Nekromanti Svårt chockad

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: Lawnmower Man!! (OT)

Jag tror att du har problem med ditt minne och/eller din fantasi...

Om jag minns rätt så påminner den lite om filmen, fast inte lika överdrivet special effectig.
Jag började söka lite på nätet (boken ligger i ett förråd någonstans, så även om jag var hemma skulle jag inte kunna läsa om novellen). Jag hittade följande:

The short story was a tongue-in-cheek piece about a Pan-worshipping lawnmowing service that used remote control lawnmowers who mow the head off a guy who discovered their secret. None of which has anything to do with Virtual Reality or intelligence enhancement. To the film’s credit fragments of the story are retained - the image of the remote-controlled lawnmower chasing a victim through his house, mowing up the carpet and leaving their severed head in the bird-bath, and even two or three lines of dialogue. But these are conducted entirely devoid of any of the context they had within the original story. Stephen King thought so too and sued to have his name removed from above the title of the film.

Jag hittade också en länk! som ledde till en sida om en film som verkligen var baserad på novellen. Jag upphör aldrig att förvånas över hur skumma saker man kan hitta på Internet.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: Lawnmower Man!! (OT)

Attans, det verkar som om det är mitt minne som spökar. Jag skyller det på mina kraschande hårddiskar. :gremgrin:
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: äh

Du kan väl ändå aldrig mena Insomnia med Al Pacino och Robin Williams?

Om det är det..så, ja..jag kan acceptera om man man inte anser att den är speciellt bra, men att lämna salongen under den låter ohyggligt överdrivet.
Jag må inte vara någon programchef för ett cinematek eller någon expert i allmänhet men jag tror mig i alla fall kunna avgöra om en film är värd att totalsåga.
Vilket Insomnia verkligen inte är.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag förstår inte riktigt varför man blir upprörd över sådana saker. Ta t ex Shakespeares verk, de har nog ännu högre aktning i sin form och det har gjorts om och om igen i massor av olika tolkningar, varför skulle man inte kunna göra så med film? Orginalet förändras inte heller för att någon gör en hyllning eller en ren Vad är det med filmer som gör dem fridlysta för folk när pjäser inte är det?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: äh

han tyckte väl den var så kass jämfört med orginalet.

chrull
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Jag har hört att några ryssar på 70-talet bastardiserade en ickefilmisk sf-klassiker av Stanislaw Lem. Det är ju rent för jävligt! Vad är då problemet? De har stulit en mycket bra bok, och satt en jävla nolla till ryss i huvudrollen!

Tänk vad mycket bättre världen vore om man inte fick göra sådant!

Någon som sett eländet? Hur eländig var den (vänligen ange på en skala från minus 3,8 miljoner till minus 2,7 miljoner)?

Vad är nästa steg? En bastardisering av Sagan om Ringen?
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Ja, om 30 år förväntar jag mig att du kommer och klagar på att några indier gjort en hädisk ripoff på Peter Jacksons geniala original-film. ;-)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Ja, om 30 år förväntar jag mig att du kommer och klagar på att några indier gjort en hädisk ripoff på Peter Jacksons geniala original-film.
Glöm det, om 30 år hoppas jag att jag dött av ålderdomssvaghet...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Nu har jag sett den

Den var inte så illa som jag fruktat, men fortfarande långt efter originalet. Den följer den amerikanska modellen att servera allt till tittaren på ett fat, färdigtuggat och klart. Man behöver inte tänka själv och man har skapat ett simpelt slut, i stället för originaltets tankeväckande utzoomning.

Bättre än hollywoodgenomsnittet, men ska ni bara se en av dem, se den riktiga. Den är bättre (till och med om man (som jag senast gjorde) ser den otextad på ryska).
 
Top