Nekromanti Svavelvinter

ted

Veteran
Joined
20 Sep 2000
Messages
23
Re: Big Brother ser dig.. (OT)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag misstänker att nyare lagstiftning tillämpas.

<hr></blockquote>



Nej då. Lagen är i högsta grad giltig.

Naturligtvis är stycket ovan ett tillägg och inte ursprungligen från 1960. Det hade varit fantastiskt framsynt och oerhört osannolikt om lagstiftaren redan då hade sett 'kopiering för enskilt bruk' som värt att nämna, när antalet datorer i privat ägo var tämligen begränsat.

Självklart är det fortfarande förbjudet:

Var och en får framställa enstaka exemplar av
offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte
användas för andra ändamål.

Första stycket ger inte rätt att

1. uppföra byggnadsverk,

2. framställa exemplar av datorprogram, eller

3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i
digital form.

(1960:729, 2 kap. 12 §)

Vad som är intressant i sammanhanget är:

Den som för sitt enskilda bruk kopierar ett datorprogram som är
utgivet eller av vilket exemplar har överlåtits med upphovs-
mannens samtycke, skall inte dömas till ansvar [..]


De kan alltså stoppa dig och sannolikt beslagta programvaran ifråga, men aldrig utdöma ansvar. Åtminstone om min tolkning är riktig. Finns här jurister som kan bekräfta den?

-ted
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Några helt OT frågor

"ett tjugotal datorer"

Blir bara nyfiken... varför har du ett tjugotal datorer? Har det inte kostat en massa flis att skaffa dem? Tar de inte en förfärlig massa plats? Använder du alla?

Arcana
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Big Brother ser dig.. (OT)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vad som är intressant i sammanhanget är:

Den som för sitt enskilda bruk kopierar ett datorprogram som är
utgivet eller av vilket exemplar har överlåtits med upphovs-
mannens samtycke, skall inte dömas till ansvar [..]

De kan alltså stoppa dig och sannolikt beslagta programvaran ifråga, men aldrig utdöma ansvar. Åtminstone om min tolkning är riktig. Finns här jurister som kan bekräfta den?


<hr></blockquote>



Man talar om att kopiera programvara. Jag har jobbat en längre tid i Jordanien och där köpt ett antal program och (dator)spel. Spelen är köpta i affär, men är (för ett någotsånär tränat öga) tredjepartproducerade.

Vem ligger ansvaret på? Kan jag som kund verkligen förväntas kräva att granska tillkomsten av programmen? Kunde jag fått skit för det om tullen stoppat mig med 20 kg CDs?

Inte för att jag oroar mig (man kan ju alltid hota med att se till att de ifrågasatta produkterna kommer med som en del i ett offentligt rättegångsprotokoll...), men det är en intressant tankelek.

Moraliskt? Tja, jag ger nog hellre pengar till någon som verkligen behöver dem än göder Bill Gates.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Några helt OT frågor

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

"ett tjugotal datorer"

<hr></blockquote>



Egentligen är det fel, det ä'r ett tjugotal PCs. Dessutom har jag några Amigor, lite gamla prylar (Spectrum och C64/C128) och lite udda datorer.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Blir bara nyfiken... varför har du ett tjugotal datorer?

<hr></blockquote>



Har inte alla det?

Fanken, jag står precis i begrepp att skaffa tre eller fyra till, och jag har ändå inte speciellt mycket. Känner en kille som har 3 minis (2 VAXar och 1 AS400), en handfull Sunmaskiner, ett 20-tal PCs plus lite blandat plock (i en 600 m2 varmbonad fabrikslokal). Mina burkar är inte så mycket. Det finns många som har mer datorer (tillsammans...).

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Har det inte kostat en massa flis att skaffa dem?

<hr></blockquote>



Inte så farligt, jag brukar skaffa en eller två nya maskiner per år. Flera av dem jag har är dessutom inköpta begagnade eller adopterade då vänner och släktingar skaffat nytt. Hemelektronik tyr sig till mig.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Tar de inte en förfärlig massa plats?

<hr></blockquote>



Inte så farligt sen jag skaffade hus. Dessutom är många av dem servers som fjärradministreras, dvs inte behöver skärm, mus eller tangentbord. Då tar de inte så mycket plats.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Använder du alla?

<hr></blockquote>



Jag har inte hunnit få ordning på allt efter flytten och en del är egentligen mest reserv om någon annan skulle brinna.

Jag håller just på med ett program för att kunna ha en mjukvarubaserad distribuerad RAID-array för att kunna lagra stora datamängder billigt och säkert. Tanken är att dela upp filerna på flera diskar utspridda över olika maskiner, tillsammans med felkorrigeringsinformation (i första skedet enkel XOR, men senare Reed-Solomon). På detta sätt gör det inget om en disk skär, jag kan alltid återskapa innehållet utifrån de andra. Merparten av de nya maskiner jag ska köpa kommer att gå till det projektet. Har en kopplad till TV och stereo som mediaspelare. Några filservrar. En web/ftp/proxy/mail server. Några specialmaskiner för egna program. Som du ser så är det lätt att hitta användningsområden.

