Nekromanti Svavelvinter -> O4Ö (spoilers)

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
(Spoilervarning för Femte Konfluxen-serien.)



Okej, folk i min nuvarande spelgrupp har inte spelat Femte Konfluxen, och det ser jag givetvis som min plikt att korrigera, vilket jag tänkt göra så snart jag lyckats få till ett slut på min nuvarande kampanj. Detta sista ser ut som det kommer att ta ett tag, så jag har gott om tid på mig att fundera kring det hela. (Vilket kanske är en del av problemet, att jag tenderar att överanalysera när jag inte har deadlines och annat som begränsar, men hur som helst...)

Jag har spellett serien en gång och spelat den en gång, i tidernas begynnelse (nåja) med med gänget "hemma i byn". Vi hade dock aldrig Svavelvinter utan gick direkt på O4Ö, varav jag inte har några färdiga lösningar på mitt problem, nämligen...

Övergången från Svavelvinter till O4Ö

Till att börja med är ju slutet på Svavelvinter lite luddigt. Klonen kommer ut och hånskrattar lite åt RP, men sen då? Nu har jag iofs bara skummläst Svavelvinter, så det kanske framstår som tydligare om/när vi spelat igenom det och jag har det hela mer klart för min inre syn, men jag har liksom svårt att se att min spelgrupp bara skulle tycka "jahapp" och dra sig tillbaka. Mer sannolikt är att de envist stannar kvar och försöker rota och desperat leta efter trådar som de missat så det bara blir antiklimax av alltihop.

Visst, det går att rälsa, men det förstör lite nöjet när en stor del av behållningen i äventyr är att de är såpass fria som de är, så det vill jag helst slippa. (Att rälsa dem till Marjura innan kampanjen faktiskt börjar är inget problem, det kan jag sätta upp som villkor när RP skapas.)

Sen har vi början på O4Ö. Ett par år har förflutit. Inget problem i sig, jag kan kasta in lite orelaterad mellanäventyr för att förstärka känslan av att händelserna i SV är "a thing of the past". Dock så börjar ju O4Ö med att RP sitter och myser i sin stuga. Inget problem att variera det hela lite, behöver inte vara just en stuga ute i vildmarken, men det förutsätter ändå att RP har någon slags bo/fristad där de är samlade gemensamt och avnjuter "downtime". Frågan är då hur man ska få till den situationen på ett bra sätt, utan att toppstyra det allt för hårt.

Så min fråga är alltså, hur har ni skött den passagen när ni spelat Femte Konfluxen? Finns det några bra tips?
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Jag har löst det tidigare mha att klonen sonika drar sig tillbaka och graven härefter vid RPnas 'break&entry' är tom (han har enkelt nog teleporterat därifrån (detta var ena tillfället). Andra gången hade ett annat alternativ och RPna lurades hårdhänt av farbror klon och traskade förnöjda iväg för att hämta hans 'suicidsvärd', därefter tog han bara svärdet, släppte det i schaktet och begav sig in i graven, dessa RP tyckte faktiskt 'Jahapp, dumtrollis, nu drar vi från den här skitön. Vi ska bara hämta en styck dvärgpeng efter vårt kontraktsmord på en drake först'.

Båda spelgrupperna var ju relativt enkla att bosätta någonstans. I den ena fanns helt enkelt en adelsman med lite småägor och i den andra hade två spelare egna 'hideouts'.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
[ QUOTE ]
Båda spelgrupperna var ju relativt enkla att bosätta någonstans. I den ena fanns helt enkelt en adelsman med lite småägor och i den andra hade två spelare egna 'hideouts'.

[/ QUOTE ]

Ah, vad dum jag känner mig nu. Givetvis ska jag se till att någon RP ska ha lämplig bostad redan innan Svavelvinter drar igång. Hade ändå tänkt styra så att de flesta RP kommer från Trakorien.
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
'Min' adelsman var Ransardier, vilket skapade en hel del intressant rollspelande i de senare delarna av kampanjen....
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
I min senaste Femte Konfluxen-kampanj slutade Svavelvinter med att en fett arg Blatifagus hade börjat röja i Arhem lagom till att RP kom tillbaka från Shaguls grav. Eftersom de var rädda såväl för draken som för de med maktpositioner i Arhem samt alla som skulle kunna veta vilket jävla fuffens de haft för sig under sin vistelse egentligen flydde de hals över huvud tillbaka till Trakorien och levde i skymundan på gravguldet de fått med sig tills allting lagt sig. Ungefär där dök det upp en lirare mitt i den regninga natten och knackade på deras dörr...


