Nekromanti Svårt att vara SL!!!! Behöver tips...

AidinElf

Veteran
Joined
15 Jun 2002
Messages
23
Location
Eslöv, Skåne
Jag är en nybörjare på både rollspel och på Eon. Jag har läst regelboken och har rätt bra koll på den. När jag och mina kompisar nu tänker börja spela får jag därför bli spelledare, för ingen av dem har läst igenom regelboken.
Det jag nu märkt är att det är fasligt svårt att vara SL!!/images/icons/frown.gif
Därför vill jag nu ha alla tips som jag kan få!!!!!!
Bl.a. undrar jag hur jag ska kunna hålla koll på alla spelledarpersoner och vad ni tycker vi ska spela för äventyr första gången?? Måste de andra lära sig reglerna i förväg? eller kan de lära sig med tiden? Borde jag berätta grunderna innan vi börjar el. borde de läsa typ Spelarens Handbok? För att det ska bli riktigt bra rollspelning borde man väl skriva någon slags rollbeskrivning för rollpersnerna? Tror inte det står nåt om det i regelboken. Bara om karaktärsdrag, men de är ju bara väldigt grundläggande i rollens personlighet!

Jag vill gärna ha alla tips jag kan få!! Bara det är nåt som en nybliven Sl kan ha nytta av.

/AidinElf (nån som tvivlar på att jag är alv?)
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
läs hur man spelleder i slutet av grundboken :p

strunta helt enkelt i alla SLP. om de får en pil i bröstkorgen och det blir nått farligt så är han helt enkelt deckad. de flesta människor fortsätter inte att slåss när de blir allvarligt skadade, så vida det inte är rent livsfarligt att sluta slåss ("vi ska fan döda dig!!" - ähh.. nu går jag hem -> det händer inte)..

beskriv miljöerna litegranna. inte för mycket och inte för lite (återigen: läs grundbokens att-vara-SL-kapitel). strunta i all utmattning.. det gör att _allt_ går mycket snabbare.

och så kan du ju testspela ett par strider innan tillsammans med dina polare, så att både du och de kommer in i hur det funkar.. stridskonster är inte att rekomendera, i alla fall i början (vi kör inte med dem alls).

du behöver ju inte spela ett seriöst uppdrag heller, det första ni gör. du skulle ju kunna ta ut ett par av spelarna en dag och resten några andra dagar, och spela små miniäventyr där de får möta hyggelmonster, korpulenta daakprällar och en eller flera skatter.. om spelarna vill göra nått speciellt (kanske letar djurtränaren upp ett såntdär djur som finns på omslaget till grundboken?) så låt dem göra det.. om de tror att det är kul så blir det ju kul, och enklare att fortsätta sen :o)
 

Mannuraj

Veteran
Joined
15 Jun 2002
Messages
21
Location
Karlskrona
Övning ger färdighet!

Börjar bara att spela! Eftersom dina kompisar också är nybörjare så kommer de inte att märka om du är en bra SL eller ej. När du har spelat ett bar gånger kommer du själv märka hur du ska göra med saker och ting. Men att spela jätte kampanjer är inte att rekomendera som nybörjare.
 

sarsassel

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
46
Location
Lilla Silpinge, Sveriges kulturella, millitära och
Personlighet

Tja, vad gäller rollbeskrivningar så är karaktärsdragen som du sa bara en fingervisning. Personligheten i övrigt kan man försöka hålla i huvudet. Det händer att vi skriver ned långa bakgrundshistorier och detaljerade personligthetsbeskrivningar, men det är kanske en gång av tio.
Min erfarenhet är att personligheten är lite skissartad i början och utvecklas när man väl börjar spela med karaktären.
Oftast försöker vi låta nyskapade karaktärer få lite "ensamspel", och mingla lite med SLP:s, gå på värdshus, eller göra vad som är typiskt för just den karaktären, innan de träffar de andra spelarnas rollpersoner.
På så sätt får man lite tid att känna in personligheten.
 