Dessutom tror jag att jag har några utlånade, inklusive lite andra prylar. (Lokomotiv, jag vill ha min monitor, min hub och min kabel ganska snart, åtminstone hubben och kabeln.)

Förutom allt det jag nämnt så ger de ifrån sig ett tryggt, hemtrevligt surrande. (Utom den jag sitter vid nu som har en fläkt som brölar. Snart dags att byta den...)

Förresten, innan någon får någon dum ide. Jag har ett professionellt larmsystem, en smärtsam kofot och en dålig attityd. Dessutom är det nog min gamla adress som är registrerad här. Inte så att jag anklagar någon, men internet är internet...

Dessutom kan en eventuell tjuv räkna med att dö av utmattning innan han lastat ut allt. Tro mig, jag har nyligen flyttat, jag vet...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Big Brother ser dig.. (OT)

"Man talar om att kopiera programvara. Jag har jobbat en längre tid i Jordanien och där köpt ett antal program och (dator)spel. Spelen är köpta i affär, men är (för ett någotsånär tränat öga) tredjepartproducerade."
Jag har aldrig läst lagar (förutom immaterialrätten) men piratkopierade skivor tycker jag borde vara stöldgods och köpa stöldgods är ju olagligt..

"Moraliskt? Tja, jag ger nog hellre pengar till någon som verkligen behöver dem än göder Bill Gates."
~Bill Gates gör inte alla programvaror så [color:448800]Han</font color=448800> tycker detta är en rätt dum mening
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Big Brother ser dig.. (OT)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag har aldrig läst lagar (förutom immaterialrätten) men piratkopierade skivor tycker jag borde vara stöldgods och köpa stöldgods är ju olagligt..

<hr></blockquote>



Stöld är en sak, upphovsrätt är en annan.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

~Bill Gates gör inte alla programvaror så Han tycker detta är en rätt dum mening

<hr></blockquote>



Häng inte upp dig på just Gates. Syftet var att peka på skillnader mellan rika och fattiga.

Praktisk omfördelningspolitik.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Big Brother ser dig.. (Börjar bli rejält OT)

"Stöld är en sak, upphovsrätt är en annan."
Och? Jag skrev "...men piratkopierade skivor tycker jag borde vara stöldgods...", alltså vad jag tyckte att det borde räknas som.. Jag nämnde aldrig upphovsrätten, förutom i en parantes..

"Häng inte upp dig på just Gates. Syftet var att peka på skillnader mellan rika och fattiga.
Det här förstår jag inte.. Du menar att du hellre köper datorprogram från fattiga..? Eller mer troligt att du hatar programmerare som ärligen tjänat en slant..? Du kanske t.o.m. ogillar att köpa CD-skivor från rika artister eller böcker från rika författare..? Du köper alltså piratgrejer, inte för att de är billigare utan för att du inte vill stödja rika..? Ta inte illa upp, men det låter helknas..

Om en programmerare har suttit X (varav X är en relativt hög siffra) timmar framför sin dumburk och gjort ett program (eller spel) borde denne inte då få en belöning för detta?

~Vet mycket väl att [color:448800]Han</font color=448800> motsäger sig själv eftersom [color:448800]Han</font color=448800> tidigare skrev att [color:448800]Han</font color=448800> mycket väl köper piratgrejer
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Big Brother ser dig.. (Börjar bli rejält OT)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det här förstår jag inte.. Du menar att du hellre köper datorprogram från fattiga..? Eller mer troligt att du hatar programmerare som ärligen tjänat en slant..? Du kanske t.o.m. ogillar att köpa CD-skivor från rika artister eller böcker från rika författare..? Du köper alltså piratgrejer, inte för att de är billigare utan för att du inte vill stödja rika..? Ta inte illa upp, men det låter helknas..

<hr></blockquote>



Det är inte min primära motivation, men visst känns det lite Robin Hood?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Om en programmerare har suttit X (varav X är en relativt hög siffra) timmar framför sin dumburk och gjort ett program (eller spel) borde denne inte då få en belöning för detta?

<hr></blockquote>



Detta har jag redan avhandlat på annat ställe i tråden. Jag är självprogrammerare, så jag vet att det är en del jobb att göra ett bra program. Det ändrar fortfarande inte det faktum att det är användarens maskin som gör det viktiga arbetet.

Vad som är viktigare är att man som programmerare kan arbeta fritt, utan att styras, precis som vilken annan konstform som helst. Tyvärr tycks betalning ge folk intrycket att de har rätt att styra över programmets utveckling, vilket i slutänden leder till ett fenomen som närmast kan liknas vid prostitution.
 
Top