Nekromanti Svårt chockad

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Av en händelse råkade jag få nys om att Hollywood i sedvanlig anda bastardiserat en ickeamerikansk film.

Inget nytt där.

Vad är då problemet? De ha stulit en av mina favoriter, Solaris! Dessutom har de satt en skum nolla i huvudrollen (George Clooney).

Tänk vad mycket bättre världen hade varit om man inte fick göra sådant.

Någon som sett eländet? Hur eländig var den (vänligen ange på en skala från minus 3,8 miljoner till minus 2,7 miljoner)?

Vad är nästa steg? En bastardisering av Stalker?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Fast med lite tur blir det buzz kring orginalet och så kommer de säkert visa den på SVT (gjorde de faktiskt inte just det rätt nyligen, när jag tänker efter?) och så kommer fler upptäcka den så. Jag menar, japanska Ring skulle inte ha setts av alls lika många västerlänningar (bara galna nippofiler och skräckfantaster) om den inte gjorts om av Hollywood.


/Jonas, ser det positiva i alla situationer
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Fast med lite tur blir det buzz kring orginalet och så kommer de säkert visa den på SVT (gjorde de faktiskt inte just det rätt nyligen, när jag tänker efter?) och så kommer fler upptäcka den så. Jag menar, japanska Ring skulle inte ha setts av alls lika många västerlänningar (bara galna nippofiler och skräckfantaster) om den inte gjorts om av Hollywood.
Kanhända, men faktum kvarstår. Det enda sättet de hade kunnat förolämpa Tarkovski mer hade varit om Clooney hade våldtagit Tarkovskis hamster medan han vrålade "Säg att du vill ha mer kuk! Säg att du vill ha mer kuk! Säg att du vill ha mer kuk!". Vid närmare eftertanke så är även det ett gränsfall...

Jonas, ser det positiva i alla situationer
Själv tenderar jag att se den sarkastiska möjligheten i saker och ting.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Kanhända, men faktum kvarstår. Det enda sättet de hade kunnat förolämpa Tarkovski mer hade varit om Clooney hade våldtagit Tarkovskis hamster medan han vrålade "Säg att du vill ha mer kuk! Säg att du vill ha mer kuk! Säg att du vill ha mer kuk!"."

Hade verkligen Tarkovsky en hamster?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
jag såg den på bio för någon vecka sedan. Om den har gått på SVT vet jag inte däremot.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Hade verkligen Tarkovsky en hamster?
Ingen aning, men han lär inte ha någon nu längre efter att Clooney tagit den...
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
öhm.... alltså, vart sjutton får man sånna ideér från?

sen så skulle det helt klart kunnat gå att göra det mer förolämpande utan att vara så drastisk, byt bara ut Clooney mot DiCaprio så gör det susen :gremsmirk:
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
dålig filmtolkning, or whatever [lite OT]

Alltså, det kanske inte har så jättemycket med just solaris och hollywood bastradiseringar att göra...
men det är ju i nte helt främmande att man ofta i hollywood, som på andra platser runtom i världen, använder böcker att göra film av.

det brukar ju gå ganska bra, även om folk tenderar att säga att boken var bättre än filmen, det är ju så det blivit en riktig klyscha...

När jag däremot blir förbannad är när de tar en av mina favoritförfattares böcker (Anne Rice) och gör en urbota dum, ja rent vansinnig tolkning.
Queen of the damned talar jag givetvis om. Det minsta man kan vänta sig när de baserat filmen på en bok, och dessutom då använder sig av bokens titel för att få alla dess läsare intresserade, är väl att de tagit åtminstone den grundläggande storyn från boken ochj användt den!!!

visst akasha kommer tillbaka, men de har skippat hela meningen med boken, tvillingarna mekare och Maharet.
De skipper den ena och sabbar hela storyn. Då blir jag upprörd så det står härliga till.
Men då de dessutom sabbar en massa annat omkring som inte ens var nödvändigt att göra om, som att Marius skulle vara den som gjorde Lestat till vampyr, jag då växer ilskan i mig

måste erkänna att jag har filmen, och gillar vissa bitar av den, de som stämmer överens med boken någorlunda. Kölpte den dock innan jag sett det, och det var nog en av de största besvikelserna på en film jag upplevt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: dålig filmtolkning, or whatever [lite OT]

Queen of the damned talar jag givetvis om.
Håller med helt. Hela filmen känns som om man försökt göra en MTV-version av Interview with the vampire...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
äh

låt hollywood bastardisera filmer om de vill, tänker på stackars nikita, den franska orginalet var ju mkt bättre än Kodnamn Nina
sedan skall de ju göra en amrikanskversion av nån svensk skräckfilm som gick för ett eller två år sedan på bio, där kan de nog bara lyckas

//Netfeed, som gillade nyinspelningen av Oceans Eleven...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
De ha stulit en av mina favoriter, Solaris! Dessutom har de satt en skum nolla i huvudrollen (George Clooney).

