Nekromanti Svårt att slåss mot monster?

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
Detta är kanske något som tagits upp tidigare, men jag har iaf inte fått ett tillfredställande svar.

1. Jag tycker att monster generellt sett inte är farliga och otäcka att möta, dom får (i stortsett) jätte däng, det är farligare att slänga in Blixt Anders med knapphändig beväpning och kassa färdighetsvärden än en Jättespindel.

2. Borde det inte vara svårare att slåss mot ett djur/monster än en humanoid, då denne inte agerar eller rör sig på ett sätt som man är van med.

iaf stör det mig att en ofantligt stor och skräckinjagande spindel på 300kg som kan tugga betong och välta små stugor gör ObH3T6 med sina käftar som enligt bilden kan greppa midjan på en normal person, med 34 i styrka är dom riktigt starka, men tar en någorlunda van stridsman tar ett steg fram och klappar till med sitt slitna svärd så flyger kolossen all värdens väg i trasor (mild överdrift).

Detsamma gäller då man slåss mot vargar och mörkerhundar eller vad det nu är, deras taktik att springa runt och nafsa i hälsenor och göra skenmanövrar är väldigt svårt att rollspela.

Hur gör ni eller är jag ensam med detta problem.

En ide vore att det skulle vara svårare att vinna vinit mot monster, typ Vinit kan inte vara högre än Monsterkunskap :gremsmile: eller nått.

ideer uppskattas
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Ändra svårighetsminskningen för att attackera stora monster (3 m+) till inget och lägg till Ob1T6 på VINIT så blir nog allt bra.

Se även till att antalet monster alltid står i direkt proportion till deras farlighet och antalet äventyrare. En spindel är inte särskilt farlig, men tio eller 20 stycken är lite värre.

Spindlarnas låga skada beror för övrigt på deras låga Rör som drar ned huggskadan. En lösning är att basera all skada på Sty, vilket inte bara löser det problemet utan även grottroll-med-spjut-problemet.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
1. Om orutinerade Blixt Anders spöar dina RP bättre än en jättespindel så kanske du skulle fundera på vilken slags taktik dina SLP och monster brukar använda. Eller göra så att du fuskar mer med smarta kämpar och monster, t ex att du bestämmer vad de ska göra efter att spelarna deklarerat sina RPs handlingar. Om situationen är den att SKICKLIGA humanoider klarar sig bättre än jättespindlar mot dina RP så gör det väl inte så mycket, en mänsklig motståndare är ju alltid roligare än ett ansiktslöst monster. Vad gäller spindeln så är det ju inte skadan på bettet som är det fruktansvärda, det är om åtminstone en poäng Trauma åsamkas så att giftet sprutas in och börjar ge en massa Smärta... I så fall är det rätt lugnt för spindeln efter någon runda.

2. Hmm, tja. Man borde kanske i alla fall fundera på hur bra vissa tekniker fungerar... Ögnade igenom MiM lite nu och de flesta monster som ska vara tuffa har ju ganska mycket i Stridsvana och har därmed ganska bra VINIT. Sådant förstörs dock ganska snabbt av en RP med stridskonsttekniken Utspel. Med andra ord kanske man inte skulle få utnyttja alla tekniker när man slåss mot en icke-humanoid varelse som har ett helt annat stridssätt än vad de flesta tekniker är utformade för?

Det största problemet jag ser är snarast att färdighetsvärdena skulle kunna biffas upp på några av monstren - även om vapnet är jättefarligt är det inte svårt för en RP att ha hyfsat bra i Undvika och antingen bara hoppa åt sidan (för att undvika tillbakaknuffning) och låta andra RP anfalla, alternativt rätt säkert klara av både ett Undvika och ett (Mot)anfall. Fast nu har ju RP i min grupp kommit lite högre i färdighetsvärde samt att min syn på ett bra FV(FC) skiljer sig från Neogames´.

Mörkerhundar, förresten. Hur lyckas dina RP klara sig bra mot en grupp jyckar med eldkvastar?? Jag skulle aldrig våga slänga på mina RP sådana om jag inte VILLE ha ihjäl dem, eller hade en uppenbar flyktväg utstakad för dem...

Motexempel på låg skada... jag såg just att en halkyons bett enligt MiM ska göra ObH56T6 i skada!!! Tryckfel?

Mvh / Phelan
 

Zippo

Veteran
Joined
1 Oct 2002
Messages
178
Location
Kristinehamn, Värmland
2. Borde det inte vara svårare att slåss mot ett djur/monster än en humanoid, då denne inte agerar eller rör sig på ett sätt som man är van med.

