Nekromanti Svara på det här...

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
...så blir ditt inlägg nummer 100 på forumet (forat? ran-Forat? äh...)

Mer seriöst, det är stendött här (vi pangaister är så få, så det behövs inte mycket för att vi skall göra något annat och här blir tyst och tomt).

Ålrajt, jag arbetar just med ett projekt för Rävspel som är lite småhemligt, men _detta_ är en bakgrundsgrunk som utarbetats i sammanhang med detta och inte är det minsta hemligt.

Det har mer eller mindre OKats av Blixt och åker väl förr eller senare upp på Rävspels hemsida, men jag vill veta vad ni tycker. Har ni några fler idéer till Masker? Finns det några mer idéer om associationer som olika djur ger upphov till, vidskepelser, symboler etc.

Min åsikt är att termalisk... semiotik? symbolreflexer? whatever... inte bör vara indentisk med vår europeiska, men att det bör finnas länkar (ugglor, för att ta upp min namne some exempel, siar faktiskt om död i mycken folktro och är symbol för många otrevligheter, från häxbjäror till Evil Bob i Twin Peaks) som inte är allt för långsökta för oss stackars västerlänningar på 2000-talet.

Men nu till saken:

Om de fauniska fabelspelen
Fabelspelen, ofta kallade "fauniska" eller "daladhiska", är en urgammal tradition. Före Profeten fanns något liknande hos de hedna daladherna, och de traditionella rollerna kan utan större möda spåras till gamla daladhiska avgudar. "Fauniska" är ett epitet de fått eftersom de flesta professionella fabelspelare är fauner och yrket är kopplat till de kringströvande faunernas kultur, ungefär som man brukade associera zigenare med hästhandel eller italienare med glasstånd här i Sverige förr i världen.

Fabelspelen är enkla pjäser med en grundhandling som består av moraliska fabler. Det finns ett begränsat antal "traditionella" roller, eller Masker, som deltar. Dessa motsvarar en sorts arketyper, så det finns inga krav på konsekvens; en Mask kan dö i en pjäs och dyka upp i en annan. En bra jämförelse är typfigurerna i Commedia del'Arte (Harlekin, Pulcinella, Pierrot, osv.) eller figurerna i vissa serietidningar i dag. På liknande sätt finns ett par dussin välkända stycken man spelar; handlingen är alltid den samma, men det finns stort utrymme för improvisation. Fabelspel är också i stor utsträckning interaktiva, i det att skådespelarna kan börja munhuggas med publiken osv.De flesta spelar mer än en roll; ofta sker maskbytet på scenen.

Fabelspel finns i två varianter: dagspel och nattspel. Dagspel är en seriös företeelse främst riktad till barn och med starka kopplingar till de ekomantiska församlingarna, som arrangerar dagspel vid lokala högtider. I dem är moralen klar: de goda vinner, brott lönar sig inte, den som illa gör han illa far. Trots den religiösa kopplingen och moralkakorna är de fulla med förhållandevis oskyldig humor, oftast av slapsticktyp (folk halkar på potatisskal med gruvliga kullerbyttor, faller ned från stegar, få tvättvatten över sig etc.)

Nattspel är å andra sidan mörka med en cynisk sensmoral: den som är oskyldig och naiv råkar illa ut, de styrande är korrupta och själviska, life's a bitch and then you die. Skämten är galghumoristiska och improvisationen har ofta en radikal politisk underton; man lägger in kommentarer som syftar på lokala dignitärer folk tycker illa om, t.ex.. Nattspel spelas alltid efter mörkrets inbrott och barn får inte vara med. Mycket av humorn är ekivok eller rent obscen.

Många sällskap av fabelspelare sysslar med båda sorterna. Att en fabelspelare sysslar med nattspel är inget som diskvalificerar honom från att uppträda i ett dagspel som köpts av en lokal församling.

De traditionella Maskerna varierar från plats till plats, men inkluderar de nedanstående. Alla Masker har en Dagsida och en Nattsida. Dagsidan är hur de borde vara, Nattsida hur de är.

