Nekromanti Svavelvinter: Resurrected with a vengeance!

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Här tänkte jag lägga upp en blygsam tråd som handlar lite om min Svavelvinter-kampanj. Eftersom den innebär en hel del funderingar och modifieringar vore det kul att få dela med sig om allt det arbete som spelarna förmodligen aldrig tänker på, men som åtminstone borde få stor betydelse för kampanjens utseende.

Själva kampanjen finns på: www.karlimagus.blogspot.com

Jag uppskattar alla kommentarer och hoppas att den som vill bidra med förslag, idéer, kritik och annat gör det!

För att det ska bli hanterligt att diskutera många olika aspekter av kampanjen och hur man modifierar i största allmänhet, svarar jag med olika poster under den här posten. En sorts trädstruktur, där olika grenar diskuterar olika delar helt enkelt.



Mvh,
Basse
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Systemet: D&D 3,5

Jag använder mig av D&D 3,5. Ett val som är mer pragmatiskt än något annat. Min ambition är att kunna leverera häftiga actionscener, parat med engagerande ROLLspelsupplevelser.

Men först och främst så är 3,5:an det system jag är mest kunnig i. Det innebär också en hel massa optande och gejism, något som mina spelare gillar. Vid rollpersonsskapandet har de utbytt många tankar kring rp framtida karriär (tex vad beträffar prestige classes).

Det innebär också att jag måste modifiera en hel massa av äventyret "Svavelvinter". Några frågor jag har tänkt på är och som jag har varit tvungen att ta ställning till är:

Vilken level ska man vara i starten?
Hur hantera äventyr som är fattiga på strid och fällor?
Hur mycket xp borde man få under äventyret?
Hur ska man modifiera slp:s i "Svavelvinter"?
Hur ska man hantera tex magiska vapen, vars egenskaper inte motsvaras av D&D:s besvärjelser?

Mina svar kommer i en annan post.

/Basse
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: Systemet: D&D 3,5

Jag tycker nog karaktärerna ska vara level 7 så de kan klara av något och ta en smäll eller två utan att kola, känns som att det behövs.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Är 'Shagulit' en Prestige Class?

Jag har funderat väldigt mycket på hur man borde modifiera äventyret och haft en del bryderier kring moddandets konsekvenser. Jag älskar ju Granströms megakampanj och vill liksom inte förstöra något. Samtidigt vill jag erbjuda spelarna fartfylld action och tvinga dem att behöva fatta viktiga, taktiska och strategiska beslut.

För...

..."Svavelvinter" är egentligen rätt rälsat. Man ska genomföra vissa uppdrag, helst i en viss ordning (Svavelträsken, Kvicksilvergruvan, Druidtemplet, Cruri för att avsluta med Järntornet)

Och det värsta av allt är att även om de olika deläventyren är nog så spännande och medryckande, så är allt bara en del av en metahistoria: den femte konfluxen. Man skulle kunna spela "Svavelvinter" som att rp går iland på ön, inte gör ett jäkla dugg, för att därefter åka hem med vändande konvoj. De kommer ändå kunna spela nästa del i "Femte Konflux"-kampanjen med behållning. Enda kravet är att de var på Marjura vid en viss tidpunkt.

Plus att flera av spelarna har spelat "Svavelvinter" både en och två gånger. Det skulle vara väldigt kul att göra om en del, så att de får en överraskning. Järntornet tex, skulle kunna se helt annorlunda ut och på så sätt innebära helt nya svårigheter, även för den spelare som spelat modulen förut. Och just den insikten talar ännu mer för att jag använder 3,5:an som erbjuder så många goda möjligheter till svåra taktiska beslut.

Därför har jag bestämt mig för att modda så här:

Man börjar spelet som level 5. Det är någonstans mittemellan nybörjare och något-så-när bra rollperson.
Då kan man också låta vissa motståndare vara så bra att besvärjelsen "Animate Dead" är tillgänglig (det är en lvl 4-spell, vilket innebär att om Shaguliterna ska kunna skapa odöda bör de vara minst level 7-8. Minst.)

"Svavelvinter" kommer få flera monster än vad originalet innehåller. Ca tio encounters behövs (EL 5) för att levla till level 6 tex. Alltså har jag räknat på hur många encounters varje deläventyr har. Nog för att Granström kryddar sina moduler med många bra fällor, men de räcker inte till för att rp ska kunna bli level 8-9. Inte heller monstrena. Alltså får jag krydda äventyret med fler monster och fler fällor/skill challenges.

Et exempel på det här som har fallit väl ut är när rp undersöker svavelträsken. De får i enlighet med beskrivningen av träskens uslighet snart reda på att enstala slavar lätt går ut i träsket och drunknar. En del ramlar av från pråmarna under arbetet och en del försvinner bara, för att aldrig mer ses. Detta leder till att Gottard (se: krönikan ), när rp pressar honom om det försvunna svavlet, lätt kan hävda att den minskade svavelproduktionen beror på att slavarna försvunnit i rask takt de senaste åren (vilket är en lögn- svavlet försvinner för att någon försnillar det). "Äsch, de ramlar väl av pråmarna då och då och straffångar kan ersättas som tur är!"