Har inte sett den, men Nils-Petter och den där andre på TV4 tog upp den i sitt filmprogram. Den har tydligen gått rätt dåligt i USA, och de hade en kortintervju med Clooney där han skyllde på filmbolagets marknadsföring. Fritt ur minnet:

"Well, first of all they should have credit for having spent 60 million dollars on an art movie. But then they basically panicked and tried to sell it on the fact that I'm naked in a couple of scenes in it. As we all now, a naked 40-year-old man don't make people go to the movies...
This film was the hardest job I've ever done as an actor, and in all the interviews for it I always get asked, 'Did you workout for this movie?'."

--
Åke
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Lawnmower Man!! (OT)

Det minsta man kan vänta sig när de baserat filmen på en bok, och dessutom då använder sig av bokens titel för att få alla dess läsare intresserade, är väl att de tagit åtminstone den grundläggande storyn från boken ochj användt den!!!
Jag har inte sett 'Queen of the Damned' (däremot läst boken), men jag är beredd att satsa min lever på att den är mer lik boken än vad filmen 'Lawnmower Man' är lik den Stephen King-novell den påstås vara baserad på. Filmen är för övrigt en av de absolut sämsta jag någonsin sett, även om man inte räknar med det faktum att den tagit sin titel från en novell som den inte har någonting med att göra.

/tobias
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: äh

Hm.

Pratar du om Insomnia nu?

Min lärare berättade att han tyckte om det svensk-norska orginalet men lämnade faktiskt salongen när han såg den amerikanska.
Och den här läraren är alltså programchef för cinemateket och försöker övertala oss att alltid sitta klart hela eftertexterna... Ingen person som bara lämnar salongen för han inte tycker om någon detalj precis...

Nyinspelningen av Oceans Eleven var bra. George och Brad var bra.
Sen är det väl roligare att se den med Rat pack egentligen, men O11 var fortfarande en trevlig film.
får se om O12 blir något att hänga i granen...

chrull
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
filmprogram [ot]

imho, jag tycker inte att det finns några bra filmprogram längre, TV4:s är värdelöst, orvars känns lamt, ZTV:s vågar jag itne ens titta på

//Netfeed, som kärver bättre film program i tv
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: filmprogram [ot]

orvars känns lamt

Jo, men Orvar är väl lite lik vår Olle egentligen? Dessutom hörde jag nyligen att han skulle ha haft Drakar & Demoner-supplement liggandes framme när TV-teamet kom till hans ödmjuka lägenhet för en intervju. Bara det, och hans positiva inställning till min favoritfilm* gör honom en utmärkt programvärd.

*Jag brukar inte kalla filmer för "favoritfilmer", utan snarare minnas vissa filmer, ofta för att dom är bra eller åtminstone minnesvärda... för att minnas något är lättare att subjektivisera och individualisera än att "gilla något", mest eftersom det är ganska oanvänt och ärligare... men Nightmare Before Christmas är nog min favoritfilm, ja... jag kan helt enkelt inte hitta något som jag skulle vilja se annorlunda i den filmen. Jag älskar den, helt enkelt.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Lawnmower Man!! (OT)

"Filmen är för övrigt en av de absolut sämsta jag någonsin sett, även om man inte räknar med det faktum att den tagit sin titel från en novell som den inte har någonting med att göra."

Jag har inte läst novellen, men tyckte att filmen var rätt bra... Vad handlar novellen om, egentligen?

Den sämsta filmatisering jag har sett är nog Robin Cooks "Acceptable Risk". Boken tycker jag mycket om; att jag ens såg klart filmen var bara envishet :gremcool:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: filmprogram [ot]

Dessutom har Orvar sagt att en hoppspark säger mer än tusen ord (i sin recension av Hero), vilket han ska ha ofantligt mycket cred för.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: Lawnmower Man!! (OT)

Jag har inte läst novellen, men tyckte att filmen var rätt bra... Vad handlar novellen om, egentligen?
Jag har läst novellen, för femton år sedan eller så, så mitt minne är lite rostigt. Här är vad jag tror att den handlar om:

En man ska få sin gräsmatta klippt (minns inte om han anställer gräsklipparmannen eller om denne bara dyker upp och börjar klippa). Gräsklipparmannen äter i alla fall gräs, klär av sig naken för att flasha sitt gröna könshår och gör andra konstiga saker. Sedan äter han nog upp gräsmattans ägare också, men det minns jag inte säkert.
Novellen är mer bisarr än otäck. Den är långt ifrån Kings bästa.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: Lawnmower Man!! (OT)

Jag har läst novellen, för femton år sedan eller så, så mitt minne är lite rostigt. Här är vad jag tror att den handlar om:

En man ska få sin gräsmatta klippt (minns inte om han anställer gräsklipparmannen eller om denne bara dyker upp och börjar klippa). Gräsklipparmannen äter i alla fall gräs, klär av sig naken för att flasha sitt gröna könshår och gör andra konstiga saker. Sedan äter han nog upp gräsmattans ägare också, men det minns jag inte säkert.
Novellen är mer bisarr än otäck. Den är långt ifrån Kings bästa.
Jag tror att du har problem med ditt minne och/eller din fantasi...

Om jag minns rätt så påminner den lite om filmen, fast inte lika överdrivet special effectig.
 
Top