Nekromanti Sven Nordquists genialiska dungeon för barn!!!

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag antar att den här sidan lider brist på 90-talister men dessa vet säkert vad Pettson och Findus är. Författaren till barnvöckerna, Sven Nordquist, gjorde också tecknade, otroligt konstnärliga datorspel vilka uppfyllde en stor del av min barndom. På senare tid har jag kommit på att det var i ett av de sprlen jag upplevde min första riktiga dungeon crawl! I Pettson och Findus i Trädgården får man en bit fram i spelet leta sig omkring i ett massivt, underjordiskt tunnelsystem med flera nivåer. Man ser allting i första person och man får en liten ryggsäck att lägga saker i som man hittar på vägen. Eftersom den är tänkt till barn (som dock måste ha en vuxens hjälp och rita en karta för att inte gå vilse) är det inga stridsencounters, men en massa kreativt utformade pussel, gåtor och grejer du måste leta upp för att komma förbi monster, fällor, dörrvakter etc. Allt det här minns jag (spelet dog efter några år...) som bland det mest spännande jag gjorde som barn :gremsmile: Jag tycker verkligen ni som gör ett rollspel för barn borde spela spelet och ta kontakt med Sven Nordqvist för ett sammarbete! Han är btw en fantastisk barnboksillustratör också!
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Min dotter fick spelet för några år sedan och hon spelar det fortfarande av och till. Överlag är Pettson & Findusspelen riktigt trevliga.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Finns det fortfarande att köpa? I så fall är det ända som skulle kunna få mig att tveka risken att dö av nostalgi!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
ÅH! Nostalgi!

Jag spelade också Pettson och Findus när jag var barn, med min syster. Än i dag kan vi slänga repliker på varandra från spelen och brista ut i skratt. Jag gillade verkligen klurerierna. :gremsmile:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Håll med om att mycket skulle kunna användas i rollspel! :gremlaugh: Jag blir sjukt inspirerad! Undrar om Sven visste om dungeoncrawl-grejen när han utformade Underjorden.
 

gruntl

Veteran
Joined
28 Sep 2010
Messages
26
Location
Stockholm
Det skulle inte förvåna mig om han var medveten om det. I en av hans nyare böcker (Lisa väntar på bussen) är det en kille som visar upp sina warhammer-figurer. Snyggt illustrerade av Nordqvist.
 
Top