DoD Svavelvinter 1987 igen efter 36 år

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
353
Location
Södertälje/Uppsala
En kul grej är att jag fortfarande har kvar många krönikor från kampanjen som konfluxsviten bygger på. Ibland bruka jag läsa dem och skrocka för mig själv. Krönikorna skrevs ned av spelarna som turades om.
Krönikorna låter ju otroligt spännande ur ett spelhistoriskt perspektiv. Har du möjlighet/lust att dela med dig av dem på något sätt, så att man kan få en inblick den tidiga spelhobbyn och Svavelvinters förhistoria?
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
74
Location
Fisksätra
Intressant att du valde att använda DoD ´85 för det regelverket var väl egentligen ersatt med EDD när Svavelvinter släpptes?
Javisst, det står på Svavelvinter-lådan att det är material till EDD. Men jag är som sagt regelminimalistisk, så DoD 85 är precis lagom för mig. Dessutom medför kroppsdelssystemet i EDD att de redan ytterst sköra BRP-rollpersonerna blir ännu lättare att ha ihjäl, vilket är olyckligt för mina syften. När de skall vandra 10-12 mil över Kmorda-glaciären låter jag dem liksom inte släpa med sig heltäckande 1400-talsrustningar...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Får jag kidnappa tråden lite grann och ställa en svavelvinterfråga? (jag har aldrig spelat kampanjen, bara läst första boken (som jag tyckte om)).

Jag läste på Wikipedia och där stod det att den fjärde delen av kampanjen är väldigt komplicerad och kräver två spelledare (och två grupper). Stämmer verkligen det? Det känns som en väldigt hög tröskel för de flesta spelgrupper.

En fråga till, förresten: tror ni att det vore en dålig idé att spela Svavelvinter med något B/X-derivat, typ OSE eller Lamentations? Blir avsaknaden av färdigheter ett bekymmer?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Jag läste på Wikipedia och där stod det att den fjärde delen av kampanjen är väldigt komplicerad och kräver två spelledare (och två grupper). Stämmer verkligen det? Det känns som en väldigt hög tröskel för de flesta spelgrupper.
Delvis rätt. Det finns ett separat krigsspel som är tänkt att spelas av en annan spelgrupp och handlar om hur trupper från olika riken traskar runt på Clusta Noba och letar efter konfluxplatsen, men det lär vara i princip omöjligt att genomföra det. Äventyret borde fungera precis lika bra om man spelar det som ett vanligt äventyr, och spelledaren improviserar truppernas positioner, eller gör en tabell för det.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
464
Location
Uppsala
En fråga till, förresten: tror ni att det vore en dålig idé att spela Svavelvinter med något B/X-derivat, typ OSE eller Lamentations? Blir avsaknaden av färdigheter ett bekymmer?
Jag spelar för närvarande Konfluxsviten med DnD 5ed regler och jag tycker det fungerar bra med ett fåtal färdigheter. Sålänge spelledaren känner sig bekväm med regelsystemet och kan vara lite flexibel så tror jag det mesta i regelväg ska vara spelbart.
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
74
Location
Fisksätra
Delvis rätt. Det finns ett separat krigsspel som är tänkt att spelas av en annan spelgrupp och handlar om hur trupper från olika riken traskar runt på Clusta Noba och letar efter konfluxplatsen, men det lär vara i princip omöjligt att genomföra det. Äventyret borde fungera precis lika bra om man spelar det som ett vanligt äventyr, och spelledaren improviserar truppernas positioner, eller gör en tabell för det.
Jösses, du har rätt! Jag hade helt glömt bort det där. Vi använde inte det materialet alls.

Däremot gjorde jag en annan kul grej med Oraklets Fyra Ögon. Anders Blixt hade lämnat Target vid det laget och hade ingen aning om vad som fanns i modulen. Så han spelade Shagul över telefon! Han lyckades med lönnmördarsektens hjälp ta livet av Nastigast, ett av de fyra Ögonen.

