Nekromanti Svara på en dum fråga, ställ en dum fråga

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Alla har väl någon dum fråga som dom vill ha svar på (eller, det kanske bara är jag som har det?), men har aldrig hittat perfekt tillfälle att fråga, eller orkat använda google.

Premisserna är enkla. Först att svara på en fråga får först ställa en ny fråga.


Är zebror vita med svarta ränder, eller svarta med vita ränder?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Paxen said:
Är zebror vita med svarta ränder, eller svarta med vita ränder?
Den är randig i svart och vitt. Det finns ingen grundfärg.
(Enligt wikipedia är den dock svart i grund men wikipedia är ett ända stort pöbelvälde)

Ny fråga: Är det sant att man får större nikotinkick av att stoppa upp snusen i röven än om man stoppar den under läppen?

/det är en kompis som frågar
 
G

Guest

Guest
Sunt förnuft said:
Ny fråga: Är det sant att man får större nikotinkick av att stoppa upp snusen i röven än om man stoppar den under läppen?

/det är en kompis som frågar
Lovar att återkomma på måndag med svaret på denna fråga. Då jag ska hem till obygden blir det bedömt spritorgie och då är det rimligt att sådana idéer dyker upp. Om inte annat sår jag fröet till denna vanvettiga idé. Nappar ingen av mina knasiga kompisar lovar jag att föra upp en grov portion i djävulens grotta.

Min fråga: Hur är det med storken egentligen, kommer den med barnet bara sådär eller måste man sätta på den först?
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Du behöver inte sätta på storken, vilken fågel som helst duger. Det blir ändå storken som bär ungen.

Fråga: Hur många vita dvärgar finns det i universum?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Svar: Det finns cirka 388 miljarder vita dvärgar i vår galax (97% av dess stjärnor), men hur många det finns i universum är omöjligt att svara på eftersom universum (sannolikt) är större än det universum vi kan observera från jorden.

Fråga: Att tjejer extremt mycket oftare än killar sitter med benen tätt ihop medan killar har dem mer särade, är det en rent social konstruktion eller har det med biologi anatomi att göra (tex att tjejers höftkonstruktion gör det lättare för dem att sitta så, när jag försöker göra det vill mina knän bara glida isär hela tiden)?

Det där är något jag undrat över helt orimligt länge och skäms lite över att jag undrar över.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,856
Location
Off grid
Ymir said:
Fråga: Att tjejer extremt mycket oftare än killar sitter med benen tätt ihop medan killar har dem mer särade, är det en rent social konstruktion eller har det med biologi anatomi att göra (tex att tjejers höftkonstruktion gör det lättare för dem att sitta så, när jag försöker göra det vill mina knän bara glida isär hela tiden)?.
SVAR: Ja.

FRÅGA: Om man avreglerar avregleringen av statliga funktioner. Kan man då räkna med att redan avreglerade saker kommer bli påregleradde?

//EvilSpook
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Svar: 15 resp 13, i pengar per tidsenhet (vilken tidsenhet torde vara uppenbart för den som kan något alls om nationalekonomi).

Fråga: hur kan 0.999... vara lika med 1?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Svar: Det är det inte, det är bara en förenkling att skriva 0.999... som 1.

Fråga: Vilken tidsenhet och vilken valuta är det du talar om?

Übereil, som glömde bort att citera inlägget
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Pilzeman said:
Fråga: hur kan 0.999... vara lika med 1?
Übereil said:
Svar: Det är det inte, det är bara en förenkling att skriva 0.999... som 1.
Nu måste jag protestera å det kraftigaste: OM 0,999... och 1 är olika tal, vad är då 1 - 0,999... ?
Jag hävdar å det bestämdaste att 1 - 0,999... = 0, vilket betyder att 1 = 0,999...

Dum fråga: mätningar visar att neutrinos rör sig snabbare än ljuset, hur kan detta komma sig när ingenting kan röra sig snabbare än ljuset?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jag håller med Anth. 0,999... = 1. Det är ju helt enkelt så att för varje nia du skriver kommer du närmare 1. Därmed innebär ett oändligt antal nollor att du kommer oändligt nära 1, alltså = 1.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
anth said:
Pilzeman said:
Fråga: hur kan 0.999... vara lika med 1?
Übereil said:
Svar: Det är det inte, det är bara en förenkling att skriva 0.999... som 1.
Nu måste jag protestera å det kraftigaste: OM 0,999... och 1 är olika tal, vad är då 1 - 0,999... ?
Jag hävdar å det bestämdaste att 1 - 0,999... = 0, vilket betyder att 1 = 0,999...

Dum fråga: mätningar visar att neutrinos rör sig snabbare än ljuset, hur kan detta komma sig när ingenting kan röra sig snabbare än ljuset?
Fel saker kan röra sig snabbare än ljuset om dom har en oändlig energi.

Fråga: Vad är meningen med paj?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dr. Frankenstein said:
Fråga: Vad är meningen med paj?
Meningen med en paj är att den ska bli uppäten.

Dum fråga: vad händer med ljuset i kylskåpet när man stänger kylskåpsdörren?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
anth said:
Dum fråga: vad händer med ljuset i kylskåpet när man stänger kylskåpsdörren?
Dumt svar: Om det är ett brinnande stearinljus av vanlig typ så kommer det att slockna när allt syre i kylskåpet har gått åt.

Dum fråga: Varför ställer jag inte min nya dator i kylen/frysen för att kyla den i stället för att använda massor av fläktar ?
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Jochman said:
anth said:
Dum fråga: vad händer med ljuset i kylskåpet när man stänger kylskåpsdörren?
Dumt svar: Om det är ett brinnande stearinljus av vanlig typ så kommer det att slockna när allt syre i kylskåpet har gått åt.

Dum fråga: Varför ställer jag inte min nya dator i kylen/frysen för att kyla den i stället för att använda massor av fläktar ?
Dumt svar: För att kondensen skulle döda den.

Dum fråga: Vem är märkligast på rollspel.nu?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dr. Frankenstein said:
Dum fråga: Vem är märkligast på rollspel.nu?
Klurigt...jag svarar Rising.
Han är alltid närvarande här fastän han är väldigt frånvarande - vilket är väldigt märkligt.

Dum fråga: I DnD är drakar kända för sin promiskuitet, de har shape change så de kan förvandla sig till det mesta vilket underlättar - därför finns det gott om half-dragons.
Om en röd drake parar sig med en vit drake - blir avkomman rosa eller polkagrisrandig?
 
Top