Nekromanti Svavelvinter utan Trakorien?

Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Jag ska snart dra igång Svavelvinterkampanjen. Jag har dock ett problem, jag saknar Trakorien modulen. Hur nödvändig är den? Kan jag klara mig utan den utan för mycket jobb, eller?

Eller finns det någon därute som har ett ex de kan tänka sig byta mot något annat till DoD? Jag har tex dubbletter av Svavelvinter, Monster och män i ereb, Ereb Altor boken m.fl.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Tja, vad ska man säga? Alla delarna funkar ju utmärkt utom Oraklets Fyra Ögon, men där är den nästan helt nödvändig. Det enda alternativet är nästan att tvinga spelarna till äventyren (och förlora den underbara friheten) eller att skriva en egen Trakorienmodul...
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Trakorien? Är inte det en menlös modul?

Jag har läst igenom den någon gång för ett par år sedan och då ansåg jag att det var den sämsta såkallade modul jag nånsin läst. Bara ett hopkok av gamla grekiska myter typ.. Nu på senare tid har jag haft den stora olyckan att läsa Monturerna så Trakoriens plats som sämsta modul har ju blivit ersatt.. Men ändock är Trakorien faktiskt nåt att ha? Jag läste kanske inte hela boken trots allt (det är lite luddigt det där)..
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
subjektiv åsikt

Jag skulle vilja påstå att Trakorien är den bästa enskilda DoD-produkt som någonsin publicerats, men det är givetvis en helt subjektiv åsikt. Granström (författaren) har förvisso lånat friskt från både italiensk renässans och sumerisk mytologi, men resultatet är enligt mig makalöst bra. Jag har dock för mig att modulen inte sålde speciellt bra när det begav sig, vilket skulle kunna bero på att det rör sig om en väldigt annorlunda produkt, som dessutom innehåller ytterst lite "spelmaterial" (50 sidor upptas exempelvis av en subjektivt skriven krönika).

Vad gäller Monturerna så skulle jag tro att den tar andra platsen för min del vad gäller Ereb Altor-material. Jag upplevde i alla fall Monturerna som infernaliskt spännande, inspirerande och användbar, trots (eller kanske tack vare) att det inte heller innehöll något färdigt äventyr.

De riktiga bottennappen (vad gäller Ereb Altor-material) skulle enligt mig istället vara Kopparhavets kapare, Magilre och Enhörningshornet. Även Marsklandet och Härskarserien är riktiga kalkon-produkter, anser jag.

/Baldyr, Trakorien-fantast

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Håller med

Jag måste säga att jag håller med Baldyr. Trakorien modulen gör att man blir insatt i Trokorien som land. Vilket då leder till att man kan spela/spelleda i trakorien på ett trovärdigt sätt. Sen att den mäktiga Svavelvinter sviten till stor del utspelas där gör det knappast sämmre. En mycket bra modul enligt mig.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 
Joined
29 Jun 2001
Messages
129
Location
Eskilstuna
Medhåll och mothugg

Håller innerligt med om att Trakorien är den bästa DoD-modulen hittills (och därmed, tyvärr, nånsin). Vidare kan jag hålla med om att Härskarserien är ett riktigt bottennapp och Magilre är för fånigt skrivet även om det ger en tillräckligt bra bild av landet.

Däremot kan jag absolut inte hålla med om att Monturerna skulle vara nummer 2. Adekvat på sin höjd, skulle jag säga.
Ej heller kan jag hålla med om att Marsklandet och Kopparhavets Kapare skulle vara dåliga! (Hela min lilla söta förening är enig om att KK är den bästa DoD-modulen som utkom under "undergången"). Enhörningshornet går väl att diskutera, men jag tycker det är snyggt med en ovanlig återgång till en av de tidigare produkterna. Något som tyvärr var alldeles för ovanligt i Targets produktion.

/Gloria Excelsior.
Var glad att jag inte är närvarande fysiskt. Jag pratar ännu mer än jag skriver! /images/icons/wink.gif
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: Jaha...

Att jag måste läsa om Trakorien ifall jag får chansen står klart, och eftersom det måste finnas något i det beröm du ger Monturerna så får jag ge den ett återbesök, trots att jag själv inte kan minnas att det egentligen stod något alls av intresse i den.

En modul som inte bör glömmas bland kalkonernas skara är ju givetvis äventyrsmodulen Dödens Väg, detta äventyr är ett stående skämt i min spelargrupp.
Marsklandet däremot ser jag som urtypen för en lyckad Drakar och Demoner produkt, den liksom andas fantasy bara jag nuddar vid den, mmm. Kopparhavets Kapare är en klurig en. De första två-tre åren som den fanns i min ägo, hatade jag den och hade således hållt med dig, men den har faktiskt visat sig riktigt bra och helt ovärdelig så fort vi ska till sjöss, oavsett spelsystem.
I övrigt är det idel medhåll från min sida.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Jaha...

Grejjen med Dödens Väg är ju att det skulle vara bra om det inte var så himla dåligt. Själv gillar jag såväl Marsklandet som Kopparhavets Kapare, men Monturerna uppskattar jag inte särskilt. Men Trakorien är fortfarande den bästa i mitt tycke.

Vad var då poängen med det här? Joo, att alla uppenbarligen har helt olika åsikter om de här produkterna. Utom vad det gäller Dödens Väg, alltså =)
 

Shokker

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
13
Location
Stockholm
Re: Jaha...

Grejjen med Dödens Väg är ju att det skulle vara bra om det inte var så himla dåligt.

Det där lät faktiskt kul. Skrattade gott några minuter :)
 
Top