Senare blev en stor svaghet uppenbar med Den Femte Konfluxen, nämligen att det egentligen inte hade spelat någon roll hur många orakel rollpersonerna lyckades rädda. Ungefär som om Elrond hade visat upp Härskarringen i slutet av trilogin och sagt "Den här snodde jag när Frodo låg medvetslös i Rivendell. Hela brödraskapets sökande var en skenmanöver. Slutet gott, allting gott!"
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Senare blev en stor svaghet uppenbar med Den Femte Konfluxen, nämligen att det egentligen inte hade spelat någon roll hur många orakel rollpersonerna lyckades rädda. Ungefär som om Elrond hade visat upp Härskarringen i slutet av trilogin och sagt "Den här snodde jag när Frodo låg medvetslös i Rivendell. Hela brödraskapets sökande var en skenmanöver. Slutet gott, allting gott!"
Det beror väl i och för sig på hur mycket SL anpassar del 4. Är Nastigast död blir det svårare att placera konfluxens plats, är Blå barnet dött blir Jordblodskällan svårare att hantera, utan Raoga växer Store Stenfar sämre (inte alls?) och så vidare. Sen kanske äventyret i stort händer ändå, men i en mer renodlad sandlåda skulle RPnas förutsättningar bli ganska svåra.

Jösses, du har rätt! Jag hade helt glömt bort det där. Vi använde inte det materialet alls.
Jag minns det i och för sig så att materialet var ganska spelbart, det gick bara inte att synka med rollpersonernas tidslinje. Däremot borde en variant som använder Svavelvinters skuggspel kunna funka.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Även jag skulle köra Svavelvinter med rejäla inspel från romanen; primärt med uppdragen, där en skulle få Briors roll (ovetande arkeolog), och en ett upplägg liknande Baldyrs (vapensmugglare som blivit lurad med ett lukrativt uppdrag) osv. Det finns en del om detta och annat på Fria Ligans forum.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Även jag skulle köra Svavelvinter med rejäla inspel från romanen; primärt med uppdragen, där en skulle få Briors roll (ovetande arkeolog), och en ett upplägg liknande Baldyrs (vapensmugglare som blivit lurad med ett lukrativt uppdrag) osv. Det finns en del om detta och annat på Fria Ligans forum.
Typ de här startuppdragen:


Ett lönsamt upplägg!
Gudinnan Kastyke står sannerligen på din sida! Du har genom en närmast obegriplig tur kommit över ett sammanhållet parti svärd av ypperligt smide, inalles 300 vapen, under en sen och blöt kväll. Svärden är visserligen äldre och från något farsegels rike, men välsmidda, vassa och obetydligt använda. Köpmannen som du vann svärdslasten av under ett parti smickelbräde, herr Molbrock, höll god min trots att han förlorade allt på grund av din otroliga röta – du kan ju knappt spelets regler! Du fick till och med ta över köpebreven och upplägget för vad som sannerligen kommer att bli en mycket lönsam affär, med nästan ingen risk alls.
Köpare av lasten är Guzier av Ollach, en rik storbonde, på Marjura. Varorna skall levereras till hans kontakt, herr Ornetand i Arhem på Marjura. När varorna levererats till Ornetand betalar Guzier fem gånger marknadspriset!

Kodordet till Ornetand är: Vi väntar oss en kärv vinter
Och svarsfrasen är: Så kall att svavel fryser

Vapen kan dock inte fraktas hur som helst på grund av krångliga trakoriska lagar och regler, men Molbrock hade durkdrivet ordnat så att de levereras i förseglade lådor avsedda för en arkeologisk expedition till Marjura som Tricilves akademi avser genomföra. Självaste Tasenbar Örtkänne, den välkände alkemiststofilen som en gång i tiden uppfann vinsvavlingen, har tydligen gett sitt godkännande till expeditionen och du medföljer som ”förman” för att hantera det praktiska. Expeditionen skall tydligen leta spår efter en försvunnen, utdöd fornkultur som påstås ligga begraven under polarisen. Givetvis ren humbug.

Expeditionsledaren är en världsfrånvänd vetenskapsman från akademin (och vet inget om sidoupplägget, utan tror att det är spadar och hackor i lådorna). Bärare, grävare och andra nyttiga hjälpredor och hjon rekryteras bäst på plats. Du har resehandlingar och ett fribrev med sigill att expeditionsutrustningen är känslig och inte får undersökas hur som helst och som utpekar dig som förman. Vattentätt! Bara att spela med i charaden och låta dem gräva på.

