantasy-miljö du har tänkt dig så måste vi ju anpassa oss efter det, medan om det är någon alternativfantasy-miljö du vill ha så är det det vi får rätta oss efter.
Så, låt höra, har du själv några förslag och idéer på hur din värld skulle se ut?

Och för att svara på din fråga, om du nu vill ha hur jag vill se en d20-värld... (Hoppa det här om det nu visar sig att du har en idé)
En mörk mörk värld med evigt regn, ett halvdussin handelshus som styr världens största stad där det mesta av spelet utspelar sig. Tåg. Oändliga kloaker med råttor stora som hundar. Hjältarna som inte är självklara hjältar och det mesta handlar om att överleva och inte övervinna. Maskiner, både för tillverkning och för "stadens bästa". Magi är en förbjuden konst. Endast en gud tillåts. Alverna är få och står över allt annat. Dvärgar och orcher är utrotade (ja, de har funnits). Älvorna har gett upp och flytt.
Typ.
 

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
Dunder och Drakar är ju ett intressant spel. Har det inte själv, men konceptet är ju rätt kul.

Något som jag tycker bör finnas med respektive undvikas?
Jättesamhällen som i "städer med jättar" men inte "metropoler". Jättar är coola. De är ännu coolare när de är civiliserade och inte bara kastar sten på varandra varje tisdag.
Orchkrig som i "strider om tronföljden i orkernas riken" men inte "alla orker är fula och ligger i krig med allt som luktar gott". De får gärna fortsätta vara fula, men viss intelligens besitter de ändå och ett säkert tecken på intelligens är benägenheten att döda sina släktingar för att få mer makt.
Monster som i "monstruösa varelser" men inte "amöbalika varelser som ändrar form och kladdar ner grottor". Aldrig någonsin när jag spelleder kommer äventyrarna möta en så kallad "Phasm" utom möjligen om någon fumlar när de försöker använda någon åkallande förmåga eller magi...

Hoppas tipsen/gnället är till hjälp och jag hoppas på att fler åsikter när jag vet mer om settingen är välkomna.
 

Terrasol

Veteran
Joined
31 Aug 2005
Messages
53
"Jag har tusen miljoner idéer och saker som jag skulle vilja ha med, men det är inte det viktiga i det här fallet. Det är din tanke och din värld och du når bäst resultat om du åtminstone har en ram och en vision innan du ber om egentlig feedback. Är det "bara" en standardfantasy-miljö du har tänkt dig så måste vi ju anpassa oss efter det, medan om det är någon alternativfantasy-miljö du vill ha så är det det vi får rätta oss efter.
Så, låt höra, har du själv några förslag och idéer på hur din värld skulle se ut?"


Visst är det delvis min idé, men jag vill samtidigt ha en värld som inte bara jag gillar att spela i, utan andra också.

Om jag exempelvis hittar på en enfoting som kan slå knut på sin egen hals och tycker han är skithäftig, så blir det ju inte roligt om ingen annan överhuvudtaget tycker det.

Alla idéer kommer med 99.99999999% chans inte med, men endel har chans att göra det, och jag skall själv försöka skriva ihop grunden under den närmaste veckan och sedan lägga ut på nätet...

En fundering jag dock haft, är att plocka bort "alignment", men samtidigt vill jag juh ha kvar "paladin"-liknande klassen och exempelvis förmågan "detect evil".

// Terrasol
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,435
Jag är, till skillnad från övriga som postat, mer förtjust i standardfantasy eller "fjantasy" som vissa väljer att kalla det. Jag gillar övergivna citadell med människooffrande demonkulter och gigantiska underjordiska dungeons och för att detta skall funka på ett någorlunda trovärdigt sätt, tror jag att man måste bygga på klichén om en fallen civilisation som efterlämnat dessa borgar och grottor, som numera ligger i ödemarken för äventyrarna att utforska. Det måste helt enkelt finnas stora land- och bergsområden där kungar och andra makthavare inte har någon kontroll (annars hade ju de utplånat eländet). Jag tycker också det är roligare med en inte helt svart-vit världsbild - de flesta härskare och präster får gärna var korrumperade as (likt hur de beskrivs i Conan) som dock åtminstone gör ett och annat för att hålla pöbeln nöjd. Ge också gärna kobolder en framträdande roll - kobolder är helt enkelt coola!

Saker att undvika:
- Drow elves i Forgotter Realmstappning
Vill man leka med Drizzt och grabbarna kan man lika gärna spela i FR

- Allt för mäktiga härskare
Det är bättre med en massa småkungar/-prinsar/-shaher, eftersom de annars (som ovan nämndes) hade kunnat kontrollera/fördriva de demonoffrande kulterna etc

- Alltför långa avsteg från standardfantasy
Halvlingar SKALL bo i jordhålor, ha håriga fötter och röka pipa, dvärgar SKALL gilla gruvdrift och vara allmänt guldfixerade (och ha blivit ivägjagade från sitt hemland av onda makter) etc.

