Nekromanti Svarta språket, missuppfattningar ang. Uruk-hai

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Halloj, jag tror att jag har gjort en liten upptäckt som torde väcka intresse för alla oss som gärna grottar ner oss i tolkiens språk, och framför allt det svarta språket.

Påstående: Uruk-hai som uttryck innefattar alla orcher, stora som små.

Jag grundar mina påståenden på denna artikel:
http://tolkien.cro.net/mearth/tolklang/orkish.html
Längst ner i artikeln finns en ordlista.

Låt oss först dela upp själva ordet Uruk-hai

Uruk=a great variety of Orc. (ung. Orcher av olika typer)
Hai=Folk

Alltså Uruk Hai="Orch-folk"

Detta torde innefatta såväl Moria-orcher som Mordor-orcher, orcher från Gundabad, Isengård m.m

Är ni med?
Uruk-hai borde vara orchernas namn om sig själv, stora orcher som små orcher.

Jag stöder även min teori på detta ord; Olog-hai

Olog=a variety of Troll apparently developed by Sauron(olika typer av Troll framavlade av Sauron) Skiljer sig från övriga troll iom att de tål solljus [egen anmärkning]

"Olog" beskriver i detta fall en speciell typ av troll som Sauron avlat fram och inte som "Uruk" som beskriver orcher i allmänhet.

De stora orcherna från isengård refererar till sig själva i sagan om de två tornen; "we are the fighting Uruk-hai" (Vi är de kämpande Uruk-hai). Det som är intressant med det hela är ordet "fighting"(kämpande). Denna speciella ras av orcher ser sig själva som "de som kämpar" medans de gärna kallar sina mindre kusiner för "Snaga" vilket betyder slav på Svarta språket. Så Uruk-hai torde vara orcher i allmänhet (orch-folk helt enkelt) medan "the fighting Uruk-hai" beskriver den storväxta arten som tål solljus, är starkare, listigare m.m.

Är jag helt ute och cyklar eller kan jag ha kommit något på spåren?

/Vitulv
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Tja, litar man på den ordlistan (och varför skulle man inte?) har du ju rätt.
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Kan också vara så att Uruk-Hai - Orch - Folk - betyder korsning mellan orcher och folk, Människo orcher.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Vad du har gjort

Du har inte kommit fram till det "rätta" som många kan tro av ditt ganska vetenskapliga inlägg (cred för det)

Du har (kanske) kommit fram till ursprunget. Ursprunget är dock inte det som är rätt när det gäller språkforskning. det är det allmänt vedertagna som är rätt.

och i det här fallet så ser det ut såhär: uruk betyder orch. hai betyder folk eller folkslag. uruk-hai betyder dock elitorch. på samma sätt som olog-hai är elittroll. eller stridstroll.

tolkien verkar dock skilja på uruki och urukhaiz med att uruki är små och klena och dumma. urukhaiz är större, starkare och smartare. dessutom klarar de av solljus. (vilket verkar vara den största skillnaden. och den viktigaste...) = L33T (kunde inte hålla mig)
ologhaiz verkar dock vara troll som man ger en utbildning i slagsmål. dessutom slänger man in dem i en armé. = L33T

Snaga betyder inte bara slav. det är också ett namn. är det inte till och med en urukhai som heter Snaga i böckerna?

Sen vill jag bara säga att det jag skriver om böckerna inte ska tas ord för ord. det är inte vad jag minsn från dem utan vad jag har hört "alla andra" säga och vad den vanligaste synen ifrån lajvsverige verkar vara.

chrull - once. we were elves. now. we are better.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Re: Vad du har gjort

Först och främst undrar jag lite stilla vad L33T står för. Har aldrig sett uttrycket förut så det får du gärna förklara för mig.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

och i det här fallet så ser det ut såhär: uruk betyder orch. hai betyder folk eller folkslag. uruk-hai betyder dock elitorch. på samma sätt som olog-hai är elittroll. eller stridstroll.


<hr></blockquote>



Detta tycks vara din uppfattning då jag inte hittat denna information i källor som påstår sig vara "tolkientrogna". De som sysslar med Lajv (all heder åt dem) påstår sig sällan vara 100% trogna Tolkiens språk. I fallet med Svartiskan (Black speech) så går inte att vara 100% korrekt då Tolkien själv inte utvecklade Black Speech så långt att det går att använda. Det finns helt enkelt för få ord och för ofullständig grammatik.

Det jag har kommit fram till är enbart sådant som går att bevisa. Därmed inte sagt att det är rätt eller fel.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Sen vill jag bara säga att det jag skriver om böckerna inte ska tas ord för ord. det är inte vad jag minsn från dem utan vad jag har hört "alla andra" säga och vad den vanligaste synen ifrån lajvsverige verkar vara.

<hr></blockquote>



Exakt dit jag ville komma. Vad Lajvare anser och vad som ursprungligen var Tolkiens mening skiljer sig ibland åt. Jag har givetvis läst allt Lajv-material om svartfolk och svarta språket jag har kunnat hitta på nätet, allt för att kunna stödja mitt påstående (att Uruk-Hai helt enkelt betyder Orch-folk, inget annat).

(Jag hoppar lite upp och ner bland citaten hoppas att jag inte rör till det allt för mycket)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

på samma sätt som olog-hai är elittroll. eller stridstroll....