Artos Slagbjörnen
Bär en björnmask och furstlig mantel. Den Rättvise Fursten; björnen representerar den starke och gode ledaren i termaliska sagor (möjligen en minotaurinfluens). Kan ibland vara kortsynt eller bli lurad av fula fiskar för att visa hur en ledare inte skall bete sig. Delar ofta ut belöningar till den som gjort rätt.
Nattsidan av Artos visar en fåfäng buffel som lätt låter sig luras av smicker och använder rå styrka för att få det han vill.

Panterus Ädlingen
Bär en pantermask i guld och fina kläder. Den Stolte Ädlingen, med en bifunktion som Duglig Soldat. Tapper, rättskaffens och hederlig. Uppvaktar ofta Dama Hinden.
Nattsidan av Panterus är en feg, skrävlande hycklare. Han misslyckas skändligen med vad han tar sig för såvida han inte tar sin tillflykt till list, vilket kräver att andra hjälper honom, oftast Vulps eller Felida.

Dama Hinden
Bär en hjortmask och prålig klänning. Den Väna Mön. Kysk, oskuldsfull och dygdig.
Nattsidan av Dama är antingen ett fåfängt våp eller en naiv flicka vars orealistiska tro att alla är goda innerst inne resulterar i att hon blir våldtagen eller dödad (ibland _uppäten_, när Maskerna är mer lika sina djurförebilder).

Vulps Räven
Bär en flinande rävmask och en kort röd mantel. Lurifax och Skurk med Hjärna. Så länge han inte mäter sig med Tigrus eller Lobs misslyckas hans själviska planer jämt och han slutar i galgen, på sjukstugan eller i fångkistan. En grym pajas som häver ur sig bitska skämt.
Den enda skillnaden på Vulps Dag- och Nattsidor är att Nattsidan ofelbart _lyckas_ med sina lömska planer.

Tigrus Huggtigern
Bär en huggtigermask och prålig mantel, har oftast ett svärd vid sidan. Den Onde Fursten eller den Dålige Ledaren. Brutal, girig och självisk.
På Nattsidan vinner Tigrus alltid, såtillvida han inte ställs mot Vulps eller Felida; då blir han ofelbart lurad respektive förförd.

Lobs Vargen
Bär en sur vargmask och soldatkläder. Den Råe Busen. Ibland framställd som Vulps' kumpan, ibland är de konkurrenter. I det första fallet är Vulps optimisten och Lobs pessimisten; de fungerar ofta som språkrör för improviserade politiska debatter. Ofta ställd mot Panterus, kämpande om Damas gunst. Fungerar som redskap för sensmoralen, i det att han är den som klår upp Vulpes eller är den som störtar Felid i olycka.
På Nattsidan får han sin vilja fram, om inte Vulps lurar honom eller Felida förför honom.

Felid Kattan
Bär en kattmask (ibland i pråliga färger för att antyda att hon är hårdsminkad, som en gatflicka) och en klänning sydd av pråliga trasor. Den Fallna Kvinnan; den som lyssnar på henne råkar illa ut, och hon själv slutar i rännstenen. Damas konkurrent.
På Nattsidan får Felid vad hon vill, genom att utnyttja sin sexualitet. Hon framställer också hyckleri eller skenbar fromhet i dess rätta dager.

Laggus och Lagga, Herr och Fru Hare
Bär harmasker och enkla kläder. Dels herr och fru Envar, dels allmänt oskyldiga offer. Ofta huvudpersonerna i fablerna. Gör de Rätt, klarar de sig, gör de Fel, råkar de illa ut. Också dumma och oskyldiga clowner, motsatsen till Vulps listige och skyldige clown.
Deras Nattsidor råkar ofelbart illa ut. Groteska dödssätt (Lagga går i skogen och hittar först makens ena ben, sedan hans ena arm, sedan hans andra arm, allt medan hon försöker upprätthålla en allt mer absurd optimism - "Men det kunde ju vara värre, han har ju huvudet kvar <hittar huvudet> Iiiih!") är mycket populärt.

