Svavelvinter för D&D

LegaliseraÅlen

Veteran
Joined
4 Aug 2020
Messages
28
Hallå där! Jag har precis börjat spelleda en engelskspråkig D&D-grupp och jag tänkte ta den genom DoD-Svavelvinter och (om den håller ihop) resten av konfluxsviten.

Jag har aldrig spelat den själv, så jag tänkte höra om ni som har spelat/lett Svavelvinter oavsett spelsystem har någon input på saker ni tyckte var knepiga att få ihop, styrkor och svagheter med äventyret, var man kanske borde lagt in en extra ledtråd och så vidare.

Tack på förhand!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Coolt! Faktum är att av alla allternativa spelsystem man skulle kuna köra Konfluxsviten i, tycker jag nästan att DnD är ett av de intressantare. Bäst lämpad av allt tänker jag att 5:th edition skulle vara.

Möjligen att en del förmågor och besvärjelser (framförallt framåt högre levlar) kan tänkas låta rollpersonerna göra saker äventyrsskaparna inte riktigt hade planerat för. Exempelvis kan det kanske vara värt att fundera över hur prästers förmåga att påverka odöda kan tänkas spela in. En tanke kan vara att säga att så länge de odöda har koppling till jordblodskällan (är på samma kontinent) så är de mer motståndskraftiga mot sånna saker. Men någon påverkan tycker jag en präst ska kunna ha, om än bara att han ka ge dem lite minus på attacker. Det kan känna lite tråkigt annars att spela präst och sen få reda på att alla ens coola förmågor är värdelösa =)

En av de saker jag tyckte var riktigt bra med de äventyren var att de ofta dök upp situationer som premierade de mer obskyra färdigheterna (typ som att spela schack!). Jag tror att rätt mycket sånt kan täckas av tool proficencies och de vanliga färigheterna (i alla fall i 5th), men kan vara värt att vid en genomläsning översätta vad de gamla färdigheterna kan tänkas koppla mot.

Jag tror en jättestor utmaning som har just med engelskan att göra kommer vara Ranz profetia. Den innehåller galet många ledtrådar. Ibland kan till och med samma strof vara relevant i mer än en situation (har jag för mig). Det kan vara lite lurigt att översätta det till engelska. Samma sak med hela bakgrundsinfopaketet med information som innehåller väldigt mycket viktiga ledtrådar.

En av de saker jag tyckte var kul med kampanjen var just att försöka pussla ihop alla de ledtrådarna med varandra för att lista ut varthän man ska ta sig. Men jag tror också att man nog skulle kunna handvifta den biten rätt mycket, och antingen ge spelarna mycket av information gratis (Typ om var någonstans man kan hitta ögonen), och sen bara översätta valda bitar för att skapa pussel på just de ställena. Eller låta dem göra efterforskningar på plats. Det kommer fortfarande vara en sjukt kul kampanj tror jag!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Det är en utmärkt skriven kampanj som behöver väldigt lite handpåläggning från SL.
- En idé kan vara att etablera RPna ordentligt i Trakorien innan spelet och kanske snäva ner RP-urvalet så att det inte blir för Ereb Altor-spretigt utan förankrar RPna på öarna. Går ju att göra i session 0 men har man tiden tänker jag att det är bra att göra det som ett kort intro. Haka i någon av konflikterna som kommer till ytan i O4Ö med ett kort äventyr och sedan ett skäl att skicka dem till Marjura.
- Det finns ett tidslinjegap mellan Svavelvinter och O4Ö som är småtrist om man vill köra på. Här krävs lite jobb av SL att visa på utvecklingen i riket och samtidigt komprimera tiden. Inte omöjligt alls men något att tänka på.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag hade skippat att prästers besvärjelser var verkningslös på odöda. Det finns ju redan en artefakt etablerad som gör precis detta (ezers huvud). Ingenting säger att man inte kan bekämpa lite odöda, men det är väl lagobandet som gör att de reser sig igen (inom rimlig tid). Det blir med andra ord möjligt att övervinna enstaka odöda, men inte cruris armé.

Jag rekommenderar förövrigt att du läser romanen där det finns mängder med bra input till äventyret.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Vi kör första delen nu med Svärdets Sång som regler. Det funkar helt okej. Vi har bittermarken som stöd för resor över Majura.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
För elva år sedan spelledde jag svavelvinter. Då tyckte jag såhär:

 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag hade skippat att prästers besvärjelser var verkningslös på odöda. Det finns ju redan en artefakt etablerad som gör precis detta (ezers huvud).
Ah! Min RP slarvade bort det ganska ganska omgående i slutet av Svavelvinter, så vi fick aldrig riktigt se effekten av det.

Det var tänkt att vara rätt episkt, där jag hade en standoff på bron till shaguliternas torn, med svärdet i ena handen och huvudet i den andra, och hindrade deras armé av odöda från att korsa.

Tyvärr var det en av shaguliterna som helt sonika frös mig, gick fram och sparkade huvudet över kanten, och kallade fram armén. Total förudmjukelse!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag rekommenderar förövrigt att du läser romanen där det finns mängder med bra input till äventyret.
Ja, att kolla romanerna är bra för inspiration då de gör spelvärlden mer rättvisa än vad den gamla DoD-settningen gör. Men det behövs inte och att börja implementera romanernas intrigtrådar in i äventyret är inte helt enkelt är min erfarenhet. Man kommer att få ut mycket av det men också vara tvungen att lägga ner en del tid på det.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Ska det inte spelas vidare är det väl bara ha en fet strid med Shagul? @Dilandau om det ska spelas vidare ser jag inget problem.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har länge velat prova att låta RP vara etablerade på ön istället för inresta. Det gör det mer intressant att väva in dem i öns intriger istället för att vara inresta ”konsulter” utan koppling till platsen. Även att de på så sätt får personliga relationer till öns befolkning.
 

