Svavelvinter till YZ light?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Har ngn hackat Svavelvinter till YZ light-motorn (dvs mer åt Varselklotet/Askhem/Väsen än Alien/Svärdets Sång).

Vet att det är rätt lätt att göra själv, särskilt som SV är basen till YZ, och Svärdets har fantasyregler på plats att plocka från, men finns det ngt enkelt fan-made hack redan så slipper jag?

Lite sugen på att damma av en kampanj, men orkar inte med Svavelvinterreglerna (SV är för indie) just nu.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Nej, men det borde inte vara så svårt att göra själv som du säger. Magi och hur motstånd ska funka känns som det enda som behöver lite klur. Kanske Inkomst också.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Öde och Förbannelse borde kunna användas rakt av och utmanas för Erfarenhet istället, eller?
Jag kan inte Svavelvinter-reglerna, men Öde och Förbannelse låter ganska nära Stolthet och Mörk hemlighet i Svärdets sång, i alla fall som jag använder dem.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Edit för tydlighet:

Jag letar ett hemmahackat Svavelvinterspel som använder ngn variant av YZ light-motorn (mer åt Varselklotet/Askhem/Väsen än Alien/Svärdets Sång). Dvs en konvertering till YZ av Svavelvinterreglerna från 2012.

Vill inte köra Svärdets Sång eller liknande, utan en egen regelvariant med begrepp/koncept etc från Svavelvinterreglerna, men de hanteras som YZ: dvs in med färdigheter under respektive Blod/grundegenskap, regelmekanism för Öde, Elände, osv. Bort med specialiseringar och allt "hitte på" av egna saker. Mer rent rollspelsregelverk.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Känns som om man skulle kunna få in Öde som det är regelmässigt i SV, men ingen kalk eller liknande metasystem, utan ödestärningar funkar ungefär som stressdice i Alien eller liknande?

Några idéer?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Känns som om man skulle kunna få in Öde som det är regelmässigt i SV, men ingen kalk eller liknande metasystem, utan ödestärningar funkar ungefär som stressdice i Alien eller liknande?

Några idéer?
Det är en tanke. Fast spontant känns det svårt att få ihop med tillstånd som pressa-mekanik. Utmana ödet och få en tärning - och sen? Ger den +1 tills vidare eller bara på nästa slag. När försvinner den? Vad händer om den visar 1? Jag hade nog som sagt kört på erf som utbyte istället.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Edit för tydlighet:

Jag letar ett hemmahackat Svavelvinterspel som använder ngn variant av YZ light-motorn (mer åt Varselklotet/Askhem/Väsen än Alien/Svärdets Sång). Dvs en konvertering till YZ av Svavelvinterreglerna från 2012.

Vill inte köra Svärdets Sång eller liknande, utan en egen regelvariant med begrepp/koncept etc från Svavelvinterreglerna, men de hanteras som YZ: dvs in med färdigheter under respektive Blod/grundegenskap, regelmekanism för Öde, Elände, osv. Bort med specialiseringar och allt "hitte på" av egna saker. Mer rent rollspelsregelverk.
Haha! Jag missade helt målet här. Det är först nu jag läste mig till att du INTE ville ha något som liknar Svärdets sång. Dubbelfel av mig alltså. Ursäkta!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Funderar vidare i samma takt som en Ranzinermunk... Svavelvinter RPG i sig är lite för indieplottrigt och jag orkar inte sätta mig in i det igen inför ett återbesök för att slutföra kampanjen...

Har ju kikat en del på d6-pöl-system den senaste tiden (och hackat Star Wars och Troubleshooters till en snabb sådan motor - vilket funkar bättre än väntat). Svavelvinter borde också gå att köra så också iom att SV i sig utvecklats från sådana spel (d6 med 4+ för framgång). En tärningsbas från Bloden (kanske får man fyra poäng att sätta ut?), plus en D6 för relevant Förmåga (strunta i expertiser etc), plus en D6 för utrustning och ev Erfarenhet och så har man några Ödestärningar som man kan lägga till på slag och får tillbaka genom att väva in sina Öden/Eländen/Förbannelser i spelet. Vad tros?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Har ju kikat en del på d6-pöl-system den senaste tiden (och hackat Star Wars och Troubleshooters till en snabb sådan motor - vilket funkar bättre än väntat). Svavelvinter borde också gå att köra så också iom att SV i sig utvecklats från sådana spel (d6 med 4+ för framgång). En tärningsbas från Bloden (kanske får man fyra poäng att sätta ut?), plus en D6 för relevant Förmåga (strunta i expertiser etc), plus en D6 för utrustning och ev Erfarenhet och så har man några Ödestärningar som man kan lägga till på slag och får tillbaka genom att väva in sina Öden/Eländen/Förbannelser i spelet. Vad tros?
Har du kikat på Kopparhavets hjältar? Det bygger på samma mytologi som Svavelvinter och reglerna kan sömlöst användas för spel i Trakorien.
 
Top