AidinElf

Veteran
Joined
15 Jun 2002
Messages
23
Location
Eslöv, Skåne
Bra tips...

Låter verkligen som om du vet vad du snackar om!!
Verligen bra tips! Kan jag nog ha nytta av...
Att läsa lite nogrannare i spelledarkapitlet kan nog vara en god idée. Jag instämmer faktiskt med allt du säger. Att först testa lite småstrider är nog en lagom start på rollspelandet. Lite övning krävs nog innan man kör lite mer komplexa äventyr!
 

AidinElf

Veteran
Joined
15 Jun 2002
Messages
23
Location
Eslöv, Skåne
Datorspelare = ingen personlighet...

Ni verkar hålla rollernas personlighet på en lagom nivå!
Det jag bekymrar mig över nu är om mina spelare kommer lyckas utveckla en personlighet åt deras rollpersoner om man inte tvingar dem på något sätt. Du vet de är inbitna datorspelare och vana vid att man gör det som man tjänar mest på. De är inte vana vid att rollspela, så jag vet inte hur jag ska kunna få dem att förstå tanken bakom rollspelning på ett bra sätt. De kommer nog bara bry sig om sina karaktärsdrag och yrke och inte utveckla så mycket mer personlighet än det. Kanske går det att få dem att förstå att mycket går ut på att spela sin roll eller så kanske jag skulle tvinga dem att skriva en kortare rollbeskrivning?? Då skulle de ju bli tvingade att ge den en personlighet och kanske skulle de upptäcka meningen med det lättare då...
Tänker jag fel? Eller finns det nåt bättre sätt?
 

AidinElf

Veteran
Joined
15 Jun 2002
Messages
23
Location
Eslöv, Skåne
Så sant!

Det du säger stämmer väldigt bra!! Det enda som kan bli ett problem är ifall kompisarna tröttnar på rollspel helt och hållet.
Men bara man inte ger upp blir man ju bättre till slut!!
Tack för tipsen!!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tvinga dom inte.

Då blir dom bara sura. Nä, om du vill uppmuntra dom att spela utarbetade personligheter, se till att du utarbetar din SLP (Spelledarstyrda personer, dvs alla utom rollpersonerna) så att DOM har intressanta och mångfacetterade personligheter. Så att dom verkligen pratar med rollpersonerna. Och så kan du låta rollpersonerna råka ut för sådant där dom BORDE använda sin personlighet, och inte sina färdigheter.. Som t. ex någon som vill få hjälp att baxa in en farfarsklocka in i sin lägenhet? Sådana grejer. Att göra världen levande helt enkelt, och så att alla känns som riktiga personer.

Då kommer dina spelare antingen tycka det är kul, och börja rollspela sina rollpersoner som verkliga personer, eller så kommer dom tycka att det är tråkigt, och då får du antingen försöka ÄNNU mer, eller så får du vänta tills dom börjar tröttna på datorspels-rollspel.. /images/icons/wink.gif
Men du ska INTE behöva sitta och lida för att spelarna spelar på ett sätt som gör det tråkigt för dig att vara SL. SL ska också ha det roligt!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
På tal om strid..

Använd INTE alla frivilliga regler första gången du spelleder en strid.. Helst inga alls.. /images/icons/wink.gif
 

AidinElf

Veteran
Joined
15 Jun 2002
Messages
23
Location
Eslöv, Skåne
Re: Tvinga dom inte.

Hade faktiskt inte tänkt på det du säger tidigare!
Det är ju klart den bästa taktiken för att få datorrollspelare att förstå sig på meningen med att spela rollernas personligheter!! Och dessutom så kan man ju få spelet att bli rätt kul fastän spelarna inte är alltför fulla av idéer och inte spelar sina roller så bra. Då gäller det bara att förbereda sig med intressanta SLP:er!
 
Top