Nekromanti Svartvit TV + PAL B = frustration

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
Finns det någon dataguru som skulle kunna hjälpa mej lite ? Jag håller på att försöka få min dator att visa bild och ljud på min TV genom ihärdigt kabelkopplande.

Jag har ett Radeon 9700 och kopplar därifrån en s-video kabel till en scart-adapter till TV-n. min TV ska klara S-video.
Jag har datorn inställd på att skicka S-video och PAL B signaler till TV:n, men bilden blir svartvit.

Någon som vet vad som är fel ?
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Förmodligen är det fel format till TVn, det skall vara PAL B...
Men tja, jag har alltid samma problem(använder Nvidia Nview) och jag brukar få gå igenom alla formaten innan jag hittar rätt.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Möjliga fel:

1. Om TV:n har flera scart-kontakter så är det möjligt att bara en av dem stödjer s-video. Testa med den andra isåfall.

2. Glapp. Om s-videokabeln glappar någonstans (antingen i tv:n eller datorn) så kan resultatet bli en svart-vit bild. Vicka lite på kabeln och testa, i värsta fall kan du ju prova en annan kabel (eller adapter).

Funkar inte det här, ja då är det något skumt med tv:n
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Re: Jag har PAL B inställt

Ja så går det när man gör ett inlägg och är trött.
Vad jag menar är att det skall vara PAL-B,
men att jag brukar använda något annat för att få färg.
Har du Nview så kan du testa lite olika format.
Om du går in på de avancerade alternativet,
där man väljer format, så finns det en massa olika att prova.
 

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
"1. Om TV:n har flera scart-kontakter så är det möjligt att bara en av dem stödjer s-video. Testa med den andra isåfall."

Finns bara en så det var inte riktigt så enkelt :gremgrin:

"2. Glapp. Om s-videokabeln glappar någonstans (antingen i tv:n eller datorn) så kan resultatet bli en svart-vit bild. Vicka lite på kabeln och testa, i värsta fall kan du ju prova en annan kabel (eller adapter)."

Nepp. Ljud och bild sänds ju i samma kabel när det gäller s-video, vilket betyder att det inte bör fungera se någon bild om kabeln glappar. jag provade iallafall att trycka i kablarna igen, men resultatet är detsamma.

Vet du förresten hur många pinnar det ska vara i en s-videokabel ?
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Lösning

Hade samma problem med mitt 9800 pro.

Lösning: Använd en s-video->composite adapter och fixa en composite->scart sladd så bör det fungera.
Adaptern följde med mitt kort, sladden köpte jag på Clas Ohlsson. Nu fungerar det finemang.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Har ett radeon 9600(utökat till 256mb), och det suger på tv-outen, men har hört att de flesta kort inte klarar det så bra, jag menar alltså s-video. Varken jag eller min kompis kan få det att funka, och vi har exakt samma kort, det flimrar och färgerna och kontrasten blir åt tjotahejti, har även märkt att den har problem med att köra i tvåskärmsläge, då den inte klarar att hålla uppe uppdateringsfrekvensen på den andra skärmen verkar det som :gremsuck:
 
Top