LegaliseraÅlen

Veteran
Joined
4 Aug 2020
Messages
28
Tack så mycket för alla tips! Jag sörplar i mig och tar med mig.

En av de saker jag tyckte var riktigt bra med de äventyren var att de ofta dök upp situationer som premierade de mer obskyra färdigheterna (typ som att spela schack!). Jag tror att rätt mycket sånt kan täckas av tool proficencies och de vanliga färigheterna (i alla fall i 5th), men kan vara värt att vid en genomläsning översätta vad de gamla färdigheterna kan tänkas koppla mot.
Det här är najs, jag är ett stort fan av att låta rollpersonernas bakgrund avgöra vad de kan och sänka svårighetsgraden efter det - visst, du kanske suger på att banka stål, men om du kommer från en rustmästarfamilj har du i alla fall en hum om hur det går till osv.

Jag tror en jättestor utmaning som har just med engelskan att göra kommer vara Ranz profetia. Den innehåller galet många ledtrådar. Ibland kan till och med samma strof vara relevant i mer än en situation (har jag för mig). Det kan vara lite lurigt att översätta det till engelska. Samma sak med hela bakgrundsinfopaketet med information som innehåller väldigt mycket viktiga ledtrådar.
Jag har faktiskt extraknäckt lite med översättning och hade tänkt försöka mig på att översätta hela profetian. Något måste ju bli ens främsta verk.

- En idé kan vara att etablera RPna ordentligt i Trakorien innan spelet och kanske snäva ner RP-urvalet så att det inte blir för Ereb Altor-spretigt utan förankrar RPna på öarna. Går ju att göra i session 0 men har man tiden tänker jag att det är bra att göra det som ett kort intro. Haka i någon av konflikterna som kommer till ytan i O4Ö med ett kort äventyr och sedan ett skäl att skicka dem till Marjura.
Det var ungefär såhär jag tänkte också. Spelarna fick skriva in en gemensam vän i sina bakgrundshistorier, träffade honom i en liten by på Trinsmyra och fick både en gemensam och personlig anledning att bege sig till Marjura. De har precis kommit fram till Isakra för att hoppa på konvojen och jag hoppas att det ska ge lite mysig kontrast mot det dystra norr.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
De har precis kommit fram till Isakra för att hoppa på konvojen och jag hoppas att det ska ge lite mysig kontrast mot det dystra norr.
Du har kanske koll men Isakra och flera andra platser, som Tricilve och Fronta Cilor, finns ju mer utbyggda till det "nya" Svavelvinter-spelet av Fria Ligan. Det är ju mer av romanvärlden då men platserna går att använda rätt så mycket rakt av. Nu är väl det ur tryck tyvärr, men går nog att lösa upp.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Du hittar även mycket matnyttiga uppslag på Fria Ligans forum för Svavelvinter. Som sagt, att väva in saker från böckerna skadar inte.

PS Svavelvinter spelades väl ursprungligen med Dnd-regler?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Ett måste enligt mig är att lura spelarna med i den arkeologiska expeditionen, som egentligen är en täckmantel för en vapensmuggling och dra in dem i komplicerade skeden.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Hallå där! Jag har precis börjat spelleda en engelskspråkig D&D-grupp och jag tänkte ta den genom DoD-Svavelvinter och (om den håller ihop) resten av konfluxsviten.

Jag har aldrig spelat den själv, så jag tänkte höra om ni som har spelat/lett Svavelvinter oavsett spelsystem har någon input på saker ni tyckte var knepiga att få ihop, styrkor och svagheter med äventyret, var man kanske borde lagt in en extra ledtråd och så vidare.

Tack på förhand!
Hur gick/går det?
 

LegaliseraÅlen

Veteran
Joined
4 Aug 2020
Messages
28
Det går riktigt bra, faktiskt! Jag hade inte jättehöga förhoppningar på en grupp jag hittade på reddit, men vi har klarat av 48 speltillfällen hittills (och närmar oss 40 i kampanj nr 2 vi startade med samma grupp). Vi är precis till att beställa rollpersonsporträtt och hela schosvängen!

Svavelvinter avklarades på ~20 tillfällen, och efter att gruppen spenderat massor av tid i Isakra och Rung har vi påbörjat Oraklets fyra ögon. De har varit på Ranz och i skuggornas träsk, och har siktet inställt på Skuger. Just nu löser de lite personliga problem i Tricilve. Vid nyåret frågade jag spelarna vad de hade gillat mest med kampanjen så här långt. Delen med Järntornet nämns av flera - de lyckades störta ner det i lavan och det blev en hektisk, maffig scen.

Det jag tycker varit svårast har varit hur kraftfulla RP blir i Dungeons & Dragons. De är level 8 just nu så varje strid kräver en hel del planering - enda gången det faktiskt känns som att de håller på att få stryk är när något monster kan göra jättemycket skada på flera RP samma runda. Samtidigt ser jag fram emot att vara typ level 20 när konfluxen kommer - det kommer bli häftigt!
 
Top