Nekromanti Svavelvinter...bra eller dåligt?

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Efter att ha läst många inlägg om hur bra Svavelvinterserien är så tänkte jag ta upp det till diskussion. Jag tycker nämligen inte att äventyret förtjänar allt detta beröm och kampanjen som helhet gör det definitivt inte.

Missförstå mig itne nu..jag tycker fortfarande att svavelvinter är bra, det är roligt at spela och har en bra och episkt story men vad är det som gör det extra bra..det är det jag inte fattar.

Må vara att Arhem är väldokumenterat och det finns gott om sidospår över Marjura och så där..men jag ser fortfarande inte det grymma.

Kampanjen i helhet är dessutm segdragen..många turer hit och dit och i andra dimensioner och massa sånt.

När vi spelade så gjorde min SL om de fyra delarna så det motsvarade c:a 1,5 delar. (jävligt bra jobbat anders).

Detta gjorde hela klabbet mycket bättre då de lite segare delarna försvann.

Så frågan är nu..vad tycker ni om svavelvinter? och säg itne bara skitbra utan motivera det isåfall.
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Jag Gillar vavelvinter just för att det är omständligt och komplext(läs:"Kampanjen i helhet är dessutm segdragen..många turer hit och dit och i andra dimensioner och massa sånt"). sånna saker appelerar mig. Sen lever jag också mitt liv efter mantar "fort är dåligt". :gremlaugh:

Sen har svavel vinter ett pack elemet som är rätt udda IMO. Tp de blidsugande bären och necromorbus. Jag hade dock en med so m ble galenm för att det var så segt...så det bero väl på hur man är.

Jag har för mig att Ymir är av en åsikt som liknar din...men jag är inte helt säker.
MVH Ceetan, som först trodde att tråden berörde boken
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Re: Svavelvinter...bra!

Jag älskar Svavelvinterkampanjen och har precis avslutat kampanjen som tog 2 år. Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med min kampanj och det är även mina spelare. Intresserade kan läsa den färdiga krönikan på min hemsida...en varning dock det är 60 kapitel då vi hade 60 speltillfällen. Detta är en av mina stora erfarenheter under de 18 år jag sysslat med denna hobby...

Detta är kampanjens positiva sidor enligt mig:

*episk och storslagen utan att RP behöver vara de stora centralfigurerna. Det stora sker i deras omgivningdock ibland med deras hjälp och inblandning.
*Modulerna ger också en bild av vad som händer i världen runt om RP och hjälper SL på ett bra sätt genom att visa att världen går vidare utan RPs inblandning.
*Trakorienmodulen ger enormt mycket känsla till spelvärlden. Bör kopieras till alla spelare som då kommer lär känna världen på ett mycket bra sätt.
*Persongalleriet är fantastiskt. Tex. Blatifagus, Shagul, Demens, Oraklen, Manghalde, Koklai. Många SLP är helt enkelt intressanta och de är sällan svart/vita i sina intressen och deras drivkrafter inte alltid enkelspåriga.
*Alla religiösa sekter som påverkar storyn på ett intressant och ofta roligt sätt - Remuntra, Ranz, RhabdoRana, Shaguliterna.

De negativa sidorna enligt mig är:

*Modulerna producerades under många år och det gör att de ibland inte hänger samman så bra som de borde.
*Framför allt i den första modulen är vissa delar lite väl mycket "en fälla som bevakar en skatt i en grotta".

Men för att kampanjen ska bli riktigt bra krävs rätt mycket arbete. Antingen kan man göra som din SL och kapa vissa delar eller så utnyttjar man informationen i de senare delarna när man spelar tex Svavelvintermodulen och spelarna kommer till Clusta Noba mm. då får man en mer sammanhängande kampanj. Men segdragen tycker jag inte att kampanjen är direkt... det moment jag tyckte var svårast att spelleda var Bythos i Kristalltjurenmodulen och där förenklade jag lite för spelarna som annars kanske tyckt det var just segt. Annars så var nog just turerna hit och dit över s.g.s. hela Trakorien något mina spelare tyckte var roligt för de kände igen sig från Trakorienmodulen vilket gav liv till spelet.

För mig är detta en av de stora kampanjerna.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Svavelvinter... fisktank

Jag är svag för svavelvinter av samma anledning som jag är litet svag för Döda skogen (första delen i härskarserien). Det är ett typiskt fisktanskäventyr (för att använda detta forums egen term). M.a.o: Det finns inget spår man måste följa eller så värst mycket förutbestämda händelser. Istället finns det en mängd platser och personer som man kan undersöka eller interagera med. Det finns också en mängd verktyg för spelledaren att engagera spelarna, oavsett vad det är som motiverar dem. De kan jaga drakar, hjälpa söta flickor, plundra gravar, o.s.v...

Svavelvinter (och Döda Skogen för den delen) är tydligt skrivna utan att göra alltför mycket antaganden om spelgruppens sammansättning och motivationer. Senare delar (i båda serierna) är mer linjära. Där har man konflikten klar och man vet vem fienden är. Därför är de också tråkigare i mina ögon. För mig som spelledare är det mycket intressantare när handlingen drivs mest av spelarnas val och idéer. Att bara se dem följa en förutbestämd linje i äventyret med mer eller mindre stor framgång är ganska långtråkigt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Svavelvinter = bra!

Det är de "lite segare" delarna som är de intressanta. Kampanjens absoluta höjdpunkt är Bythos, som visserligen har väldigt lite med huvudhandlingen att göra, men är desto intressantare att spela.

Vad är det då som gör Svavelvinter intressant?
Den har en ovanligt fri struktur (förutom Kristalltjuren, men även där finns det stora sektioner som är ganska fria) så att spelarna kan gå ocmkring och göra lite vad de vill snarare än att följa den av äventyrsskaparen uppsnittslade banan.
Den innehåller många originella platser och annorlunda problem som spelarna måste konfronteras med.
Den innehåller mängder av kul och udda personer att interagera med.
Den innehåller skurkar vars ondska känns motiverad snarare än att vara en klichéartad döda allt / världsherraväldes-ondska.
Dessutom finns det hur mycket som helst att göra med lösa trådar runt äventyren, om man nu inte vill koncentrera sig på huvudhandlingen.

Att skära bort det mesta av kampanjen för att det är segt verkar lite märkligt. Varför inte bara ställa Shagul framför rollpersonerna, låta dem slåss och vara klar på en halvtimme? :gremwink: Det är väl ändå vägen dit som är det spännande?

/tobias
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Svavelvinter = bra!

Att skära bort det mesta av kampanjen för att det är segt verkar lite märkligt. Varför inte bara ställa Shagul framför rollpersonerna, låta dem slåss och vara klar på en halvtimme? Det är väl ändå vägen dit som är det spännande?

Jo..håller med. Vägen var spännande..bara det att vi tog en annan väg :gremsmile:
 
Top