- Alltför mäktiga NPC:s
Som jag skrev ovan bör inte kungar och dylikt ha alltför stor makt. Det gäller även övriga NPCs - det är roligare om spelarkaraktärerna kan göra en insats!

Nu har jag svamlat rätt osammanhängande... Men du behöver ju inte lyssna om du inte vill!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
"Visst är det delvis min idé, men jag vill samtidigt ha en värld som inte bara jag gillar att spela i, utan andra också.
Om jag exempelvis hittar på en enfoting som kan slå knut på sin egen hals och tycker han är skithäftig, så blir det ju inte roligt om ingen annan överhuvudtaget tycker det."


Jodå, visst kan man få andra att gilla det, däremot är det väldigt svårt (inte omöjligt, mind you) att få folk att spela i just ens egen värld eftersom nästan alla sitter på kammaren med en egen värld eller en redan officiell, därför är det bättre att utgå från en egen värld med enfotingar som slår knut på sin hals, då det med största sannorlikhet är en själv som kommer ha störst användning för världen.
Dessutom brukar monster inte vara några problem att plocka bort. :gremwink:

Men jag är gnällig, jag erkänner. Helballt med en värld på svenska och jag hoppas du ror det i hamn, grejen med mitt gnällande är mest att det är betydligt enklare för oss att hjälpa dig om vi vet på ett ungefär var du är på väg. Kan man tipsa om sådana saker som jag tipsade om, eller är allting ratat bara för att jag inte visste att du egentligen ville göra stenåldersfantasy? Hjälp oss att hjälpa dig. :gremsmile:

"jag skall själv försöka skriva ihop grunden under den närmaste veckan och sedan lägga ut på nätet..."

Låter fint. :gremsmile:

"En fundering jag dock haft, är att plocka bort "alignment", men samtidigt vill jag juh ha kvar "paladin"-liknande klassen och exempelvis förmågan "detect evil"."

Det finns många sätt att plocka bort alignment på och många av dem är skrivna om här på forumet, så med lite sökande bör du hitta ett par varianter. Jag kommer givetvis tipsa dig om att ta efter den varianten jag vill ha (du vill ju att jag ska spela i din värld så... :gremgrin: ). Mina tankar var helt enkelt att byta ut alignments mot helt andra saker, element, varelser, och så vidare. Rising har babblat en del om templates, de bör funka perfa med mina tankar. Vill du ha kvar Paladinen och "Detect evil" kan du ju göra så att klassens förmågor gäller varelsetyper eller liknande och Detect evil kan gälla varelsers intentioner, vilket också är skrivet om rätt nyligen.

Lycka till!
 
G

Guest

Guest
Mitt forsta forslag skulle vara att begransa mojligheterna till att skapa magiska foremal. Jag tycker dem reglerna ar alldeles for mycket "redovisning" och "rakneovningar" for att tillfora spelet nagot. Magiska foremal tycker jag till 90% ska hittas i skatter, och de resterande 10% kan vara extremt sallsynta magiker som saljer foremalen till aventyrarna.

Detta kan du ganska enkelt begransa i din nya kampanjsetting, och jag ar overtygad om att det far mycket bra effekter pa spelandet. Inte minst blir magiska foremal ater igen nagot som ar valdigt sallsynt och som spelarna ytterst garna vill hitta!
 
G

Guest

Guest
Jag tycker ocksa att "alignment" reglerna mycket val kan plockas bort. Jag koper sjalv inte amerikanernas savrtvita varldstolkning att det finns "onda" och "goda".

Du skulle kunna ta bort alignment reglerna som dem ar idag, men samtidigt ge Paladinen formagan att kunan kanna av "avsevard" ondska om han fokuserar en runda.

Med avsevard ondska menas riktigt onda snubar/monster och det kan DM sjalv avgora fran fall till fall.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Kan man inte göra så att en Paladin kan avgöra vad som är Ondska eller inte, utifrån sin egen världssyn? En Paladin bör ju ha ganska svart-vit världssyn, eller?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
Dunder och Drakar är ju ett intressant spel. Har det inte själv, men konceptet är ju rätt kul.
Att du inte har det är ju en brist som lätt kan avhjälpas. :gremlaugh:

Följ bara länken i min signatur.

/Mikael
 
G

Guest

Guest
Jo, det kan man ju absolut gora. Detta maste forstas utga fran den religion och kyrka/samfund som Paladinen ar satt att forsvara och som han representerar som forkampe.