Coron Tuppen
Bär en tuppmask och en ämbetsmans eller mentors klädnad, har oftast en bok i händerna. Coron fungerar lite grann som en Härold; han förklarar vad som händer i pjäsen, ofta på vers. Han kan också stå för intellekt eller social kompetens sådär i största allmänhet; den som inte lyssnar på hans råd råkar illa ut. När han själv är huvudperson gäller det för honom att inte bli högmodig; då faller han ofelbart.
På Nattsidan är Coron alltid högmodig och överlägsen; hans kunskaper är bara bluff (om han t.ex. är advokat ger han usla råd som gör att hans klient hamnar i galgen, är han mentor bryr han sig inte ett piss om ekomantisk moral men använder en massa daladhiska för att visa hur lärd och förnäm han är, etc).

Strigo Nattugglan
Bär en ugglemask och kolsvart mantel. I händerna håller han eller hon (Strigo är närmast en hermafrodit, eftersom det är en liten roll som tas av någon vemsomhelst som inte spelar något annat just då) antingen en käpp eller spira av den typen liktorer och domare har som ämbetstecken, eller skarprättarens snara och piska. Dödens och Rättvisans representant. Han/hon släpar ut de som dör i historien, och hon/han fungerar också som domare eller på annat sätt representant för lagen, omutlig och rättvis.
Strigos Nattsida är korrupt och skrämmande; de goda dör men de onda får leva, döden är meningslös men något man bara måste räkna med. Ofta försöker de Onda (utom Vulps, som är för smart för det) överlista honom, men då överlistar han/hon dem på slutet och tar både deras mutor och deras själ.

Maharahul Profeten
Bär en leende solmask och en grön klädnad. Den enda Masken som inte är ett djur. Inträder som deus ex machina för att belöna de goda och bestraffa de goda. I slutet av varje pjäs är Maharahul alltid ensam kvar på scen och förklarar dess sensmoral.
Nattsidan av Maharahul skiljer sig från dagsidan genom att hans solmask gråter; han beklagar sorgset det onda i världen. Här finns ingen deus ex machina som räddar den naive, dumme eller oförsiktige, så han träder bara in på slutet.
Trots att Maharahul är en man, spelas han nästan alltid av en kvinna. Det har antagligen att göra med att på den tiden Fabelspelen vara rena amatöraffärer, spelades Maharahul nästan alltid av församlingens mentor, som oftast var kvinna. Så är fortfarande ofta fallet.

Det skall tilläggas att nästan alla Masker är identiska med andeväsenden ur faunisk folktro som faunerna betraktar som ytterst konkreta.

Det skall också tilläggas att tanken är att associationerna dyker upp i termalisk folktro gällande de olika djuren också.

*Ugglans skri bådar död, speciellt en död någon förtjänar.

*Tuppens galande, å andra sidan, bådar liv; biofager och spöken är rädda för tuppens galande (vidskepelse, vet soteres, men de vet också att _biofager_ ibland tror på det, och flyr i skräck för en tupp)

*En furste bär inte en hermelinsbrämad mantel, han bär en av björnskinn (Blå Kejsarinnans kröningsmantel är gjord av skinnen från flera grottbjörnar och stor som en mindre paviljong).

*Katt-delar är ofelbara afrodisiaka.

*Om man har skinn från en rådjurshind i sängen kan man inte få barn, säger folktron.

osv.

Nightowl, som f.ö. vill rekommendera Gunnar Brusewitz "Silverlöjan och den fattiges tröst" eller Carl Herman Tillhagens "Fåglarna i folktron", för den som är torsk på folklore som han. Den första har Nightowl f.ö. använt som bakgrund till en CoC-äventyr...


Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Mycket imponerande! Den enda lilla detalj som jag möjligen kan anmärka på är att Vulps är ett lite klumpigt ord - Vulpe vore nog enklare att säga. ("Förfolkligade" namn brukar väl också oftast välja en form som bättre förljer den vanliga fonematiken.)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Min åsikt är att termalisk... semiotik? symbolreflexer? whatever... inte bör vara indentisk med vår europeiska,</I>

Kognitioner?

Jo, det är en av dessa små sköna ting som brukar falla in under att "ge lite färg" åt spelvärlden; petas med fördel in där spelarna kan notera dem men de skulle te sig självklara för termalier - uttryck som SLP slänger ur sig i förbifarten, detaljer i tavlor, namn på värdshus, dylikt.

Även utan detaljkunskaper om Vidonias litterära flora finns det flera potentiellt annorlunda kopplingar man kan tänka sig på rak arm; vilka associationer får termalier inför getter, tjurar, månsken, ordet "blå"..?