Det måste vara gudinnans försorg att allt har gått så smidigt - slut på billiga tjuvtrick och taskspeleri och som en extra bonus - om nu expeditionen verkligen skulle hitta några fornfynd att tala om - kan du säkert agera mellanhand vid avyttringen också. Som prästerna säger: ”Kastyke älskar den som älskar sig själv och gynnar den som gynnar sin egen lycka”. Och tack igen Molbrock, din knyffel!




Den arkeologiska expeditionen
Legenderna talar om det uråldriga Cruririket som sägs vara begravt under polarisen på ön Marjura, efter att ha dragit gudarnas förbannelse över sig.
Några äventyrare hemförde för några år sedan urgamla föremål från glömda gravfält. Lärda män har diskuterat om fynden är äkta eller inte, och om det är tecken på en bortglömd högkultur eller inte, men om gravfälten verkligen finns gäller det att hitta dem först, innan de plundras.
Du är särskilt utsänd av akademin i Tricilve på Paratorna för att leda en ny arkeologisk fältexpedition i syfte att utforska fornfynd och spår efter den påstådda forntida civilisationen, ta prover och specima för senare klassificering.

En djärv teori påstår att den tidiga fornkulturen på Marjura var den ursprungliga civilisationen i regionen. Från Marjura skulle sjöfarare sedan före ha kommit till Trinsmyra, för att fortsätta kolonisera de andra trakoriska öarna, Palamux, Paratorna och Saphyna. Teorin (baserad på språkliga likheter) blev ursinnigt slaktad och bespottad av historikerna på Paratorna, men vann visst gehör hos de radikala och bångstyriga trinsmyrerna.

Akademin har nyligen gynnats av en okänd välgörare, herr Molbrock, en osedvanlig generös mecenat som frikostigt har utrustat och bekostat hela expeditionen då akademin är i det närmaste bankrutt. I gengäld begär Molbrock bara hälften av de eventuella värdeföremål som hittas och anonymitet så att han slipper pinas av tiggarbrev. Självaste Tasenbar Örtkänne, den välkände alkemisten som en gång i tiden uppfann vinsvavlingen, har till och med gett sitt välsignande till forskningsfärden från pensionen.

Du blev raskt tillförordnad som vetenskaplig ledare för den nya expeditionen, trots att du bara är tredjeskrivare vid Akademin, då din handledare tyvärr inte själv kunde följa med på resan av privata skäl. Ett hedersuppdrag och ett förtida erkännande av din slumrande kompetens! Men ändock lite oväntat då du aldrig ägnat dig åt ens något liknande!

Med på expeditionen följer även herr Molbrocks förman för att ta hand om alla världsliga bestyr. Bärare, grävare och andra nyttiga hjälpredor och hjon rekryteras bäst på plats. Det hela arrangerades väldigt snabbt, och du har knappt hunnit sätta dig in i allt vad det innebär, men förstår att om du lyckas hitta spår och bevis för en försvunnen högkultur på en så avlägsen plats så är din framtida karriär säkrad! Molbrocks förman vet säkert mer om det hela och kan bistå med råd om var ni skall börja letandet. Bläcket och sigillen har knappt hunnit torka på resebreven och tillstånden för expeditionen och du hann precis till färjelägret där lastningen av expeditionsutrustningen i diverse packlårar med spadar och hackor var klar innan svavelkonvojen kastade loss för resan norröver. Gravfynden består främst av underliga smycken gjorda av meteroitjärn, märkta med inskriptioner av tjurhuvuden och rundyxor samt märkliga runor besläktade med Ithilgroms döda tunga. Du har fått med dig några mynt, smycken, krukskärvor och en gisten dolk med trasigt elfenbensskaft från akademins samlingar som exempel.

Tidigare expeditioner har alla misslyckats. Akademins många lärda ögon vilar på dig, svik dem nu inte.



Ett politiskt uppdrag, ”Komplott Svavelvinter?”
Du är utsänd av en hemlighetsfull uppdragsgivare som vill bevara den rådande ordningen. En anonym källa har givit en vink om om att det är något misstänkt i görningen på Marjura, något som tydligen riskerar att hota den för Trakorien viktiga och mycket lukrativa svavelhandeln. Att en viss ”herr Molbrock” ryktas ligga bakom det hela och att kodordet för konspirationen är ”Svavelvinter” har pinats fram i förhör.

