Nekromanti Svårt att komma igång med

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Kanske jag bara är allmänt sinnesförvirrad. Jag tycker dock att det är irriterande när man i vissa rollspel möter extremt enkla utmaningar men inte lyckas bemästra dem på grund av dåliga värden.
Första gången jag spelade DoD lyckades jag med följande:
Misslyckas med att klättra upp i ett träd FYRA GÅNGER I RAD, gömma bara huvudet i en hundkoja och få min vänsterarm avhuggen av en tandpetare på bara 40 minuter.

Tycker alla andra att det låter normalt???
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Men.. i DOD6 skaman ju bara slå om det är stress eller fara eller så väl? Om man bar ska klättra upp i ett träd och har gott om tid så ska man väl inte ens slå? Eller minns jag som en ekorre nu?


Storuggla, mustaschgänget
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Misslyckas med att klättra upp i ett träd FYRA GÅNGER I RAD, gömma bara huvudet i en hundkoja och få min vänsterarm avhuggen av en tandpetare på bara 40 minuter."

Om trädet är så svårt att klättra upp i och förutsättningarna så mycket emot dig att du faktiskt behöver slå för att klättra upp i det så kanske det inte är så förvånande. Jag har hittills aldrig lyckats klättra upp i en kokospalm, till exempel, och jävel vad jag har försökt.
 

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Sunt förnuft går före regler. Har du ett bra klätterträd, all tid i världen och är envis så kommer alla utom de som väger 230 kg eller har på sig helrustning upp.
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Du minns delvis rätt. Klättrafärdigheten i DOD6 är enbart för professionell klättring, dvs bergsbestigning, fasadklättring osv. Att klättra upp i ett träd kan alla om det inte är ett svårt träd att klättra i. Eftersom man använder sig av GE-slag i DOD6 blir det därför naturligt att man kan använda ett SMI-slag för att klättra upp i träd. Därtill finns det svårighetsmodifikationer som ska användas mer som en regel än som ett undantag. En person med SMI 11 som ska klättra upp i ett träd som är mkt lätt att klättra i har alltså 80% (11+5) chans att klättra upp i det.

Det finns en regel i DOD6 som säger att man vid ett och samma tillfälle inte kan skaffa mer än +5 i FV i en och samma färdighet. Den regel kan man - om man vill - tolka som att färdighetsgränsen från början är FV 5. Börjar man inte med unga personer kan det bli lite töntigt att köra med den regeln. Men om man kör så ska man inte glömma bort att använda sig av svårighetsmodifikationerna! Den som försöker gömma sig i terräng nattetid kommer att ha det lätt, medan den som försöker upptäcka folk som gömmer sig nattetid, och inte har nattsyn eller mörkersyn, har det svårt. Men försöker man gömma sig bakom, eller i, en hundkoja mitt på ljusa dagen så är det inte konstigt om det slutar med att man fastnat med huvudet i kojan.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,523
Location
Helsingborg
Jag vill minnas att det någonstans i de gamla reglerna står att man inte ska slå för jätteenkla saker, som öppna en dörr, sätta sig på en stol med mera.. Jag räknar faktiskt med saker som "klättra i träd" i det.. Är det en tall så skulle jag ha förståelse om ett Klättraslag avkrävs men en stenmur runt en trädgård eller ett vanligt träd..? Nja.. Kanske inte.. Ett kontrollslag möjligtvis om det råder stressituation.. Typ att inte bli upptäckt eller om det är klättringstävling.. Men jag skulle bara säga att det tog längre tid om slaget misslyckas, inte att personen helt misslyckades med att ta sig upp..

Angående Gömma sig så kan väl sådana situationer uppstå om spelledaren är rätt grön och inte har tänkt igenom hur färdigheten kan användas.. Om denne nu deklarerat att det finns en hundkoja så borde gömma sig där ge positiv modifikation på slaget.. Jag menar, det är ju spelaren som är smart och utnyttjar miljön.. Likaså brukar väl Bluffa användas i vissa spelgrupper, alltså om spelaren kommer på något bra så belönas slaget i sig..

Jag är numera en rätt sliten spelledare och orkar inte hitta på så mycket saker själv.. Anledningen är för att jag dels har tömt min fantasi genom åren, men också att jag har större krav på mig som berättande spelledare.. Om nu en rollperson försöker gömma sig, så får spelaren själv hitta på något i miljön som dennes rollperson kan gömma sig bakom om slaget lyckas.. På så sätt blir miljön mer dynamisk (eftersom det inte bara är jag som spelledare som hittar på) och det blir också mycket roligare för spelarna som kan känna sig kreativa..

"...få min vänsterarm avhuggen av en tandpetare..." tror jag inte på har hänt, men du får gärna droppa några kommentarer när Eonspelarna som tycker det är såååå realistiskt att kunna dö av en dolk.. Tydligen kan man bli av med armen av en tandpetare i DoD.. Berätta gärna hur..

/Han som tränar på sin nyfunna förmåga i att kunna ordbajsa
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Det påminner mig om en kompis spelgrupp som slog för "Tala modersmål", varje mening de sade skulle slås för. Eller om det var varje samtal.... mycket skumt blev det i alla fall.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tycker alla andra att det låter normalt???
Det låter ju lite otursföljt ja.. det får jag ju säga.

Sedan, så får man ju se till hur man aanvänder sina färdighetsvärden.. Uppstår det vissa stressmoment så är det kalrt att man skall slå, emn ananrs så använder jag just slagen ganska sparsammt & spelar istället på hur högt deras fv är.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"...men du får gärna droppa några kommentarer när Eonspelarna som tycker det är såååå realistiskt att kunna dö av en dolk.. "

Tror du inte att jag hade kunnat döda dig med en dolk? Ska vi pröva på nästa spelmöte eller? :gremlaugh:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Spelledare som kräver tärningsslag för de mest vardagliga saker som att snyta sig, öppna dörrar och koka kaffe är i regel idioter. Spelledare som tolkar regler på ett sådant sätt att det går att hugga av någon armen med en tandpetare är i regel ärkeidioter. Om inte din spelledare lugnar ner sig inom kort så rekommenderar jag att du om möjligt spelar med någon annan istället.
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Det kan hända att jag och min spelgrupp inte är de allra mest erfarna eller spelledaren heller för den delen och biten med tandpetaren måste nog faktiskt räknas till ett tillfälle då vi betedde oss som allra mest oseriöst.

De övriga händelserna skedde dock under följande förutässningar. Jag spelade en lönnmördare som på natten skulle klättra upp i ett träd för atyt ta mig in på en borggård.
Efter att för femted gången slagit på "klättra" lyckades jag slutligen ta mig in men blev omedelbart upptäckt av en vakthund. Jag slog på "gömma sig" och giss hur det gick.
(Sedan försökte jag springa iväg och "råkade" stöta på en riddare utrustad med tandpetare. JA resten av historien kan ni ju räkna ut själva.)
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Mao fånade sig SL bara.

Att låta någon fem ggr för samma handling är inte ett val i mina spela iaf. Missar man så missar man. Missa man att klättra så har man ramlat ned och troligen slagit sig...inte dirket läget när jag skulle klättre igen.
Att gömma enbart huvudet låter som ett fummel OCH utslag av skämtlynne från SL....skulle aldrig hända när jag leder.
Vadå "beväpnad med en tandpetare"..som spelare hade jag blivit förbannad direkt även utan att förgående skräpspel förekommit.

Senast högstadiet eller under inverkan av rusmedel har ens liknande fånerier förekommit....det är ju bara trist (om man som sagt inte är pubertal (inte negativt i sig) eller berusad)
 
Top