Nekromanti Svavelvinter - slutsålt

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Har man inte sitt forum på WRNU finns man inte.

Bara så du vet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: Svavelvinter - slutsålt (OT)

Nä, så illa är det väl inte. Men jag satte mig för att recensera Fantasy! i går och funderade lite över konkurrenterna.

EON är dött i väntan på nästa utgåva.
DoD är dött i väntan på nästa utgåva.

Svavelvinter... Tja... Svavelvinter har jag inte hört så mycket om alls. Faktum är att jag har fått fler frågor från jänkare och tyskar om Svavelvinter än från svenskar. Det släpptes med buller och bång, och sen blev det knäpptyst.

Kanske har jag forumsskygglappar. Kanske hade jag sett mer entusiasm kring det om man pratat om det här på forumet istället för på ett forum för de redan invigda.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Re: Svavelvinter - slutsålt (OT)

Jag tror iofs inte att du har helt fel. Jag tror att Svavelvinter spelas ganska lite just nu, pga av flera osaker:

1. Det är inte BRP och därför lite läskigt.
2. De flesta kampanjspelare är uppe i någon annan kampanj, men kommer att byta förr eller senare. De funderar på Svavelvinter, men, se 1.
3. Det finns inga moduler än. Spelet är helt enkelt fortfarande ganska nytt.

Tror jag.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Svavelvinter - slutsålt (OT)

Det här forumet utgör förstås ett ganska underligt tvärsnitt av den rollspelande populationen. Det är ju troligare att man ser nån diskutera God rolls för helande magi i Arduin Adventure än nån ny fräsig storsäljare på SF Bok. Jag ser ingen heller tala om Rogue Trader, Warhammer, Shadowrun eller nån annan storsäljare.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Re: Svavelvinter - slutsålt (OT)

wilper said:
Kanske har jag forumsskygglappar. Kanske hade jag sett mer entusiasm kring det om man pratat om det här på forumet istället för på ett forum för de redan invigda.
Rollspel.nu nu är ett forum för redan invigda. Kanske i ännu högre grad än diverse rollspels officiella forum.

Det är inte så länge sedan Svavelvinter diskuterades på rpg.net och det tar ganska mycket plats i Fenix. Lägg till detta en ofta uppdaterad hemsida/blogg (med massor av högkvalitativt gratismaterial) som dessutom får draghjälp av Erik Granströms egen blogg så tror jag nog att Svavelvinter är ett av de mest exponerade svenska rollspelen just nu.

Det innebär ju i och för sig att det fortfarande bara är närmast sörjande som pratar om Svavelvinter men nämn tre andra svenska rollspel med samma exponering?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Tack för svaret - och grattis, för det är en bra försäljningssiffra!

Intressant att notera att båda Fantasy! och Svavelvinter som har fått ganska mycket (och positiv) press säljer i upplagor på hundratal. Min känsla är att det är mycket svårt att sälja någon form av trycksak i större mängd än det i Sverige idag om man inte heter Mankell eller Marklund.

Häromåret var jag redaktör för en liten populärvetenskaplig antologi (http://libris.kb.se/bib/12094416). Denna fick en understreckare på Svenskan, en blänkare på Aftoblanet, en översvallande recension av BTJ, förlaget gjorde en rejäl lanseringsdrajv - den har sålt i ca 300 ex.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Re: Svavelvinter - slutsålt (OT)

wilper said:
Det släpptes med buller och bång, och sen blev det knäpptyst.

Kanske har jag forumsskygglappar.
Ja, det tror jag nästan. :gremsmile:
Som Bladerunner påpekar är det rätt bra fart på vårt forum och vår blogg, vi har artiklar i Fenix, det har surrats lite på rpg.net och diverse bloggar. Nu är jag förstås partisk, men "knäpptyst" kan jag verkligen inte hålla med om.