Detta leder i sin tur till att en encounter där tre stycken ghasts överraskar rp på väg från svavelträsken inte alls känns så onaturlig som den skulle kunna göra. Tvärtom- den ledde bara till att spelarna tyckte att "...de där svavelträsken är ju skitobehagliga! Fy fan, dit vill man så lite som möjligt!"

Och jag inser att D&D 3,5 kan visa sig vara precis rätt system för en sådan här kampanj. Gejmismen som finns inbyggd i systemet kan liksom användas för att göra det rälsade äventyret till en, i högre utsträckning, mer personlig angelägenhet för spelarna.

Resten av frågorna har jag ännu inte besvarat, men en sak stod klar rätt tidigt:

Shaguliterna är en Prestige Class. Om du gjorde en sådan, hur skulle den se ut?

/Basse
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Systemet: D&D 3,5

Jag vet att du skrev att du hade egna svar på dina frågor och att du ska redovisa dem så småningom, men så här skulle i alla fall jag göra:

Vilken level ska man vara i starten?
Jag skulle starta på level 2, möjligtvis 3.

Hur hantera äventyr som är fattiga på strid och fällor?
Hur mycket xp borde man få under äventyret?
Jag skulle inte köra med xp alls, då det bara skulle innebära problematiskt meck eftersom SV inte är skrivet för D&D. Istället skulle jag dela ut levlar när det passade och spelarna gjort sig förtjänta av det.

Hur ska man modifiera slp:s i "Svavelvinter"?
Vad menar du med modifiera? Vilken level de ska ha? I sådana fall skulle jag försöka beräkna vid vilken spelarlevel det skulle bli en showdown, inte att blandas ihop med när spelarna eventuellt springer på figuren för första gången. Som exempel kan man ta shaguliterna. Det finns många chanser att stöta på dem under sitt rundspringande på Marjura, men konfrontation blir det vanligen först när man ger sig på deras hemmabas. En annan variant är att du har öppet vilken level moståndarna befinner sig på, allt beroende på vilken level spelarna har. Detta eftersom att saker och ting inte behöver ske i en strikt ordningsföljd, utan att det i mångt och mycket beror på spelarnas handlingar och val. Annars finns risken att motståndet antingen blir alldeles för svagt eller alldeles för hårt. Nackdelen är dock att du som DM inte kan göra NPCerna helt färdiga innan kampanjen börjar.

Hur ska man hantera tex magiska vapen, vars egenskaper inte motsvaras av D&D:s besvärjelser?
Antingen så bygger du om dem till standardföremål från DMG, eller så låter du dem vara helt unika. Eller varför inte en kombination? Det borde inte innebära för mycket meckande.

/Anders
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Druidtemplet

Japp, då börjar det bli dags att göra klart inför en rätt maffig session: Kmordatemplet.

Kort bakgrund: Isdruiden Perrima har av sjungande kristaller och knakande isblock förstått att hennes ordenssystrar och -bröder är i fara. Pressad ber hon rp följa henne till templet, som ligger två dagsmarscher bort, otillgängligt uppe på glaciären.

I originalet är Druidtemplet inte så noga beskrivet och i karthäftet ser det högst alldagligt ut. I min vision ska det ha mer av "Forgotten Realms"/High Fantasy över sig.

Här finns lite skisser Erik Granström (text) och Ann-Sophie Qvarnström, (som har ritat kartorna). Karthäftet utgavs ursprungligen av och är copyright: TAMB Äventyrsspel HB 1987.

SPOILER

Shaguliterna har angripit templet då det finns en dyrbar tempelskatt med kraftfull nekromantisk magi som de vill ha.
När rp kommer till templet är Shaguliter och odöda i full färd med att förhöra översteprästinnan om var skatten finns.

Konsekvens: När rp har befriat templet från Shaguliterna kommer de stöta på kvurer, vilka ser rp som hjältar. Det märkliga är nämligen att en legend talar om några människor som ska hjälpa kvurerna i en svår tid och när rp visar sig ha något emot Shaguliterna, passar kvurerledaren på att bjuda in dem för lite festande.

---

En rolig sak med det här deläventyret är en liten plantering av "novisen Melobin". Ett spöke kommer prata om honom som den som är skyldig till förräderiet mot kmordaorden. Om spelarna är på sin vakt kommer de hajja till när de träffar Melobin senare. Planteringar är the shit!

En annan pärla är att hela Kmorda/isdruid-prylen vittnar om en härlig distans till hela fantasygenren (det gör det på många ställen i Granströms verk). Tex så presenteras isdruiderna såhär:

"På Marjura finns en religiös grupp druider som anser att naturens väsen klarast framträder i den strängaste kyla, när all grönska och utsmyckning är frånvarande och de mest ursprungliga krafterna talar i form av norrsken och i kristalliseringen av livsvätskorna". (Svavelvinter, s. 31, min fetstil)

Då skulle de ha sett Thomas Wassbergs snoriga skägg på åttitalet!