...ologhaiz verkar dock vara troll som man ger en utbildning i slagsmål. dessutom slänger man in dem i en armé. = L33T


<hr></blockquote>



Detta är också ett (enligt mig) felaktigt påstående. Jag refererar återigen till ordlistan på:
http://tolkien.cro.net/mearth/tolklang/orkish.html
vilken jag finner tillförlitlig.

Olog betyder: "a variety of Troll apparently developed by Sauron"

Alltså görs det skillnad på dessa troll och vanliga troll, troligtvis genetiskt. Detta till skillnad med Uruk-hai, där Uruk enbart betyder: "a great variety of Orc"

Betänk också att Morgoth skapade Trollen och orcherna. Sauron skapade/framavlade Olog-hai. Detta antyder att det är skillnad på Troll och Olog.

Å andra sidan (nu ska jag ta och krossa mitt eget argument lite med hjälp av samma artikel som jag byggt argumentet på)
så står det även detta i artikeln:

"Except for the inscription on the Ring and the curse, the corpus consists of little more than the words Olog-hai and Uruk-hai, denoting races of especially tough and war-like creatures evidently developed and bred by Sauron: varieties of Trolls and Orcs, respectively. Hai evidently denotes a folk or race."

Fritt att tolka hur man vill. Som sagt, jag säger inte att jag har rätt, bara att jag kan ha rätt. Jag vill också föreslå att man inte tolkar Lajvarnas kultur allt för närsynt när man söker svar på frågor om Tolkiens tankegångar/images/icons/wink.gif
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Efter jag hade läst ut härskarringsserien för många, många år sedan så fick jag intrycket av att Uruk-hai var en korsning mellan orcher och människor. Och efter att ha sett filmen så är jag lite mer säker på min sak. Om jag inte minns fel så sägs det till och med att Uruk-hai är en korsning mellan orcher och onda människor. Så jag tror att folk (ifrån Hai) borde tolkas som människor. Detta skulle förklara varför Olog-hai och Uruk-hai är mer resistenta mot solljus än Olog och Uruk.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Efter jag hade läst ut härskarringsserien för många, många år sedan så fick jag intrycket av att Uruk-hai var en korsning mellan orcher och människor. Och efter att ha sett filmen så är jag lite mer säker på min sak. Om jag inte minns fel så sägs det till och med att Uruk-hai är en korsning mellan orcher och onda människor. Så jag tror att folk (ifrån Hai) borde tolkas som människor. Detta skulle förklara varför Olog-hai och Uruk-hai är mer resistenta mot solljus än Olog och Uruk.

<hr></blockquote>



Att lita på filmen som källa är nog lite vanskligt då den skiljer sig rätt ordentligt från böckerna. Minns att Uruk-hai (den nya typen av orcherna i varje fall, Uruk-hai eller vad vi borde kalla dem) redan hade funits i femhundra år när händelserna i sor utspelades. Det var inte ens Saruman som utvecklade dem utan Sauron.

Om du har läst artikeln som jag hänvisade till i mitt inlägg så ser du att hai, inte betyder "folk" i bemärkelsen "människor" utan folkslag. Min bestämda uppfattning är att Uruk-hai inte blandades upp med människor. Däremot de halv-orcher som Saruman använder sig av i Fylke är blandade med människor.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
L33T står väl för ELITE vad jag vet... [nt]

[color:black]
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Nja, det mesta som de har ändrat på i filmen är bagateller, och då oftast till det bättre. Och jag skulle bli mäkta förvånad ifall dom bara hittat på det som sas i filmen angående Uruk-hai, men du har rätt i att man inte kan lita blint på filmen. Det kan ju vara så att de blandar ihop orden...för dessa halvorcher som Sauroman skapar blir ju också på sätt och vis Uruk-hai, eftersom de är ett orchfolk. Och isådana fall borde Uruk vara namnet för verkliga orcher medan Uruk-hai är namnet för alla varianter såsom halvorcher och gobliner.

Men när jag kollar runt på olika sidor så säger de som går in på ämnet att Uruk-hai är en egen ras, mycket riktigt uppfödd av Sauron under 3:e åldern...men att även Sauraman snart började föda upp dessa kreatur. Och de orcher som Sauroman föder upp är en blandning mellan orch och människa, vilket betyder att Sauron också födde upp denna blandras. Dessa Uruk-hai är blir inte försvagade av solljus, är smartare och starkare än orcher osv. osv.

Så Uruk är samlingsnamnet för samtliga sorts orcher och Uruk-hai är blandning mellan orcher och vanligt folk (människor). Så jag står fortfarande fast vid min ståndpunkt att folk = människor i den här betydelsen.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Svarta språket, missuppfattningar ang. Uruk-ha

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Och jag skulle bli mäkta förvånad ifall dom bara hittat på det som sas i filmen angående Uruk-hai

<hr></blockquote>



Fast det där med att de föds ur kokonger i lera är väl påhitt? Och att Predator är Uruk-Hai lär också vara något som kom iochmed filmen. =P
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Svarta språket, missuppfattningar ang. Uruk-ha

Så sant som det är sagt. Tolkien säger ju till och med själv på ett ställe att orcher avlas som Ilúvatars barn. Dvs. som människor eller alver...
 
Top