Nekromanti Svavelvinter - Spelledar tips.

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Ska försöka spelleda en första omgång nu i veckan och undrar om ni forumiter som spelat har några tips till en SL som inte är så jättevan att spelleda med ett system som svavelvinters. Brukar ju spela mest tradspel.

Hit Me!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Läs detta: https://www.rollspel.nu/threads/56090

Annars ett snabbt tips? Ha en central hub som alla karaktärerna besöker ofta så som ett värdshus. Spelarana kommer väldigt mycket göra sin egen grej och något som detta hjälper dem att kunna sammanföra karaktärerna.

Du kan också läsa den här för att se några andra tips en spelledare fick om svavelvinter: https://www.rollspel.nu/threads/57147/post-749823
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
De roligaste, och enklaste, svavelvinter kampanjer jag spelat har alla haft en sak gemensamt: Spelarna har fått göra merparten av jobbet. Mycket skuggspel, profetier, karaktärsbundna öden, etc.

Och for the love of god, Gör så att karaktärerna känner varandra när spelet börjar. Det värsta som fins är att böhöva försöka hitta en krok för att binda ihop en full vandrare, en maktgalen demonolog, och en helig korsriddare.

Det mest awesome som fins är dock en riktigt grym strid i skuggspelet mellan två mäktiga krigarskuggmakter. Eller när en profetia blir uppfylld, och får någonting Awesome att hända i spelet. Eller när en karaktär, för att uppfylla sitt öda, måste slänga sig ner i en reva i ödesväven med en magisk hammare i högsta hugg.

Spelet är väldigt drama baserat, och gör sig absolut bäst om spelarna får driva dramat. sätt inte upp några begränsningar för spelarna, och låt dem utforska sina karaktärer och sina öden på egen hand, och bygg en intressant väg för dem att uppfylla dessa öden. det är då du får en riktigt awesome kampanj i svavelvinters mellanspel.

Eller så kan du ju spela konflux sviten....
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Bra tips i tidigare inlägg.

En sak till: om du ska köra en kampanj, är det mycket viktigt att göra som regelboken säger och faktiskt sätta upp kampanjen tillsammans, skriva skuggmakterna tillsammans och skriva karaktärerna tillsammans. På så sätt kan ni foga ihop saker, så att de här sakerna krokar i varandra och hänger ihop på ett bra sätt. (Annars är risken att man får skuggmakten galen demogud, som inte har något med kampanjen - säg kampen om sillfisket utanför Tricive - att göra, och som styr bortkommen akademiker, som i sin tur varken har med nämnda gud eller nämna sillkrig att göra).
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Eftersom Svavelvinter ger SL lite möjligheter till förberedelser är det bra med tips för att improvisera intressanta scener på kort varsel.

Kanske kan jag ge dig lite användbara tips:
- Sätt upp en scen så att någon eller något hindrar protagonisten från att uppnå det de vill ha; det kan vara en antagonist som genom manipulation eller våld försöker få protagonisten att överge sitt mål eller ett hinder i form av en plats eller svåra val. Så fort du har beskrivit problemet låter du spelaren välja en lösning och låter sedan situationen utvecklas beroende på handling och tärningsresultat.
- Beskriv några få men färgstarka saker i scenen; en fiskares ruttna tänder, hur fängelsets murar liknar en drakes spetsiga tänder, lukten av exotiska kryddor osv.
- Fråga spelarna om förslag på saker i scenen. "Vad är det som hindrar folk från att bara gå in i Tricilves bibliotek?" "Varför har ingen tagit svärdet från stenen förut?" Lyssna på svaren och bygg vidare på dem.
- Låt spelarna etablera viktiga relationer. Skapa triangeldraman mellan två protagonister och en bifigur och ge dem olika relationer. Exempel: Ficktjuven Ramos är en protagonists älskare men är också den som mördade den andra protagonistens bror.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
En till sak att tänka på är att förbereda Omständigheter, och inte scener. Ni bör ha diskuterat fram i förväg Typ vad spelet ska handla om, så du kan bygga lite på det, men i princip, Istället för att bygga en scen där RP befinner sig på en speciell plats vid en speciell tid efter att ha åstadkommit speciella saker, Bygg en rolig SLP med ett eget mål som slår följe med RP för att hjälpa dem, eller sabotera för dem i hemlighet. Skapa något sorts magiskt föremål, som bara råkar ligga där på marken, varken de befinner sig i ett övergivet bibliotek eller mitt ute i skogen. Jag fick en av mina spelare att plocka upp en anka i en dungeon. Det fick väldigt intressanta resultat. *host*
 
Top