Nekromanti Svara på det här...

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: sen skiljer man på fonologi och fonetik [OT]

Jupp. Och vill vi riktigt ställa till det kan vi börja dra in morfologi, morfofonotax, syntax, diskurs, fan och hans moster... men inget av det är välan riktigt relevant här kanske. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: -ps

Och varför skulle inte suffix och böjningsformer räknas? Vad du sade var att ändelsen -lps inte finns i svenska språket, och du har bevisligen fel!

Bwhahah,
Seb Strx, aka Nightowl, still the Ultimate Boring Besserwisser!
Bwohohoh!
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: sen skiljer man på fonologi och fonetik [OT]

Eftersom det ändå inte förekommer någon _relevant_ diskussion om Gondica här, what harm could it do?

;-)

Erik, som gärna skulle prata om denotationer till termaliska namn på djur, och vagt anknyta till ämnet i alla fall
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: sen skiljer man på fonologi och fonetik [OT]

<I>Erik, som gärna skulle prata om denotationer till termaliska namn på djur,</I>

Några teorier i ämnet? ...menar du förresten djurnamn eller <I>namn</I> på djur?
(Mer irrelevans: Jag läste först det ovanstående som "detonationer" och fick en flashback till när de pratade i Star Wars om 'termaldetonatorer' - en hemsk mekanurgisk manick som spränger termalier i luften?)

--
Åke
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Re: -ps

<I>Och varför skulle inte suffix och böjningsformer räknas?</I>

Varför? VARFÖR? Skämtar du med mig? Nåja, jag ska förklara varför:

Många regelbundna substantiv- och verbformer i svenska språket slutar på -s, så det är inte särskilt underligt att substantiv och verb som slutar på -lp i sin grundform slutar på -lps i sin börjda form. Om det svenska språket hade välkomnat -lps med öppna armar, hade det nog bildats ord i grundform med denna bokstavskombination på slutet, men nu har det inte det. Dock talar det faktum att -lp orden inte har bildat oregelbundna former när det gäller -s former för din sak, så vi får väl stanna någonstans i mitten.

och angående besserwisserskapet, you've aint seen nothing yet, baby! /images/icons/smile.gif

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Messerschmidt

>>och angående besserwisserskapet, you've aint seen nothing yet, baby!<<

Jag tror det brukar heta "you ain't seen nothing yet, baby" faktiskt. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
LOL!

Men seriöst nu, bara för att man är besserwisser, betyder det ju faktiskt inte att man verkligen KAN saker. /images/icons/smile.gif

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: LOL!

<I>Men seriöst nu, bara för att man är besserwisser, betyder det ju faktiskt inte att man verkligen KAN saker.</I>

"Vet du vad man får då? Hasch!!"
Tror det var Vecko-Revyn som myntade termen 'lesserwisser' för en sådan person...

--
Åke
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Hjälp!

Men allvarligt! Det var ju inte det vi snackade om! Lägg av nu va!

/Dnalor, försöker desperat snacka sig ur den här pinsamma situationen

Och förresten, Åke: jag anser fortfarande att ett ords betydelse endast är en definitionsfråga, och att definitionen kan göras så långt ned som på individnivå.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: LOL!

Hah! Skitbra. Det måste jag börja använda. :)

"Enya är inte rejv. Det är techno." (Det är svårt att transkribera sydsvenska dialekter, så jag försöker inte ens.)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Hjälp!

<I>Och förresten, Åke: jag anser fortfarande att ett ords betydelse endast är en definitionsfråga, och att definitionen kan göras så långt ned som på individnivå.</I>

"Vad är Gondica för slags spel?"
"Gondica är cyberpunk."
"???"
"Jo, för det stämmer med <B>min</B> definition av cyberpunk!"
(Detta vagt anknutet till en diskussion om "Saberpunk" på Gondica-listan... men väldigt vagt.)

Hmm, var det där on-topic, förresten..? Kors i taket.

--
Åke
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Re: Hjälp!

hehe...

Jag har aldrig sagt att det är särskilt <B>funktionellt</B> att definiera orden själv. Men det går! Varför det går återkommer jag om i ett senare inlägg.

Så fort man är två om att dela en definition, så är det hur jävla korrekt som helst!

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: sen skiljer man på fonologi och fonetik [OT]

GRRRRARGH!
Ska givetvis vara _konnotationer_. Denotation är ordets bokstavliga betydelse, konnotation är de associationer ett ord ger (typ uggla = vis, Nightowl = besserwisser ;-)

Erik, fövbvyllad över att inte blivit korrigerad än - det finns ju gott om vettiga lingvister här?
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: LOL!

Egentligen inte; som besserwisser skall man framförallt kunna OVÄSENTLIGA saker som är helt ovidkommande i sammanhanget och ingen annan är intresserad av. Först då kan man verkligen plåga sin omgivning!

Erik
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Re: LOL!

Och sen får man inte glömma att vara präktig och förklara för alla att de har fel hela tiden.
Usch, så många ovänner jag har skaffat mig på det sättet (minst en). ;)
Vad jag ville få sagt var i alla fall att bara för att du <B>kan mer</B> än mig (Och det betvivlar jag inte för en sekund att du gör, fast när det gäller lingvistik är jag tveksam), så betyder det inte att du är en <B>större besserwisser</B> än mig. Det är något som mest har med attityd att göra.
Jag kom just på hur oerhört löjlig den här debatten är. /images/icons/laugh.gif

/Dnalor, din finne på hornhinnan<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Dnalor on 2000-10-24 20:45.</EM></FONT></P>
 
Top