Nekromanti Svart Madonnna

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Vad tyckte ni om den kampanjen? Jag köpte den, löste den och njöt, men insåg snabbt att den skulle vara helt omöjlig att spela i utgiven form. :gremfrown:
Som med så många äventyr till kult var Svart Madonna ohyggligt suggestiv, men ... svårspelad.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vad tyckte ni om den kampanjen?"

Inte.

Den var rälsad och ett antal passager kan enbart lösas med vapenvåld. Den behöver en brutal omstrukturering och omarbetning för att fungera.

Det enda verkligt bra minne jag har av den var när vi var tvungna att fly från Berlin, och den galne arabiske oljeshejken i gänget ska skaffa flyktbil. Shejken hade levnadsstandard på 12 (på skalan 1-10), så han knatar in på ett ställe som säljer bilar som han tycker passar, pekar på en Rolls Royce Silver Spirit och säger "Den vill jak ha!"
Spelledaren går in i gnidigt försäljarläge: "Ja, den kostar en komma två miljoner D-mark, men du kan få den för en mille jämt om det blir en snabb affär..."
Spelaren knäpper med fingarna, och betjänten (spelad av en annan spelare) plockar fram en stor tjock sedelbunt och lägger den i shejkens hand, och shejken drämmer ner sedelbunten i bordet. "Jak betalar kontant. Kan jak få nucklarna, taxåmuxi?"

...så mycket blev det av skräckkänslan i Svarta Madonnan. :gremwink:

(och nej, sedelbunten var inte riktiga sedlar, det var en bit telefonkatalog med en kopierad D-mark-sedel längst fram och bak)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag tyckte inte att det var ett särskilt suggestiv äventyr. Snarare blodigt och brutalt med vissa bra element. Mina spelare gillade äventyret men jag tycker inte att det var någon större hit. Massor med våld, men inte särskilt mycket skräck.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
...så mycket blev det av skräckkänslan i Svarta Madonnan.

Jag hade problemet att när spelarna skulle lära sig drömmagi,
eller va tusan det än var, i Svarta Madonna så visste de efter
två nätter vad som väntade dem nästa natt så de satt bara och
slökikade på TV:n i lägenheten/hotellrummet (vet inte direkt
var detta är i handlingen :). Och just den biten var oootroligt
tråkig och det kändes stelt som betong om jag skulle ha
slängt in lite random-kufar i kostymer för att få dem på benen
igen. Just så kändes hela Svarta Madonna för mig -
Spelledaren var tvungen att vräka in slumpmässiga
motståndare för att stämningen inte skall traska under
nollstrecket.

/Alexander Gyhlesten
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
Re: taxåmuxi!

det var det roligaste jag hört på jävligt länge!!!! obetalbart komiskt!! jag och haxxor skratade så vi tjöt!!


M.F.H.

Fatlizard och haxxor
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tavåmuxi, the true story

Frasen "taxåmuxi" kommer från TV-serien "Snobbar som jobbar" ("The Persuaders") med Roger Moore och Tony Curtis. I avsnittet "The morning after" (svensk titel okänd) vaknar Brett Sinclair (Roger Moore) upp i ett hotellrum i Stockholm med brutal baksmälla. Ut från sovrummet kommer en blond svenska, presenterar sig som "lady Sinclair" och börjar ge Brett massage. Eftersom Danny Wilde (Tony Curtis) vill ha ett enskilt samtal med Brett så försöker han få henne att dra.

"How do you say 'thank you'?" frågar Danny (som i "tack, han är nöjd, var god dra dit pepparn växer")
"Eh, 'taxåmuxi'" svarar Brett.

Och sen blev det ett begrepp.
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
kanske skulle ha förklarat mig lite närmare: Jag tyckte om att LÄSA det. Det skall kanske tilläggas att jag faktiskt tycker att böcker som är skrivna på just det sättet kan vara bra. Läs Exquisite Corpse av Poppy Z. Brite, så får du se på brutalt...

Att spela äventyret utan att ändar det gick ju inte speciellt bra, som synes av svaren som jag fått!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Att den var det mest bästa som jag spelat på riktigt länge!
Att det var rälsat gjorde inte så mycket för det kändes aldrig som att MINA idéer aldrig fick komma till tals.

Men vilken story! Och intrig! Jag saknar sådana idag, men jag är en gammal stofil!

Andra scenarios/kampanjer av Gunilla Jonsson (tror jag) håller också hög klass. Vet någon något om henne?

/Basenanji
 
Top