<I>men att det bör finnas länkar // som inte är allt för långsökta för oss stackars västerlänningar på 2000-talet.</I>

Många fixar sig nog iofs mer automatik (folk brukar köra dem så om ingen uttryckligen sagt annat) men jag håller med i princip. Åtminstone när det gäller natur-associationer - skrajsna harar, strävsamma myror - brukar ju de flesta sambanden också vara rätt enkla att se.

--
Åke
 

Angantyr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
6
Location
Rönninge
<I>...så blir ditt inlägg nummer 100 på forumet (forat? ran-Forat? äh...)

Mer seriöst, det är stendött här (vi pangaister är så få,
så det behövs inte mycket för att vi skall göra något
annat och här blir tyst och tomt).</I>

En liten kommentar till detta... med tanke på att världen
inte direkt verkar vara översvämmad att vilt postande
Gondicadebattörer, så tror jag att det finns lite för många
Gondicaforum. Jag känner till två förutom detta, och det på
eGroups brukar bara innehålla summeringar av vad som
försegår här...

Diskussioner behöver en kritisk massa. Under mina tio år på
nätet har jag inte sett ett enda "svagt" ämne gynnas av
att nya forum skapats för det (såvida de inte rent tekniskt eller distributionsmässigt varit överlägsna), däremot har
jag mer än en gång bevittnat en halvdöd diskussion
förvandlas till flera heldöda.

/ Thomas

--
Föredetting sedan 1989
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag känner till två förutom detta, och det på
eGroups brukar bara innehålla summeringar av vad som
försegår här...</I>

Njä, inte <I>bara</I>. Det på eGroups är inte ett forum, det är en mailinglista som har ett web-arkiv, och den var igång innan det här forumet startades.

--
Åke
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Da capo!

Fantastiskt! Mycket imponerande! jag ser verkligen fram emot den fullständiga versionen.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: Da capo!

Tja, det blir inte mer än såhär. Men som saken ligger nu, kan ett besök på MittKon i vår ge lite mer.

Erik, som vet vad han talar om
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Dessutom är det inte några "summeringar" som skickas ut; det är allt som händer här. Absolut allt.

Det andra forumet för Gondica kommer jag inte ens åt.

Jag kan kolla med Gondica-listans medlemmar; vi kan lägga ned om de tycker det är OK, men jag sätter min patriciertitel på att det inte hjälper. Vad vi behöver är "Kampanj"...

Erik
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Man får akta sig så man inte slänger in dem _överallt_; jmf träskfolk och isthoz, Mafuu-tårtor och Ghelinpaa-vin i Khelataar.

Erik
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Prova att säg Vulpes snabbt hundra gånger: Till slut blir det Vulps. Fonematiken (eller menar du fonetiken - fonematik vet jag inte vad det är) i termaliskan får hr Blixt kommentera; jag tog latinska eller grekiska namn ur Kai Curry-Lindhal och förvrängde dem, främst genom att snabbsäga dem.

Kombinationen '-ps' finns iaf i _svenskan_; jmf kalops och snaps.

Erik
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
För mig blir det snarare ett sluddrigt "svulpe", men jag är ju lite trött. :)

Jag tror iofs att både kalops och snapps är låneord - jag är rätt säker på att snaps är tyska (schnapps).

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
-ps

<I>Kombinationen '-ps' finns iaf i _svenskan_; jmf kalops och snaps.</I>

javvist gör den det. men din karaktär heter väl inte "Vups". Det skulle i sådana fall vara om ändelsen -lps fanns i svenska språket, och det gör den mig veterligen inte.

Viktigpettern har talat!

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Fonematik [OT]

Fonematik är (om jag minns rätt, vilket är långt ifrån säkert) läran om "ljuduppsättningar" (typ). Svenskans fonematik definierar upp vilka ljud som förekommer i svenskan och hur dessa förhåller sig till varandra. Fonetik är ljudlära i allmänhet.

I vilket fall som helst använde jag nog termen fel i det här fallet, men jag kan inte minnas vad det heter som jag vill säga (ljudkombinationslära, eller nåt); kanske det faller inom fonematiken, men jag tror inte det.