Ett helt annat förslag är att läsa Svavelvinter-romanen, och Pauli Paananens (Baldyr på forumet) krönika (sök på forumet, jag är så dålig på det) för idéer till hur man kan ändra på kampanjen så att den känns mer enhetlig.
 

Trodax

Veteran
Joined
16 Jun 2005
Messages
9
I min (fortfarande pågående) kampanj använde jag en del inspiration från romanen Svavelvinter. Exempelvis använde jag som inledning till äventyret att rollpersonerna anlitades för att smuggla en last svärd (Vau Tamma) till Marjura. När de senare insåg att de inte skulle kunna få ut nån betalning för svärden, ville de inget annat än att komma ifrån den svavelstinkande ön (de blev dock kvar ett halvår i väntan på nästa konvoj och drogs in i andra äventyr).

Jag ändrade också så att Ottars armé (och alla andra döda på Marjura) blev aktiva mycket snabbare och attackerade Arhem inom ett par veckor. Rollpersonerna blev i princip tvungna att fly med lokalbefolkningen till Clusta Noba där de inväntade konvojen hem (lite rälsat blev det nog där).

O4Ö inleddes enkelt eftersom en av rollpersonerna var adelsman med gård på Paratorna.
Jag skar förresten ned tiden mellan Svavelvinter och O4Ö med ett år, så att Svavelvinter utspelade sig år 610 och O4Ö inleddes våren 612 (istället för 613). Jag tyckte inte det fanns nån mening med att ha så lång tid mellan äventyren, och jag tror att anledningen från början var att det var ett gäng år mellan att äventyren publicerades.

Lycka till med kampanjen!
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Kommentar om tidsförloppet

I romanserien så har cirka nio månader förflutit mellan Svavelvinter (tidig höst) och påföljande del (nästa sommar som är mycket varm). Det tror jag är fullt tillräckligt. Sedan har ju Shagul i böckerna mycket mer planer och personlighet än i spelet så jag tror också att det kan vara användbart att plocka idéer därifrån. Bland annat har han ett intresse av att destabilisera läget i Trakorien för att hålla de lokala makterna sysselsatta med annat än konfluxen.

För övrigt får ju Ottar svärdet Ebharing av Shagul i boken så hela slutscenen från spelet kan göras om vid behov.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Re: Kommentar om tidsförloppet

Jodå, det är planerat, men förlaget vill ha en pocket i anslutning till nästa del i hardback, så det blir nog knappast förrän nästa år.
 

Trodax

Veteran
Joined
16 Jun 2005
Messages
9
Re: Kommentar om tidsförloppet

Kommer den ut i pocket nån gång då? ;-)
Jag kan varmt rekommendera att du skaffar romanen om du ska börja brainstorma till kampanjen. Mycket bra inspiration och jefligt skoj läsning. Den är värd sina 300 pix eller vad det nu kostar för hårdinbundet.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Böcker (OT)

Köper av princip inte hårdinbundna böcker. Det har inte bara med priset att göra; jag tycker pocketar är smidigare och bekvämare att läsa, och passar dessutom bättre in i bokhyllan (speciellt som det bara är pocketar som står där nu) - okej, det sista kan tyckas oviktigt, men det tycker inte mitt pedantiska sinne för ordning. :)
 

Trodax

Veteran
Joined
16 Jun 2005
Messages
9
Re: Böcker (OT)

:gremlaugh: Jag är faktiskt precis likadan, gillar pocket skarpt. Svavelvinter fick dock bli undantaget som bekräftade regeln för mig; där kunde jag bara inte vänta på pocketutgåvan!
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Du kan ju alltid läsa krönikan över min spelgrupps kampanj för att få lite inspiration. Den är dock lång och för att sammanfatta så hyrdes mina RP av en adesman (Silverhamre) på glid för att hämta hans från Marjura. Betalningen blev en mindre gård i Trakorien som de fick driva och ta intäckterna från under ett par år. Vi spelade sen delar av den tiden med lite avstickare och även hur bra det gick för gården. Äntligen fick de användning för administration och liknande färdigheter....
 
Top