Svavelvinter med kidsen

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Idag gav jag mig på en spontan sak. Bad ChatGPT om hjälp att göra texten i Svavelvinter enklare och mer barntillåten då jag tänkte köra det med kidsen här hemma (12, 10, 6) Det resulterade bl.a. i att prostituerade i Arhems hamn försvann och att Mogger inte blev antastad i en gränd, men lika mycket att texten blev enkel för mig att förmedla för även om jag känner till historien väl så blir det lite skeenden, agendor och rumsbeskrivningar att hålla sig i.

Det blev två dvärgar som anlände till ön för att hitta sina försvunna familjemedlemmar. De är barnbarn till dvärgsmeden Gwellyn så Kvicksilvergriuvan är redan på tapeten). Gruppen har även en dvärg-handelsman med en last vap… jag menar järnmalm som ska levereras till Ornetand. Efter en flykt undan tullinspektören (där Dvärgen och hans assistent vargmannen lirkar ut lårarna från konvoj-skeppet till en väntande roddbåt) så blir de undrande när Hildur (och inte Rurik) Ornetand oförstående ber dem fara och flyga när de vill leverera. Nu funderar de som bäst på om de ska begrava smuggelgodset i närmsta snödriva eller iscensätta ett uppror i svavellägret och ta kontroll över byn.

Ser att jag aldrig uppdaterade det här. I somras blev det ytterligare ett speltillfälle när smuggelgodset placerades i källaren på en övergiven väderkvarn. Barnbarnen till Gwellyn fick såklart uppdraget att bärga hans förlorade kvicksilver och man begav sig i enad trupp till Kvicksilvergruvan. På vägen sprang man på två Kvuver som också slog följe med dem.

Man smög sig in i det sönderbrända Kontornet och klurade (med lite hjälp från SL) ut att öppna lönngången i statyrummet. Genom lönngången och ner i gruvans andra plan. Rekade våningsplanet och sprang på de yrvakna svartalferna där slamret och stridsropen väckte Blatifagus. Istället för en konfrontation med svartalferna flydde de när draken skickade ner en eldkvast i gruvhålet som fick svartalferna att fly fältet. En av dvärgarna i gruppen svingade upp ett fårhuvud från svartalfernas altare upp till draken som fick den att skratta mullrande men förtjust :) .

Igår återupptog vi äventyret (barnens höstlov) och efter många om och men bestämde man sig för att följa trappstegen runt gruvhålet till det nedre och översvämmade planet. En simtur i iskallt vatten ledde till kvicksilverlagret med 12 tunnor. Här uppstod en intressant dispyt mellan rollpersonerna som blödde över på spelarna. När de insåg att tunnorna var värda tusen guldmynt per tunna och de bara skulle få en bråkdel för bärgningen så blev det jubel för mina två pojkar som dansade runt i en armkroksdans och sa att de skulle stjäla tunnorna, medan min dotter blev skitarg och sa att tunnorna tillhörde hennes dvärgs släkt och att hon inte ville spela mer om de andra skulle stjäla dem.

Efter en kort lugnande paus spelarna emellan (och dispyten lagd på is, men knappast avgjord) så började man bärga tunnorna. Jag gjorde en klassisk "slå bakom SL-skärmen" för att göra dem nervösa, vilket såklart funkade hur bra som helst. En av dvärgarna bestämde sig för att vakta bärgade tunnor (till gruvplanet ovanför) medan övriga fortsatte med själva bärgandet. I praktiken betydde det att sonen som spelade kvicksilvervakt fick lämna rummet en stund och de två andra fortsatte bärga (och jag slå tärningsslag bakom SL-skärmen). 8 tunnor in slog jag ett demonslag (20 på T20) och amöban i den översvämmade gruvan kom glidande genom vattnet. Skickade ut/in varje spelare för sig för att slå Upptäcka fara och bara en av dem lyckades och såg något komma mot dem i vattnet.

Vi bröt och jag lät det bli en cliffhanger...

Det var rätt svårt för barnen att hålla fokus i gårdagens möte och det var en del interna stridigheter som gjorde att både de och jag behövde paus. Det kändes roligt att köra de där gamla klassiska "skicka ut spelare där rollpersonerna delar upp sig" och "slå dolda slag bakom skärmen". Det passar inte vanligtvis min spelstil nuförtiden, men i det här fallet blev det faktiskt bra spänningsmoment.

Vi får se om det blir någon fortsättning idag/imorgon. Funderat fram och tillbaka på om de ska kunna fly via lönngången eller vara tvungna att ta sig ut via Blatifagus grotta. Ett problem för spelet är att min 7-åring (en vargman som är med dvärgarna) har bestämt sig för att fånga draken (och jag gör mitt bästa för att berättarmässigt visa vilken dålig idé det är). Tänker kanske ändå att det är ett bra klimax att en eller flera av dem ska upp och möta Blatifagus. Göra honom förbannad (kanske tugga i sig en SLP för att visa på hur farlig han är). Fly ner i gruvhålet igen och att Blatifagus ursinnig ger sig på Arhem istället (och få rollpersonerna att känna lite skuld över detta). Samtidigt får de (när Blatifagus har flugit iväg) chans att fly från gruvan.

Back