Hur som helst så är det ju ändelsen -lps och inte -ps som det är frågan om, som påpekades i ett annat meddelande. :)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Fonematik [OT]

Fonematik är (om jag minns rätt, vilket är långt ifrån säkert) läran om "ljuduppsättningar" (typ). Svenskans fonematik definierar upp vilka ljud som förekommer i svenskan och hur dessa förhåller sig till varandra. Fonetik är ljudlära i allmänhet.

I vilket fall som helst använde jag nog termen fel i det här fallet, men jag kan inte minnas vad det heter som jag vill säga (ljudkombinationslära, eller nåt); kanske det faller inom fonematiken, men jag tror inte det.

Hur som helst så är det ju ändelsen -lps och inte -ps som det är frågan om, som påpekades i ett annat meddelande. :)

Fast -lps förekommer ju iofs i svenska obestämda genitivformer, som "valps", "alps", "skvalps" och säkert några till. Men vanligt är den ju inte.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Jävar! Du kände igen mig! Men glasögonen har ju alltid fungerat på Lois Lane?!?

Mer seriöst, mitt modem är nere, jag minns inte Nightowl's lösenord, jag får inte logga in som Nighowl för det finns redan en...

För att gå tillbaka till Gondica: Ju färre kognitioner, desto större chans att Mafuu-debaclet inträffar.

Erik
 

Sebastian Strix

Veteran
Joined
13 Sep 2000
Messages
92
Location
Borås
Re: -ps

Hörrdu, det är jag som är besserwissern!

"Det hjälps inte"
"Kärran stjälps i kurvan"
"En valps svans är ömtålig"

Fullständigt korrekt svenska.

Och "Svulpe" får man bara om man betonar BÄGGE stavelserna... Annars blir det "Svulps" :-D

Erik
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jävar! Du kände igen mig! Men glasögonen har ju alltid fungerat på Lois Lane?!?</I>

En baggis jämfört med att avslöja den ökände Vulps, alias den late patriciern Diego tem-Alejandro ran-Vega! Han har en stor tygmask... och en väldigt karakteristisk mustasch som folk i omgivningen verkar totalt oförmögna att lägga märke till.
(Vulpez? Med spansk accent är e:t ganska lätt att få fram.)

<I>För att gå tillbaka till Gondica: Ju färre kognitioner, desto större chans att Mafuu-debaclet inträffar.</I>

Ju färre av inbördes liknande typ, alltså?

För de som inte läser så mycket Khelataar-scenarier så går alltså Mafuu-debaclet ifråga ut på att vissa klaner och regioner i Khela är kända för vissa saker (typ, Gränna och polkagrisar) - men det är i de flesta fall också det <I>enda</I> de är kända för, så man hör dem sällan nämnas i något annat sammanhang.
Det brukar i sin tur betyda att det bröd man får tag på <I>alltid</I> kommer från Mafuu, allt gott vin kommer <I>alltid</I> från Ghelinpaa etc. (Rusdrycken isthoz kommer däremot alltid från träskfolket, för det är bara de som vet hur man gör den.)

Min bild av Gondica är iofs att världen både ses lite fackindelat av termalierna och i viss mån <I>är</I> det, men man bör undvika ständig överanvändning av ett litet fåtal associationer, jo.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>jag sätter min patriciertitel på att det inte hjälper. Vad vi behöver är "Kampanj"...</I>

Bara man kan hitta en schysst ny distributör så... Sen kan man lugnt börja sparka på Anders om att fixa sig tid med den. (-:

Tror inte någon har tänkt på att påpeka det, när jag tänker på't, men hr Blixts dotter #2 kom alltså ut från mammas mage häromveckan. Mor och småstintor mår bra, och far är uppåt men aningen upptagen för närvarande.

--
Åke
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Re: -ps

<I>Hjälps</I>

passiv form av verbet "att hjälpa"

<I>Stjälps</I>

Passiv form av verbet "att stjälpa"

<I>Valps</I>

Genitiv av substantivet "valp"

Alltså: Alla de tre exemplen är bara olika former av ord, former som betecknas med suffixet -s, och det kan ju knappast räknas. Än står jag obesegrad på besserwissertäppan! /images/icons/wink.gif

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top