Nekromanti Svartkonst, förslag på balansering?

Benke

Veteran
Joined
2 Dec 2014
Messages
3
Jag har spelat Svartkonstnär i ca 5-7 sessioner och jag avgudar denna klass, utan tvekan en av de roligaste klasserna jag spelat. Dock finns det ingen svartmagi i världen som kan rädda en från ett par hala stockar över ett stup ner i avgrunden. Pga av just detta blev jag tvungen att börja på ny karaktär. Mitt sug att återgå till Svatkonstnärens värld igen är stort men det är något som grämer mig något fruktansvärt och jag skulle behöva lite utomstående tankar och idéer.

Jag vill verklgen omfamna svartkonstnärens alla speciella magiska krafter men jag får inte ihopa det.

Novis/Handling(10 erfarenhet):
Genom att lyckas med ett Viljestark varje gång svartkonstnären drabbas av Korruption får denne endast en (1) Korruption.
Novis nivån är klockren och väl balanserad med tanken på att man kan komma undan enhel del (som jag och min grupp tolkat det) temporär korruption genom ett Viljestark slag medans de andra skolorna tex Ordo Magica inte får detta förrän Gesäll nivå(då det dock är 100% chans att få 1 Korruption istället).

Mästare/Handling(30 erfarenhet):
Speciell. Varje gång svartkonstnären ska påverka en annan varelses Viljestyrka kan mörkermästaren välja att slå mot deras skugga istället (alltså varelsens Viljestark <- total Korruption).
Även mästar nivå tycker jag fungerar bra. Det är ett spännandekoncept och man kan verkligen leva sig in i vad som händer mellan Svartkonstnären och dess offer.

Gesäll/Handling(20 erfarenhet):
Reaktion. Varje gång svartkonstnären misslyckas med en kraft får denne slå igen mot sin Korruption. Om det andra slaget lyckas aktiveras kraften som tänkt, men svartkonstnären får också +1T4 ytterligare i temporär Korruption.

Det är här jag börjar bli osäker. Tänken på att få slå om en tärning lät väldigt lockande när jag först såg Handlingen så jag valde denna utan att blinka. Men det va inte förrän jag väl började använda den i spelet som jag märkte att denna Handling ledde mig bara raka vägen ner i fördärvet.
Tanken med denna Handling är att man vill ha ganska så hög Korruption för att i sin tur kunna använda denna till sin fördel. Jag utgår ifrån att man valt
15 på Viljestark och därav 8 i Korruptionströskel.

Om man nu ska välja att använda 20 erfarenhetspoäng för att få slå om en träning vill man åtminstone ha 5 i korruption så att man får slå om åtminståne vart 4 slag.
Om man nu i detta läge skulle lyckas med ett omslag så åker man på +1T4 i korruption. Har man otur, eller statistigt sett stor chans, slår man en 3 eller 4 och precis som ”CapnZapp” utryckte det:

”Vilket ju snabbt inses innebär en dödsspiral där riskerna omedelbart exploderar utom all rimlighet. Således slutsatsen att du måste avstå din trollformel för resten av kampanjen.”

Som jag ser det har man nu tre alternativ:
  1. Aldrig gå över 5 i korruption, vilket jag tycker tappar hela charmen med Svartkonstnären.
  2. Hålla sig på 5 eller liite mer och på något sätt bli av med sin Permanenta korruption efter scenerna, vilket jag har förstått som väldigt svårt i Symbaroum.
  3. Inse att man spenderat 20 erfarenhetspoäng för att ha 10-20% chans att lyckas efter ett mysslyckat slag med risken att aldrig mer kunna använda sina mystiska krafter igen.
Alternativ 3 låter OK, men med tanken på att man kan lära sig två andra erfarenheter för samma pris inser man snabbt att det inte är värt det.

Har jag missförstått något?
Förslag på bättre sätt att använda denna handling?
Förslag på husregler?
Andra diskutioner gällande Svartkonstnären och dess mystiska krafter.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Har du uppmärksammat att den nya erratan ändrar temporär korruption vid mystisk kraft från 1T6 till 1T4?

Men det kanske inte spelar jättestor roll för svartkonstnärer med sin novisförmåga?
 

Benke

Veteran
Joined
2 Dec 2014
Messages
3
Jag har uppmärksammat detta men i detta fallet hjälper det inte en Svartkonstnär. Man skulle kunna minska straffet på 1T4(börja singla slant) Korruption vid lyckat omslag dock gör det ingen större skillnad och färdigheten blir definitivt inte roligare att använda.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Några halvt genomtänkta idéer. :)

Om man husreglar bort de + 1T4 i korruption man får vid omslaget, blir förmågan för bra då?

Om man höjer svartkonstnärens korruptionströskel till fulla viljestyrkan som en del av gesällförmågan och att man får +1T4 vid misslyckat omslag istället? För bra?

Jag hade gärna sett något sätt för svartkonstnärer att minska sin korruption. Koppla det till ritualen vanhelgande rit och kräva att svartkonstnären överför ett poäng permanent korruption till en levande intelligent varelse ( Max ett poäng per varelse) alt, offrar en människa/dvärg/alv/svartalf per poäng man blir av med.

Detta skulle göra svartkonstnärer ännu mer hatade och svårspelade i civiliserade miljöer, vilket jag uppskattar.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Paal;n56526 said:
Jag hade gärna sett något sätt för svartkonstnärer att minska sin korruption. Koppla det till ritualen vanhelgande rit och kräva att svartkonstnären överför ett poäng permanent korruption till en levande intelligent varelse ( Max ett poäng per varelse) alt, offrar en människa/dvärg/alv/svartalf per poäng man blir av med.

Detta skulle göra svartkonstnärer ännu mer hatade och svårspelade i civiliserade miljöer, vilket jag uppskattar.
Människooffer låter som en given Svartkonstnärsritual! konstigt att den tar bort korruption dock. Gillar idén att flytta korruption till någon annan.
 

Benke

Veteran
Joined
2 Dec 2014
Messages
3
Paal;n56526 said:
Om man husreglar bort de + 1T4 i korruption man får vid omslaget, blir förmågan för bra då?

Om man höjer svartkonstnärens korruptionströskel till fulla viljestyrkan som en del av gesällförmågan och att man får +1T4 vid misslyckat omslag istället? För bra?

Jag hade gärna sett något sätt för svartkonstnärer att minska sin korruption. Koppla det till ritualen vanhelgande rit och kräva att svartkonstnären överför ett poäng permanent korruption till en levande intelligent varelse ( Max ett poäng per varelse) alt, offrar en människa/dvärg/alv/svartalf per poäng man blir av med.
Klockrena ideér. Höja svartkonstnärens korruptionströskel tycker jag känns som en riktig bra idé med tanken på att man sysslat med Svartkonst ett bra tag(därav gesäll) har man lärt sig att hantera korruption bättre än andra skolor.

Det negativa med detta är att man slipper även effekterna då man går över sin tröskel vilket jag bara tycker är bra för stämningen av karaktären. Detta kan man dock rollspela sig förbi.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Här är ett förslag till:

Svartkonstnären blir styggelsemärkt när hen tar Gesällnivån i svartkonst, även om hen inte ligger över sin korruptionströskel och i gengäld får hen bara ett permanent korruptionspoäng istället för +T4 av att gå över sin korruptionströskel. Svartkonstnären lever i symbios med korruptionen, det är en del av hens person efter att ha ingått en pakt med mörkret.

Därför slukas svartkonstnären långsamt istället för chockartat som andra magiker som kämpar emot mörkret, till priset att av mörkret manifesterar sig fysiskt i hens person.
 
Top