Paladinen ar ju tranad och drillad av sin kyrka, och hans gudomliga krafter kommer fran kyrkans gud. Darfor maste paladinens syn pa omvarlden och ondska/godhet utga fran denna bas.

Daremot sa ar det ju DM's uppgift att bestamma fran fall till fall hur mycket info som spelaren far fram. Dar bor man ju folja beskrivningen for "Detect Evil" som ju bygger pa stegvis tillgang till info beroende pa hur lange PCn fokuserar sig pa uppgiften.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,746
Jag gick och tänkte på det här lite efter jag läst det och tyckte som Yassilus, hur ska jag kunna hjälpa när jag inte har en aning om vad du själv tänkt dig? Men så! Några timmar senare, precis när jag kom hem och in genom dörren efter en tur ner på stan så kom jag på det. Kulturer! Kulturer som spelar nån roll.

Jag må väl vara tråkig men jag gillar att spel människa... men "bara människa" kan bli lite trist också. Därför välkomnas kulturer med skillnad. T.ex. kanske det finns ett nomadfolk som i vanlig ordning är duktiga ryttare och vildmarksnissar, vips får de välja mellan knepen Född i sadeln (+3 på Rida) och Spåra (ja, Track ni vet... jag har inte koll på vad det heter på svenska). Man kan säkert göra den här grejen på massor av sätt.

Så. Det var mitt tips.
 
G

Guest

Guest
Later intressant. Kanske kan man vidareutveckla en klass eller prestigeklass av detta.

Jag tanker mig "Nomad" eller kanske nagon form av naturfolk som indianerna. Man kan ocksa tanka sig fler varianter pa "Regonal feats" i Forgotten Realms dar PCna far bonusar mot bakgrund av hur och var dem vuxit upp.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,746
Ja, visst kan man bygga klasser med sånt i åtanke. Främst prestigeklasser vore väl lämpade om man vill behålla breda generella klasser i övrigt.

Rent allmänt verkar det finnas väldigt få d20-produkter som ger minsta regelmässiga betydelse till kulturell bakgrund. De enda jag känner till är nog Wheel of Time och Forgotten Realms. Antar att Conan borde ha nåt liknande? Startade en tråd på EN World om saken så jag väntar mig att bli upplyst om fler produkter.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,435
Rent allmänt verkar det finnas väldigt få d20-produkter som ger minsta regelmässiga betydelse till kulturell bakgrund. De enda jag känner till är nog Wheel of Time och Forgotten Realms. Antar att Conan borde ha nåt liknande?
Som du antog har Conan sådana regelmässiga skillnader (cimmerier har + i STR och minus i något annat etc). Player's Guide to the Wilderlands har det också (skillnaderna betonas något mer än i FR, men det rör sig mest om småbonusar på lämpliga skills). Man har även med tre humanoida varelser som är oerhört lika människor och därför delvis klumpas ihop med dem. Dessa har dock även egenskapsmodifikationer. De övriga settings jag äger till 3E (Greyhawk, Erde & Scarred Lands) ger (såvitt jag kommer ihåg) kulturell bakgrund ingen regelmässig betydelse.
 
G

Guest

Guest
STOPPA PRESSARNA!!!!

Vad!!?? Laste jag ratt? Har du Greyhawk till 3rd Ed?

Var/hur kan man fa tag pa den?

Jag visste inte ens att Greyhawk fanns i 3rd Ed tappning....

Hall i dig Iuz the Evil, dina dagar ar raknade.....
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,435
Re: STOPPA PRESSARNA!!!!

Vad!!?? Laste jag ratt? Har du Greyhawk till 3rd Ed?

Var/hur kan man fa tag pa den?

Jag visste inte ens att Greyhawk fanns i 3rd Ed tappning....
Det enda som gavs ut till Greyhawk var Living Greyhawk Gazetteer, som gavs ut under 3E:s gryning. Även D&D Gazetteer (som är en kraftigt förkortad version av ovanstående) och Return to the Temple of Elemental Evil kan kanske sägas tillhöra Greyhawklinjen. Living Greyhawk kan i alla fall hittas både på SF-bokhandeln och AdLibris. Boken är mjukinbunden och inte alls lika påkostad som Forgotten Realms och Eberron CS, men helt OK. Det medföljer i alla fall en snygg hexkarta, något som Eberron helt saknar (och kartan i LG Gaz är snyggare än i FRCS).
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Re: STOPPA PRESSARNA!!!!

Jag misstänker att det kan vara den här han tänker på.

Och den är då, enligt min åsikt, rakt inget att hänga i julgranen. (Jag skulle visserligen inte hänga något av mina rollspel i julgranen – jag föredrar kulor, änglar och glitter – men du hajar säkert vad jag menar.)
 
Top