Nekromanti Svage worlds?

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Hej!

Har kikat lite på Savage Worlds, vilket verkar vara ett trevligt genrelöst rollspel. Det finns tydligen lite olika settings att spela i (bla Deadlands).

Nu undrar jag om någon provat på det ordentligt och kan komma med lite omdömen, vad är bra vad är dåligt?

/McAber
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Savage Worlds är finfint. Jag har spelat Evernight och det var roligt. Jag gillar grundtanken med tärningskalan. Jag är mindre förtjust i att man snabbt blir för bra för skalan och nåt annat skumt system tar vid. Jag är lite trött på att välja förmågor men på det hela taget var det jättekul. Jo, just det. Jag spelade magiker och det innebär att man måste ta magikerförmågorna för att vara nåt att ha. Det gör att alla andra har ganska coola egenheter i form av förmågor medan man som trollkarl bara är vanilj rakt igenom. Man har helt enkelt inte råd att vara originell.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Jag har bara tittat igenom Test Drive reglerna och pillat runt lite i Hero Lab (karaktärshanteringssystem). Hur mycket mer matnyttigt finns det i huvudreglerna jämfört med Test Drive reglerna?

Kan du inte skaffa fler egenheter (Edges) och grejer när du får ihop mer erfarenhet? Jag har iofs inte koll på hur många förmågor en trollkarl måste ha för att vara användbar.

/McAber
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Regelboken innehåller väl regler för magi och fler edges typ. Explorer's Edition är sjysst. Sen tillkommer det raser och edges i varje plot point setting.

Man vill ju ha fler spells och man måste ha mer power points för att vara en fullfjädrad magiker. Då menar jag inte en gubbe som kan skjuta en blixt om dan utan en gubbe som kan hitta nya lösningar på problem. Dessutom, när varje attack kostar poäng vill du se till attt ha tillräckligt. More Power ger 5 PP per dag och en bolt kostar 1-6 PP, har jag för mig.

Jag gillar ensidesäventyren skarpt.

Wild Card-motståndare var lite för vanliga i Evernight. Wild Cards har stone skin som måste hackas bort ett lager i taget. I vissa strider höll man på en halvtimme och slipade på varandra innan striden kunde börja på riktigt. Onödigt applicerande av en frän regel.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Står det även hur man bygger egna trollformler och liknande? Jag tänkte prova att anpassa ett gammalt äventyr (skrivet i DoD-91 format) men saknar då vissa ganska specifika magier och liknande. Det känns som om Savage Worlds har lägre upplösning, vilket för det mesta är bra, men ibland ställer till problem.

Eftersom jag bara har testkörningsreglerna än så länge, och inte kört med någon som redan kan systemet, så känner jag mig lite handikappad. Jag kan nog höfta till något, men vill ju att det ska vara i linje med hur annat funkar.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
"Spells" är mycket allmänt hållna för de är tänkta att representera allt från fantasybesvärjelser till weird science-applikationer. Jag tror dessutom att power point-skalan sammanfaller snyggt med DoD-91s, vad hette det? effektgrader? Det vill säga om du vill kasta varseblivning med effektgrad ett så pröjsar du en PP. Det är troligen möjligt att porta hela magilistan i DoD till SW rakt av med ett minimum av modd.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Det anges att hela regelboken är med plus nya skaderegler, jaktregler och ett pirat-äventyr. Men det står också att den är digest-sized. Reader's Digest kortade ner texten på romanklassiker för att göra dem mer lättlästa, så jag vet inte om texten är mer kortfattad än i den hårdinbundna regelboken. Hursomhelst så "saknas" inga regler. Jag gissar att det är färre och mindre bilder i Explorern men jag kan bara gissa.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag läste igenom Explorers Edition så sent som för två veckor sedan, för att kolla vad allt hoolabaloo kring Savage Worlds var om.

Det är ett helt komplett spel i boken, jag saknade inga regler när jag läste igenom, så du lär kunna spela bara med den boken utan problem. (Jag har iofs inte heller sett den fullständiga regelboken för att kunna erbjuda någon jämförelse.)

(Sedan tyckte jag iofs att det var ett astrist tradspel, men jag har en rätt specifik smak och jag har ju inte testat spelet i praktiken.)
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Jag funderade om kanske saker som hur man bygger egna settings, magier, raser, edges och så vidare inte fanns i Explorers Edition. Men om det är med så räcker det att skaffa den. Den är ju 10$ billigare, så det borde ju finnas någon relevant skillnad.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Fast jag tror inte just raser finns med i regelböckerna alls. Jag vet att jag slog upp min halfling i Evernight som är en settingbok.
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
I de gamla regelböckerna finns det med några olika raser, men allt sånt är utrensat ur Explorers Edition. I övrigt är det samma innehåll, förutom att Explorers Edition har aningens uppdaterade regler, däribland det något förändrade skadesystemet som infördes i Deadlands Reloaded.
 
Top