Det enda stället där jag håller med om att det har varit lite tyst är här på wrnu. Och som sagt tror jag att det hänger samman med att vi inte har vårt forum här. Det kanske var ett misstag, å andra sidan är det väl inte alldeles ovanligt att spelföretag har egna forum för sina spel? Det är verkligen inte tänkt som ett forum "för de redan invigda" - alla som är nyfikna på spelet är välkomna!

Eksem said:
Det här forumet utgör förstås ett ganska underligt tvärsnitt av den rollspelande populationen. Det är ju troligare att man ser nån diskutera God rolls för helande magi i Arduin Adventure än nån ny fräsig storsäljare på SF Bok. Jag ser ingen heller tala om Rogue Trader, Warhammer, Shadowrun eller nån annan storsäljare.
Det känns också lite bekant från Järnringen och Riots dagar. Inga jämförelser i övrigt, men visst var det väl så att Mutant-UA och DoD:T inte diskuterades sådär väldans mycket här på wrnu, utan i huvudsak på spelens egna forum?

Måns said:
Jag tror iofs inte att du har helt fel. Jag tror att Svavelvinter spelas ganska lite just nu, pga av flera osaker:

1. Det är inte BRP och därför lite läskigt.
2. De flesta kampanjspelare är uppe i någon annan kampanj, men kommer att byta förr eller senare. De funderar på Svavelvinter, men, se 1.
3. Det finns inga moduler än. Spelet är helt enkelt fortfarande ganska nytt.

Tror jag.
Jo, och Svavelvinter är ett rätt mastigt spel, kanske inte det man snabbast kastar fram om man har en kväll över (det är där Morwhayle RPG kommer in!).

Men sanningen är väl att vi helt enkelt inte vet hur många som spelar Svavelvinter där ute, i absoluta termer eller jämfört med andra spel.
Det finns några spelgrupper som regelbundet postar spelrapporter på vårt forum, men hur stor andel av de aktiva spelgrupperna som detta är vet vi inte. Vi hoppas förstås att det är toppen på isberget. :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Re: Svavelvinter - slutsålt (OT)

Ja, min poäng var mest att stora spel är lite sega i början. Det tar ett tag innan tåget blrjar tuffa på, men med Coriolissynergi m.m. tror jag att Fria Ligan snart kommer ha en lojalt spelande fanbase som är hyfsat stor.

Till skillnad från små indiespel som kan få lite uppmärksamhet för att sedan försvinna i glömska :gremsmile:

Dessvärre har vi en få anti-trakorier i vår spelgrupp så spelchansen är inte stor för oss.
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Re: Svavelvinter - slutsålt (OT)

Måns said:
Dessvärre har vi en få anti-trakorier i vår spelgrupp så spelchansen är inte stor för oss.
Surt, för det är ett fantastiskt spel. Det första jag spelat, tror jag, där jag blivit alldeles kär i mekaniken. Men sen är det ju Trakorien, som inte heller är särskilt svårt att bli kär i!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Svavelvinter - slutsålt (OT)

Zimith said:
Måns said:
Dessvärre har vi en få anti-trakorier i vår spelgrupp så spelchansen är inte stor för oss.
Surt, för det är ett fantastiskt spel. Det första jag spelat, tror jag, där jag blivit alldeles kär i mekaniken. Men sen är det ju Trakorien, som inte heller är särskilt svårt att bli kär i!
Jag gjorde felet att köpa romanerna. Har svårt för spelvärldar som bygger på romaner. Det var bättre när det bara var en spelvärld och inget mer. Jag har även svårt för spel som The One Ring eller Game of thrones... Känns som man sabbar en story.

Undantag är Elric, där allt ändå är uppfukkat, eller saker som bygger på noveller, som Conan eller CoC..
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Svavelvinter - slutsålt (OT)

Jag håller med Måns. Stors spel kan ha lång startsträcka, som ett lokomotiv. Det tar ett tag att accelerera men när den väl har fått upp farten så rullar det på både länge och bra.