Några grejjer jag ändrar:

1) Flera monster. Jag skulle vilja inleda med att rp får slåss mot några pälsödlor. Efter fajten mot dem (EL7) så inser rp att ödlorna har lockats till platsen pga färska människokadaver. Pälsödlorna har tuggat i sig hälften av en människokropp och när rp tittar efter mer noggrant ser de fler lik. Och tittar de upp mot templet kan de se hur ett par fötter släpas bakom en pelare. Perrima går bärsärk och blir oregerlig, vilket drar upp tempot. Dessutom har inte rp något bra skydd mot kylan, så de är piskade att hålla henne vid liv...

Och det blir lite temat för hela Druidtemplet: blodig action mot odöda och horndemoner. Hittills har det varit mest betoning på ROLLspel och att etablera slp:s.

2) I äventyret finns en makalöst sinnrikt och roligt konstruerad fälla – men den har vi spelat så många gånger att den är tråkig nu. I stället skapar jag en ny gåta, som lösning på hur man tar sig till "det innersta tempelrummet". Får bli något i stil med: "När isen vittrar – visar vattnet vägen". För att ta sig till tempelskatten måste en hel del Climb, Search och Spotchecks klaras av.

3) Jag ritar nya kartor till deläventyret. Templet får en rätt futuristisk arkitektur och pryds av detaljer som ska påminna om art nouveau (tex en koppartrappa i snirkligt utförande). Utanför templet har jag placerat "Den Evigt Frusna Trädgården" med isskulpturer av forna isdruider tex. I mörker kommer de se väldigt verklighetstrogna ut.

Inne i templet (som ovanligt nog får en äggform) finns ca nio rum (att jämföra med originalets ca fem), men jag har planerat noga för att rp ska passera vissa rum i en viss följd, utan att det känns helt krystat. På så sätt kan jag designa några encounters på ett mer naturligt sätt. Och bygga upp en dramatik. När rp når innergården kommer tex en Shagulit stå en trappa upp och köra sitt skurksnack (se nedan). Innan någon hinner ta upp kampen med honom så försvinner han in i ett rum, där han planerar för slutstriden, medan rp får hacka sig genom hans minions.

3) Det kommer bli en stadig slutfajt mot en Shagulit, dennes horndemon och några minions i form av skelett. Den fajten ska inledas med att Shaguliten beordrar sina styrkor att skona rp. "Rör icke dessa männer- de stå utanför vårat spel om Marjuras framtid. Låt dem vända åter, för att sedermera icke störa oss Shaguliter så skall ock vi lämna dem i fred!" Något sådant.

(Grejjen med att göra så här är att på så vis får spelarna en vink om att shaguliterna egentligen inte bryr sig om rp (ännu). Rp är trots allt svaga och klena i jämförelse. Dessutom innebär det här att när rp trots allt börjar slåss mot Shaguliterna, förstärks känslan av att det är spelarnas beslut som ligger till grund för händelseutvecklingen. Då antar jag att de kommer känna sig mer personligt engagerade i vendettan mot Shaguliterna. Dessutom vore det så otroligt kul att få se spelarnas miner när de förstår att rp knappast är högst i näringskedjan. Spelarna har hittills försökt få till stånd massvis med konfrontationer med nekromantikersekten, dock utan framgång. Min plan har varit att man blir mer skraj för det man inte ser, eller kan påverka. Malek Mangus, är tex alltid ute när rp vill ha tag på honom. Men, de får å andra sidan höra talas om att Sulidon vill att Malek ska ta hand om rp, då apotekaren tycker att de är lite väl nyfikna.)

4) Perrima kommer kräva att man hämnas hennes ordenssystrar och -bröder. Men de är också beroende av Perrimas välvilja, eftersom hon är en suverän guide på isen. Och hon guidar inte om rp lämnar henne. Tvärtom kommer de nog att snabbt hamna vilse. Och jag kör hårt med reglerna för starvation/cold damage.

5) En grej jag skulle vilja testa är att spela lite industri/synth/body istället för den här filmmusiksmörjan som mina spelar är så förtjusta i. Precis när spelarna börjar förstå att pälsödlorna nog inte har dödat någon, utan lockats till en måltid med lättfångat byte drar jag på tung monoton industri-synth. Och sedan..fram med battlemaps. Den ena efter den andra.

Får se hur det blir.

/Basse, på tisdag alltså.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Druidtemplet

Basenanji said:
"På Marjura finns en religiös grupp druider som anser att naturens väsen klarast framträder i den strängaste kyla, när all grönska och utsmyckning är frånvarande och de mest ursprungliga krafterna talar i form av norrsken och i kristalliseringen av livsvätskorna". (Svavelvinter, s. 31, min fetstil)

Då skulle de ha sett Thomas Wassbergs snoriga skägg på åttitalet!
Jag tänkte mig mer följande scenario: "Vi behöver råd från urkrafterna. Melobin, gå ut och pissa och se vad de råder oss att göra". Inte konstigt att han gör som han gör.

/Han som tycker det låter spännande och att det är en hel del roliga plan(t)eringar
 
Top