Vad det än är som är på gång måste det diskret utredas och är det en komplott mot Trakorien och handelshuset Shakellos svavelmonopol skall huvudmännen och planen bakom givetvis identifieras. Behöver du ytterligare resurser rekryteras dessa bäst på plats. Försiktighet måste iakttas, ty de anonyma fienderna har säkert omfattande medel till sitt förfogande och tvekar säkerligen inte att gå över lik. Du bör ordna dig en täckmantel för dina efterforskningar.
Även den märkliga Shagulitersekten har väckt dina uppdragsgivares intresse, varför sekten bör undersökas på lämpligt sätt. De sägs vara världsfrånvända renlevnadsmän som är fogden på Marjura mycket behjälpliga, och de står även bakom en sjukstuga för fattiga. Deras märkliga experiment och läror kring livsduglighet, asketism och kroppskontroll har tolererats ett tag nu, men det ryktas att de har stärkt sina positioner, särskilt vid hovet hos kejsarinnan Heneguya, där en av deras munkar, Harkaton, har blivit andlig rådgivare.

Sekten, som fått sitt namn efter den döde grundaren Shagul, sägs hålla till i ett avsides kloster som kallas ”Järntornet”, och att få vet var det är beläget. Har de storpolitiska ambitioner också? Är de involverade i komplotten? Genomsökningar av försändelser från fastlandet till ön ger vid handen att de mest beställt esoteriska elixir, forntida pergament, märkliga mineraler, salter, farsegels örter och alger. Inget särskilt anmärkningsvärt. Du bör hur som helst tillse att de fortsätter vara ”världsfrånvända” och håller sig på sin plats.



”Operation Svavelvinter”
En av de största fyndigheterna av svavel finns på den karga polarön Majura långt uppe i norr som kuvats några årtionden tidigare. Svavelutvinningen sköts till stor del av slavar och misshagliga personer från Trakorien som utvisas till ett brutalt och framför allt kort liv i svavelträsket på ön. Bara vinningslystna handelshus från Paratorna får bedriva handel på Marjura enligt kejsarens dekret. Intressenter på de andra trakoriska öarna, Palamux, Trinsmyra och Saphyna, oroas av att rikedomarna gör huvudön allt starkare.

Du är utsänd av en anonym sammanslutning för att sabotera svavelhandeln för några år framåt. Det bör ske genom att ställa till kaos i Arhem, hamnstaden i svaveldalen. Din kontaktperson är en ”herr Molbrock”, som utlovat en rundlig summa om uppdraget lyckas.

Handelshuset Shakello, lett av Bodvill Skoffare, kontrollerar 85 % av handeln och det monopolet måste brytas upp. Svavlet används främst till vinframställning, men det är även ett kraftfullt motmedel mot pest, och exporteras i stora mängder till grannländerna. Försök till rättvis handel och fördelningspolitik har dock inte fungerat och nu återstår bara extraordinära åtgärder som lösning.

Sabotageuppdraget, som har fått kodnamnet ”Svavelvinter”, är mycket politiskt känsligt och måste genomföras med diskretion, helst genom att ”bistå” andra personer och grupperingar med att ställa till det (för sig). Svavelhanteringen skyddas av starka intressen, och inte bara av vältränade garnisionssoldater.

Du bör dock snabbt hitta en lämplig täckmantel för din resa norröver. Eventuella ytterligare resurser och nyttohjon för saken rekryteras lämpligen på plats.
 
Last edited:

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
74
Location
Fisksätra
Här är upplägget för vårt Svavelvinter-spel som börjar på fredag.

-----

Rollpersonerna är anställda vid Furstessan Baranicas hov. Hon är en rik och lärd adelsdam från Paratorna som skriver på en bok om Marjura. Furstessan reser dit med sitt följe för att bo där ett halvår. Baranica är en berömd reseskildrare och historiker som bland annat skrivit en banbrytande bok om Ransard. Men nu är hon gammal, tjock och går med käpp. På Marjura-expeditionen vistas hon därför i Arhem där hon intervjuar folk och läser gamla pergament. Sina anställda skickar hon ut för att utforska omgivningarna, göra intervjuer, föra minnesanteckningar och teckna bilder.