För min egen del så började jag inte spels M:UA förrän flera år efter att första regelboken släppts. Det samma gällde Riotminds DoD.

Så, segt i början men min spådom är att Svavelvinter är här för att stanna ett par tio år.
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Re: Svavelvinter - slutsålt (OT)

Måns said:
Ja, min poäng var mest att stora spel är lite sega i början. Det tar ett tag innan tåget blrjar tuffa på, men med Coriolissynergi m.m. tror jag att Fria Ligan snart kommer ha en lojalt spelande fanbase som är hyfsat stor.
OT - men Coriolis verkar ha fått draghjälp av SV (säljet har ökat sen släppet).

Och angående stora spel så finns ju det ju snabbstartsregler som är alldelles gratis :gremsmile: till Svavelvinter! (länk nedan)

http://frialigan.se/wp-content/uploads/2012/07/svavelvinter_snabbstart.pdf
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Re: Svavelvinter - slutsålt (OT)

kosta said:
Måns said:
Och angående stora spel så finns ju det ju snabbstartsregler som är alldelles gratis :gremsmile: till Svavelvinter!
Ja, absolut. Jag menade egentligen stora som i stora, "riktiga" spel som Eon, DoD och Mutant. Folk ser fram emot kommande moduler och känner ingen stress att börja spela.

Jag vet inte om det är så här men jag tror att det är så här, baserat på vad folk sa när Coriolis kom och att det faktiskt dröjde ett bra tag innan Mutant blrjade spelas frekvent.

Men som Tomas sa, det är ju nätet. Vad som händer ute i stugorna vet vi inge så mycket om, men jag är övertygad om att ett spel som Svavelvinter ska ha sitt eget forum, för att försöka återkomma till ämnet. :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Svavelvinter - slutsålt (OT)

Tomas (Harold) said:
Det känns också lite bekant från Järnringen och Riots dagar. Inga jämförelser i övrigt, men visst var det väl så att Mutant-UA och DoD:T inte diskuterades sådär väldans mycket här på wrnu, utan i huvudsak på spelens egna forum?
Jepp, och min teori är att det beror på att de just hade egna forum. Hade de haft sina forum här, som Neogames, Sagagames, Rävsvans, Rävspel m.fl. så hade det nog diskuterats mer just här – och antagligen kommit hit en massa nya rollspelare i form av Fria Ligan-entusiaster. :gremsmile: Fast det är bara teorier, givetvis, så jag bara antar; helt säker kan ju ingen vara.

Kort sagt tycker jag personligen mycket om tanken på att alla Sveriges spelmakare gör sig tillgängliga på ett och samma ställe. Det tycker jag är en underbar tanke som kan främja, inte bara Rollspel.nu, utan rollspels-Sveriges nätverk och konsumenternas och fansens kontakt med dem som tillverkar spelen de spelar. Bara det att allt hemmamakande, som scenarion, husregler, generatorer och dylikt samlas på ett och samma ställe, är ett stort plus.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Re: Svavelvinter - slutsålt (OT)

Tomas (Harold) said:
Det enda stället där jag håller med om att det har varit lite tyst är här på wrnu. Och som sagt tror jag att det hänger samman med att vi inte har vårt forum här. Det kanske var ett misstag, å andra sidan är det väl inte alldeles ovanligt att spelföretag har egna forum för sina spel?
Nä det var inte ett misstag. Om jag hade en tung produkt och ville skapa ett varumärke kring det, och ha mer kontroll över hur det utvecklas, skulle jag absolut ha ett eget forum.

Jag* skulle inte lämna över en sådan viktig kanal till någon annan.

/M

* Jag skulle göra så alltså. Jag säger alltså inte att alla i hela världen ska, eller vill göra så, eller att det är det bästa för alla i hela världen. Ordet "jag" i det här fallet ska utläsas "jag", som i betydelsen "Magnus som individ som uttalar sig utifrån sig själv och sina tankar". :gremgrin:
 
Top