En färdighet gäller här, och den är stridsvana. man är juh van vid att slåss om man har högstridsvana(ca15). Så man borde hänga med i motståndarens ovanliga rörelser och ageranden.


Jag tror nämligen att det är så iaf. rätta mig annars
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Tja... betänk följande.

Man kan inte fäktas mot en jättespindel.

Så många stridskonsttekniker, och för all del försvarmanövrar bör inte få användas mot monster.

Om en tarkisk sandtiger kastar sig över dig och du har ett svärd kan man genom tänka till lite inse att parera dess bett med svärdet enbart kommer att vara löjeväckande, likaså alla försök till utspel, riposter och andra av fäktandets finkonster.

Vad du har att välja på är att snabbt slå ihjäl kräket innan det sätter tänderna i dig, eller helt enkelt flytta på dig undan dess käftar, eller blockera med en sköld. Försvarmanövrer med vapen lär inte var särskilt effektiva mot naturliga vapen såsom bett och stångningar.

/Joel - monsterdräpare och fantasyzoolog
 

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
Att ändra skadan till att mer baseras på styrka istället för vad som regelboken säger är börligt var en bra ide.

och att norpa en del stridsteknikerna är en till bra ide som gör det hela mer spelbart.

Dessa modifikationer borde göra susen.

Tackar för hjälpen
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Kanske att det finns nått system som gör att man blir rädd för monster...jag menar, att slåss mot andra människor är väl rätt vardagligt för RP..när plötsligt deras första hyggelmonster står där borde knäna darra och byxan bli våt..

Nån slags modifikation för skräcken kanske är på sin plats?
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
" Jag tycker att monster generellt sett inte är farliga och otäcka att möta,"

Så om du är på väg till Konsum och det hoppar fram en gigantisk bläckfisk och skriker, skulle inte du bli rädd då?

Monster är läskiga, det ska rollspelas... slå mot Vilja eller något om ett monster hoppar fram vettja...

"Borde det inte vara svårare att slåss mot ett djur/monster än en humanoid, då denne inte agerar eller rör sig på ett sätt som man är van med."

Slåss RPna mot monster så ska de få +Ob1t6 på Vinit-slaget och +ObJättemångaT6:or på Insikten, eftersom det är väldigt svårt att veta hur ett monster skall göra om man aldrig sett ett förut.

"iaf stör det mig att en ofantligt stor och skräckinjagande spindel [...] och klappar till med sitt slitna svärd så flyger kolossen all värdens väg i trasor (mild överdrift)."

Här krävs en bra spelledare som kan underdriva extremt.. t.ex klappar någon till spindeln med ett slitet svärd så kan väl spindeln göra något roligt som att undvika svärdet och sedan börja spinna lite gulligt nät, springa i taket och slänga det på RPna...
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Tokigt svårt att slåss mot monster?

När jag spelleder strider mot monster (det händer inte så ofta) blir det alltid bra mycket svårare än vad siffrona säger. Rollpersonerna drabbas alltid av massa konstiga och regelvidriga extra svårigheter och måste alltid hitta på något speciellt sätt eller lyckas perfekt för att klå monstret (spelledaren är allsmäktig). Jag försöker också pressa spelarna till panik eller nåt ditåt men jag lyckar aldrig (dålig inlevelse).
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Tokigt svårt att slåss mot monster?

Det är precis så det skall vara :gremsmile:
Monster är ondskefullt läskiga! Det tog tre RPs för att få ned ett litet sumpmonster då jag var SL... monster ska vara överdrivna och inte ses så ofta..
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Vad du har att välja på är att snabbt slå ihjäl kräket innan det sätter tänderna i dig, eller helt enkelt flytta på dig undan dess käftar, eller blockera med en sköld. Försvarmanövrer med vapen lär inte var särskilt effektiva mot naturliga vapen såsom bett och stångningar.
Att parera naturliga vapen med "riktiga" vapen är mycket effektivt! Testa att försöka slå någon som parerar dej med en ordentlig kniv - kommer du vara glad efteråt? Knappast... Och mot bett kommer det funka ännu bättre.

Stångning är ett specialfall, där har ju djuret/monstret faktiskt ett vapen i sina horn.

Jag skulle inte ge en sandtiger höga odds mot en kompetent och väl rustad krigare. Den har en chans: överaskningsanfall. slå ner moståndaren. Annars är den körd.

Om du vill skicka på spelarna något farligt så testa med ett hyggelmonster. Ett enda sådant gav oss lika mycket problem som ett halvdussin daakkultister med svärd och tunga armborst!

/Henrik
 
Top