Några av Baranicas huvudintressen på Marjura är:
  • De trinsmyriska fritänkarna som koloniserade ön för 200 år sedan
  • Shaguliter-orden som flydde hit för 100 år sedan
  • Det marjuriska motståndet mot det trakoriska maktövertagandet för 15 år sedan
  • Svavelträskens organisation och metoder
  • Dunkla uppgifter om ett forntida kungadöme vid namn Kraukhi eller Kraukhri. Har det något att göra med de konstskickligt tillverkade guldföremålen som hittades ute i ödemarken på Marjura för fyra år sedan?
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
74
Location
Fisksätra
Slumpgenererade tre veckors väder i enlighet med modulens anvisningar. Första veckan blev vettig, ett par dagar med lätt regn bara. Under vecka två och tre blev det hällregn i tolv dagar och därtill stormstyrka på blåsten i nio dagar. Jag gör om.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
En konstig sak som jag minns att jag brottades med var att RPna egentligen bara en vecka på sig enligt äventyret. Sen reser konvojen hem. Det går ju att modda till lite längre tid men inte hur länge som helst inom fiktionen ramar. Något du funderat på?

Edit: Ah såg nu att planen var att stanna en hel säsong. Då så.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Vilket system använder ni förresten? Såg det inte ovan.
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
74
Location
Fisksätra
Vilket system använder ni förresten?
DoD svarta lådan 1985, med enstaka regeldetaljer* hämtade från DoD 1.0 1982. Jag gillar enkla regler, och dessa lärde jag mig som trettonåring. (-;

* Framför allt initiativ i strid. Alla meddelar avsikt i omvänd SMI-ordning. Allting exekveras i SMI-ordning.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,313
Location
Kullavik
En konstig sak som jag minns att jag brottades med var att RPna egentligen bara en vecka på sig enligt äventyret. Sen reser konvojen hem. Det går ju att modda till lite längre tid men inte hur länge som helst inom fiktionen ramar. Något du funderat på?

Edit: Ah såg nu att planen var att stanna en hel säsong. Då så.
Jag tänker att den där veckan är ett intressant grepp. Det kan finnas en tanke från spelarna att lösa sina uppdrag och hinna med båten hem, men de kommer snart inse att de inte kommer hinna med båten och då tänker jag att situationen med att bli kvarlämnad skruvar upp känslan av att vara isolerade och utsatta ännu mer.
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
74
Location
Fisksätra
Två små iakttagelser:
  • Jag hade nog fel ovan om avståndet mellan Arhem och Biletand. Det är faktiskt detsamma på kartan och i texten. I texten står nämligen att man måste "vandra ca fyra mil på glaciären", vilket nog skall tolkas som att utav de totalt sju milen är fyra där uppe.
  • I häftet med kartor och tabeller får man veta att Bodvill Skoffares livvakter heter Pult & Nemed!
  • 1693258072857.png
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Jag tänker att den där veckan är ett intressant grepp. Det kan finnas en tanke från spelarna att lösa sina uppdrag och hinna med båten hem, men de kommer snart inse att de inte kommer hinna med båten och då tänker jag att situationen med att bli kvarlämnad skruvar upp känslan av att vara isolerade och utsatta ännu mer.
Nja, det framstår för mig nog som en miss i konstruktionen. Det saknas ju stöd för vad som händer om man stannar (vilket man måste göra för att alls kunna hinna med, vilket spelarna inser mycket snart).
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Nja, det framstår för mig nog som en miss i konstruktionen. Det saknas ju stöd för vad som händer om man stannar (vilket man måste göra för att alls kunna hinna med, vilket spelarna inser mycket snart).
Höststormar, ngt märkligt sabotage etc kan fördröja returresan åtskilliga veckor.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Höststormar, ngt märkligt sabotage etc kan fördröja returresan åtskilliga veckor.
Jovisst, men det finns inte i äventyret, är min poäng. Det sätter istället upp en tidsram som är helt ohållbar. Att SL kan hitta bra lösningar på det är något annat.

(Att faktiskt stanna på Marjura ett halvår är däremot en intressant utmaning. Jag skulle nog säga att det skulle kräva lite eftertanke om utvecklingen, beroende på vad som som hände i Cruri och hur man vill utforma resten av kampanjen.)
 
Top