Nekromanti Svarta madonnan

nudel

Veteran
När man äntligen insett att man spenderat en sisådär tio år i fantasygrottor och det är dags för något nytt är det ju så klart skräck som gäller.
Ni andra modiga spelledare som spelat svarta madonnan, jag behöver er visdom. Jag är så gott som nybakad på skräckspel och tänkte därför höra mig för lite bland er innan jag sätter mig med en lång skräckkampanj och ett gäng ostyriga spelare.
Vad ska man tänka på i svarta madonnan, vad är bra/dåligt, vad bör man framhäva eller absolut strunta i?
Råd, tipps, trix och annat är välkommet.

G

Guest

Guest
Jag har inte haft något att göra med svarta madonnan överhuvud taget så några råd kan jag inte ge dig... men jag har sett att det varit en massa trådar om äventyret så jag rekommenderar dig att söka på ämnet så kan du nog hitta en hel del... det var allt för mig...

Kitzune

Swashbuckler
Oookej, till att börja med: Det här ämnet var ganska hett för ett tag sedan så om du vill ha lite information om vad andra har tyckt om det, gör som Krasinyllon skrev här nedan: Använd sökfunktionen på forumet. Det är ett gyllene förråd att gräva i om man vill ha en hög med gnäll och en skopa insikt.

Sedan kan jag gott säga att Svarta Madonnan inte är en god start på en trivsam skräckkarriär. Försök få tag i några andra kult-äventyr som inte är lika mastiga som just denna madonna.

/Alexander Gyhlesten

nudel

Veteran
Jag har kollat lite på tidigare diskutioner om madonnan men slutade tvärt när jag endast fann gnäll och klagomål. Jag ska spelleda äventyren och tycker dom verkar bra. Därför behöver jag inte lära mig hur dåliga dom är och bla bla bla.
Därför, som sagt, ville jag gärna ha lite tipps, trix och pointers och veta vad som kanske borde ändras på.

Anledningen till att jag valt svarta madonnan är just den att det är en kampanj med en början och ett slut och den är (vad jag tror iaf) ganska lagom lång för att hålla vid liv ett tag. Dessutom har den samlat damm och lockat och hånat mig från bokhyllan länge nog nu.
Så är det och det är sant.

Kitzune

Swashbuckler
Därför, som sagt, ville jag gärna ha lite tipps, trix och pointers och veta vad som kanske borde ändras på.

Var beredd på att improvisera mycket, släng halva SLP-avdelningen och gör om den själv, ändra slutet så det slipper bli så fånigt, osv osv. Hoppas det hjälpte lite :gremwink:

Nej, allvarligt talat - Jag trivdes inte med Svarta Madonnan, mina spelare trivdes inte med Svarta Madonnan och viktigast av allt: Det är allmänt oomtyckt. Men, finner du nöje i SM tycker jag du skall röja järnet och ha en så bra stund med det som ni bara kan. Berätta gärna mer här sedan hur det gick så vi andra kan få reda på hur fel vi gjorde :gremwink:

/Alexander Gyhlesten

nudel

Veteran
Vad är felet med SLP´na? Jag har ärligt talat inte satt mig in i dem så noga utan istället knotat med bakgrundshistorier och det första äventyret. Än så länge.
Det kan jag iofs läsa mig till och bilda en egen uppfattning, antar jag, men det är alltid kul att höra vad andra tycker. Gestaltning av SLP kan vara särskilt viktigt i skräckspel har jag fått för mig.

Det var länge sen jag läste så långt som till slutet men jag har för mig att även jag tyckte att det var lite skumt och överdrivet. Hmm, minns inte så noga. Kan vara nåt annat jag babblar om.

Går allt vägen hör jag av mig, drypande av skryt :gremwink:

Kitzune

Swashbuckler
Vad är felet med SLP´na?

De är ganska förutsägbara, har man bara sett ett gäng filmer igenom sitt liv så vet man vad man kan vänta av SLP:na :gremwink:

SLP kan vara särskilt viktigt i skräckspel har jag fått för mig.

Tillsammans med stämningen (vilket SLP:na ingår i) skulle jag säga att SLP:na är något av det viktigaste för att det skall hålla.

men jag har för mig att även jag tyckte att det var lite skumt och överdrivet. Hmm, minns inte så noga

Barn blir gudar och sliter ondingar i stycken ... öh, jag klippte bort den biten och lät spelarna hitta på annat bus istället, för sin egen överlevnads skull.

Lycka till,

/Alexander Gyhlesten

Netzach

Veteran
Blir lite förvånad över de frekventa sneda gliringarna mot Svarta Madonnan här på rollspel.nu, på Kultforumet jag brukar hänga på ibland höjs kampanjen ifråga till skyarna. Själv tillhör jag de absoluta fansen efter att framgångsrikt och omstörtande spellett den två gånger.

Värt att notera är att det är fördelaktigt om spelarna är hyfsat uppfinningsrika, då våldsnivån lätt kan bli övermäktig en nyskapad rollfigur. Vad det gäller de esoteriska vinklingarna i slutet tycker jag att de också är helt ok och lagom storvulna och kaotiska efter en kampanj som ju lär ta sisådär en sex helger i anspråk.

Stämningsmässigt är Madonnan stark IMHO. Men det är ju ändå upp till spelledaren att översätta atmosfären till spelarna. För att få ett lyckat spel är rent karaktärsspelande att föredra.

En av de mest imponerande förutsättningarna som Madonnan har att erbjuda är den imponerande bakgrundsstoryn (överhuvudtagetär den packad med hårt arbete, se och lär WW). Tyvärr får sannolikt spelarna aldrig riktigt klarhet i vad som sker/skett, men det spelar ingen roll då spelarna, om de lyckas ta sig igenom kampanjen, ändå har sett ett mindre sammanhang med början och slut. Lite på samma sätt som att man i V;tm inte vet vilken antediluvian som influerat dig mest den här kampanjen, typ. Uppskattar också den okronologiska handlingen, flera episoder kan ju spelas parallellt och i olika ordning.

Kitzune

Swashbuckler
Själv tillhör jag de absoluta fansen efter att framgångsrikt och omstörtande spellett den två gånger.

Hur tusan lyckades du? :gremwink:

/Alexander Gyhlesten

Netzach

Veteran
Lyckat...

Tja... Började ju med att läsa den, och såg redan då att den passade min uppfattning om Kults underbara värld med smutsiga intriger och nedgångna bakgårdshak. En viktig ingrediens var rollfigurerna, som livfullt gestaltades av ivriga spelare som inte drog sig för att rollspela sig igenom i stort sett allt. Till saken hör kanske att samtliga spelare redan var Kultfrälsta. Fantastiska öststatsmiljöer med kass mentalvård och allt bidrar naturligtvis till stämningen. Trots att vi är inbitna rollspelandet-framför-allt-lirare så har vi inte heller något emot lite gammalt hederligt Hack'n'Slash emellanåt, och enligt min uppfattning är det en schysst mix i Svarta Madonnan.